Kun nyt vihdoinkin aloin siirtelemään vanhoja (2000 - 2005 vuosien) kuvia iPhotoon, huomasin että osa kuvista ilmestyy iPhotoon "väärinpäin". Toisin sanoen kaikki pystykuvat kääntyy vaakakuviksi.
Ongelma on siinä että pystykuvat on käännetty jollain ohjelmalla (luultavasti joku windows softa) ja tämä softa ei ole osannut muuttaa exif orientation tagia oikein. Kun kuvat siirtää iPhotoon niin kuva käännetään tämän väärin oleva exif tagin mukaan jolloin kaikki pystykuvat päätyy vaakakuviksi.
Kokemuksia softasta jolla pystyisi ajamaan ison erän kuvia ja muuttamaan kaikkien näiden kuvien exif orientation tagin ykköseksi?
Exif orientation tagin massamuutos?
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
Exif orientation tagin massamuutos?
Viesti Kirjoittaja aritko »
-
Re: Exif orientation tagin massamuutos?
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
Jos jokin, se olisi GraphicConverter. Ja jos se ei vielä osaa, sen tekijä Thorsten Lemke on hyvin avoin ehdotuksille: pari minun toivettani on toteutunut.
http://www.lemkesoft.com/
iPhotolle en ole vielä keksinyt mitään hyödyllistä käyttöä.
http://www.lemkesoft.com/
iPhotolle en ole vielä keksinyt mitään hyödyllistä käyttöä.
-
Viesti Kirjoittaja aritko »
Kiitos, täytyy tarkistaa tuo.
Sain muualta vinkin Jhead nimisestä softasta. Siitä löytyy yksi mielenkiintoinen komento:
Sain muualta vinkin Jhead nimisestä softasta. Siitä löytyy yksi mielenkiintoinen komento:
Olen vasta yhden kansiollisen kuvia testannut, mutta sen perusteella tekee juuri sen mitä olen odottanut. Kuvien thumbit menee pieleen, mutta sen saa korjattua tuolla -rgt komennolla. Tämä vain tarvitsee ImageMagickin jota minulla ei ole tällä hetkellä asennettuna. Täytyy nyt katsoa viittiikö ton takia sitä asentaa...-norot
Clears the Exif header rotation tag without altering the image. You may find that your images have rotation tags in them from your camera, but you already rotated them with some lossless tool without clearing the rotation tag. Now your friendly browser rotates the images on you again because the image rotation tag still indicates the image should be rotated. Use this option to fix this problem. You may also want to regenerate the thumbnail using the -rgt option.
No, tämä on sinun ongelmasi. Tämä Exif ongelma vaikuttaa kaikkiin softiin (ei vain iPhotoon) jotka kääntää kuvan automaattisesti.OmenaOnPunainen kirjoitti:iPhotolle en ole vielä keksinyt mitään hyödyllistä käyttöä.
Viimeksi muokannut aritko, 16.9.2010 klo 9.56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
Ei se ole ongelma minulle. Koska käytän valokuvien ja muidenkin kuvatiedostojen hallintaan ainoastaan GraphicConverteria, minulla ei ole mitään ongelmia! Useat editoinnitkin sujuvat GC:llä, esim. helmasyntini eli vino horisontti.aritko kirjoitti:No, tämä on sinun ongelmasi. Tämä Exif ongelma vaikuttaa kaikkiin softiin (ei vain iPhotoon) jotka kääntää kuvan automaattisesti.OmenaOnPunainen kirjoitti:iPhotolle en ole vielä keksinyt mitään hyödyllistä käyttöä.
4 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka