Windows-osion palauttaminen
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
18 viestiä
• Sivu 1/1
-
Windows-osion palauttaminen
Viesti Kirjoittaja prisoner »
Osioin äsken Macin kovalevyn uudelleen. Sitä ennen olin kloonannut sekä Macin että Windowsin käyttämät levyosiot.
Uudelleen osioimisen jälkeen palautin Macin osion ja se toimii ilman ongelmia. Mutta Windowsia kone ei enää näe, vaikka olen senkin palauttanut. Yritin käynnistää Bootcamp assistantia, mutta se herjaa, että kovalevy pitää osioida yhdeksi isoksi levyksi ennenkuin voidaan tehdä mitään.
Miten ihmeessä saan Windowsin palautettua Macin käyttiksen rinnalle???
Uudelleen osioimisen jälkeen palautin Macin osion ja se toimii ilman ongelmia. Mutta Windowsia kone ei enää näe, vaikka olen senkin palauttanut. Yritin käynnistää Bootcamp assistantia, mutta se herjaa, että kovalevy pitää osioida yhdeksi isoksi levyksi ennenkuin voidaan tehdä mitään.
Miten ihmeessä saan Windowsin palautettua Macin käyttiksen rinnalle???
-
-
Viesti Kirjoittaja egil »
Jos saa kysyä - miten osioit ja palautit OS x:n ?
Itse olen saanut homman tehtyä ok muistaakseni seuraavasti
- Varmistus OS x osiosta disk utilityllä tai Net Restorella.
- Varmistus XP (Boot camp osio) Net Restorella (3.3.4)
- Uusi osiointi disk utilityllä (1 osio)
- Palautus OS x:lle disk utilityllä tai Net Restorella
- Boot camp assistantilla uusi XP osio ja tämän jälkeen asensin perus XP:n
- Palautus XP:stä Net Restorella
- Toimii...
Tän voi varmaan tehdä helpomminkin, mutta muistaakseni tällä systeemillä sain itse toimimaan, kun vaihdoin isompaan levyyn omassa MB d2c mallissa.
Itse olen saanut homman tehtyä ok muistaakseni seuraavasti

- Varmistus OS x osiosta disk utilityllä tai Net Restorella.
- Varmistus XP (Boot camp osio) Net Restorella (3.3.4)
- Uusi osiointi disk utilityllä (1 osio)
- Palautus OS x:lle disk utilityllä tai Net Restorella
- Boot camp assistantilla uusi XP osio ja tämän jälkeen asensin perus XP:n
- Palautus XP:stä Net Restorella
- Toimii...
Tän voi varmaan tehdä helpomminkin, mutta muistaakseni tällä systeemillä sain itse toimimaan, kun vaihdoin isompaan levyyn omassa MB d2c mallissa.
-
-
Kiitos vinkistä. Mutta onko mitään tapaa saada tota Windowsia nyt palautettua ilman kolmatta kloonausoperaatiota? En oikein ehtis taas odottamaan koko kovalevyosion siirtymistä.
Saisko tän mun macin nyt jotenkin "nollattua" niin, että Bootcamp Assistant suostuisi käynnistymään ilman tota herjaa?
Saisko tän mun macin nyt jotenkin "nollattua" niin, että Bootcamp Assistant suostuisi käynnistymään ilman tota herjaa?
-
Kloonasin ensin kovalevyn molemmat osiot (mac ja fat) Macin omalla levytyökalulla. Tämän jälkeen käynnistin koneen tuolta ulkoiselta kovalevyltä. Sen jälkeen osoioin Macin sisäisen kovalevyn uudelleen levytyökalulla (205 Gt Macille ja 32 Gt Windowsille). Ja tämän jälkeen kloonasin osiot takaisin alkuperäisille paikoilleen (jälleen Macin omalla levytyökalulla).egil kirjoitti:Jos saa kysyä - miten osioit ja palautit OS x:n ?
Viimeksi muokannut prisoner, 26.4.2007 klo 12.37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
en usko/tiedä, että onnistuisi ilman terminaalia ja oikeita komentoja, joihin mun tiedot ei riitä. Joskus sain terminaalista - sudo jne... hommalla boot camp osion pois, kun olin joutunut poistamaan sen 200mb osion Vista betan asennuksen poiston jälkeen. (Vista ei asentunut ilman tuota muutosta). Disk utility ei luultavasti hallitse XP osiota on sitten fat tai NTFS. Voipi olla että menee uudelleen asennukseen ![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Eli ulkoiselta asemalta osioiden uudestaan yhteen osioon ja sitten OS x palautuksen jälkeen bootcamppia uudestaan.
Tässä yksi linkki jos haluat tutkia kuinka tuo bootcamp osio poistetaan terminaalista...
http://www.jepstone.net/blog/2007/01/02 ... ion-setup/
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Eli ulkoiselta asemalta osioiden uudestaan yhteen osioon ja sitten OS x palautuksen jälkeen bootcamppia uudestaan.
Tässä yksi linkki jos haluat tutkia kuinka tuo bootcamp osio poistetaan terminaalista...
http://www.jepstone.net/blog/2007/01/02 ... ion-setup/
-
Yritin tota jo. Eli:egil kirjoitti:Voipi olla että menee uudelleen asennukseen
1. starttasin Macin ulkoisen FireWire-levyn osiolta
2. osioin Macin sisäisen levyn yhdeksi osioksi
3. palautin Macin käyttiksen (kloonasin FireWire-osion Macin sisäiselle levylle)
4. käynnistin koneen sisäiseltä levyltä
5. yritin käynnistää Bootcamp Assistant -ohjelmaa
6. saan ruudulle tämän ilmoituksen:
"THE STARTUP DISK CANNOT BE PARTITIONED OR RESTORED TO A SINGLE PARTITION ... jne..."
Ärrrrrrsyttäväää!
-
Viesti Kirjoittaja Erño »
TÄmä menee hieman ohi aiheesta, mutta mihin tarkotukseen bootcamp tekee 128 megan osion kun asennetaan windowsia? Tuleeko siihen ne BIOSsit yms, vai mitä?
Ilmeisesti tuoon osion takia Bootcampilla ei voi palautettamisen jälkeen asentaa windowsia uudelleen, vaan pitää asentaa OSX uudelleen. Tai vähintäänkin alustaa koko kovo uudelleen
Ilmeisesti tuoon osion takia Bootcampilla ei voi palautettamisen jälkeen asentaa windowsia uudelleen, vaan pitää asentaa OSX uudelleen. Tai vähintäänkin alustaa koko kovo uudelleen

Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
-
Nyt pääsin jo vähän pidemmälle..
Osion levyn taas kertaalleen yhdeksi osioksi ja käynnistin Bootcamp avustajan. Aluksi se herjasi taas samaa, mutta toisella yrittämällä se suostui osioimaan levyn uudelleen.
Sen jälkeen käynnistin koneen taas FireWire-levyltä ja alustin Bootcampin Macilta vapauttaman osion Fat-muotoon. Sen jälkeen kloonasin Windowsin siihen uuteen osioon.
Mutta Mac ei tunnista Windowsia eli en pääse käynnistämään konetta siltä osiolta.
Missäs nyt mättää?
Osion levyn taas kertaalleen yhdeksi osioksi ja käynnistin Bootcamp avustajan. Aluksi se herjasi taas samaa, mutta toisella yrittämällä se suostui osioimaan levyn uudelleen.
Sen jälkeen käynnistin koneen taas FireWire-levyltä ja alustin Bootcampin Macilta vapauttaman osion Fat-muotoon. Sen jälkeen kloonasin Windowsin siihen uuteen osioon.
Mutta Mac ei tunnista Windowsia eli en pääse käynnistämään konetta siltä osiolta.
Missäs nyt mättää?
-
-
-
Olet varmaan asentanut NetRestoren vaatimat palikat NTFS tuet jne.
Itse en ole FAT osioita varmistanut, kun en niitä käytä, mutta levy työkalu ei puucee / BC osioita osaa hanskata, kun tuo BC tekee omat jutut että käynnistyslohkot jne. löytyy.
Jos ei suurta tarvetta FAT muotoon, niin tee uudestaan ja alusta NTFS muotoon - sitten ainakin onnistuu NetRestorella.
Eipä nää varmaan kaiken vääntämisen jälkeen paljon lohduta, mutta on mennyt muutama ilta aamuyö itselläkin harjoitellessa... JA KAIKKI SURKEAN MIKKISOFTAN TAKIA !
Tuossa hieman valotusta, kuinka se FAT osion palautus menee kai oikein...
http://www.macosxhints.com/article.php? ... 5130528687
Itse en ole FAT osioita varmistanut, kun en niitä käytä, mutta levy työkalu ei puucee / BC osioita osaa hanskata, kun tuo BC tekee omat jutut että käynnistyslohkot jne. löytyy.
Jos ei suurta tarvetta FAT muotoon, niin tee uudestaan ja alusta NTFS muotoon - sitten ainakin onnistuu NetRestorella.
Eipä nää varmaan kaiken vääntämisen jälkeen paljon lohduta, mutta on mennyt muutama ilta aamuyö itselläkin harjoitellessa... JA KAIKKI SURKEAN MIKKISOFTAN TAKIA !
Tuossa hieman valotusta, kuinka se FAT osion palautus menee kai oikein...
http://www.macosxhints.com/article.php? ... 5130528687
-
Joo eipä paljoo huvita enää säätää. Saa Windows jäädä asentamatta kokonaan. Vittuako sillä muutenkaan tekee? Pelejä on konsoleillakin pelaamatta... Asennetaan winukka sit uudelleen samalla kun Leopardin kanssa joutuu säätämään.
Kiitti kuitenkin vinkeistä ja avusta!
P.S. FAT-osion haluan sen vuoksi, että pystyn siirtämään dataa Macin osiolta sinne ja takas.
Kiitti kuitenkin vinkeistä ja avusta!
P.S. FAT-osion haluan sen vuoksi, että pystyn siirtämään dataa Macin osiolta sinne ja takas.
-
-
Viesti Kirjoittaja silma »
kysympä täältä että miten oisi helpoin tapa saada tuo winkkari asennettua koneelle bootcampilla
ongelma on että kloonasin macintosh HD:n uudelle isommalle kovolle no winkkari osio jäi siirtämättä ku ajattelin että asennan uudestaan sen.. noh bootcamp nyt sitten herjaa tuosta osio hommasta kun yrittää käynnistää sitä assistenttia. eli tein vain kloonin asemasta ja tyrkkäsin uuden levyn sisään osx pelaa mainiosti kyllä ja tämä uusi levy on yhtenä isona osiona mutta ei niin ei mene.
Pystyykö käynnistys levyn kautta kun forkkaa koko osion niin siirtää usbi kotelossa olevan osx osion takasin sitten koneeseen vai pitääkö tässä ruveta metsästämään firewire koteloa ja kovoa tähän hommaan??
ongelma on että kloonasin macintosh HD:n uudelle isommalle kovolle no winkkari osio jäi siirtämättä ku ajattelin että asennan uudestaan sen.. noh bootcamp nyt sitten herjaa tuosta osio hommasta kun yrittää käynnistää sitä assistenttia. eli tein vain kloonin asemasta ja tyrkkäsin uuden levyn sisään osx pelaa mainiosti kyllä ja tämä uusi levy on yhtenä isona osiona mutta ei niin ei mene.
Pystyykö käynnistys levyn kautta kun forkkaa koko osion niin siirtää usbi kotelossa olevan osx osion takasin sitten koneeseen vai pitääkö tässä ruveta metsästämään firewire koteloa ja kovoa tähän hommaan??
-
Moi
usb levyltä en ole itse palauttanut mitään, mutta jos sulla on image tiedosto, niin kyllä siitäkin pitäisi onnistua. Bootcamp osion varmistus ja palautus on onnistunut vain Net Restorella...
Alusta se sun uusi levy kokonaan yhdeksi osioksi palauta OS x ja sitten bootcampilla kaikki uudestaan.
Jos ei onnistu, niin asenna alustettuun levyyn uusi OS x ja avustajalla tavarat vanhasta levystä. (Tarviit sen fw kotelon :-( )
usb levyltä en ole itse palauttanut mitään, mutta jos sulla on image tiedosto, niin kyllä siitäkin pitäisi onnistua. Bootcamp osion varmistus ja palautus on onnistunut vain Net Restorella...
Alusta se sun uusi levy kokonaan yhdeksi osioksi palauta OS x ja sitten bootcampilla kaikki uudestaan.
Jos ei onnistu, niin asenna alustettuun levyyn uusi OS x ja avustajalla tavarat vanhasta levystä. (Tarviit sen fw kotelon :-( )
18 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka