OS X:n tiedoston jako
-
OS X:n tiedoston jako
Viesti Kirjoittaja mun_kero »
Eli tarviiko maccien olla samassa verkossa, että jako on mahdollista vai pitäisikö koneiden havaita toisensa vaikka eivät olisi missään verkossa kiinni?
Kun ei meinaa onnistua!
iMac jossa Leopard (10.5.8) ja MacBook jossa Sl (10.6.4) eivät onnistu löytämään toisiaan ilman, manuaalista avustusta.
Joskus kyllä näkyy Finderin sivupalkissa, mutta kun otan yhteyden, niin kone häviää sieltä kokonaan.
Ainoa tapa millä saan jaettua filuja on yhdistää Finderilla manuaalisesti Wlanin kautta IP osoitteen avulla. OS X:n luulisi kyllä olevan vähän edistyneempi, vai olenko väärässä?
Myöskään tulostimen jako ei toimi!
Pitäisköhän mun asennella iMacciin tuo käyttis uudestaan, vai löytyykö täältä jotain vähempi työlästä ratkaisua?
-
Re: OS X:n tiedoston jako
Viesti Kirjoittaja Lare »
-
Viesti Kirjoittaja mun_kero »
rasittavaa, joten siksi mietin, että josko sitä asentais käyttiksen uusiksi!
-
Viesti Kirjoittaja pkaelli »
Mulla kaksi konetta, imac ja mbp.
välillä näkevät toisensa, välillä eivät. Välillä finderin sivupalkissa lukee koneiden netbios nimi, välillä se mikä kirjoitetaan jaon asetuksiin.
Molemmat koneet on samassa aliverkossa, pääsevät mun verkkolevyynkin kiinni nätisti.
Kumpikaan ei näe mun Win XP koneita joita on 2 kpl. AIkaisemmin ovat kyllä nähneet.
Nämä ovat mun 2 ekaa maciä, aikaisemmin olen elänyt (onnellisessa) windows -maailmassa (noin 15 vuotta) ilman isompia ongelmia. Alan vakavasti harkitsemaan Maceistä luopumista, mikä olisi aika sääli. En oikeasti ymmärrä miten suuri yleisö puhuu maceistä niin helppoina. Minun kohdallani ovat olleet kaikkea muuta (vaikka kehtaisin väittää ns. teknisen tietotaidon olevan suht kohdallaan).
Ongelmat samanlaisia vaikka laittaisin MBP:n kaapelilla kiinni (joten tuskin johtuu WLAN-tukiasemasta)
Jussi
-
Viesti Kirjoittaja masa »
-
1) Macit pääsee molemmat hienosti nettiin
2) Nytkin just kokeilin; MBP:n finder näkee hienosti iMacin, mut ei yhdistä. Kokeilin myös "yhdistä nimellä" ja ei onnistu.
3) MBP ei näe nyt jostain syystä mun verkkoprintteriä. Aikaisemmin se on toiminut ok
4) Eilen toimi kaapelilla time machine backup mun iMAcissa kiinni olevaan USB-levyyn. Se laittoi mut epäilemään sit kumminkin mun Dlink DIR-615 WLAN tukiasemaa minkä oon just hommannut.
5) Molemmat macit on osoiteavaruudessa: 192.168.100.xx Elisan Viihde- ADLSpurkki haluaa jostain syystä käyttää tuollaista. (Elisan purkki jakaa IP:t)
6) mun win xp -kone näkee MBP:n ja pääsee sen fileishin käsiksi, mutta ei iMACiä.
7) Kumpikaan mac ei näe ko win xp konetta ollenkaan.
on aika outoa?
Oisko ideoita?
Jussi
-
-
- Tiedostonjaot on päällä molemmista maceistä, kuten toki myös xp-koneesta.
Aloin epäilemään mun upouutta Dlink DIR-615 WLAN tukiasemaa. Vaihdoin sen tilalle vanhan buffalon. Nyt taas toimii (saa nähdä toimiiko kauan).
- molemmat Macit ja Xp-kone näkee toisensa ja tiedonsiirto toimii
- printtaus toimii joka koneelta
(samaan aikaan hajosi mun Dlink DNS-323 verkkolevy. Toistamiseen, olin just saanut edellisen tilalle uuden - takuuseen onneksi. Taidan jatkossa pysyä Dlinkistä erossa. se mun DIR-615 tukiasemakaan ei missään vaiheessa yhdistänyt N-nopeaudella, vaan vain G:llä)
Jussi
-

Palomuurihan on Macissa valmiina- ei vaan oletuksena päällä. Kannattaa pitää päällä jos kulkee maailmalla ja on jakoja päällä. Löytyy järjestelmäasetukset-turvallisuus kohdasta.
-
(hermo kyllä menee pahasti).
Sit toinen "ongelma":
laitoin jaon päälle iMacissä kiinni olevasta 1,5TB verkkolevystä. Jostain syystä vaikka itse "juuri" ko levystä on jaettu, ei sen alla olevat kansiot ole. Googlaamalla selvisi että jako pitää laittaa näytä tietoja / jako ja oikeudet / käytä sisältyviin kohteisiin.
Mikä järki tuossa nyt on? Miksen vain voi mennä johonkin kohtaan "puuta" ja automaattisesti kaikki sen alla olevat kansiot olisi jaettuina?
No, tein tuon ko levylle kuitenkin, mut nyt se tuntuu jämähtäneen? Vai onko? Mietin et voisi kestää vain tosi kauan kun fileitä ko levyllä on järkyttävä määrä (noin 65000). Mut jos noin niin minkä ihmeen takia se mittari vain vilkkuu raitoja eikä ns. etene että voisin huomata et jotain tapahtuu?
onpa helppokäyttöinen tää Mac (olkoonkin et en ihan vielä syytä Maciä siitä et noi koneet ei suostu näkemään toisiaan, vaikka pikkuhiljaa alkaakin siltä tuntumaan) :-(
(En muuten saanut mun 3G mokkulaakaan toimimaan macissä. Onneksi mulla on VMwaren Fusion ja siinä Win7 niin pääsen tekemään töitä.)
Jussi
-
-> eli johtopäätös mulla on se et jotain tässä macbookissa on pielessä WLANin suhteen kun sillä ei halua sit millään toimia. Mistäköhän jatkaisin ongelman haarukointia?
-> toinen mistä mietin etsiä vikaa on WLAN-purkista eteenpäin kytkimen kautta Elisa Viihteen ADSL-purkkiin.
Eli mulla tuo DLINK DIR-615 WLAN tukiasema menee seinään kiinni, siitä kaapelia pitkin TP-Linkin gigaseen kytkimeen mistä Elisa viihteen ADSL-purkkiin mikä siis jakaa IP:t talon kaikille laitteille.
Jussi
-
-
- toki vois olla esim siten et tukiasema - oli sitten mikä yksilö/malli vaan - jotenkin hakee jotain väärin mun verkosta (= Elisan ADSL-purkista, mikä on kyllä tosi ankee verme.
Jussi
Jotenkin ei huvittaisi antaa periksi - Maceissä kaikeasta huolimatta miellyttää muutamat asiat - olkoonkin et se kuuluisa helppokäyttäisyys on selkeesti yliarvostettua ainakin silloin kun haluaa saada useamman erilaisen koneen/laitteen ympäristön toimimaan (tai esim Citrixin etäkäytön - sekään ei toimi kunnolla - voi toki olla sidoksissa tähän samaan ongelmaan).
-
Viesti Kirjoittaja hot »
Vaikuttaa siltä, että Dlinkissä on myös päällä NAT ja DHCP, jotka jakaa myös ADSL-purkki. Dlinkistä pitää ottaa nuo pois ja laittaa Dlink luomaan vain langaton verkko. Maaginen sana on ACCESS POINT. Dlinkin ohjekirjasta/PDF-dokusta tms etsi miten Dlink saadaan toimimaan pelkkänä Access point-laitteena.pkaelli kirjoitti:laitoin taas kiinni kaapelilla. taas näkyy koneet.
-> eli johtopäätös mulla on se et jotain tässä macbookissa on pielessä WLANin suhteen kun sillä ei halua sit millään toimia. Mistäköhän jatkaisin ongelman haarukointia?
-> toinen mistä mietin etsiä vikaa on WLAN-purkista eteenpäin kytkimen kautta Elisa Viihteen ADSL-purkkiin.
Eli mulla tuo DLINK DIR-615 WLAN tukiasema menee seinään kiinni, siitä kaapelia pitkin TP-Linkin gigaseen kytkimeen mistä Elisa viihteen ADSL-purkkiin mikä siis jakaa IP:t talon kaikille laitteille.
Jussi
-
Mulla on DHCP toki poissa päältä molemmissa tukiasemissa mitä olen kokeillut, mut NATista en ole varma.
Jussi
-
mitäs seuraavaksi? :-)
Jussi
-
Kävin palauttamassa Dlinkin WLAN tukiaseman Verkkokauppaan. Ottivat kiltisti vastaan (se oli mulla noin 1kk), Siitä isot plussat Verkkokaupalle kun ei tarvinnut tapella ollenkaan. :-)
Otin samalla mukaan Applen oman Airport Expressin. Sen kun laitoin verkkoon kiinni niin jo toimii! Koneet näkee toisensa (kaikki, niin Macit kuin XP:t, ja WIN7).
Erona asetuksissa oli se et salaus oli WPA2-PSK / AES vs WPA2-PSK TKIP (jostain syystä Airport oli valmiiksi laitettu käyttämään tuota AESia. En tiedä oliko sillä oikeasti merkitystä mut raportoidaanpa se kuitenkin.
Airport Expressissä tuli mukana vielä mahdollisuus soittaa Wlanin yli kotistereoiden kautta musiikkia. iTunes on vakioasetuksena, mut Airflow nimisellä sofatnpätkällä saa myös Spotifyn toimimaan mikä oli tosi hyvä juttu!
Jussi
- Puolittaista off topicia: vielä pitäisi koittaa saada Citrix toimimaan. Hyvällä tuurilla sen toimimattomuus johtui tuosta pätkivästä(?) Dlinkistä. Tosin WIN7+Citrix XenApp client VMwaren Fusionin päällä toimi kyllä ihan ok WLANin yli.
- ja sit vielä iMAcissa kiinni oleva NTFS formatoitu kovalevy jakoon verkkoon. Jostain syystä ei näy macbookissa (WIN XP lkäppäri sen näkee kyllä).
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka