Ymmärrän pointtisi. Oikein hyvät perustelut. En silti ole ihan vielä valmis muuttamaan kantaani. Tuli mieleen sellainen juttu, joka myös on täysin mahdollista (ellei ole ihan lähiakoina muutettu). Mies laittaa palkastaan aviopuolisonsa kanssa perustetulle yhteiselle tilille osan palkastaan säännöllisesti. Hän on talouden ainoa työssä käyvä henkilö. Yhtäkkiä vaimo kuolee ja mies joutuu maksamaan verot käytännössä omista rahoistaan uudestaan. Tuonhan tietysti voi välttää käyttämällä riihikuivaa rahaa tai olemaan kuolematta, jos on yhteinen tili.arttula kirjoitti:Kas, en vastusta perintöveroa siksi, että siitä kärsisin / joutuisin itse kärsimään. En tule koskaan perintöä saamaan, joten ei ole omaa lehmää ojassa. Mutta ei tosiaan mahdu oikeistajuuni tuollainen valtion ahneus. Perintövero voisi olla porrastettu silleen, että "normaaleista" perinnöistä ei sitä tarvitsisi maksaa. Vasta kun todella suuret omaisuudet vaihtavat omistajaa, perintövero astuisi kuvioihin. Näin saataisiiin ökyrikkaat suvut takaisin samalle viivalle meidän tavallisten tallaajien kanssa. Nollaus tapahtuisi aina noin 50-70 vuoden välein. Ja taas oltaisiin yksi askel kohti tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa. Hulaa !Tauvo kirjoitti: Ainahan voitte perustaa miljardeillenne säätiöt, niillä pystyy kiertämään vähän paremmin ja laillisemmin veroja.
Perintövero [ja muuta verotukseen liittyvää]
-
Re: Perintövero
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
-
Viesti Kirjoittaja kurkinen »
arttula kirjoitti:Kas, en vastusta perintöveroa siksi, että siitä kärsisin / joutuisin itse kärsimään. En tule koskaan perintöä saamaan, joten ei ole omaa lehmää ojassa. Mutta ei tosiaan mahdu oikeistajuuni tuollainen valtion ahneus. Perintövero voisi olla porrastettu silleen, että "normaaleista" perinnöistä ei sitä tarvitsisi maksaa. Vasta kun todella suuret omaisuudet vaihtavat omistajaa, perintövero astuisi kuvioihin. Näin saataisiiin ökyrikkaat suvut takaisin samalle viivalle meidän tavallisten tallaajien kanssa. Nollaus tapahtuisi aina noin 50-70 vuoden välein. Ja taas oltaisiin yksi askel kohti tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa. Hulaa !Tauvo kirjoitti: Ainahan voitte perustaa miljardeillenne säätiöt, niillä pystyy kiertämään vähän paremmin ja laillisemmin veroja.
Tuossahan alkaa olla jo kunnon ideaa! Rikkailta rahat pois, jaetaan ne köyhille. Kannatan! Thumbs up…
Kun nyt kuitenkin kävin lukemassa, mitä perintöverolle ollaan tekemässä, niin luin seuraavaa:
Nykyisten 20.000 € (ei veroa), 40.000 € ja 60.000 € rajojen lisäksi ollaan tuomassa 200.000 € rajaa, josta lähisukulaisilta tultaisiin perimään 16 %. Nythän tuosta 40.000:sta joutuu maksamaan 3,8 % ja 60.000:sta 5,8 %, joten ihan hyvä jytky on tulossa noihin isoihin perintöihin. Olen tyytyväinen tällaisesta uudistuksesta. Perintövero on tähänkin asti ollut progressiivinen: pienistä perinnöistä ei makseta mitään. Kuten ei makseta mistään kipoista tai kupeistakaan.
Jos jonkun paapalta tai mummolta jää maalaistalo ilman maita ja mantuja, niin ei niiden käypä arvo ole kovinkaan helposti 100.000 €. Jos on yksi perillinen, hän maksaisi tuon arvoisesta perintötalosta 7500 € perintöveroa. Kolme perijää maksaisi 3 x 1033 €.
Edelleenkin: no big deal.
-
Viesti Kirjoittaja kurkinen »
Tähän on olemassa omaisuuden osituksen sovittelu. Tällä estetään juuri tällaiset kohtuuttomat ratkaisut, ja tässä voidaan tarkastella sitä, kuka rahat on oikeasti hankkinut. Kun on tiedossa, että elossa oleva puoliso on tehnyt kaiken palkkatyön ja hankkinut säästöt, ei niitä voida häneltä vaatia jaettavaksi. Puolisolle kuuluu myös oikeus yhteisen asunnon omistamiseen, mikäli hänellä ei ole muuta asuntoa omistuksessaan. Ja vielä jos eloon jäänyt omistaa kuitenkin yli puolet varallisuudesta, ei häntä tämänkään nojalla voi vaatia jakamaan puolta omaisuudestaan.Tauvo kirjoitti:Tuli mieleen sellainen juttu, joka myös on täysin mahdollista (ellei ole ihan lähiakoina muutettu). Mies laittaa palkastaan aviopuolisonsa kanssa perustetulle yhteiselle tilille osan palkastaan säännöllisesti. Hän on talouden ainoa työssä käyvä henkilö. Yhtäkkiä vaimo kuolee ja mies joutuu maksamaan verot käytännössä omista rahoistaan uudestaan. Tuonhan tietysti voi välttää käyttämällä riihikuivaa rahaa tai olemaan kuolematta, jos on yhteinen tili.
Toisaalta tällaisessa hypoteettisessa tilanteessa on myös huomioitava se, että palkkatyössä käymätön puoliso on työskennellyt tämän ajan perheen hyväksi kotona, jolloin hänen työpanoksensa on yhtä arvokas perheen kokonaisuuden kannalta.
Comsi comsa – jälleen kerran. Siinäpä olisi perillisillä vääntämistä. Mutta mielestäni tässä lakiteksti ei aiheuta ongelmia tai pakota tiettyyn ratkaisuun, vaan sitä tulkitseva järki.
-
Viesti Kirjoittaja Aries »
Kyllä ja ei. Maailmassa, jopa ihan läntisessä, on paljon maita joissa julkinen terveydenhuolto on huomattavasti heikompaa kuin täällä härmässä. Toki on myös maita, joissa se on paremmalla tolalla. Joten en nyt vielä ihan häpeäpilkuksi tuota sanoisi.KunkkuJ kirjoitti: Terveydenhuolto ja sairaanhoito alkavat olla yhteiskuntamme häpeäpilkku. Rahat uppoavat jatkuvasti kallistuviin erikoisiin hoitomenetelmiin ja lääkkeisiin, joilla yritetään epärealistisesti pitkittää elämää samalla kun perussairaan- ja vanhustenhoito unohtuu. Ja ymmärtäähän tuon, kuka lääkäri haluaisi painaa töitä noissa perustehtävissä? Ei, hienompaa on joku erikoistuminen tai vaikka keikkahommat ulkomailla.
Eräs ratkaisu olisi, että kaikkia ei yksinkertaisesti autettaisi kuten nyt. *tässä vaiheessa kansa älähtää*. Esimerkki: henkilö hyppää katolta tarkoituksenaan tehdä itsemurha, mutta jääkin henkiin pahasti vammautuneena. Hänet kiikutetaan sairaalaan, jossa hänelle tehdään parhaimmillaan useampi leikkaus sekä kuormitetaan tehovalvontaa (= p*rkeleen kallista hoitoa). Tämän jälkeen, ehkä noin 1kk, hänet kotiutetaan ja hän hyppää uudelleen, jotta onnistuisi aikeissaan. Money well spent?
Tuollaisia tapauksia valitettavasti tulee kohtalaisen paljon. Toinen "mukavuustekijä" on mm. väkivaltarikollisuus, jossa valtio maksaa hoidon ja mahdollisesti kiinni jäänyt tekijä höpö höpö summan. Jos tällaisissa tapauksissa TODELLISET hoitokulut korvaisikin rikoksen tekijä, valtio säästäisi taas rahaa.
Pahoitteluni offtopikista
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja KenSu »
Teoriassa jees, näinhän se menisi nätisti ja tietääkseni myös meneekin eli kyllä niille väkivallantekijöille oikeudessa korvaukset määrätään. Ongelma on että harvoinpa niillä on rahaa millä maksaa edes murto-osaa todellisista kuluista. Jää ikuiseen perintään valtionkonttorilta/vakuutusyhtiöiltä tms.Aries kirjoitti:. Toinen "mukavuustekijä" on mm. väkivaltarikollisuus, jossa valtio maksaa hoidon ja mahdollisesti kiinni jäänyt tekijä höpö höpö summan. Jos tällaisissa tapauksissa TODELLISET hoitokulut korvaisikin rikoksen tekijä, valtio säästäisi taas rahaa.
Pahoitteluni offtopikista
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
...Kuten niitä, jotka tuhoavat terveytensä alkomaholia juomalla, tupakoimalla, lihottamalla itseään, jne. Nyt ollaan asiassa, eikä missään offtopicissa!Aries kirjoitti:Eräs ratkaisu olisi, että kaikkia ei yksinkertaisesti autettaisi kuten nyt.
-
Viesti Kirjoittaja ritu »
Onkos tästä "kotityöstä" maksettu verot, kysyn vaan?Toisaalta tällaisessa hypoteettisessa tilanteessa on myös huomioitava se, että palkkatyössä käymätön puoliso on työskennellyt tämän ajan perheen hyväksi kotona, jolloin hänen työpanoksensa on yhtä arvokas perheen kokonaisuuden kannalta.
Veropohjaa on laajennettava koskemaan myös kotitöitä. Johan pullojenpalautuskin on määrätty veronalaiseksi, niin miksi ei sitten kotityökin ole veronalaista?
Ja eläkemaksut. Yrittäjätkin itse maksavat tulevan eläkkeensä. Miksi eivät kotiäidit/isät maksa eläkemaksua?
Lisää veroja ja veroluonteisia maksuja niin maailma pelastuu.
Tai mitä jos valtio ottaisi kaiken lisäarvon työsta ja antaisi tarpeen mukaan esim. vaate-, ruoka-, yms. tarvikekuponkeja työtä vastaan ja niillä kupongeilla saisi sitten valtion kaupoista lunastettua tarvikkeita.
Ai niin sitähän kokeiltiin jo naapurissa, ei toiminut.
-
Viesti Kirjoittaja Radalle »
Ajattele lapsiasi tai tulevia lapsia, kun kerran Q7:lla ajelet. Pitää tuloja olla kuukaudessa ihan mukavasti. Kyllä perinnöt pitäs saada 0% verolla, niistä on kuitenkin maksettu veroa veron päälle.arttula kirjoitti:Onneksi minä en tule koskaan perimään yhtään mitään. Eipä tule tuollaisia ylimääräisiä harmituksia.
Eipä se noissa pikku summissa tunnu, mutta kun perintöä tulee verotusarvoltaan yli 500000,00€.
Mikä tosin ei ole lähelläkään realiarvon, sehän voi olla lähemmäs 1.000000,00€. Tossa on jo vähän purtavaa perinnön saajalle.
Eli Suomen valtio on pikkasen jäljessä näissä asioissa. Tämä on myös hyvä esimerkki näistä tulevista veroehdotuksista, pääomatulot 32%. Ei hyvä ihme.
Aika moni pienistä yrityksistä muutta Viroon, näinhän Sarasvuo myös sano. Velvollisuudet hän hoitaa, mutta kaikella on rajansa. Eli alkaa olla yrittäjien mielestä pikkasen likaa tämä verotus myös.
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Perintövero kyllä on porrastettu, tosin asteikko alkaa huomattavasti ökysummien alapuolelta:arttula kirjoitti:Perintövero voisi olla porrastettu silleen, että "normaaleista" perinnöistä ei sitä tarvitsisi maksaa. Vasta kun todella suuret omaisuudet vaihtavat omistajaa, perintövero astuisi kuvioihin. Näin saataisiiin ökyrikkaat suvut takaisin samalle viivalle meidän tavallisten tallaajien kanssa.
Perintöverolaskuri
Perintövero määräytyy perityn omaisuuden arvon ja sukulaisuussuhteen perusteella seuraavien asteikkojen mukaisesti:
1.1.2009 alkaen, I veroluokka:
Verotettavan osuuden arvo euroina Veron vakioerä osuuden alarajan kohdalla euroina Veroprosentti ylimenevästä osasta
20 000 - 40 000 100 € 7 %
40 000 - 60 000 1 500 € 10 %
60 000 - 3 500 € 13 %
1.1.2009 alkaen, II veroluokka:
Verotettavan osuuden arvo euroina Veron vakioerä osuuden alarajan kohdalla euroina Veroprosentti ylimenevästä osasta
20 000 - 40 000 100 € 20 %
40 000 - 60 000 4 100 € 26 %
60 000 - 9 300 € 32 %
Millaista autoa olitkaan ostamassa...?arttula kirjoitti:Näin saataisiiin ökyrikkaat suvut takaisin samalle viivalle meidän tavallisten tallaajien kanssa.
Mikä auto Audin tilalle ?
* Hintahaarukka (uutena)
50 000€ - 100 000€
arttula kirjoitti:Mitä tulee terveydenhuollon kustannuksiin, niin ne ovat karanneet täysin käsistä Ison leikkurin pitäisi heilua siellä. Alkuun sairaanhoitajien palkka tulisi puolittaa. Henkilöstömenothan on terveydenhuollon suurin yksittäinen menoerä. Ja sairaanhoitajat suurin yksitäinen henkilöstöryhmä.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)

![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
Kertakaikkisen mykistävä kommentti.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Inhoan lapsia. Olen aina inhonnut. Minä en koskaan sellaisia tule hankkimaan. Yöks !Radalle kirjoitti:Ajattele lapsiasi tai tulevia lapsia, kun kerran Q7:lla ajelet.arttula kirjoitti:Onneksi minä en tule koskaan perimään yhtään mitään. Eipä tule tuollaisia ylimääräisiä harmituksia.
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Viesti Kirjoittaja ManiMicci »
Anteeksi, ei liity mitenkään aiheeseen, mutta tuli vaan mieleen.arttula kirjoitti: Inhoan lapsia. Olen aina inhonnut. Minä en koskaan sellaisia tule hankkimaan. Yöks !
Vuodelta 1918 tiedän tapauksen, jossa muuan mies tuomittiin valtiorikosoikeudessa teloitettavaksi syytettynä ”yleisestä vittumaisuudesta”.
-
arttula kirjoitti:... Alkuun sairaanhoitajien palkka tulisi puolittaa. Henkilöstömenothan on terveydenhuollon suurin yksittäinen menoerä. Ja sairaanhoitajat suurin yksitäinen henkilöstöryhmä.
Ei näitä kommentteja kannata ottaa vakavasti. Niistä loistaa se viha ja patoumat, mitä pitkä jakso suljetulla on synnyttänyt. JOS Arttula tosiaan päästetään sieltä pois parin viikon kuluttua ja kaikki alkaa kääntymään parhain päin, muuttuvat varmasti myös nämä jyrkät mielipiteet.arttula kirjoitti: Inhoan lapsia. Olen aina inhonnut. Minä en koskaan sellaisia tule hankkimaan. Yöks !
Tosin se kyllä kertoo paljon yhteiskunnan tilasta, jos ne tosiaan aikovat päästää Arttulan vapaaksi. Parin kuukauden lisäjakso ei varmasti olisi yhtään pahaksi...
-
Kuulostaa juurikin minulta !ManiMicci kirjoitti:Anteeksi, ei liity mitenkään aiheeseen, mutta tuli vaan mieleen.arttula kirjoitti: Inhoan lapsia. Olen aina inhonnut. Minä en koskaan sellaisia tule hankkimaan. Yöks !
Vuodelta 1918 tiedän tapauksen, jossa muuan mies tuomittiin valtiorikosoikeudessa teloitettavaksi syytettynä ”yleisestä vittumaisuudesta”.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Usko pois: Ovat luvanneet päästää minut siviiliin (tosin 2 pv ylipalvelua ensinKunkkuJ kirjoitti: Tosin se kyllä kertoo paljon yhteiskunnan tilasta, jos ne tosiaan aikovat päästää Arttulan vapaaksi. Parin kuukauden lisäjakso ei varmasti olisi yhtään pahaksi...
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Enhän minä sitä... Mutta jos minä joskus eksyn niille kulmille... Entäs sitten, onko se lainkaan turvallista?arttula kirjoitti:Usko pois: Ovat luvanneet päästää minut siviiliin (tosin 2 pv ylipalvelua ensin)! Mutta ole rauhassa, en minä koskaan Luumäjelle eksy.
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
Kuiteskin sulla on siellä suljetulla nukkekärryt, jossa on ääntelevä vauvanukke, jonka kansa leikit kotia. Et sä meitä hämää.arttula kirjoitti:Inhoan lapsia. Olen aina inhonnut. Minä en koskaan sellaisia tule hankkimaan. Yöks !Radalle kirjoitti:Ajattele lapsiasi tai tulevia lapsia, kun kerran Q7:lla ajelet.arttula kirjoitti:Onneksi minä en tule koskaan perimään yhtään mitään. Eipä tule tuollaisia ylimääräisiä harmituksia.
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
Bah ! Eikä ole ! Mutta puhutaanpa välillä perintöverotuksesta taas...hatey kirjoitti:Kuiteskin sulla on siellä suljetulla nukkekärryt, jossa on ääntelevä vauvanukke, jonka kansa leikit kotia. Et sä meitä hämää.arttula kirjoitti:Inhoan lapsia. Olen aina inhonnut. Minä en koskaan sellaisia tule hankkimaan. Yöks !Radalle kirjoitti:Ajattele lapsiasi tai tulevia lapsia, kun kerran Q7:lla ajelet.arttula kirjoitti:Onneksi minä en tule koskaan perimään yhtään mitään. Eipä tule tuollaisia ylimääräisiä harmituksia.
-
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Vähän menee OT:ksi, mutta minulla olisi tuohon kaksi samansuuntaista ratkaisua.arttula kirjoitti:
Alkuun sairaanhoitajien palkka tulisi puolittaa. Henkilöstömenothan on terveydenhuollon suurin yksittäinen menoerä. Ja sairaanhoitajat suurin yksitäinen henkilöstöryhmä.
1. Lopetetaan terveydenhuolto. Julkinen ajetaan alas ja yksityinen kielletään. Lopulta meillä on kaunis, terve ja lyhytikäinen yhteiskunta.
2. Poistetaan lääkäreiden ja sairaanhoitajien palkat kokonaan. Mitä sitä kutsumusammatista maksamaan. Näin meillä olisi terveydenhuollon menoista pois jo ylipalkatut lääkärit ja suurin työntekijäryhmä/menoerä.
Helppoa ja yksinkertaista.
-
Kannatetaan! Ja kun menisi lekurille, tietäisi, että hän haluaa oikeasti auttaa, eikä ajattele vain rahaa.Tauvo kirjoitti:
1. Lopetetaan terveydenhuolto. Julkinen ajetaan alas ja yksityinen kielletään. Lopulta meillä on kaunis, terve ja lyhytikäinen yhteiskunta.
2. Poistetaan lääkäreiden ja sairaanhoitajien palkat kokonaan. Mitä sitä kutsumusammatista maksamaan. Näin meillä olisi terveydenhuollon menoista pois jo ylipalkatut lääkärit ja suurin työntekijäryhmä/menoerä.
-
-
Et taida tykätä siitä, mihin tämä keskustelu on ajautumassa...? Asiaahan tässä puhutaan, nimittäin jos perintöverosta luovuttaisiin tai sitä oleellisesti vähennettäisiin, jostain se puuttumaan jäävä raha olisi otettava. Tai valtion menoja karsittava. Ja mistäs muualta yhtä tehokkaasti karsittaisi kuin siitä sairaanhoidosta?arttula kirjoitti:No niin... Se perintövero, joka on tämän topicin aihe...
Muuten olen sitä mieltä, että perintöverosta itkeminen on turhaa. Lähisukulaisten ei sitä tarvitse liikaa maksaa, eikä toisaalta kenenkään ole pakko ottaa perintöä vastaan, jos ei halua veroja maksaa. Tämä on taas niin tätä... Köyhät itkevät aina, kun joutuvat jotain valtiolle maksamaan, mutta ovat kovaan ääneen vaatimassa yhteiskunnalta kaikkea mahdollista. Ilmaiseksi tietysti.
Perskules! Mistä noita köyhiä oikein riittää?

-
Viesti Kirjoittaja arisel »
arttula kirjoitti:No niin... Se perintövero, joka on tämän topicin aihe...
19.8.2011 klo 21.50 ketjussa http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=53&t=167849&start=45 arttula kirjoitti:Mitä tulee terveydenhuollon kustannuksiin, niin ne ovat karanneet täysin käsistä Ison leikkurin pitäisi heilua siellä. Alkuun sairaanhoitajien palkka tulisi puolittaa. Henkilöstömenothan on terveydenhuollon suurin yksittäinen menoerä. Ja sairaanhoitajat suurin yksitäinen henkilöstöryhmä.
-
Ja paskat, kunnaliseen jonoon en jonottele. Kyllä on ollut yksityisellä käyntiä sairastelun osalta, mutta hyvin harvoin. Samalla tavalla molemmissa joutu maksamaan käynnistä, toisessa on vain halvempaa. Illalla on muutama kerta käytetty muksuja arvauskeskuksessa näytillä, lääkäri tutki ja sano että ei mitää vikaa. Pelkkä flunssa, ei edes otettu verikokeita jossa näkisi onko tulehdusarvot koholla. Vaikka kuuli selvästi keuhkon rohisevan. Kotia se oli tultava ilman lääkkeitä. Aamulla soitto yksityiselle hyvin nukutun yön jälkeen. Lääkäri kysy onko kiire vai sopiiko että iltapäivällä katsotaan potilas. Aika sovittu klo16.00 ja lekuri tulee kotia. Tutki potilaan ja otti verikokeen, löyty vika heti. Keuhkoputkentulehdus, näin tuli resepti. Mitä eroa on palveluissa, arvauskeskus on arvauskeskus ja hinta aikuiselta 23€ lapsi 0€. Oikea lääkäri kävi kotona + verikoe hintaan 61€. Ei mun mielestä hintava jos vertaa kunnalliseen palveluun ja sen tasoon. Tossa voidaan miettiä tota perintöä ja verotusta. Asiakas joka makso lääkärin, palkasta on jo otettu vero. Lääkäri joka kirjoitti kuitin, maksaa tuosta veron. Eli veroa veron päälle. Kyllä noista kunnallisista joutaa vähentämään noita hoitajia ja muuta ylimääräistä porukkaa.KunkkuJ kirjoitti:Et taida tykätä siitä, mihin tämä keskustelu on ajautumassa...? Asiaahan tässä puhutaan, nimittäin jos perintöverosta luovuttaisiin tai sitä oleellisesti vähennettäisiin, jostain se puuttumaan jäävä raha olisi otettava. Tai valtion menoja karsittava. Ja mistäs muualta yhtä tehokkaasti karsittaisi kuin siitä sairaanhoidosta?arttula kirjoitti:No niin... Se perintövero, joka on tämän topicin aihe...
Muuten olen sitä mieltä, että perintöverosta itkeminen on turhaa. Lähisukulaisten ei sitä tarvitse liikaa maksaa, eikä toisaalta kenenkään ole pakko ottaa perintöä vastaan, jos ei halua veroja maksaa. Tämä on taas niin tätä... Köyhät itkevät aina, kun joutuvat jotain valtiolle maksamaan, mutta ovat kovaan ääneen vaatimassa yhteiskunnalta kaikkea mahdollista. Ilmaiseksi tietysti.
Perskules! Mistä noita köyhiä oikein riittää?
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Perintövero on jostain mökistä kyllä aika mitätön, muutama tonni. Enemmän riipaisee myyntivero, joka voi tulla monelle yllätyksenä vanhan mökin kohdalla.arttula kirjoitti:En tiedä, mikä oikeis valtiolla on, jos aikoinaan isä on ostanut järven rannalta pienen maatilkun (ja maksanut siitä kaikki liitännäisverot), kaatanut itse puut, rakentanut sinne mökin, jossa lapset sitten ovat kesänsä viettäneet ja kasvaneet. Vuosikymmenien aikana mökki on vaatinut erilaisia remontteja, joissa on ollut remonttimiehiä. Näille on maksettu palkkaa, ja valtio on siitäkin ottanut osansa ALV:n ym maksujen muodossa. Sitten, kun aika jättää, lasten pitäisi maksaa tuosta veroa valtiolle saadakseen säilyttää rakkaan isänsä rakentaman rakkaan mökin itsellään. Ei valtiolla ole ollut osuutta, eikä arpaa kaikkeen siihen vaivaan, joka vuosikymmenten aikana tuolla on nähty. Eikä valtio ole todennäköisesti osallistunut killingilläkään tuon kustannuksiin. Mutta käsi on heti ojossa, kun omaisuus vaihtaa omistajaa. Ja milläköhän oikeudella
Vanhan itse rakennetun mökin kohdalla tällaista on valitettavasti mahdoton osoittaa.Sleepperi kirjoitti:Myyntivoiton veroa ei makseta penniäkään ellei asunnon arvo ole noussut myyntihetkeen mennessä.
Na ovat verovapaita.Aries kirjoitti:Ja voi sitä riemun määrää kun perheyrityksissä tehdään sukupolvenvaihdoksia...
Kukapa nyt veroista pitää, mutta tässä on kaiketi ajatuksena se, että omaisuutta verottamalla pidetään työn verottamisen taakka kohtuullisempana.skip kirjoitti:Suurimman osan veroista ymmärrän ja pidän niitä, jopa erittäin hyvinä asioina. Perintöveroa en kuitenkaan ymmärrä lainkaan. Ei sovi ollenkaan minun oikeustajuuni.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka