arttula kirjoitti:Et vissiin koskaan ole ollut tekemisissä ns. "hankalan lapsen" kanssa, jolle nuo arestit ym. eivät auta ? Ja taas syyllistyt siihen yksisilmäisyyteen, että asetat suoraan vastakkain puhumisen ja tukistuksen. Ei kai kukaan täällä ole sanonut, että kasvattaa lastaan heti suoraan fyysisellä rangaistuksella ?
Olen ollut tekemisissä myös ns. hankalien lapsien kanssa. Olen ollut mm. töissä päiväkodissa vuosia.
En aseta vastakkain puhumista ja tukistamista. Itse vetoat täällä siihen, että joillekin lapsille puhe ei auta ja olet puolustellut tukistusta. Tuosta voi vetää sen johtopäätöksen, että jos puhuminen ei auta, niin tukistaminen on mielestäsi ok.
Sinänsähän kasvatuksessa olisi ideaalia se, että lapset oppisivat ymmärtämään sen, miksi tiettyjä sääntöjä ja rajoja pitää noudattaa. Monet noudattavat sääntöjä sen takia, että pelkäävät rikkomisesta mahdollisesti seuraavaa rangaistusta sen sijaan, että ymmärtäisivät säännön merkityksen. (Vrt. selitys lapselle (ja myös aikuisille) siitä, miksi turvavyötä/-istuinta käytetään autossa: toiset perustelevat sen sillä, että jos ei käytä, poliisi antaa sakot ja toiset sillä, että mahdollisessa onnettomuustilanteessa turvavyö/-istuin antaa suojaa loukkaantumista vastaan. Kumpiko on sen turvavyönkäytön todellinen merkitys?)
Tietysti ihan pienen lapsen kanssa tuo on vaikeaa monissa asioissa, mutta se on tietyllä tapaa myös sitä johdonmukaisuutta, jota kasvatushommassa tarvitaan.
Sitä kautta, kun lapset oppivat ymmärtämään noiden sääntöjen ideaa, he voivat myös kyseenalaistaa mahdollisia hölmöjä sääntöjä, mitä me kasvattajat olemme heille laatineet. Se on vaikeampaa silloin, kun sääntöjä noudatetaan vain rangaistuksen välttämisen takia.
Prkl! Päivämäärämerkintään kuuluu piste (.) myös kuukausinumeron perään. Vuoden ensimmäistä päivää ei merkitä 1.1 vaan 1.1.