Eli olen nyt hankkimassa tuon Applen Time Capsulen ja idea on sama kuin aiemmin oli Extreme Base Station kanssa. Laitan Capsulen perään USB-hubin ja siihen kovalevyn (joko USB-kotelo tai telakka), jonka pitäisi toimia, eli tältä kannalta ei varsinaisesti ole mitään kysyttävää.
Ongelma tulee tällä kertaa siinä kohti vastaan kun mietin, että mitenkäs tuo levyn nopeus? Jos dataa siirretään verkon yli, niin mitä tulisi ottaa huomioon levyä hankittaessa? Tällä hetkellä tavoitteena olisi 2 Tt 3.5", tosin tarpeen vaatiessa voinen joustaa ja hankkia 1.5 Tt kanssa. Vaihtoehdoksi harkitsin näitä kahta:
#15041 Seagate Barracuda 7200.11 1.5TB (7200 RPM)
#4831 Samsung EcoGreen F4EG 2TB (5400 RPM)
Eli mitäs kokeneemmat sanovat? Millainen kovalevy tätä käyttötarkoitusta varten kannattaa ostaa? Mainittakoon tosin sen verran, että olen tosiaan ostamassa pelkän kovalevyn, kotelon/telakan katson myöhemmin itsekseni.
EDIT : Typoja korjattu pariin otteeseen.
Kovalevy median toistamiseen Time Capsulen kautta
Keskustelua tietoturvasta ja varmuuskopioinnista Mac-, iPhone- ja iPad -käyttäjien näkökulmasta
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kovalevy median toistamiseen Time Capsulen kautta
Viesti Kirjoittaja rantom »
Viimeksi muokannut rantom, 21.10.2010 klo 14.43. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
Re: Kovalevy median toistamiseen Time Capsulen kautta
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Ei tuu levyn nopeus ongelmaksi. Pullonkaulaa syntyy USB:ssä aika paljon ja loput 150 Mb/s wlanissa.rantom kirjoitti:Ongelma tulee tällä kertaa siinä kohti vastaan kun mietin, että mitenkäs tuo levyn nopeus?
Nyt pukkaa mutua lonkalta. Korjatkaa, jos oon väärässä.
USB pukkaa läpi n. 13 MB/s ja wlani joku 7-8 MB/s maksimissaan. Tähän lisättynä vielä TimeCapsulen ei niin kehuttuun suorityskykyyn rajoittaa käytännön siirtonopeuden WLAN:ssa jonnekin 5-6 MB/s ja 1000Mb/s verkossa jonnekin 12 MB/s nopeuteen. Siinä kovalevyn n. 50 MB/s nopeus on yks hailee. Virrankäyttö yms. ominaisuudet on tuossa kohtaa olennaisempia.
Itse ostaisin Buffalon DUOLinkstationin vastaavassa tilanteessa, ainakaan silloin ei nopeus jäisi NAS purkin nopeudesta kiinni.
Viimeksi muokannut NeliX4, 21.10.2010 klo 17.13. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
Elikkä tällä tiedolla sitten mennään. Varmaan tuohon hitaampaan 2 Tt kovalevyyn päädyn sitten. FireWire-telakka olisi toki kiva mutta maksavat hunajaa. No, se on oma murheeni. Kiitos kumminkin Buffalon suosittelemisesta, jätän tosin tällä kertaa sen hankkimisen väliin kun en tosiaan tarvitse ja rakentanen NAS-laitteen muutaman vuoden kuluttua itse, aikaisintaan.
Kiitos kumminkin.
Kiitos kumminkin.
-
Viesti Kirjoittaja taavi47 »
Eikö Time Capsulessa ole sisäinen 1T tai 2T kovalevyt vakiona? Vai tarvitaanko vielä lisäkapasiteettia?rantom kirjoitti:Elikkä tällä tiedolla sitten mennään. Varmaan tuohon hitaampaan 2 Tt kovalevyyn päädyn sitten. FireWire-telakka olisi toki kiva mutta maksavat hunajaa. No, se on oma murheeni. Kiitos kumminkin Buffalon suosittelemisesta, jätän tosin tällä kertaa sen hankkimisen väliin kun en tosiaan tarvitse ja rakentanen NAS-laitteen muutaman vuoden kuluttua itse, aikaisintaan.
Kiitos kumminkin.
-
1 Tt on vakiona, mutta itse ainakin säilytän mediat toisella kovalevyllä.Eikä tuo 1 Tt Time Capsule siihen riittäisi jatkossa (median säilyttämiseen siis).taavi47 kirjoitti:Eikö Time Capsulessa ole sisäinen 1T tai 2T kovalevyt vakiona? Vai tarvitaanko vielä lisäkapasiteettia?rantom kirjoitti:Elikkä tällä tiedolla sitten mennään. Varmaan tuohon hitaampaan 2 Tt kovalevyyn päädyn sitten. FireWire-telakka olisi toki kiva mutta maksavat hunajaa. No, se on oma murheeni. Kiitos kumminkin Buffalon suosittelemisesta, jätän tosin tällä kertaa sen hankkimisen väliin kun en tosiaan tarvitse ja rakentanen NAS-laitteen muutaman vuoden kuluttua itse, aikaisintaan.
Kiitos kumminkin.
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka