^ Nää, opponoin tuon "autottomuus" -kohdalla, liian mustavalkoista. Kysyn: millaisella autolla ja montako kilometriä ajellaan, millaisella polttoaineella ja montako henkilöä autolla keskimäärin matkustaa; yks vai kaks?
Otetaan esimerkki: 2 henkilöä lentää suoraan ilman välilentoja keskipitkän lennon Lissaboniin ja takaisin; Finnairin koneella co2-päästöjä tulee 960 Kg / 2-henkinen perhe. Nykyisin kaksihenkisen perheemme Mersu-dieselhybridi tuottaa co2-päästöjä 109 g/km., keskimääräinen uusi auto päästelee n. 120 g/km. Omalla kohdalla siis kahden hengen Lissabonin matkan päästöt vastaavat 8 000 km autolla ajamisen päästöjä.
Ja kun tilastoista päätellään, että keskivertosuomalainen matkustelee lentäen lomalle 2 kertaa vuodessa keskimäärin, niin kaksihenkisen perheen lentomatkustelun aiheuttamat päästöt niillä keskipitkilläkin lennoilla vastaavat vuotuista 16 000 km ajoa henkilöautolla.
Jos autoilee paljon ja yksinään niin sitten tilanne on tietty eri.
Nyt haluaisinkin kuulla, miten täällä lillukanvarsissa kompuroivat tämän kompensoivat omalla ilmastokäyttäytymisellään.
Lakkasin lentämästä 5 vuotta sitten, kun totesin että Berliinit ja Lontoon on nähty ja Intiassakin on käyty ja väsyttää lentoasemilla käkkiminen ja hotellit. Lämmitän taloni puulla ja ekosähköllä ja ilmalämpöpumpulla, syön kotimaista ruokaa. Ajan tolla Nesteen My-uusiutuvilla ajoistani noin puolet.
Auto on, kuten mainittu 5 v. vanha diesel-hybridimersu ja lisäksi omistan 48-v. vanhan W115 pystylyhtymersun, jolla vedän peräkärriä sillon kun peräkärrille on tarvetta, eli esim. kun haen hevosenpaskaa Uuraisilta ja käyn kaatiksella. Hybridillä kun ei voi peräkärryä vetää, sähkömoottori kärähtää.