Törmäsin 9to5Macissa MiFiin, pieneen laitteeseen joka jakaa 3G-yhteyden WiFinä viidelle laitteelle. Tuo olisi erittäin näppärä kumppani esimerkiksi iPadille tai iPod touchille. Tällä hetkellä kotona netti-yhteytenä ei ole muita kuin mokkula, joten tuohan olisi näppärä tapa käyttää samaa liittymää kotona kaikilla laitteilla, ja napata se mukaan tarvittaessa, ja käyttää nettiä vaikka iPadilla.
Kysymys kuuluu: mistä tuollaisen saa hommattua?
EDIT: olisikohan tuo tämä? Vähän kallis hinta, ehkä
kermit kirjoitti:Kallis on. Jakurin saa alle satasen, mutta vaatii verkkovirtaa ja mokkulan.
Esim. iPadin kaveriksi olisi vähän hankala tien päällä. Tai mahdoton oikeastaan.
MiFissähän on kyllä sekin hyvä puoli, että jos tuntuu siltä että tila loppuu laitteessa kesken, niin senkus nakkaa MicroSDHC-kortteja sisään ja jakaa kortin tiedot eri laitteille.
D-Linkiltä on tullut markkinoille vastaava tuote, Portable Router. Verkkokaupassa MiFi maksaa 279, ja tälle D-Linkin laitteelle verollinen suositushinta on 208 euroa. Taitaa kallistua kohta hankinta WiFi-iPadin suuntaan Eipähän tarvitsisi hommata erillistä 3G-liittymää iPadille.
Varauksettomat suosittelut A-Linkille! Itse ostin ja testasin, annoin eteenpäin, enkä ole kuullut valitusta. Toisaalta olen kuitenkin kuullut, että 3G-yhteyden luonteesta johtuen kannattaa laitteesta katkaista virrat aika-ajoin. Jos sitä ei tarvitse öisin, niin kellokytkin on siihen hyvä. Omat kokemukset kertovat että toista viikkoa pitkä yhtäjaksoinen 3G-yhteys ei ole mikään ongelma. Pitäisi ostaa toinen tuollainen itselle käyttöön.
Oli helppo saada toimimaan, on kompakti ja monipuolinen. Siihen löytyi vielä hyvät ohjeetkin, etenkin kun käytti sitä tuiki tavallista Huawein E169:tä (muistaakseni).
Itse käytän reissussa halvinta wlanilla olevaa Nokialaista (E51) ja joikuspottia. Paremmin toimii kuin missään mokkulatikussa. Lisäksi en tarvitse tuota monipuolisempaa puhelinta.
Käyttöönotossa meni noin puoli tuntia (olisi mennyt 5 min jos olisi lukenut ohjeen). Yhteys muodostuu nopeasti virtakatkon jälkeen ja yhteyden nopeus on operaattorin lupaama nopeus.
MBP Late 2011 13' ,MacBook Air Mid 2011 11' , TimeCapsule 1Tb, aTv2, iPhone 6 64gb,Elisa, iPad3 64gb wifi+cellular. "Hyvä viski parempi mieli"
Hepo kirjoitti:Itse käytän reissussa halvinta wlanilla olevaa Nokialaista (E51) ja joikuspottia. Paremmin toimii kuin missään mokkulatikussa. Lisäksi en tarvitse tuota monipuolisempaa puhelinta.
Jaa mutta tämähän voi ollakin näppärä ratkaisu iPadin kaveriksi. Puhelinta kun täytyy pitää mukana joka tapauksessa.
Toi joikuspot on oikein hyvä syy jättää 3g malli ostamatta ja tyytyä pelkkään wifiin. Joikuspot toimii kuulemma tosi hyvin ja kuten Macco sanoi jo, niin kännykkää joutuu joka tapauksessa kantamaan mukana. Ainoa harmi on gepsin puuttuminen wifi mallista. Olis todella asiallista jos tota laitetta voisi käyttää myös karttana kaupungissa tai maastossa. Ei oo länsimaisen kuluttajan elämä helppoa..
Macco kirjoitti:Kuinkas nopeasti Joikuspot vetää akun tyhjäksi esim. juuri tuossa e51:ssä?
Mulla on Joiku vanhassa N80:ssä, en ole mitannut aikaa, mutta mielestäni kestää erittäin kauan. Touch sen sijaan kuluttaa akkunsa Joiku-käytössä harmillisen nopeasti. Joka tapauksessa aivan mahtavan kätevä homma. Kannattaa ostaa Premium-versio, saa salauksenkin siihen yhteyteen. Ehkä muutakin herkkua oli ilmaiseen versioon verrattuna, en muista. Joikulla on vähän väliä tarjouksia, 5:llä eurolla voi ostaa Premiumin.
Tosa viimesin tarjous, tuli spostilootaan 2.3.10
JOIKUSPOT PREMIUM: EUR 5 FOR THE FIRST 200 JOIKU-USERS
A good reason to act now and upgrade the JoikuSpot experience to Premium level;
First 200 Joiku-Users will get JoikuSpot Premium S60 FULL Edition for only EUR 5.00
Premium Ed comes with connection security, WiFi network naming, 3G auto-reconnect, no default first web landing pages and support for all internet and email protocols and VPN.
10 License Bundle also available!
Tell a Friend and Spread 3G WiFi!
Enter Joiku AppStore to get this Premium benefit! Use discount code JOIKU to get additional 25% OFF from any other software purchases you make in the AppStore!
If you don't want to receive these updates in the future, click here to unsubscribe.
Greetings from Joiku-Team
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Eikö joikun idea ole jakaa 3G yhteys WiFi:in? Miksi sitten käyttää sitä Touchissa? Tuo oli muuten ainoa ominaisuus jota hieman jäin kaipaamaan N97:ssa. FM-modulaattoria olisi voinut jäädä, jos olisi toiminut häiriöttömämmin. N97:ssa akku kului ainakin melko äkkiä, joskin kovin montaa kertaa joikua ei tullut käytettyä.
amanita kirjoitti:Mulla on Joiku vanhassa N80:ssä, en ole mitannut aikaa, mutta mielestäni kestää erittäin kauan. Touch sen sijaan kuluttaa akkunsa Joiku-käytössä harmillisen nopeasti.
Joni-Pekka kirjoitti:Eikö joikun idea ole jakaa 3G yhteys WiFi:in? Miksi sitten käyttää sitä Touchissa? Tuo oli muuten ainoa ominaisuus jota hieman jäin kaipaamaan N97:ssa. FM-modulaattoria olisi voinut jäädä, jos olisi toiminut häiriöttömämmin. N97:ssa akku kului ainakin melko äkkiä, joskin kovin montaa kertaa joikua ei tullut käytettyä.
amanita kirjoitti:Mulla on Joiku vanhassa N80:ssä, en ole mitannut aikaa, mutta mielestäni kestää erittäin kauan. Touch sen sijaan kuluttaa akkunsa Joiku-käytössä harmillisen nopeasti.
Joikun avulla pääsen nettiin missä vaan touchilla, jos muuta langatonta yhteyttä ei ole saatavissa. Joikuhan tekee puhelimen hotspotiksi.
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Tässäkin ketjussa on viitattu verkkovirtakäyttöisiin 3G-reitittimiin ja ne ajavat asiansa kiinteässä käytössä, mutta eivät kulje mukana taskussa. Käytin koko viime kesän mökillä A-Link WNAP-reititintä ja voin varauksetta suositella sitä "kiinteään" asennukseen. Tikkujen tuki on hyvää tasoa ja uusimmat firmwaret toimivat melko mukavasti kaatamatta reititintä... WNAP jatkaa mökillä tänä kesänä, mutta uudemmalla tikulla ja todennäköisesti ulkoantennilla höystettynä.
Olen pohdiskellut MiFin ostamista mobiiliyhteydeksi tovin aikaa. Kalliitahan nuo ovat, mutta sellainen puolustaisi paikkaansa MacBookPron kaverina sekä paikkaamassa iPhonen/Soneran yhteyksiä. Yllä mainitussa D-Linkin härvelissä silmään pisti pelkkä HSDPA-tuki ja sekin vain 3,6Mbps nopeudella. Novatelin MiFi tukee sentään HSUPAa nopeuksilla DL 7,2 / UL 5,6. Jenkkilässä nuo mobiilireitittimet ovat ollaat melkoinen menestys, joskin suurinta meteliä noista pitävät CDMA-operaattorit Sprint ja Verizon. Uusi sukupolvi on kovaa vauhtia tulossa rapakon takana kun Sprint markkinoi "4G" -reititintään (Wimax ja EVDO 3G). Koskakohan noista tulisi seuraava Euro-sukupolvi myyntiin??
Jos joltakin löytyy käyttökokemuksia Novatelin MiFistä, niin kuulisin niistä mielelläni!
=)juha
Aktiivilelut: iPad Pro 10.5, iPhone 12 Pro, AppleTV 4K
D-Link lupaa vain 2 tunnin akun kestoa (käytössä), joka on kyllä aika vähän. Novatel edes 4 tuntia. Valmistajan ilmoittamana se saattaa olla myös optimistinen.
Olen käyttänyt tällaista vempainta: http://www.elisa.ee/et/Eraklient/Pood/p ... askuruuter
Toimii luotettavasti ja akkukin kestää jonkun 4-6 tuntia. Jos tökkää USB-laturiin niin laite voi olla päällä jatkuvasti. Viron Elisasta löytyy - valitettavasti Suomen Elisassa tota ei ole.
Ierikk kirjoitti:Olen käyttänyt tällaista vempainta: http://www.elisa.ee/et/Eraklient/Pood/p ... askuruuter
Toimii luotettavasti ja akkukin kestää jonkun 4-6 tuntia. Jos tökkää USB-laturiin niin laite voi olla päällä jatkuvasti. Viron Elisasta löytyy - valitettavasti Suomen Elisassa tota ei ole.
Hinta nettisivuilla toivottavasti eestin valuuttaa?
Ierikk kirjoitti:Olen käyttänyt tällaista vempainta: http://www.elisa.ee/et/Eraklient/Pood/p ... askuruuter
Hinta nettisivuilla toivottavasti eestin valuuttaa?
Hinta EEKejä. Eli 1890 EEK = n. 120 eur. kertaostoksena.