Toisaalta niitä virheitä on kyllä pajon kun noita lehtiä lueskelee.
Jännittääkö kirjoitusvirheet?
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
18 viestiä
• Sivu 1/1
-
Taateli
Jännittääkö kirjoitusvirheet?
Viesti Kirjoittaja Taateli »
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko muita jännittäjiä kuin minä? Panttaan viimeiseen asti ilmoituksen tai esitteen painoon laittamista kun jännittää niin paljon, että jos siihen joku virhe vaikka jääkin. SIltikin vaikka asiakas olisi hyväksynyt sen. Meneeköhän tää ajan kanssa ohi kun on vähän rutinoitunut? Tä? ![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Juhani L
Re: Jännittääkö kirjoitusvirheet?
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Tänään Hesarissa oli tavutettu työn-äköön (s. D3., vasen palsta). Hyvänen aika, eikö niillä kukaan ihminen katso palstoja lävitse. Juttu käsitteli juuri työnäköä.Taateli kirjoitti:Toisaalta niitä virheitä on kyllä pajon kun noita lehtiä lueskelee.
Ota rauhassa, muutkin ottavat. Always Look On The Bright Side Of Life (Monty Python).
-
Macco
Viesti Kirjoittaja Macco »
Kyllä siihen tottuu. Itsekin hermoilin aikoinani kovasti mahdollisia kirjoitusvirheitä, mutta nykyään tässä on lepsuuntunut vähän liikaakin sillä saralla. Pitäis alkaa taas oikolukemaan/oikoluettamaan enemmän. Se on vaan nii pirun tylsää puuhaa. Eipä silti, paljon on tullut vierailla kielillä töitä tehtyä, eikä niissä onneksi tarvitse eikä voi ottaa oikolukuvastuuta. Paitsi teknisen sellaisen, mutta se on simppeliä.
-
Jamac
-
eskofot
Viesti Kirjoittaja eskofot »
3 golden rulesTaateli kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko muita jännittäjiä kuin minä? Panttaan viimeiseen asti ilmoituksen tai esitteen painoon laittamista kun jännittää niin paljon, että jos siihen joku virhe vaikka jääkin. SIltikin vaikka asiakas olisi hyväksynyt sen. .
1) korosta asiakkaalle että käsikirjoituksen saa luovuttaa vain kielihuollettua
2) pyydä aina puumerkki asiakkaalta vedokseen, älä ota korjauksia puhelimessa
3) Käytä taitto-ohjelmassa asiallista oikaisulukuohjelmaa
SCSI Probe & SyQuest 44
-
Saltikov
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
4) Älä oikolue itse. Anna työ osaavalle!eskofot kirjoitti:3 golden rulesTaateli kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko muita jännittäjiä kuin minä? Panttaan viimeiseen asti ilmoituksen tai esitteen painoon laittamista kun jännittää niin paljon, että jos siihen joku virhe vaikka jääkin. SIltikin vaikka asiakas olisi hyväksynyt sen. .
1) korosta asiakkaalle että käsikirjoituksen saa luovuttaa vain kielihuollettua
2) pyydä aina puumerkki asiakkaalta vedokseen, älä ota korjauksia puhelimessa
3) Käytä taitto-ohjelmassa asiallista oikaisulukuohjelmaa
1:nen jäi hieman aukinaiseksi? Onko panovirheitä tms?
-
barcoder
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Kyllä minä olen aina sopinut asiakkaan kanssa, että vastuu vedoksen kielenhuollosta on heillä, ellei toisin sovita. Ei se tietenkään sitä tarkoita ettenkö huomauttaisi virheistä, jos sellaisiin törmään taittaessani. Lopullinen vastuu on kuitenkin asiakkaalla. Homma kulkee yleensä niin, että työtä pallotellaan edestakaisin pdf-vedoksena. Asiakas korjailee sitä joka kerran aina hieman kunnes lopulta tulee viesti että tää on nyt tässä. Sitten tehdään painoversio, ja jos painosta putkahtava teos on identtinen sen viimeisen vedos-pdf:n kanssa, niin minun vastuuni mahdollisista virheistä päättyy siihen. (painostahan monasti tulee vielä paperivedos, mutta se ei muuta asiaa)
Aivan varmasti moni asiakas sälyttäisi mielellään vastuun myös kirjoitusvirheistä taittajalle. Siihen ei tarvitse suostua, ainakin jos teksti tulee asiakkaalta. Oikoluku on ihan omanlaistansa työtä ja se ei kaikille sovellu. Aika isolla prosentilla kansalaisista, siis myös taittajista on pieni lukihäiriö. Sellainen joka ei välttämättä haittaa normaalieleämässä, mutta jonka takia voi tulla sokeaksi joillekin tietyille kirjoitusvirheille. Sellaisen takia ei kannata luopua graafisen työn tekemisestä.
Aivan varmasti moni asiakas sälyttäisi mielellään vastuun myös kirjoitusvirheistä taittajalle. Siihen ei tarvitse suostua, ainakin jos teksti tulee asiakkaalta. Oikoluku on ihan omanlaistansa työtä ja se ei kaikille sovellu. Aika isolla prosentilla kansalaisista, siis myös taittajista on pieni lukihäiriö. Sellainen joka ei välttämättä haittaa normaalieleämässä, mutta jonka takia voi tulla sokeaksi joillekin tietyille kirjoitusvirheille. Sellaisen takia ei kannata luopua graafisen työn tekemisestä.
www.grano.fi - Dodendo 2010: Suunnittele, toteuta ja julkaise, 2012: InDesign CC-julkaisun tekijälle, 2015: Photoshop CC 2017-opas
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
eskofot
Viesti Kirjoittaja eskofot »
...kielihuollettuna. Tietty.Saltikov kirjoitti: 4) Älä oikolue itse. Anna työ osaavalle!
1:nen jäi hieman aukinaiseksi? Onko panovirheitä tms?
Kielenhuolto on juuri se joka pitää sisällään oikoluvun. Hyvässä työnkulussa sitä ei tehdä taitossa. Jos kuitenkin jotakin joutuu korjaamaan tai jopa kirjoittamaan itse, ilman oikolukuohjelmaa toimiminen on aivan tarpeeton riski. Lingsoft ID:iin.
On nähty näitä, siksi on tärkeää että nuo pelisäännöt tulevat ilmaistuksi heti alussa selkeästi. Onpa uusintapainatuksiakin yritetty maksattaa asiakkaan omin virheiden takia. Oikolukuohjelma on pelastanut tässäkin monen monta kertaa nahan. Asiakkaan nahan.barcoder kirjoitti:Aivan varmasti moni asiakas sälyttäisi mielellään vastuun myös kirjoitusvirheistä taittajalle. .
SCSI Probe & SyQuest 44
-
AppleFarmer
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Tein kerran esitteen, jossa otsikossa oli mukana sana HUOPAKATOILLE. Heräsin yöllä nähtyäni "painajaisen". Esite oli tullut painosta ja otsikossa luki .... (foorumisofta sensuroi taas sanan muotoon prostituoitu, joten vaihtakaa HUOPA-sanan P R kirjaimeen)
Sydän hakkasi aika kovaa, kunnes tajusin sen olleen unta.
Olen aina painottanut asiakkailleni sitä, että lopullinen oikolukuvastuu on aina heillä. 99% asiakkaistani on tämän sisäistänyt. Sitten löytyy näitä, jotka toimittavat taittoon täysin puolivalmiita tekstejä. Kiva sitten vaihtaa kaikki. No asiakas maksaa.
Asiasta kolmanteen. Minua ottaa päähän sana painovirhe. Eihän se mikään painovirhe ole. Painajahan painaa sen mitä hänelle tuodaan. Ladonta- tai kirjoitusvirhe se on.
Sydän hakkasi aika kovaa, kunnes tajusin sen olleen unta.
Olen aina painottanut asiakkailleni sitä, että lopullinen oikolukuvastuu on aina heillä. 99% asiakkaistani on tämän sisäistänyt. Sitten löytyy näitä, jotka toimittavat taittoon täysin puolivalmiita tekstejä. Kiva sitten vaihtaa kaikki. No asiakas maksaa.
Asiasta kolmanteen. Minua ottaa päähän sana painovirhe. Eihän se mikään painovirhe ole. Painajahan painaa sen mitä hänelle tuodaan. Ladonta- tai kirjoitusvirhe se on.
-
tempe
Viesti Kirjoittaja tempe »
Niin no, lyöntivirheeksi sitä nykyään on tapana kutsua (vai harrastetaanko jossain vielä ladontaa, siis irrallisten palikoiden latomista vierekkäin?). Kirjoitusvirhe taas voi liittyä vain käsinkirjoitettuun tekstiin. Jos sen sijaan on kyse siitä, että kirjoittaja ei hallitse oikeaa kielellistä muotoa, voi puhua kielivirheestä.AppleFarmer kirjoitti: Asiasta kolmanteen. Minua ottaa päähän sana painovirhe. Eihän se mikään painovirhe ole. Painajahan painaa sen mitä hänelle tuodaan. Ladonta- tai kirjoitusvirhe se on.
-
bloof
Viesti Kirjoittaja bloof »
Sattuuhan noita. Useimmat on varmaan nämä joskus nähnyt mutta laitanpa silti.
http://www.tilu.net/mainosmokat.txt
Installed Windows to a black & white TV, the motherfucker gave me a bluescreen.
-
marc
Viesti Kirjoittaja marc »
Nyt sattuu vatsaan... Joutui sixpäkki koville kun repeilin noille jutuille. Tuolta löytyy kyllä aikamoisia helmiä.bloof kirjoitti:Sattuuhan noita. Useimmat on varmaan nämä joskus nähnyt mutta laitanpa silti.
MacBook Pro 13" Core i5 2,3GHz, 4Gt | MacMini C2D 2GHz, 4Gt | eMac G4 1GHz (ATI), 1Gt | iMac G3 DV 400, 544Mt
-
Jamac
-
Olaus
-
Glen
Viesti Kirjoittaja Glen »
Kyllä noita painovirheitäkin vielä sattuu. Olen nähnyt, kun neljä pms-värilevyä on kylmänrauhallisesti ajettyu cmykiksi ohjeista välittämättä. Asiakas reklamoi hetiAppleFarmer kirjoitti: Asiasta kolmanteen. Minua ottaa päähän sana painovirhe. Eihän se mikään painovirhe ole. Painajahan painaa sen mitä hänelle tuodaan. Ladonta- tai kirjoitusvirhe se on.
-
AppleFarmer
- Vuoden Homppulainen 2006
-
Glen
-
Fixx
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Ei hermota painoonlaittaminen. Sitten seuraavana päivänä kyllä miettii että tulikohan se saaterin viivakoodi nyt ihan oikein ja teinkö ne siinä yhessä mailissä kerrotut muutokset.
...no nykyään toikin menee nopeesti ohi.
Oli muuten vastaleivottu päätoimittaja lanseeraamassa uutta lehteä (tässä kevään puolella...). Yötä myöten oli poppoo tunkemassa PDF:iä painoon, ja kun päätoimittaja sitten aamulla taas tyytyväisenä hyvin suoritetun urakan jälkeen saapui työpaikalleen, pöydällä makasi vedos kannesta, jossa oli pääotsikko isolla lähes oikein: CYBERRUNK PALAA!
Toimittajat huomauttelemassa, että v***u säkään edes kansia oikolue. Kyllä kylmänhikiselle päätoimittajallekin nauru maittoi, kun tajusi, että pieni käytännön pilahan tämä vaan.
...no nykyään toikin menee nopeesti ohi.
Oli muuten vastaleivottu päätoimittaja lanseeraamassa uutta lehteä (tässä kevään puolella...). Yötä myöten oli poppoo tunkemassa PDF:iä painoon, ja kun päätoimittaja sitten aamulla taas tyytyväisenä hyvin suoritetun urakan jälkeen saapui työpaikalleen, pöydällä makasi vedos kannesta, jossa oli pääotsikko isolla lähes oikein: CYBERRUNK PALAA!
Toimittajat huomauttelemassa, että v***u säkään edes kansia oikolue. Kyllä kylmänhikiselle päätoimittajallekin nauru maittoi, kun tajusi, että pieni käytännön pilahan tämä vaan.
18 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka