Koko pienen ikäni Windowsia käyttäneenä kaipaan nyt jotain uutta ja hieman tutustuttuani Mac-maailmaan olen nyt harkitsemassa MacBook Pro:n ostoa. Konetta käyttäisin nettisurffailuun ja valokuvien käsittelyyn, ja tulevia opiskeluja (mahdollisesti jotain graafisia/valokuvaus/muotoilujuttuja) ajatellen sen täytyisi kulkea helposti mukana. En juurikaan pelaile enkä ainakaan pöytäkoneelta ole vielä leffoja suuremmin katsonut.
Pähkäilen nyt noiden kahden näyttökoon välillä, onko 13" liian pieni (kevyeen) kuvankäsittelyyn esim. reissussa? Kotona on Samsungin 19" halpisnäyttö johon MBP:n saa ilmeisesti kiinni?
15" mallilla olisi tarjota tuota mattanäyttöä, olen lukenut aiheesta mutta mietin vielä että onko se ratkaisevasti parempi minua ajatellen. Konetta tulen käyttämään muuallakin kuin kotona (esim. pihalla ja koulussa) ja toki siitä näytöstä olisi kiva jotain nähdäkin :) Vai pärjääkö glossylla kotona, koulussa, ulkona...? Jos tuo 13" olisi tarpeeksi suuri noihin valokuvahommiin, ainoa syy 15" malliin olisi tuo mattanäyttö.
Jos päädyn 13"-malliin, ottaisin varmaankin tuon tehokkaamman (2,66GhZ) mallin, mutta koska kesätyötienestini ovat rajalliset, 15" tulisi pienemmillä tehoilla mutta mattanäytöllä, jos se saa tarpeeksi ylistystä ;) Kuinka paljon tehoja oikeasti tarvitaan, raskain käyttämäni ohjelma tulee olemaan varmaan jotain Photoshopin luokkaa... Tosin nykyiseen tietokoneeseeni verrattuna mikä tahansa uusi kone olisi todella nopea!
Tulipas "sujuvaa" tekstiä näin aamutuimaan, mutta toivottavasti joku löytää tästä sen punaisen langan :)
13" vai 15" MacBook Pro?
Keskustelua kannettavista
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
13" vai 15" MacBook Pro?
Viesti Kirjoittaja meevi »
iPhone 4 32GB White
iMac 21,5" 2,5GHz 8GB mid 2011
MacBook Air 11" 1,7GHz 4GB mid 2012
-
Re: 13" vai 15" MacBook Pro?
Viesti Kirjoittaja skip »
15" mattanäytöllä, niin ei ole niin justiinsa mistä päin valoa tulee. 13" on toki näppärämmän kokoinen mukana kannettavaksi ja huomattavasti halvempi. 15":ssa tosin taas on tehokkaampi näyttis ja Core i5 prossu, mutta huonompi akkukesto.
Kalliimpi 13" on mielestäni täysin järjetön ostos. 352 € lisähintaa siitä, että prossu on vain hieman nopeampi ja kovo on 70 gigaa isompi. Ei kannata…
Kalliimpi 13" on mielestäni täysin järjetön ostos. 352 € lisähintaa siitä, että prossu on vain hieman nopeampi ja kovo on 70 gigaa isompi. Ei kannata…
Haluatko Dropboxin ja puoli gigaa bonus-tilaa ilmaiseksi? Klikkaa tästä:
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
Viesti Kirjoittaja Eitsh »
Kannattaa varmaan odottaa ainakin viikko ennen kuin lähdet kauppaan, Apple kun pitää Maceihin liittyvän tilaisuuden 20. päivä. On_mahdollista_ että MBP:t saavat päivityksiä. Koskaan ei toki voi tietää.
Kalliimmassa 13" mallissa ei tosiaan ole mitään järkeä.
Surffailuun kolmetoistatuumainen näyttö riittää täysin, mutta kuvankäsittelyssä se voi käydä ahtaaksi. Itse olen huomannut että web-sivujen väkerrys on rasittavaa, kun pitää koko ajan vaihdella ikkunoita Exposella. Saa sillä silti "hommat hoidettua".
19" näyttösi saat kyllä kiinni kun ostat oikeanlaisen adapterin sen liitännöistä riippuen.
Kalliimmassa 13" mallissa ei tosiaan ole mitään järkeä.
Surffailuun kolmetoistatuumainen näyttö riittää täysin, mutta kuvankäsittelyssä se voi käydä ahtaaksi. Itse olen huomannut että web-sivujen väkerrys on rasittavaa, kun pitää koko ajan vaihdella ikkunoita Exposella. Saa sillä silti "hommat hoidettua".
19" näyttösi saat kyllä kiinni kun ostat oikeanlaisen adapterin sen liitännöistä riippuen.
MBP 13" 2.4 ghz
-
Kiitoksia vastauksista! :) Aivan heti en olekaan kauppaan juoksemassa, täytyy hieman säästellä rahaa joten koneen osto on ajankohtainen ehkä vasta ensi kesänä. Tiedä vaikka tulisi toinenkin päivitys ennen sitä...
15" malli taitaa olla mukavampi etenkin kuvajutuissa. Mattanäyttö on ilmeisesti myös kiiltävää käytännöllisempi? Pöytäkoneeni näytöstä olen tykännyt, kun se ei heijastele selän takaa tulevia valoja, kiiltäväpintaisista näytöistä ei ole kamalasti kokemusta kun en läppäriä ole aiemmin omistanut.
15" malli taitaa olla mukavampi etenkin kuvajutuissa. Mattanäyttö on ilmeisesti myös kiiltävää käytännöllisempi? Pöytäkoneeni näytöstä olen tykännyt, kun se ei heijastele selän takaa tulevia valoja, kiiltäväpintaisista näytöistä ei ole kamalasti kokemusta kun en läppäriä ole aiemmin omistanut.
iPhone 4 32GB White
-
Viesti Kirjoittaja oakley »
Oma tietokone käyttöni on hyvin paljon samanlaista kuin sinun, ja itse päädyin tähän MBP 13 tuumaiseen karvalakkimalliin.
Kotona se on kiinni 24 tuumaisessa näytössä, ja muuten toimii reissussa mukana aivan riittävästi.
Aluksi itsekkin mietin näytön kokoa, mutta usko tai älä niin noihin tarkoituksiin se 13 tuumaa riittää vallan mainiosti.
Sinuna ostaisin 13 tuumaisen karvalakkimallin ja käyttäisin loput rahat johonkin muuhun,
kannattaa toki käydä kaupassa katselemassa koneita.
Kotona se on kiinni 24 tuumaisessa näytössä, ja muuten toimii reissussa mukana aivan riittävästi.
Aluksi itsekkin mietin näytön kokoa, mutta usko tai älä niin noihin tarkoituksiin se 13 tuumaa riittää vallan mainiosti.
Sinuna ostaisin 13 tuumaisen karvalakkimallin ja käyttäisin loput rahat johonkin muuhun,
kannattaa toki käydä kaupassa katselemassa koneita.
-
Viesti Kirjoittaja redhat »
Sijoitin tähän 15" versioon kun äänitysjutuissa ja photarissa tilaa tarvii kuitenkin. + kone on myös viihdekäytössä, leffojen kattelua jne. joten isompi näyttö on jees.
Jos löytyy erillinen näyttö tai telkkari mihin kytkeä niin sitten riittää 13" versio.
Läppäri kulkee aika paljon mukana koulussa, olisihan tuo 13" vähän kevyempi kuljettaa mutta mulle ei tämän kuljettaminen tuota ongelmaa. Oikeastaan painoa laukkuun kerää laturi, kovo yms. oheisromut. Siltikin kun vertaa vastaavankokoiseen Aceriin tai muuhun PuuCee-läppäriin...
Eilen huomasin että 13" versiossa ei ole line-inputtia olleskaan. Mikähän järki ollut jättää se pois kokonaan?
Jos löytyy erillinen näyttö tai telkkari mihin kytkeä niin sitten riittää 13" versio.
Läppäri kulkee aika paljon mukana koulussa, olisihan tuo 13" vähän kevyempi kuljettaa mutta mulle ei tämän kuljettaminen tuota ongelmaa. Oikeastaan painoa laukkuun kerää laturi, kovo yms. oheisromut. Siltikin kun vertaa vastaavankokoiseen Aceriin tai muuhun PuuCee-läppäriin...
Eilen huomasin että 13" versiossa ei ole line-inputtia olleskaan. Mikähän järki ollut jättää se pois kokonaan?
Jos ihminen olisi tarkoitettu etenemään juoksemalla, ei evoluutio olisi kehittänyt meille liikkumista varten polttomoottorikäyttöisiä kulkimia, eikä fossiilisia polttoaineita. - Hatey
http://sisainenaani.com
http://sisainenaani.com
-
Viesti Kirjoittaja -T- »
Löytyy se line input myös 13 tuumaisesta. Siinä tosin on vain yksi liitin niin sitä pitää jakaa line out:in, in:nin ja digitaalisen out:in välillä. Samaan aikaan noita ei saa toimimaan (ilman lisälaitteita esim. USB-väylässä). Analoginen / digitaalinen hoituu automaattisesti ko. kaapeleita käyttämällä, mutta in-/out-valinta pitää tehdä asetuksista. (englanninksi: System preferences -> Sound -> Use audio port for: Sound Input / Sound Output)redhat kirjoitti:Eilen huomasin että 13" versiossa ei ole line-inputtia olleskaan. Mikähän järki ollut jättää se pois kokonaan?
-12 rMBP, -10 Mac Mini Server, PC
-
Tämäkin vaihtoehto kyllä houkuttaa kovasti, periaatteessa saisin aina kotona laittaa kannettavan isompaan näyttöön kiinni ja katsoa leffatkin vaikka telkkarin kautta...oakley kirjoitti:Sinuna ostaisin 13 tuumaisen karvalakkimallin ja käyttäisin loput rahat johonkin muuhun
Onko Apple Storessa noin yleisesti halvemmat hinnat kuin esim. jossain Gigantissa? Toki tarjouksia kannattaa seurata, mutta mietin kun tuolta Storesta voisi tilata myös jonkun suojakotelon ja muuta sälää kannettavan mukana (sitten kun se kaunis päivä joskus koittaa...) Kuinka hyvin noita kaikenmoisia oheistuotteita löytyy muista kaupoista? Asun sen verran metsässä että täältä on vaikea lähteä äkkiä mihinkään katselemaan ja periaatteessa tuo nettikauppa olisi helpoin vaihtoehto, mietin vain että kuinka paljon säästäisin jos ostaisin jostain muualta...
iPhone 4 32GB White
-
Viesti Kirjoittaja braide »
Katso mbnet.fi/hintaseuranta sieltä näet missä ja mitä mikäkin maksaa. Itse en missään tapauksessa ostais tavallista macbookkia jo pelkästään muovisen kuoren takia. Jos läppäriä hankit niin ehkä järkevin ostos on tämä macbook pro 13". hintaa n.1150e ja tehoa löytyy riittävästi kuvienkäsittelyyn jne.
Mikäli oikeasti tarvitset raskasta myllyä niin ei läppäreistä ole siihen, tai on mutta n.2000e sijoituksella saat sen. Sitten onko enää järkee sijoittaa läppäriin 2000e itse, eriasia jos työnajantaja esimerkiksi sen maksaa.
Itellä ollu viime perjantaista saakka tämä pro 13" 2,4ghz ja todellakin toimiiiiii !! ja kuten jo joku mainitsikin niin ei mitää järkee hankkia tästä 13" 350e kalliimpaa versiota. Sama kuin polttaisit sen rahan.
Mikäli oikeasti tarvitset raskasta myllyä niin ei läppäreistä ole siihen, tai on mutta n.2000e sijoituksella saat sen. Sitten onko enää järkee sijoittaa läppäriin 2000e itse, eriasia jos työnajantaja esimerkiksi sen maksaa.
Itellä ollu viime perjantaista saakka tämä pro 13" 2,4ghz ja todellakin toimiiiiii !! ja kuten jo joku mainitsikin niin ei mitää järkee hankkia tästä 13" 350e kalliimpaa versiota. Sama kuin polttaisit sen rahan.
Macbook Air
-
Viesti Kirjoittaja Master Of Funk »
Mulla on lokakuussa 2012 ostettu MBP 13" ja sieltä ei löydy tota valintavaihtoehtoa. Päivitykset ajantasalla, missäköhän vika?-T- kirjoitti:Löytyy se line input myös 13 tuumaisesta. Siinä tosin on vain yksi liitin niin sitä pitää jakaa line out:in, in:nin ja digitaalisen out:in välillä. Samaan aikaan noita ei saa toimimaan (ilman lisälaitteita esim. USB-väylässä). Analoginen / digitaalinen hoituu automaattisesti ko. kaapeleita käyttämällä, mutta in-/out-valinta pitää tehdä asetuksista. (englanninksi: System preferences -> Sound -> Use audio port for: Sound Input / Sound Output)redhat kirjoitti:Eilen huomasin että 13" versiossa ei ole line-inputtia olleskaan. Mikähän järki ollut jättää se pois kokonaan?
Tossa vielä artikkeli aiheesta:
http://m.cnet.com/news/record-through-y ... k/57459083
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka