Olipa vielä jäljellä termoskannussa ihan höyryävää ainesta, joten ei tarvinnut turvautua säteilytykseen!Rauno Repomies kirjoitti: PS: kaffen voi kuumentaa uudelleen mikrossa, ei mee miksikään, ainoastaan kuumenee.
Mikä Applessa ja Maceissä ärsyttää?
-
Re: Mikä Applessa ja Maceissä ärsyttää?
Viesti Kirjoittaja Infant »
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »
S.E.V.O.Rauno Repomies kirjoitti: Ja koska olen lähipiirin epäviralinen it-tuki, niin kyllä minäkin esitän koneen vahtoa suunnittelevalle kaverille aina kainosti Applen tuotteita, mutta en millään Jehovan todistajien innolla, käyn vain asiat läpi. Ja 85% tapauksista kaatuu Mäkin kovaan hintaan, loput johnkin epäsopivuuteen.
MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
-
Viesti Kirjoittaja Pomzzi »
Siisti suusi.Crimson kirjoitti: S.E.V.O.
-
Viesti Kirjoittaja Aries »
Tiedä sitten pidätkö tuosta it-tukena olemisesta vai et, mutta itse olen päässyt siitä näppärästi eroon: "sorry, mulla on ollu mäkki jo sen verran pitkään, että en osaa autaa"Rauno Repomies kirjoitti:Ja koska olen lähipiirin epäviralinen it-tuki, niin kyllä minäkin esitän koneen vahtoa suunnittelevalle kaverille aina kainosti Applen tuotteita, mutta en millään Jehovan todistajien innolla, käyn vain asiat läpi. Ja 85% tapauksista kaatuu Mäkin kovaan hintaan, loput johnkin epäsopivuuteen.

-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Tämähän kuuluisi kahviketjussa paheksuttuihin toimintatapoihin, joista tulisi tehdä loppu silkalla fanaattisuudella. Menisikö tämäkin lähelle scientologia-osastoa vai selviäisikö tästä vinolla hymyllä?Rauno Repomies kirjoitti:
PS: kaffen voi kuumentaa uudelleen mikrossa, ei mee miksikään, ainoastaan kuumenee.
-
Viesti Kirjoittaja Rauno Repomies »
http://www.vv.fi/Default.aspx?id=311284Crimson kirjoitti:S.E.V.O.Rauno Repomies kirjoitti: Ja koska olen lähipiirin epäviralinen it-tuki, niin kyllä minäkin esitän koneen vahtoa suunnittelevalle kaverille aina kainosti Applen tuotteita, mutta en millään Jehovan todistajien innolla, käyn vain asiat läpi. Ja 85% tapauksista kaatuu Mäkin kovaan hintaan, loput johnkin epäsopivuuteen.
-
Viesti Kirjoittaja Rauno Repomies »
Olen tottunut auttamaan tuttuja ja sukulaisia, oli sitten kyse halonhakkuusta, renkaiden vaihdosta, tai sitten Mac/PC-tuesta.Aries kirjoitti:Tiedä sitten pidätkö tuosta it-tukena olemisesta vai et, mutta itse olen päässyt siitä näppärästi eroon: "sorry, mulla on ollu mäkki jo sen verran pitkään, että en osaa autaa"Rauno Repomies kirjoitti:Ja koska olen lähipiirin epäviralinen it-tuki, niin kyllä minäkin esitän koneen vahtoa suunnittelevalle kaverille aina kainosti Applen tuotteita, mutta en millään Jehovan todistajien innolla, käyn vain asiat läpi. Ja 85% tapauksista kaatuu Mäkin kovaan hintaan, loput johnkin epäsopivuuteen.
Ja koneen kasaaminen on kivaa, kuuluu kategoriaan "nautin askartelusta".
-
Viesti Kirjoittaja skip »

Seuraavassa koneessa on kyllä matta näyttö. Ihan sama, jos kone on sitten 15" MBP sen takia, joka on käyttööni liian iso ja kallis, mutta glossya en enää osta, en varmasti. PRKL!
EDIT: Opiskelijahinnalla tulisi karvalakki 13" MBP:n ja karvalakki 15" MBP:n (mattanäytöllä) hintaeroksi melkoinen 726,93€. Hieman liikaa, joten kituutellaan tällä 13":lla siihen asti, että olen rikas…
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
Viesti Kirjoittaja miukumauku »
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Onnittelut! Mutta eikö se ärsytyksen aihe löydy sieltä peilistä ennemmin. Eihän se ole Applen vika, ettet ole tottunut käyttämään Maccia vaan PC:tä, olisit sen Macin voinut ostaa jo vuosia sitten...miukumauku kirjoitti:Uutena mäkkikäyttäjänä lähinnä se, ettei ole tottunut käyttämään, tosi erilainen kuin PC:t! Mut eiköhän se tästä..
