Pikaiset kokemukseni aiheesta:
1. Aperture kirjaston saa importoitua iPhotoon ilman että se vie tolkuttomasti tilaa (12gigan kirjasto meni alle 500megan iPhoto-kirjastoksi -tämän se imeisesti tarvii previkoille!?)
2. iPhoto ei tunnu kunniottavan Aperturen kirjaston rakennetta vaan importoi kaikki yhteen albumiin minkä voi tosin jakaa Eventeiks tai Albumeiks, mutta tämä sitten tarkottaa sitä että loppujen lopuksi järjestelet kuvasi kahteen kertaa - Aperturessa ja iPhotossa erikseen. Ei hyvä!
3. Aperturen kirjastossa olevat Albumit voi tosin importoida kansiona kun valitsee kaikki kansiot pelkän koko roottihakemiston sijaan - ongelmana tässä se että iPhoto ei tajuu pitää kansion nimeä samana vaan ne on käsin nimettävä kaikki importoinnin jälkeen - siis iPhotossa. iPhoto nimeää kansiot fiksusti tyylii Untiled album...wtf!!? Onko tosiaan näin ettei tohon ole mitään jippoa!?
4. Kuvia voi säätää importoinnin jälkeen Aperturessa ja se näkyy oikeen iPhotossa sillä erotuksella että Thumbnaili ei päivity vaan pelkästää itse kuva (siis kun avaa erikseen). Onko tapaa jolla vois refreshaa kirjastoa...
5. Eventsit on aika pop... tosin ne ei näy Frontrowlle, vaan importoitu Aperture-kirjasto näkyy yhtenä kansiona (tai sit useana mikäli päättää tuoda kansiot yksittäin ja nimetä ne siis uudelleen)
6. Apertureen importatut uudet kuvat on erikseen importattava iPhotoon... onko tosiaan näin? Vai olisko niksiä että iPhoto tekis tän itse... refresh library - Apple kuunteletteko sielä!??

Pidemmälle en oo kerenny kokeiluissani...joten toivon että ylläoleviin löytyis jo niksit. Syitä miksi haluan tuon iPhoton toimintaan vaikka mulla on Aperture on 1. Frontrowssa ei voi selailla Aperturen kirjastoa 2. Vaimo tykkäis iPhotolla (08lla) selata mielummin kuin Aperturella. Eventsit on tosiaan aika fiksuja...
Ajattelin jos jengi vois postaa tänne kokemuksia, vinkkejä, risuja ja ruusuja noiden kahden yhteiselosta. Suunta näyttää olevan selkeä - Aperturen ja iPhoton yhteiskäyttö helpottuu versio versiolta. Mitenköhän Leopardi sekottaa pakkaa... tuleeko helpotuksia Frontrow-rintamalle...........kauan tässä joutuu odottaa että kuvia voi mukavasti selata kaukosäätimellä
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)