Tuohan olisi pelkällä softalla korjattavissa eli on testattava tätä kun 4 -versio käyttiksestä tulee oikeasti ulos. Itselläni 3GS:n GPS on toiminut ihan hyvin, pois lukien se kerta kun aurinkoaktiviteetti näitä laitteita häiritsi (olin silloin todella ihmeissäni).gnlc kirjoitti: Esim HTC Desiressä GPS osasi toimia kun kytkin kaiken datan päältä, sammutin puhelimen ja siirryin ~3km päähän alkuperäisestä paikasta ja laitoin puhelimen päälle niin meni arviolta puoli minuuttia kun GPS näytti oikean paikan kartalla.
iPhonen surkea GPS?
Keskustelua laitteista. Huom! Tänne vain keskustelu itse laitteista, ei ohjelmista tai iOS-käyttöjärjestelmästä
-
Sherukka
Re: iPhonen surkea GPS?
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
-
Rutku
Viesti Kirjoittaja Rutku »
Itsellä kokemukset ovat taas aivan päinvastaiset eli näkyy olevan eroja tai sitten te ette vain osaa
.
Ehkä paras oli kun mentiin Gran Canarialle ja olin lukenut ennen reissua paljon pahaa iPhonen sijainnin saamisesta ulkomailla ja että jopa ihan manner-Euroopassa sijainnin saaminen voi kestää hyvinkin puolisen tuntia. Noh, yllätys olikin suuri kun noin 4-5min paikallaan istumisen jälkeen (bussin lähtöä odotellessa laitoin ohjelman päälle ja puhelimen ikkunalle) ennen kuin bussi oli lähtenyt niin satelliitteja oli löytynyt tarpeeksi sijainnin määrittämiseen ja pian olikin signaali about täysissä. Koko matkan ajan pidin ohjelmaa päällä ja hyvin toimi, ei signaalinpudotuksia tai vastaavia hotellille mennessä jonne kesti ajaa sen 25-35min. Siitä eteenpäin ohjelma (MotionX GPS Lite) löysi signaalin 20s-1min sisällä riippuen vähän että oliko noin kilometrin säteellä siitä kun viimeksi oli paikantanut itseään vai jossain ihan muualla. Tämä ohjelma osasi myös jostain kummasta syystä hankkia kartat jotain ilman mitään mobiilidataa (tiedän ettei puhelimella ole minkäänlaista datayhteyttä eikä tulekaan kun puhelimen dataroaming-esto oli päällä ja puhelin oli ilman nettiä viime viikkoon asti
.
Myös Navigoni (joka ei siis käytä nettiä sijainnin hakuun kun joku sitä kyseli) on ollut todella luotettava, ehkä pari kertaa navi jotain pientä sekoilua tehnyt ja nekin yleensä vasta kun ohjelma on laitettu päälle. Lähes 100% reissuista Navigoni ei ole käynnistyksen jälkeen hukannut signaalia. Luuria pidetty käsijarrun alla (ei kuitenkaan haittaa sen liikettä
), pelkääjän paikalla ja tietty myös etuikkunalla ja autoina toiminut vaikka sun mitä... Ulkomailla käydessänne voin siis suositella tuota MotionX GPS:ää omien kokemusten perusteella. Taisinpa yhden lenkinkin ottaa talteen Runkeeperillä ja sekin toimi hyvin (tosin signaalin hain ensin tuolla motionX:llä mutta sen jälkeen lähes samantien löytyi signaalit myös runkeeperillä).