No joo, tervetuloa vaan foorumille, kyllä sä opit, ei siihen mene kuin pari viikkoa.
-
Viesti Kirjoittaja mikaw_ »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Vanhemman polven muovisessa MacBookissa otti, mutta unibodyissä en ole ainakaan tuota ilmiötä huomannut.mikaw_ kirjoitti:Ottaako MacBookeissa yleisestikin näppäimet ruutuun kiinni? Tulee Noksun kommari mieleen.
-
Viesti Kirjoittaja skip »
kallekilponen kirjoitti:Vanhemman polven muovisessa MacBookissa otti, mutta unibodyissä en ole ainakaan tuota ilmiötä huomannut.mikaw_ kirjoitti:Ottaako MacBookeissa yleisestikin näppäimet ruutuun kiinni? Tulee Noksun kommari mieleen.
Mulla ottaa 13" unibody MBP:ssä ainakin huomattavasti enemmän kuin vanhassa mustassa MacBookissa. Syykin on aika ilmiselvä, kun tämän MBP:n näytön päällä oleva lasi on niin pinnassa, kun taas vanhassa MB:ssä näyttö oli "syvemmällä", kun päällä ei ollut vastaavanlaista lasia kuin näissä uusissa MBP:issä.
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
Viesti Kirjoittaja IIIMacci »
AMEN! Mua ärsyttää kans Applen suuntaus tohon Kiiltävään näyttöön - esim. uusimmassa 27" Cinemassa ei oo edes Matta-vaihtoehtoa... ihan älytöntä. Kai ne on kelannu että kiiltävä myy Applestoressa paremmin kuin matta.. eli laitetaan hommat vähän väärään järjestykseen - ergonomia ja käytettävyys pitäis mennä kaiken edelle... noh onneksi vielä 15 ja 17"sissa on matte-optio ja hyviä monitoreita valmistaa muutkin.skip kirjoitti:13" MBP:n glossy näyttö. Kesällä tuli päivitettyä vanha MacBook MacBook Prohon. Jotakuinkin kaikella muulla tavalla uusi MBP on parempi, mutta näytön päällä oleva lasi on kyllä suorastaan kamala. Nyt sen varsinkin huomaa, kun konetta tulee taas raahattua mukana luennoilla ym. Näyttö heijastelee aivan tajuttomasti. Lisäksi näppis ottaa näyttöön kiinni ja tahrii näytön ihan hirveäksi. Eikä auta vaikka minkämoista liinaa laittaisi väliin, silti tahriintuu aina jossain vaiheessa.![]()
Seuraavassa koneessa on kyllä matta näyttö. Ihan sama, jos kone on sitten 15" MBP sen takia, joka on käyttööni liian iso ja kallis, mutta glossya en enää osta, en varmasti. PRKL!
EDIT: Opiskelijahinnalla tulisi karvalakki 13" MBP:n ja karvalakki 15" MBP:n (mattanäytöllä) hintaeroksi melkoinen 726,93€. Hieman liikaa, joten kituutellaan tällä 13":lla siihen asti, että olen rikas…
Nm. matta Dell 24" nenän edessä
-
Viesti Kirjoittaja Jukava »
Minuslta väheni huomattavasti nuo jäljet, kun pistin Zaggin suojakalvot MacBookkiini (myös sisäpuolelle). Ja vaikka olen sen jälkeen ottanut sisäpuolen kalvot pois (ulkona on edelleen, niin ilmiö ei ole silti palannut samanlaisena kuin uutena. Johtuneeko sitten siitä, että tuo kansi on sen verran löystynyt, ettei mene "liian kiiinni".skip kirjoitti:kallekilponen kirjoitti:Vanhemman polven muovisessa MacBookissa otti, mutta unibodyissä en ole ainakaan tuota ilmiötä huomannut.mikaw_ kirjoitti:Ottaako MacBookeissa yleisestikin näppäimet ruutuun kiinni? Tulee Noksun kommari mieleen.
Mulla ottaa 13" unibody MBP:ssä ainakin huomattavasti enemmän kuin vanhassa mustassa MacBookissa. Syykin on aika ilmiselvä, kun tämän MBP:n näytön päällä oleva lasi on niin pinnassa, kun taas vanhassa MB:ssä näyttö oli "syvemmällä", kun päällä ei ollut vastaavanlaista lasia kuin näissä uusissa MBP:issä.
Edit: Kone siis Unibody Macbook (=late 2008)
-
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
Minua ärsyttää suunnattomasti se, että iTunes kutsuu - vaivalla typerästä tiedostosotkusta koostamiani - oopperoita, sinfonioita ja konserttoja nimellä "Song".
I beg you pardon. Pray tell, Sir, is Mahler's 9th symphony really a song? Verdi's Aida? Wagner's Götterdämmerung? Well, whatever you say, you pimple-faced nerd.
-
Viesti Kirjoittaja vesku »
mitä mää olen näistä juippien (niinku Esa-Pekka, Sakke, Jontte) kans jutellu, ne tuntuu kutsuvan näiden kaltaisia "biiseiksi. Hassua on sekinOmenaOnPunainen kirjoitti:Kannanpa korteni kekoon minäkin:
Minua ärsyttää suunnattomasti se, että iTunes kutsuu - vaivalla typerästä tiedostosotkusta koostamiani - oopperoita, sinfonioita ja konserttoja nimellä "Song".
I beg you pardon. Pray tell, Sir, is Mahler's 9th symphony really a song? Verdi's Aida? Wagner's Götterdämmerung? Well, whatever you say, you pimple-faced nerd.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja kahvikuppi »
Niinpä, nyt olisit voinut nyt vaihtaa takaisin pc:n!MacFinn kirjoitti:Onnittelut! Mutta eikö se ärsytyksen aihe löydy sieltä peilistä ennemmin. Eihän se ole Applen vika, ettet ole tottunut käyttämään Maccia vaan PC:tä, olisit sen Macin voinut ostaa jo vuosia sitten...miukumauku kirjoitti:Uutena mäkkikäyttäjänä lähinnä se, ettei ole tottunut käyttämään, tosi erilainen kuin PC:t! Mut eiköhän se tästä..
No joo, tervetuloa vaan foorumille, kyllä sä opit, ei siihen mene kuin pari viikkoa.

mikaw_ kirjoitti:Ottaako MacBookeissa yleisestikin näppäimet ruutuun kiinni? Tulee Noksun kommari mieleen.
Ainakin omassa 13" unibodyssa jää jäljet näyttöön näppäimistöstä, mutta onneksi ei naarmuta eli sikäli ei pahimmasta päästä oleva kosketus.kallekilponen kirjoitti:Vanhemman polven muovisessa MacBookissa otti, mutta unibodyissä en ole ainakaan tuota ilmiötä huomannut.
Mitähän tähän itkuvirteen voisi lisätä? No varmasti moni tunnustaa, että apple fanit on kyllä ärsyttäviä. Välillä kyllä saa miettiä prk kun omistaa tuon applen! Mutta onneksi jeesus teipillä senkin voi korjata kun teippaa logon piiloon.

-
Minunkin tuntemani juipit kutsuvat niitä biiseiksi (piece), mutta eivät lauluiksi (song). "Piece" on täysin oikea, korrekti ilmaisu, jonka suomenkielinen vastine on lähinnä "teos": Kun on tarpeeksi monta teosta (opus), on koossa œuvre.vesku kirjoitti:mitä mää olen näistä juippien (niinku Esa-Pekka, Sakke, Jontte) kans jutellu, ne tuntuu kutsuvan näiden kaltaisia "biiseiksi. Hassua on sekinOmenaOnPunainen kirjoitti:Kannanpa korteni kekoon minäkin:
Applen hommissa ei kuitenkaan liene ainuttakaan, joka olisi kuunnellut muuta kuin pop-musiikkia.
Hmm, jaa: pitääpä laittaa Genius käyntiin ja tsekata mitä saan, jos soitan esimerkkinä Philip Glassia tai John Adamsia, vaikkapa jälkimmäisen "laulun" "The Chairman Dances" oopperasta Nixon in China. Tai siis siitä poimittu spesiaali.
-
Vaan voiko sen kääntää noin mutkattomasti? Kysehän on muusikko- tai ammattislangista, jossa biisi voi olla mikä vain soitettava tai laulettava kappale, teos, esitys tms. Hieman samaan tapaan puhutaan pulteista orkesterissa. Niillähän ei ole mitään tekemistä ruuvien ja muttereiden kanssa. Korrekti ilmaisu on sitten jo eri asia ja sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä slangien kanssa.OmenaOnPunainen kirjoitti:Minunkin tuntemani juipit kutsuvat niitä biiseiksi (piece), mutta eivät lauluiksi (song). "Piece" on täysin oikea, korrekti ilmaisu, jonka suomenkielinen vastine on lähinnä "teos": Kun on tarpeeksi monta teosta (opus), on koossa œuvre.vesku kirjoitti:
mitä mää olen näistä juippien (niinku Esa-Pekka, Sakke, Jontte) kans jutellu, ne tuntuu kutsuvan näiden kaltaisia "biiseiksi. Hassua on sekin
-
En minä tiedä mitään muuta kuin sen, että englanninkielisen iTunesin ilmaisu "song" on indikaatio Applen ohjelmoijien kumuloidusta sivistysosamäärästä! (Mukavasti elohopeakuumemittarin asteikolla, pari aspiriinia riittää.)Mikael K. kirjoitti: Vaan voiko sen kääntää noin mutkattomasti? Kysehän on muusikko- tai ammattislangista, jossa biisi voi olla mikä vain soitettava tai laulettava kappale, teos, esitys tms. Hieman samaan tapaan puhutaan pulteista orkesterissa. Niillähän ei ole mitään tekemistä ruuvien ja muttereiden kanssa. Korrekti ilmaisu on sitten jo eri asia ja sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä slangien kanssa.
En ole koskaan käyttänyt Macintoshia suomeksi. Ehkä tilanne on toinen? Toivottavasti on!
Kappale olisi ihan riittävän tarkka käännös piecelle (joka muuten on musiikkimaailmassa ranskaa.)
-
Voisiko se olla kiinni iTunesin versiosta? En tiedä. Minulla on käytössäni versio 9. Valitsin omaan näkymääni seuraavat listaukset: Nimi, Aika, Artisti, Albumi ja Lajityyppi. Voisiko sanan "song" korvata tässä tapauksessa sanalla "Nimi"? Testasin millaisia listauksia klassinen musiikki antaa ja kohdassa "Nimi" luki Mozart ja tarkennuksena perässä kerrottiin mikä osa sävellyksestä oli kyseessä. "Artisti" oli Herbert von Karajan ja kohdassa "Albumi" luki; Mozart: Eine Kleine Nactmusik.OmenaOnPunainen kirjoitti:
En minä tiedä mitään muuta kuin sen, että englanninkielisen iTunesin ilmaisu "song" on indikaatio Applen ohjelmoijien kumuloidusta sivistysosamäärästä! (Mukavasti elohopeakuumemittarin asteikolla, pari aspiriinia riittää.)
En ole koskaan käyttänyt Macintoshia suomeksi. Ehkä tilanne on toinen? Toivottavasti on!
-
Viesti Kirjoittaja Hount »
Myös minun 15" Unibodyssä, avovaimon 13" Unibodyssä ja kaverin 13" Unibodyssä jää kaikissa näppäimistön jäljet näyttöön. Eikä ole kyse pölystä, vaan sormista irtoavasta rasvasta mihin pöly sitten kiinnittyy.kahvikuppi kirjoitti:mikaw_ kirjoitti:Ottaako MacBookeissa yleisestikin näppäimet ruutuun kiinni? Tulee Noksun kommari mieleen.
Ainakin omassa 13" unibodyssa jää jäljet näyttöön näppäimistöstä, mutta onneksi ei naarmuta eli sikäli ei pahimmasta päästä oleva kosketus.kallekilponen kirjoitti:Vanhemman polven muovisessa MacBookissa otti, mutta unibodyissä en ole ainakaan tuota ilmiötä huomannut.
Mitähän tähän itkuvirteen voisi lisätä? No varmasti moni tunnustaa, että apple fanit on kyllä ärsyttäviä. Välillä kyllä saa miettiä prk kun omistaa tuon applen! Mutta onneksi jeesus teipillä senkin voi korjata kun teippaa logon piiloon.
- Hount
-
Viesti Kirjoittaja kahvikuppi »

-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Tai sitten siitä, että ne iTunes-ohjelmoijat eivät ole turhan tosikkoa eiväkä ahdasmielistä porukkaa.OmenaOnPunainen kirjoitti: En minä tiedä mitään muuta kuin sen, että englanninkielisen iTunesin ilmaisu "song" on indikaatio Applen ohjelmoijien kumuloidusta sivistysosamäärästä!
Ei kait sitä iTunesiakaan ole pakko käyttää, jos joku song -sana nii pal kamalast ahistaa. Ainakin minusta on vaan kiva, että iTunesiin on ylipäätään otettu mukaan myös klassisen musiikin tuotantoa, sielläkin kun on monia ihan hyviä biisejä.
Eli paremminkin pisteet vaan sinne iTunesin rupelihattuosastolle, että ovat olleet sen verran sivistyneitä, että huomioivat edes jotenkin myös klassisen musiikin. Ihan kaikkia on varmaan mahdoton miellyttää yhtäaikaa, yhdellä ja samalla softalla. Pitäisi varmaan olla oma iTunes jokaiselle eri genrelle, ettei kellekään tulis paha mieli.
Mutta joo, jos ärsyttää niin sitten ärsyttää, eipä juur voi auttaa. Se ärsytyskin kun pakkaa olemaan niin subjektiivinen kokemus.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka