Olen katsellut macMiniä tai iMaciä. MacMinissä pitäisi ilmeisesti hankkia näyttö, näppis ja hiiri erikseen. Noitahan minulla ei ole, koska nykyinen kone on kannattava. Onko macMini fokusoitu enemmän viihdekäyttöön? iMac on taas ilmeisesti jonkinlainen näytön ja keskusyksikön yhdistelmä. Ajatuksena tuo kuulostaa hyvältä, mutta kuinka on toimivuus. Onko näyttö riittävän hyvälaatuinen valokuvien käsittelyyn? Sisuskalujen vaihtaminen ilmeisesti onnistuu molemmissa?
Koska vanhan kannettavani hankinnasta on aikaa noin neljä vuotta, pitää minun joka tapauksessa perehtyä siihen, mitkä prosessorit ovat tahoiltaan sitä mitä luvataan ja millainen kokoonpano olisi minulle sopiva. Jos joku viitsii noita tämän hetken huomionarvoisimpia juttuja listata, niin olisin kiitollinen, säästäähän se aikaa ja hermoja minulta. Tämä ei kuitenkaan ole varsinainen kysymykseni. Rekisteröidyin foorumille kysyäkseni, mikä mactyyppi olisi sopiva seuraavaan käyttöön ja mikä kaikki tulee muuttumaan siirryttäessä windows XP:stä mac OS:ään. Koitan kartoittaa mahdollisen vaihdon hyötyjä ja haittoja.
Laitteistoyhteensopivuus.
Onnekseni minulla ei ole kovinkaan paljoa eksoottisia lisälaitteita. Kamerana on canon 300D ja tulostimena canon pixma ip4000. Lisäksi käytössä on buffalon ulkoinen kiintolevy (250 GB SATA), joka käyttää USB2.0:aa. Tai siis käyttäisi, jos amilo tukisi sitä. Nykyisellään körötellään 1.1:n surkealla kapasiteetilla. Nettiyhteydestä huolehtii liittymän mukana tullut kaapelimodeemi, joku perusmalli.
Kamera ja tulostin eivät liene ongelmia, molemmat ovat sen varran vanhoja että ajureita on todennäköisesti tarjolla.
Onko Serial ATA levy ongelmallinen? Buffalon sivuilta löysin lopulta maininnan että laite toimii myös macintosh koneiden kanssa, mutta siitä millä nopeudella ei ollut mainintaa.
Kuinka verkkoyhteys liitetään? Samoin kuin pc:ssä, eli ethernetkaapeli RJ45-liittimillä kaapelimodeemista suoraan koneeseen?
Digiboxin hankinta on nyt ajankohtainen. Kannattaako hankkia laitetta, jossa on USB tuki. Eli onko liittäminen maciin mahdollista/monimutkaista? Tästä boxin ja tietokoneen liittämisestä minulla ei ole kokemusta edes windowsin puolelta.
Ohjelmistot
Tarvitsen mahdollisuuden raw kuvien säätöön ja konvertointiin valinnaisesti joko sRGB tai abobe RGB formaatteihin. Nyt käytän raw shootteria, josta ilmeisesti ole vielä saatavilla mac versiota. Mitä ohjelmaa applen käyttäjät suosivat? Toimivuus?
Toinen kuvausharrastukseen liittyvä ohjelma on photoshop CS2. Käsittääkseni ohjelmasta on eri versiot mac:lle ja windowsille. Onko macin mukana tulevasta omasta softasta mihinkään? Tarvitsen lähinnä kuvan kääntöä asteen tarkkuudella, rajausta, koon muuttamista tiettyyn pixelikokoon, curvesia, levelsiä, ja unsharp maskia. Mitään erikoisempia taiteellisia kikkailuja tulee harvemmin tehtyä. Kuvien pitää näyttää käsittelemättömiltä käsittelyn jälkeen. Raw kuvassa teen enimmät tasokorjaukset. Olen saanut CS2:n ilmaiseksi valokuvausta harrastavalta ystävältäni, joten ko. ohjelman menettäminen ei ole kovin suuri este macin hankinnalle, jos macistä vain löytyy ohjelma, jolla voi tehdä enemmän kuin esim windowsin mukana tulleella picture it:llä.
Muu käyttö: laskujen maksaminen, netissä surffailu, irk, videoiden katselu sekä netistä että koneelta (ulk. kiintolevyltä).
Ajatuksia?
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)