edit. kappalejako+sanavirhe
Ehkä paras oli kun mentiin Gran Canarialle ja olin lukenut ennen reissua paljon pahaa iPhonen sijainnin saamisesta ulkomailla ja että jopa ihan manner-Euroopassa sijainnin saaminen voi kestää hyvinkin puolisen tuntia. Noh, yllätys olikin suuri kun noin 4-5min paikallaan istumisen jälkeen (bussin lähtöä odotellessa laitoin ohjelman päälle ja puhelimen ikkunalle) ennen kuin bussi oli lähtenyt niin satelliitteja oli löytynyt tarpeeksi sijainnin määrittämiseen ja pian olikin signaali about täysissä. Koko matkan ajan pidin ohjelmaa päällä ja hyvin toimi, ei signaalinpudotuksia tai vastaavia hotellille mennessä jonne kesti ajaa sen 25-35min. Siitä eteenpäin ohjelma (MotionX GPS Lite) löysi signaalin 20s-1min sisällä riippuen vähän että oliko noin kilometrin säteellä siitä kun viimeksi oli paikantanut itseään vai jossain ihan muualla. Tämä ohjelma osasi myös jostain kummasta syystä hankkia kartat jotain ilman mitään mobiilidataa (tiedän ettei puhelimella ole minkäänlaista datayhteyttä eikä tulekaan kun puhelimen dataroaming-esto oli päällä ja puhelin oli ilman nettiä viime viikkoon asti
Myös Navigoni (joka ei siis käytä nettiä sijainnin hakuun kun joku sitä kyseli) on ollut todella luotettava, ehkä pari kertaa navi jotain pientä sekoilua tehnyt ja nekin yleensä vasta kun ohjelma on laitettu päälle. Lähes 100% reissuista Navigoni ei ole käynnistyksen jälkeen hukannut signaalia. Luuria pidetty käsijarrun alla (ei kuitenkaan haittaa sen liikettä
edit. kappalejako+sanavirhe
Viimeksi muokannut Rutku, 13.6.2010 klo 23.43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MBA M1 13" & iP11 + iP6s
Nappaa tästä 500MB lisätilaa Dropboxiin rekisteröityessä: https://www.dropbox.com/referrals/AACRr ... 0EfR6M1QO0
Nappaa tästä 500MB lisätilaa Dropboxiin rekisteröityessä: https://www.dropbox.com/referrals/AACRr ... 0EfR6M1QO0
-
ubiquity
Viesti Kirjoittaja ubiquity »
Mä oon tutkinu tätä ongelmaa jo pidemmän aikaa.
Mulla vajaa pari vuotta sitten ostettu 3G jossa toimi GPS ja paikannus ihan mainiosti viime syksyyn asti.
Eli sitä ennen homma toimi just niin, että löysi oikean lokaation muutamassa sekunnissa siihen gps-lukitukseen, eli että se piste alkoi ruudulla syöttämään sitä "rinkulaa" ja seuras hyvin tarkasti kävelemistäkin. Viime syksynä toiminta loppu ku seinään. En osaa ihan tarkkaan sanoa milloin tarkalleen, mutta epäilen sen johtuneen jostain käyttispäivityksestä mikä on julkastu viimesyksynä, todennäköisesti joku 3.1.:n jälkeisistä.
Tuolta maailmalta löytyy kohtalotovereita aika paljonkin kun selaa apple-aiheisia foorumeita. Hyvin monella sama kohtalo. Laite on toiminu mut viimeisimmissä päivityksissä on tapahtunu jotain, jonka takia itse GPS ei enää toimi.
Eli se kolmiomittaus kännykkätornien ja wlanin avulla toimii ja aluks heittääkin kartalle yleensä aika oikean sijainnin, mutta gps ei koskaan lukitse siitä eteenpäin sitä sijaintia. Toisin sanoen se piste ei lähetä ruudulla niitä rinkuloita kun liikun. Joskus puhelin on löytänyt gps-lukituksen jos oon oottanu aukealla n.10minsaa mut eipä se oikein jeesaa tositilanteessa..
Muutamia korjaustapoja ongelmiin löytyy googlettamalla, esim. täältä: hhttp://forums.macrumors.com/showthread.php?t=517227
Monia noista oon koittanu, tuloksetta. Tosiaan joskus se pisteen sykkiminen alkaa mutta ihan randomilla menee.
Nyt täytyy koittaa vielä jossain vaiheessa tota GPS cachen nollausta SSH:n kautta. Eli vaatii jailbreakin toi jeesi, mutta täytyy oottaa että alkaa tohon nelos-versioon päivityksiä cydianiin ilmaantumaan. Esim. SSH-yhteyden luominen ei vielä onnistunut, softat ei tunnu kauheesti tukevan tota 4.0:lla vielä.
Toisaalta, uus puhelinhan tässä tulee kuitenkin aika piakkoin hankittua..=)
Mulla vajaa pari vuotta sitten ostettu 3G jossa toimi GPS ja paikannus ihan mainiosti viime syksyyn asti.
Eli sitä ennen homma toimi just niin, että löysi oikean lokaation muutamassa sekunnissa siihen gps-lukitukseen, eli että se piste alkoi ruudulla syöttämään sitä "rinkulaa" ja seuras hyvin tarkasti kävelemistäkin. Viime syksynä toiminta loppu ku seinään. En osaa ihan tarkkaan sanoa milloin tarkalleen, mutta epäilen sen johtuneen jostain käyttispäivityksestä mikä on julkastu viimesyksynä, todennäköisesti joku 3.1.:n jälkeisistä.
Tuolta maailmalta löytyy kohtalotovereita aika paljonkin kun selaa apple-aiheisia foorumeita. Hyvin monella sama kohtalo. Laite on toiminu mut viimeisimmissä päivityksissä on tapahtunu jotain, jonka takia itse GPS ei enää toimi.
Eli se kolmiomittaus kännykkätornien ja wlanin avulla toimii ja aluks heittääkin kartalle yleensä aika oikean sijainnin, mutta gps ei koskaan lukitse siitä eteenpäin sitä sijaintia. Toisin sanoen se piste ei lähetä ruudulla niitä rinkuloita kun liikun. Joskus puhelin on löytänyt gps-lukituksen jos oon oottanu aukealla n.10minsaa mut eipä se oikein jeesaa tositilanteessa..
Muutamia korjaustapoja ongelmiin löytyy googlettamalla, esim. täältä: hhttp://forums.macrumors.com/showthread.php?t=517227
Monia noista oon koittanu, tuloksetta. Tosiaan joskus se pisteen sykkiminen alkaa mutta ihan randomilla menee.
Nyt täytyy koittaa vielä jossain vaiheessa tota GPS cachen nollausta SSH:n kautta. Eli vaatii jailbreakin toi jeesi, mutta täytyy oottaa että alkaa tohon nelos-versioon päivityksiä cydianiin ilmaantumaan. Esim. SSH-yhteyden luominen ei vielä onnistunut, softat ei tunnu kauheesti tukevan tota 4.0:lla vielä.
Toisaalta, uus puhelinhan tässä tulee kuitenkin aika piakkoin hankittua..=)
Viimeksi muokannut ubiquity, 14.6.2010 klo 0.00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Rutku
Viesti Kirjoittaja Rutku »
Kävisi kyllä yksiin tuon jutun kanssa kun itselläni on vielä 3.0.1 sisässä
(ja hyvin siis pelaa).
MBA M1 13" & iP11 + iP6s
-
MacFinn
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mulla on sisällä 3.1.3 eikä GPS kyllä paljoa missaa.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
ubiquity
Joo, siis eihän tää ongelma kaikkia koske. Mutta mitä noita foorumeita on lukenu niin 3g:n ja 3gs:n löytyy melkoinen määrä joilla toi paikannus on alkanut yhtäkkiä toimimaan em. tavalla. Mulla ei ole mitään hajua mistä toi voi johtua.
Monella ystävällä on 3g ja 3gs, monilla se toimii nopeasti säällä kuin säällä ja signaali on vahva. Mut esimerkiks muutama sellainen tapaus on tullut vastaan, et on ostettu 3gs tossa viime vuodenvaihteen molemmin puolin, eikä nää tapaukset ole koskaan nähneet karttasovelluksessa sitä sykkivää rinkulaa, mikä mun ymmärryksen mukaan on nimenomaan just varmistus siitä että gps-siru on lukinnu sen sijainnin ja pystyy sitä seuraamaan. Käyttiksenä on ollut juuri tuo 3:n jälkeiset versiot. Eli tää seurantalukitus on se joka multa ja aika monelta muultakin tuntuu puuttuvan.
Vika tää on eikä ominaisuus, koska mulla toimi paikannus kuin unelma n. vuoden. En vaan osaa omalla kohdalla tarkemmin pinpointaa, missä kohtaa se lopetti toimintansa. Puhelinta on jailbreakattu, ja yhdet hyvät juntturat saatu aikaan joten syy voi olla sielläkin. Tosin paikannus on toiminu jailbreakin aikana, sen muistan.
Jos ihmisillä on ongelmia gps:n kanssa ja takuuta vielä jäljellä niin kannattaa vaatia korjausta ts. uutta luuria. iPhonen paikannus on oikeesti tosi hyvä ollakseen puhelimen ominaisuus, mutta jotain feelua on aika monella tossa kuviossa.
Monella ystävällä on 3g ja 3gs, monilla se toimii nopeasti säällä kuin säällä ja signaali on vahva. Mut esimerkiks muutama sellainen tapaus on tullut vastaan, et on ostettu 3gs tossa viime vuodenvaihteen molemmin puolin, eikä nää tapaukset ole koskaan nähneet karttasovelluksessa sitä sykkivää rinkulaa, mikä mun ymmärryksen mukaan on nimenomaan just varmistus siitä että gps-siru on lukinnu sen sijainnin ja pystyy sitä seuraamaan. Käyttiksenä on ollut juuri tuo 3:n jälkeiset versiot. Eli tää seurantalukitus on se joka multa ja aika monelta muultakin tuntuu puuttuvan.
Vika tää on eikä ominaisuus, koska mulla toimi paikannus kuin unelma n. vuoden. En vaan osaa omalla kohdalla tarkemmin pinpointaa, missä kohtaa se lopetti toimintansa. Puhelinta on jailbreakattu, ja yhdet hyvät juntturat saatu aikaan joten syy voi olla sielläkin. Tosin paikannus on toiminu jailbreakin aikana, sen muistan.
Jos ihmisillä on ongelmia gps:n kanssa ja takuuta vielä jäljellä niin kannattaa vaatia korjausta ts. uutta luuria. iPhonen paikannus on oikeesti tosi hyvä ollakseen puhelimen ominaisuus, mutta jotain feelua on aika monella tossa kuviossa.
-
Petris
Viesti Kirjoittaja Petris »
Minun luuri(3GS) tuntuu kuuluvan tuohon temppuilevien ryhmään. Kun luuri on hyvällä päällä se toimii kohtuullisesti, huonona ei juuri mitenkään.
Testailtu kaikkien kolmen koneessa olevien navigaattorisoftien kanssa ja jonkun "Sport Tracker" kloonin kanssa.
Onko joku saanut huollon kautta tuohon apuja?
Testailtu kaikkien kolmen koneessa olevien navigaattorisoftien kanssa ja jonkun "Sport Tracker" kloonin kanssa.
Onko joku saanut huollon kautta tuohon apuja?
-
ubiquity
Mä kysyin taskuomenasta tuosta ja vastaus oli, jos saan siitä suoraan lainata:
"Vastaavia ongelmia on ollut aika paljonkin sekä 3G että 3GSn kanssa.
Varsinaista vikaa ei ole kuitenkaan löydetty. Softapalautukset, tms. temput
eivät ole auttaneet asiaa ja raudan puolella ei ole mitään tehtävissä kun
GPS piirit ovat kiinteästi emlevyllä piilossa. Eli käytännössä kannattaa
vain toivoa että tuleva 3.2 tai 4.0 muuttaisi tilannetta.
Ystävällisin terveisin
Fredrik Lindblad
Taskuomena.com"
Kerrottakoon, että 4.0 GM ei korjannut ainakaan mulla tätä pulmaa.
"Vastaavia ongelmia on ollut aika paljonkin sekä 3G että 3GSn kanssa.
Varsinaista vikaa ei ole kuitenkaan löydetty. Softapalautukset, tms. temput
eivät ole auttaneet asiaa ja raudan puolella ei ole mitään tehtävissä kun
GPS piirit ovat kiinteästi emlevyllä piilossa. Eli käytännössä kannattaa
vain toivoa että tuleva 3.2 tai 4.0 muuttaisi tilannetta.
Ystävällisin terveisin
Fredrik Lindblad
Taskuomena.com"
Kerrottakoon, että 4.0 GM ei korjannut ainakaan mulla tätä pulmaa.
Viimeksi muokannut ubiquity, 14.6.2010 klo 23.13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Jake77
Viesti Kirjoittaja Jake77 »
Mulla ei toiminu GPS kunnolla mun vanhassa 3GS:ssä. Varsinkin huonommilla keleillä hävitti sijainnnin jatkuvasti, vaikka ois pitäny suoraan auton tuulilasin alla.
Sitten vein puhelimen huoltoon (hiushalkeamien takia) ja nyt tässä vaihtolaitteessa toimii GPS kuin unelma. Nyt pysyy GPS hyvin mukana menossa. Myös kaatosateella, kun puhelin on kiinni Griffinin Roadtripissä, joka mulla on Mondeossa tupakansytyttimen sijainnista johtuen siinä käsijarrun lähettyvillä. Softana puhelimessa on Navigon.
Sitten vein puhelimen huoltoon (hiushalkeamien takia) ja nyt tässä vaihtolaitteessa toimii GPS kuin unelma. Nyt pysyy GPS hyvin mukana menossa. Myös kaatosateella, kun puhelin on kiinni Griffinin Roadtripissä, joka mulla on Mondeossa tupakansytyttimen sijainnista johtuen siinä käsijarrun lähettyvillä. Softana puhelimessa on Navigon.
-
sirtgl
Viesti Kirjoittaja sirtgl »
Mulla on näköjään kanssa käynyt hyvä tuuri GPS:n kanssa. Löytää signaalin todella nopeasti ja pysyy. Softana siis 4.0 GM, mutta toimi kyllä jo 3.1.x:n aikoihin ihan yhtä hyvin.
Apple-lasit tiukasti silmillä
-
Sherukka
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Luottolähteeni kertoi että iPhonessa on samanlainen GPS-antenni kuin Nokiassa, eli sellainen joka sopivasti kolhun saaneena alkaa toimimaan huonommin. ![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
ubiquity
No nyt on pakko hieman ihmetellä.
Mulla on ollu 4.0 käyttis nyt nelisen päivää enkä ole sen aikana saanut kertaakaan seuraavaa gps-signaalia Mapsiin.
Äsken päätin kokeilla tuolla aiemmin postaamassa threadissa kerrottua erikoista "smacking you iPhone firmly against your palm"-ohjetta. Palasin Mapsista kotiruutuun ja pitämällä kiinni puhelimen juuresta löin puhelimen yläpään pari kertaa kämmentä vasten sillai reippaanlaisesti ja kappas kummaa!
Mapsiin palatessa signaali löytyi muutamassa sekunnissa ihan gps-seurantaan asti, sininen piste lähetti renkuloita ja seurasi
mun liikkeitä! Eli jotain vaikutusta sillä oli, täytyy seurailla miten toi nyt jatkossa toimii, mut jotain toivoa herätti.
Tuli ihan vanhan liiton 8-bit Nintendon pelien puhallustaktiikat ym. mieleen!![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mulla on ollu 4.0 käyttis nyt nelisen päivää enkä ole sen aikana saanut kertaakaan seuraavaa gps-signaalia Mapsiin.
Äsken päätin kokeilla tuolla aiemmin postaamassa threadissa kerrottua erikoista "smacking you iPhone firmly against your palm"-ohjetta. Palasin Mapsista kotiruutuun ja pitämällä kiinni puhelimen juuresta löin puhelimen yläpään pari kertaa kämmentä vasten sillai reippaanlaisesti ja kappas kummaa!
Mapsiin palatessa signaali löytyi muutamassa sekunnissa ihan gps-seurantaan asti, sininen piste lähetti renkuloita ja seurasi
mun liikkeitä! Eli jotain vaikutusta sillä oli, täytyy seurailla miten toi nyt jatkossa toimii, mut jotain toivoa herätti.
Tuli ihan vanhan liiton 8-bit Nintendon pelien puhallustaktiikat ym. mieleen!
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka