Nettiyhteys on mutta Safari ei toimi
-
Nettiyhteys on mutta Safari ei toimi
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ottamalla Expressin pois välistä, nettiyhteys toimii normaalisti.
Outo juttu, mistä lähtis korjaamaan?
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Mutta katso kuitenkin ettei AP allokoi samoja ip-osoitteita alaspäin, kuin mitä se saa ADSL-purkilta. Eli pitäisi käyttää eri aliverkkoja (10. / 192.168. / 172. )Se nyt tuli mieleen. Toinen on DNS, joka kyllä harvemmin sekoilee...
Tästä oli http://hopeinenomena.net/viewtopic.php? ... hlight=192
-
-
-
No, mulla ei kotona ole domainia eikä tyttärelläkään eli ihan IP-osoitteilla pingasimme molempiin suuntiin.Lare kirjoitti:Teittekö pingejä IP-osoitteilla vai myös domain-nimillä?
Mites tuo päällekäiset aliverkot, mitä kyselin tuolla? Sen toimiminen on tuurista kiinni, jos tuo ongelma.
Mitä merkitystä mun ja tyttären aliverkoilla on tässä, kun emme siis samassa taloudessa emmekä edes samassa kaupungissa asu.
-
Re: Nettiyhteys on mutta Safari ei toimi
Viesti Kirjoittaja mardu »
Onko jo kokeiltu ihan Airport Expressin uudelleenkäynnistämistä?MacFinn kirjoitti:Tyttärelle tuli outo ongelma, Airport Expressin kautta voi esim. pingata mun Airport tukiaseman, joten nettiyhteys on auki, mutta Safari ei avaa sivuja ja posti ei kulje.
Ottamalla Expressin pois välistä, nettiyhteys toimii normaalisti.
Outo juttu, mistä lähtis korjaamaan?
Tarkempi arvaus vaatisi hieman enemmän tietoa miten tuo langaton verkko on konfiguroitu (siltaava/NAT?), onko lähistöllä kenties muita (uusia?) langattomia verkkoja, onko ensisijainen verkko määritetty jne.
-
Domainnimellä tarkoitn sitä, että pingaat jotain nimeä, kuten http://www.yle.fi ja jos se ei toimi, mutta vastaava ip-osoite toimii, niin se viittaa dns-ongelmiin.MacFinn kirjoitti:No, mulla ei kotona ole domainia eikä tyttärelläkään eli ihan IP-osoitteilla pingasimme molempiin suuntiin.
Mitä merkitystä mun ja tyttären aliverkoilla on tässä, kun emme siis samassa taloudessa emmekä edes samassa kaupungissa asu.
Ja oletin, että tyttärelläsi on airport. Jos hänellä airport jakaa samoja ip-osoitteita alaspäin, kuin mitä hänen ADSL-purkki myös jakaa, tulee ongelmia.
-
-
Mitä väliä sillä on, pingaako IP osoitetta tai http://www.osoitetta?
Zysseli antaa Expressille IP:n ja Airport jakaa sitten 10.0.x.x eteenpäin. Eilen vaan lakkasi selaimet ja posti kulkemasta.
Eikä näy Airportin valikossa muita verkkojakaan.
Pitää käydä huomenna resetoimassa se Expressi tehdasasetuksiin, en mä muutakaan keksi. Olisko mahdollista, että joku olis hakkeroinut sitä Expressiä ja saanut sen asetukset jotenkin sekaisin?
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
No sen verran, että jos ip osoitteella toimii ja http://www.nimi. osoitteella ei, niin on dns serverissä häikkää.MacFinn kirjoitti: Mitä väliä sillä on, pingaako IP osoitetta tai http://www.osoitetta?
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Jokainen kone netissä omistaa ip-osoitteen. Myös se serveri mikä antaa Yle:n nettisivut. Jos pingaat Yleä suoraan ip-numerolla, se ping menee suoraan sun koneelta Yle:n serverille. Kun pingaat yle.fi se ping löytää Yle:n ip osoitteen Domain Name Serveriltä (DNS), ei suinkaan Yle:n serveriltä! Eli jos Domain Name Server ei anna Ylen ip-osoitetta niin sivu ei lataudu, mutta jos pyydät ylen sivua suoraan ip-osoitteella niin sivu pitäisi latautua.MacFinn kirjoitti:Mitä väliä sillä on, pingaako IP osoitetta tai http://www.osoitetta?
Näin minä asian olen ymmärtänyt.
-
Viesti Kirjoittaja tt »
Nyt herää kysymys, että mitä se se tyttäresi mahtaa olla oikein pingannut? Tuskin kuitenkaan sinun airporttiasi, jos kerran se on nattaavan zyxelin takana! Mahtaakohan olla niin että siihen ping-testiin vastasi aivan jokin muu laite kuin sinun airporttisi.MacFinn kirjoitti:On resetoitu Airport, ZyXELin modemi, eMac, heitelty Safarin plistiä.
Zysseli antaa Expressille IP:n ja Airport jakaa sitten 10.0.x.x eteenpäin. Eilen vaan lakkasi selaimet ja posti kulkemasta.
Vai ymmärsinköhän tämän teidän verkkokonfiguraationne ihan väärin.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
iPhone 3G / iOS4
-
Viesti Kirjoittaja xylitol »
Mulla oli täysin sama ongelma extremen kanssa! Resetoimalla tehdasasetuksiin korjas ongelman.MacFinn kirjoitti:On resetoitu Airport, ZyXELin modemi, eMac, heitelty Safarin plistiä.
Pitää käydä huomenna resetoimassa se Expressi tehdasasetuksiin, en mä muutakaan keksi. Olisko mahdollista, että joku olis hakkeroinut sitä Expressiä ja saanut sen asetukset jotenkin sekaisin?
Ihme juttu kaikki asetukset näytti olevan ok. Extreme jakoi tulostimen ja kovot, mutta netti eikä posti kulkenut.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Hyvin, hyvin epätodennäköistä. Koska AE:ssa ei ole mitään muuta tapaa muokata asetuksia, kuin Airport Utility, niin tämä jo vaatisi sen että hakkerilla olisi mac ja hän olisi samassa aliverkossa tyttäresi kanssa, eli en usko.MacFinn kirjoitti:Olisko mahdollista, että joku olis hakkeroinut sitä Expressiä ja saanut sen asetukset jotenkin sekaisin?
Mutta tosiaan kuten tuossa jo joku muukin ehti ihmettelemään:
Miten ihmeessä hän voi pingata sinun tukiasemaasi, jos te ette samassa verkossa ole? Vai pingasiko hän sinun julkista IP-osoitettasi? Ja jos pingasi, niin sitten voisi myös testata noita muita IP-osoitteita. Koska tällöin yhteys ulospäin täytyy olla.
Minun arvaus on, että hän pingasi omaa tukiasemaansa, jolla on sama ip kuin sinun tukiasemalla, mutta aivan eri verkossa.
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
Tätä tapahtuu usein varsinkin herätettäessä konetta, wlan-boksi jakaa omaa iipeetään eteenpäin. Voipi saada myös ilman resetointia, kun verkkoasetuksista laittaa off-tilaan useita kertoja. Mulla ei aina nimittäin ton wlanin resetointi auta ja kestää tusti kauemmin.MacFinn kirjoitti:On resetoitu Airport, ZyXELin modemi, eMac, heitelty Safarin plistiä.
-
Katsoin omalta Extreme tukiasemasta sen ulkoisen eli DNA:n antaman IP:n, jonka puhelimessa luettelin tyttärelle. Hän sijoitti tuon Verkkotyökaluun ja pingasi. Mun Extreme ja ADSL reagoi siihen. Tein saman toisinpäin. Ja toimii.tt kirjoitti:Nyt herää kysymys, että mitä se se tyttäresi mahtaa olla oikein pingannut? Tuskin kuitenkaan sinun airporttiasi, jos kerran se on nattaavan zyxelin takana! Mahtaakohan olla niin että siihen ping-testiin vastasi aivan jokin muu laite kuin sinun airporttisi.
Vai ymmärsinköhän tämän teidän verkkokonfiguraationne ihan väärin.
Eli DNS ongelma lienee, pitää resetoida Express tehdasasetuksiin ja konffata uudestaan.
-
Teitte tämän IP-osoitteilla, joten se ei DNS:stä kerro yhtään mitään.MacFinn kirjoitti:Katsoin omalta Extreme tukiasemasta sen ulkoisen eli DNA:n antaman IP:n, jonka puhelimessa luettelin tyttärelle. Hän sijoitti tuon Verkkotyökaluun ja pingasi. Mun Extreme ja ADSL reagoi siihen. Tein saman toisinpäin. Ja toimii.
Eli DNS ongelma lienee, pitää resetoida Express tehdasasetuksiin ja konffata uudestaan.
Ilmeisesti se tehdasasetusten palautus on se lääke tähän kuitenkin.
-
Viesti Kirjoittaja JuhaT »
Eipäs vaadi Maciä, koska tuo Airport Utility on myös PC:lle.TheKraken kirjoitti:Hyvin, hyvin epätodennäköistä. Koska AE:ssa ei ole mitään muuta tapaa muokata asetuksia, kuin Airport Utility, niin tämä jo vaatisi sen että hakkerilla olisi mac ja hän olisi samassa aliverkossa tyttäresi kanssa, eli en usko...
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Näinhän tuo tosiaan on. Mutta enpä silti hakkerointiin uskoJuhaT kirjoitti:Eipäs vaadi Maciä, koska tuo Airport Utility on myös PC:lle.TheKraken kirjoitti:Hyvin, hyvin epätodennäköistä. Koska AE:ssa ei ole mitään muuta tapaa muokata asetuksia, kuin Airport Utility, niin tämä jo vaatisi sen että hakkerilla olisi mac ja hän olisi samassa aliverkossa tyttäresi kanssa, eli en usko...

-
Express oli töpselistä irti muutaman minuutin ja sitten virrassa vähän yli päivän oranssi valo vilkkuen.
Olisko ollut joku outo häikkä DNA:n verkossa?
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka