Ensimmäinen MAC on nyt vihdoin saatu kotiin saakka ja kaikki on sujunut uuden kaunottaren kanssa kuin unelma Kunnes ongelmaksi muodostuin langattoman nettiyhteyden muodostaminen. Netti toimii nopeasti ja moitteettomasti kun vain iskin johdon kiinni koneeseen, mutta langattomana en ole yhteyttä saanut toimimaan. Langaton modeemi löytyy jo vanhan PC:n ajoilta, mutta tämä kone ei nyt automaattisesti tunnista mitään siitä lähtevää signaalia (oletan MACin pystyvän ihan kaikkeen itse) Pitäisikös siis iskeä asennus-CD (jota tietenkään ei enää ole) koneeseen ja sitten MacBookini pääsisi langattomasti nettiin?
Muutekin olen kummastellut tuota AirPortia? Mikä se oikeastaan on?
Kiitoksia jo etukäteen jos joku viitsisi neuvoa osaamatonta!
Minkä merkkinen & mallinen tuo langaton modeemi on? Airport on Applen nimitys wlanille, ei siis mitään sen ihmeempää. Mitä muuten tarkoitat sillä ettei asennus-cd:tä (se on itse asiassa dvd) enää ole? Et kai vain ole heittänyt sitä pois? Se on varsin tarpeellinen levy.
Kiitoksia tervetulotoivotuksista. Varmaankin tulen tarvitsemaan vielä paljon apua foorumilaisilta
ZyXEL Prestige 660H-61 on tuo modeemi. Toivottavasti se toimii myös Macin kanssa.
Ilmeisesti olen hukannut sen asennuslevyn (hienosti olin kyllä kotelon säilönyt mutta kappas vaan, se olikin tyhjä). Mutta eiköhän noita levyjä saa kun soittaa vaan Lännen Puhelimelle. Itsellä ainakin on ollut aikaisemmin kaksikin moista DVD:tä (kiitos korjauksesta ) mutta eipä niitä tietenkään koskaan silloin löydy kun niitä tarvittaisiin.
Mutta siis homman pitäisi toimia kun sen levyn vaan laittaa koneeseen ja toimii ohjeiden mukaan?
En usko että se kyseinen levy edes toimii Macbookissasi, yleensä kun nuo levyt on aina vain takoitettu PClle.
Ja en edes usko että tarvitsen levyä vaan painat siitä airport ikonista, laitat sen päälle (jos ei ole jo) ja sitten verkkosi nimen pitäisi näkyä listalla.
Jos verkkosi on suojattu näkymästä toisille, painat kohdasta Muu... ja kirjoitat verkkosi nimen ja salasanan ja näin Macbookkisi pitäisi päästä liittymään verkkoon.
AirPort-valikossa näkyy kyllä kohta "Wireless" mutta siitä kun klikkaa, tulee hetken kuluttua virheilmoitus "Liittyessä AirPort-verkkoon "Wireless" tapahtui virhe"
Muu-valikosta löytyy myös verkko nimeltä Wireless ja sitten pitäisi valita vielä "Langaton turvallisuus"-kohdasta jokin ja syöttää salasana.
Pitäisikö "verkon nimi" -kohtaan siis kirjoittaa jokin tuohon omaan modeemiin sidottu nimi ja salasana? Entä mitä turvallisuus-valikosta pitäisi valita?
Tarkistappa että Zyxelin firmwaret on päivitetty viimeisinpään.
Siihen muu kohtaan kirjoitat siis verkon nimen ja salasanan, ei itse modeemin nimeä ja salasanaa koska ne ovat kaksi eri asiaa.
Öhöm... Mitenköhän ne firmwaren päivitykset voi tarkistaa?
Verkon nimi siis on Wireless, mutta mitenkäs sitten se salasana? Tuon Zyxelin oletus ip-osoitteen kauttako se salasana pitäisi löytyä? Muutin sieltä toistaiseksi verkon avoimeksi jolloin ei kysy salasanaa, mutta silti edelleen valittaa virhettä yrittäessä liittyä Wireless-verkkoon.
Ensinnäkin, kai tiedät mikä salaus tuossa ZyXelissä on päällä, WEP, WPA vai mikä? Ja silloin pitäisi olla tiedossa myös salasana.
Yksi vaihtoehto voisi olla myös se, että modemissa on päällä MAC tunnistus ja kun MacBook puuttuu listalta, verkkoon ei pääse.
Hae sen modemin käyttöohje, resetoi se tehdasasetuksiin ja rakenna siitä eteenpäin. Todennäköisesti sun on oltava langalla kiinni modemissa, jotta voit muuttaa sen asetuksia.
Ja kun laite on tehdasasetuksissa, selaimella pääsee näkemään myös mikä on nykyinen firmware. Jos netistä löytyy uudempi, asenna se.
128-bittinen WEP-salaus tuossa ymmärtääkseni on ja salasana ilmeisesti se mikä tuolta Zyxelin sivuilta löytyi. Silti en saa toimimaan.
Samassa modeemissa on kiinni myös vanha Windows-pöytäkone. Häiriintyykö se jotenkin jos resetoin modeemin? Sitä Windowsille tarkoitettua netin asennuspakettia kun ei enää ole.