Aivan alkuun pahoittelut mikäli tulkitsin tämän fooruminosan olevan liian geneerinen kommenteilleni, ylläpito ohjannee viestini tarvittaessa parempaan paikkaan. Lisäksi pyytäisin huomioimaan, että olen informaation hakumatkalla, ja vastauksenne määrittelevät pitkälle ostopäätökseni.
Olen tällainen pahemman luokan PC-nörtti. Koneita on rakennettu niin harrastuksena kuin sitten töissäkin aina tuolta 286 ajoilta asti. Olen tässä vuoden päivät siirtynyt kuitenkin näistä tila- ja energiasyöpöistä laatikoista kannettavien pariin. Tuossa vuodenvaihteessa mukaan tarttui Mac Mini, puolivahingossa shoppailureissulla johon asensin varsin onnistuneesti Windows XP:n Bootcampilla. Sittemmin tuo siro, mutta jykevä työjuhta onkin tehnyt mallikkaasti töitä pienimuotoisessa studiossani niin äänen kuin videon käsittelyssä - hommissa joissa piskuinen PC-läppärini olisi tukahtunut heti alkuunsa.
Ja kyllä, kyseessä on siis Windows - Applen tuotteet ovat minun käytössäni ensisijaisesti hyvin pitkälle optimoituja laitteita, joissa käytän Microsoftin käyttöjärjestelmää ja OS-X on minulle toisarvoinen lisä/etu.
Se, miksi lähdin kirjoittamaan tätä tänne johtuu pitkälti siitä, että olen nyt vaihtamassa ns. arkikoneeni oleman myös Applen tuote, MacBook. Olen kuullut pelkkää hyvää siitä, XP ja Vista istuu siihen kiltisti (ja näin ollen myös ne monen tuhannen euron ohjelmistot, jotka olen aikoinaan hankkinut töiden tekemiseen). Syyni tänne kirjoittamiseen on saada Teiltä ihan oikeilta käyttäjiltä järkeviä, hyvin perusteltuja mielipiteitä MacBook:n (se 2GHz:n malli 120G kovolla) toimimisesta erityisesti Windows XP/Vista käyttiksellä, ja miksipä ei myös Parallel Desctopillakin "Ossin" puolelta, jollain tapaa OS-X kiehtoo kuitenkin.
Pyytäisin siis apua tässä analysoinnissa, toistaiseksi en ole pettynyt Minin kohdalla mihinkään, tuorein Bootcampin päivityskin poisti loputkin laiteongelmat ja nyt tuo purnukka on 100%:sti tuettu myös XP:ssä.
Mielelläni kuulisin/lukisin mielipiteitänne edellä mainituista asioista, en kaipaa hypetystä OS-X:n suhteen, kommentteja Windowsista yleensä tai muustakaan, vaan kehittynyttä keskustelua ilman kohkaamista.
MacBookissa minua kiehtoo erityisesti seuraavat asiat:
- Pieni koko, helposti mukaan
- Tehopaketti, koostaan huolimatta moni isompi järkäle nukahtaa ennen aikojaan
- Käyttöaika, yhdellä latauksella enemmän kuin 2h käyttöä
- Kunnolliset multimediaominaisuudet, pelit ovat toisarvoisia (Niitä varten on pelikonsolit)
- Liitettävyys, langattomuus on päivän sana - työpöydällä erillisnäyttö&näppis
Kiitos mielipiteistänne etukäteen, seuraan mielenkiinnolla tämän foorumin kirjoituksia jotta saan riittävän vakuuden, että noin 1500 euron investointi on todellakin kaiken hypetyksensä arvoinen
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ystävällisin terveisin: Marco Johansson, Helsinki
Edit: otsikko muokattu koskemaan myös Vistaa