Edit. Vai ymmärsinkö kysymyksen taas vähän väärin?
Kovalevyn vaihto - ohjeita tyhmälle?
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
-
Wespa
Viesti Kirjoittaja Wespa »
Selventäisiköhän tämä esimerkki: jos minulla on 80 gigan sisäinen kovo, josta on käytössä vaikkapa 50 gigaa, niin silloin ulkoisen levyn osio jolle varmuuskopio tulee voi ihan hyvin olla vain sen 50 gigaa. Sen ei tarvitse olla yhtä iso kuin lähteen kokonaistilavuus.
Edit. Vai ymmärsinkö kysymyksen taas vähän väärin?![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Edit. Vai ymmärsinkö kysymyksen taas vähän väärin?
iMac 27" 2,66 GHz i5 | 8 GB | 1 TB | 10.11.0
MacBook Pro 13" 2,3 GHz i5 | 4 GB | 320 GB | 10.11.0
iPhone 5s | 32 GB | 9.0.2
"Everyone's entitled to my opinion!"
MacBook Pro 13" 2,3 GHz i5 | 4 GB | 320 GB | 10.11.0
iPhone 5s | 32 GB | 9.0.2
"Everyone's entitled to my opinion!"
-
Heissuli
Re: Kovalevyn vaihto - ohjeita tyhmälle?
Viesti Kirjoittaja Heissuli »
siis onko tämä sopiva kovalevy macbookkiin http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=26868 ? Onko toi hyvä, vai mitä suosittelisitte? tilaa sais olla vähintään 250 gigaa
-
Paapa
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Kokonsa puolesta näyttäisi sopivan. Itsellä on Tuote 30171. Taitaa olla halvempikin.Heissuli kirjoitti:siis onko tämä sopiva kovalevy macbookkiin http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=26868 ? Onko toi hyvä, vai mitä suosittelisitte? tilaa sais olla vähintään 250 gigaa
iPad 2
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Heissuli
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=30171 tässä tuotteessa on joku g-force protection.. Onko sitä tuossa edellisessä tuotteessa, vaikka sitä ei ole kirjoitettu näkyviin ja onko sillä mitään käytännön merkitystä?
Sitten jos saisin vielä vähän selvennystä siihen, että mitä minun pitää tehdä ennen kovalevyn vaihtoa. Itse fyysinen vaihto näyttää melko simppeliltä prosessilta.
Se tapa, jossa uusi kovalevy kiinnitettiin jonkun laitteen avulla koneeseen (usbiin vai firewireen) ja "siirrettiin" tietokoneen sisältö tähän uuteen kovalevyyn, kuulostaa mielestäni ymmärrettävältä.
Eli minkälainen laite mun pitää ostaa että saan sen sisäisen uuden kovalevyn kytkettyä koneeseen kiinni ulkoisesti? Miten "siirrän" tietokoneen sisällön tälle kovalevylle, niin että kun olen vaihtanut uuden kovalevyn koneen sisälle ja käynnistän koneen niin homma pelittää heti?
Sitten jos saisin vielä vähän selvennystä siihen, että mitä minun pitää tehdä ennen kovalevyn vaihtoa. Itse fyysinen vaihto näyttää melko simppeliltä prosessilta.
Se tapa, jossa uusi kovalevy kiinnitettiin jonkun laitteen avulla koneeseen (usbiin vai firewireen) ja "siirrettiin" tietokoneen sisältö tähän uuteen kovalevyyn, kuulostaa mielestäni ymmärrettävältä.
Eli minkälainen laite mun pitää ostaa että saan sen sisäisen uuden kovalevyn kytkettyä koneeseen kiinni ulkoisesti? Miten "siirrän" tietokoneen sisällön tälle kovalevylle, niin että kun olen vaihtanut uuden kovalevyn koneen sisälle ja käynnistän koneen niin homma pelittää heti?
-
Paapa
Itse ostin tuon g-force suojauksen takia, mutta macbookissahan on oma liiketunnistin ja luulisin sen olevan kovalevyn putoamista suojaava nimenomaan.Heissuli kirjoitti:http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=30171 tässä tuotteessa on joku g-force protection.. Onko sitä tuossa edellisessä tuotteessa, vaikka sitä ei ole kirjoitettu näkyviin ja onko sillä mitään käytännön merkitystä?
Fyysinen vaihto on helppo, pieni ristipääruuvimeisseli (Phillips) ja samanlainen torx-avain. Olisikohan ollut kokoa 8. Eli ne kolme ruuvia akun kotelosta auki. Pelti irti ja kovalevy löytyy paperista vetämällä. Siihen pitää ne torx-ruuvit avata (4 kpl) ja asentaa uuteen levyyn. Olikohan siinä joku pellinkappalekin, en muista.
Ensin sitä kannattaisi tehdä siitä levystä kopio uudelle ja sitä varten oli mulla ulkoinen USB-kotelo (löytyy verkkokaupasta tai dealextremestäkin yms paikoista. eli 2,5 tuumaiselle ja serial ata-kotelo, eli SATA). Softana taisin käyttää superduper (maksullinen) softaa, jolla kloonasin sen sisäisen levyn ulkoiseen ja sen jälkeen tein fyysisen vaihdon. Kannattaa sitten korjata levyn oikeudet, mutta pienen alkujännityksen jälkeen toimi hyvin. Ja kannatti. Tuo Seagate on hiljainen, enkä virrankulutuksessa huomaa eroa.
iPad 2
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Paapa
Niin, tuosta vaihdosta on kai vuosi jo aikaa, isompiakin levyjä on varmaan olemassa jo tuohon fyysiseen kokoon, esim. Hitachilla 500 Gigasta. Löytyy ketjuakin asiasta haulla.
iPad 2
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Heissuli
oikei homma muuten selvä, mutta mitä toi levyn oikeuksien korjaaminen tarkoittaa?
ja kun olen vaihtanut uuden kovalevyn (jolle on jo kloonattu vanha) sisään koneeseen niin tarviinko leopardin asennus cd:tä käynnistettäessä vai käynistyykö se kuin mitään ei olisi tapahtunut?
ajattelin mennä jo ehkä tänään ostamaan kovalevyn, jos saan vastaukset näihin
ja kun olen vaihtanut uuden kovalevyn (jolle on jo kloonattu vanha) sisään koneeseen niin tarviinko leopardin asennus cd:tä käynnistettäessä vai käynistyykö se kuin mitään ei olisi tapahtunut?
-
p-veli
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Oikeuksien korjaus löytyy myös levytyökalusta. Sen voi ajaa joskus muilloinkin, jos kone alkaa käyttäytymään oudosti. Et tarvi siis lepardin CD:tä laisinkaan…Heissuli kirjoitti:oikei homma muuten selvä, mutta mitä toi levyn oikeuksien korjaaminen tarkoittaa?
iBook 14", iPod 20 Gt
-
Heissuli
uudet muistit ja kovalevy hankittu. Vanhan kovalevyn siirtoon uudelle on pari keinoa: Superduperilla klooni tai sitten levytyökalulla palautus. Kumpaa keinoa kannattaa käyttää?
-
p-veli
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Käytin levytyökalua, kun ei mulla tota supadupaa ollut. Ei ongelmia.Heissuli kirjoitti:uudet muistit ja kovalevy hankittu. Vanhan kovalevyn siirtoon uudelle on pari keinoa: Superduperilla klooni tai sitten levytyökalulla palautus. Kumpaa keinoa kannattaa käyttää?
iBook 14", iPod 20 Gt
-
Heissuli
okei nyt on muistit ja kovalevy vaihdettu. Vähän jäi vielä mietityttämään sellainen asia, että kun palautin entisen kovalevyn tälle uudelle levytyökalulla, niin uuden levyn koko oli 4gigaa pienempi kuin vanhan. Mistäköhän moinen johtuu, ei ainakaan vielä ole mitään ongelmia ilmennyt.
-
kermit
Viesti Kirjoittaja kermit »
Tempit (väliaikaistiedostot) cachet yms. jätetään kopioimatta.
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka