Mikael K. kirjoitti:
Mitä? Onko tuo joku slobopärrä kotimaisilla varusteilla? Sen ylitse pitäisi ajaa
tällaisella. Tietty se M/31 pitäisi ensiksi poistaa.
Vai slobopärrä... syöksypäs itse sinne tankin alle, senkin slobottelija, nih!
Ei tuo ole sloboa nähnytkään. Tuohan on oikeastaan aika hiano. Konekin näyttäisi olevan vanha Ducatin kuningasakselikone, wanhaa mutta kaunista tekniikkaa. Tommoisia näkee nykyään tosi harvoin, eikä niitä kovin hirveästi ole tehtykään. Pyöräkin on karu mutta ei mitenkään erityisen ruma. Tyylikkäämpi kuin ne samanikäiset slobopäristimet.
Tosin kylläpä sinne rautaesiripun väärälle puolellekin jäi sitä pärräosaamista, valitettavasti. Ne joutuivat sitten tekemään niitä slobopärriä komentotalouden tarpeisiin ja Moskovan antamien ohjeiden mukaan. Esim. Itäiseen Saksaan ja nykyiselle Tsekinmaalle jäi tehtaita, jotka olisivat osanneet ehdä ihan kunnollisia päristimiä ja silmiä rasittamattoman näköisinäkin, jos olisivat saaneet tehdä mitä halusivat. Siellä se perinteinen tietotaito sitten ryssittiin lähes kirjaimellisesti, vuosikymmenien kommunistisen kokeilun aikana.
Tuommoinen wanhan liiton enska nykyaikaistetulla tekniialla vois olla ihan kiva lelu, kunhan homma tehdään oikein, esim. KTM:n alustalla ja vaikka Ducatin pantah-koneella, eikä liikaa vesittämällä, kuten Trumppa asian teki. Pilasivat hienon retropärrän huonoilla iskareilla/keulalla ja liian tuhnuksi tuunatulla koneella.
Enivei, tuossa on kieltämättä semmoinen oma äijämäinen tenhonsa, vaikka nyt en erityisemmin edes harrasta veteraanipyöriä. Tuo ja vaikka joku AJS:n tai Pässin "enska" on vaan jotenkin karunhianoja pelejä. Toinen miellyttävä veteraanigenre ovat mm. 70-luvun Laverdat ja kreivin aikaiset MV Agustat. Kyllä hianoimmat pärrät on aina tehty Euroopassa.