Mä oon tutkinu tätä ongelmaa jo pidemmän aikaa.
Mulla vajaa pari vuotta sitten ostettu 3G jossa toimi GPS ja paikannus ihan mainiosti viime syksyyn asti.
Eli sitä ennen homma toimi just niin, että löysi oikean lokaation muutamassa sekunnissa siihen gps-lukitukseen, eli että se piste alkoi ruudulla syöttämään sitä "rinkulaa" ja seuras hyvin tarkasti kävelemistäkin. Viime syksynä toiminta loppu ku seinään. En osaa ihan tarkkaan sanoa milloin tarkalleen, mutta epäilen sen johtuneen jostain käyttispäivityksestä mikä on julkastu viimesyksynä, todennäköisesti joku 3.1.:n jälkeisistä.
Tuolta maailmalta löytyy kohtalotovereita aika paljonkin kun selaa apple-aiheisia foorumeita. Hyvin monella sama kohtalo. Laite on toiminu mut viimeisimmissä päivityksissä on tapahtunu jotain, jonka takia itse GPS ei enää toimi.
Eli se kolmiomittaus kännykkätornien ja wlanin avulla toimii ja aluks heittääkin kartalle yleensä aika oikean sijainnin, mutta gps ei koskaan lukitse siitä eteenpäin sitä sijaintia. Toisin sanoen se piste ei lähetä ruudulla niitä rinkuloita kun liikun. Joskus puhelin on löytänyt gps-lukituksen jos oon oottanu aukealla n.10minsaa mut eipä se oikein jeesaa tositilanteessa..
Muutamia korjaustapoja ongelmiin löytyy googlettamalla, esim. täältä: h
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=517227
Monia noista oon koittanu, tuloksetta. Tosiaan joskus se pisteen sykkiminen alkaa mutta ihan randomilla menee.
Nyt täytyy koittaa vielä jossain vaiheessa tota GPS cachen nollausta SSH:n kautta. Eli vaatii jailbreakin toi jeesi, mutta täytyy oottaa että alkaa tohon nelos-versioon päivityksiä cydianiin ilmaantumaan. Esim. SSH-yhteyden luominen ei vielä onnistunut, softat ei tunnu kauheesti tukevan tota 4.0:lla vielä.
Toisaalta, uus puhelinhan tässä tulee kuitenkin aika piakkoin hankittua..=)