Suomalaiset taitavat erinomaisesti huonon englannin, joka on maailman puhutuin kieli. Harmi vaan että suomalainen korostus on niin vahva etteivät sitä muut huonoa englantia sujuvasti puhuvat ymmärrä.Tauvo kirjoitti:Kaikki oppii englantia joka tapauksessa. Minäkin osasin sitä jo ennen kuin sitä alettiin minulle koulussa opettamaan. Ne joille ei englanti tartu tv:stä, musiikista, peleistä tai tietokoneista ovat niin hölmöjä, etteivät sitä kunnolla oppisi muutenkaan.Mailia kirjoitti:Pakkoruotsiin tuhlattu aika voitaisiin käyttää englannin opiskeluun, kerta suomalaiset ei kumminkaan kovin sitä osaa ja se on paaaaaaljon tarpeellisempi mitä ruotsi koskaan.
De e nu bara så.
Mitä mieltä pakkoruotsista? [äänestys]
-
Re: Mitä mieltä pakkoruotsista?
Viesti Kirjoittaja Pis »
-
Viesti Kirjoittaja Erño »
Ei tietty omakaan englannin ääntäminen ole täydellistä, mutta vähintäänkin hyvällä tasolla se on.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Lukemaan oppii melkein mitä kieltä vaan. En ole koskaan opiskellut venäjää, hollantia tai norjaa, mutta kaikkia olen jossain välissä sujuvasti lukenut ja ymmärtänytkin (viimeksi eilen, norjaa). Ruotsia ja saksaa en oppinut koulussa koskaan, mutta myöhemmin olen oppinut ne melkein huomaamatta, ja väitän että omasta motivaatiosta juontaa kielen oppiminen. Pakolla ei siis opi mitään, mutta jos kannustimeksi antaa jotain, niin oppi menee paremmin perille. Illuusio vapaasta tahdosta on hyvä paikka aloittaa.Erño kirjoitti:Toki kaikki oppii englantia lukemaan ja kirjoittamaankin jonkin verran
-
Viesti Kirjoittaja demise »
Koulussa valinnaiseksi, mutta kolmas kieli esim ruotsin, venäjän, saksan ja ranskan kesken voisi hyvin olla pakollinen.
Itselle ruotsi on helpoin oppimani vieras kieli, mutta ~20v aikana olen törmännyt tasan yhteen suomenruotsalaiseen joka suostuu puhumaan ruotsia. Muut vastaavat suomeksi kun sitä kerran taitavat. Niin, ja tämä yksikin puhuu sujuvaa suomea, joten ilmeisesti kyse on jostain vähemmistön salakielestä, jota enemmistöön kuuluvat eivät saa puhua, mutta jota enemmistön silti tulee osata. Aivan älytöntä.
-
Viesti Kirjoittaja PRd »
Saksaa tarvitaan koska se on euroopan talousmoottori ja investointihyödykkeiden tuottaja / kuluttaja. Nyt ja tulevaisuudessa suamen iso kauppakumppani.
Venäjä on kehittyvä markkina ja tulevaisuudessa sen merkitys suomen kauppakumppanina nousee. Lisäksi matkailu venäjältä suomeen tulee olemaan iso osa matkailuteollisuutta ja venäläiset vaativat hyvää palvelua omalla kielellään.
Ruotsia länsisuomessa sen takia että rantatuattalaiset saataisiin jotenkin lepytettyä. Ja tottahan on, että pitäähän niiden vanhojen ruotsia puhuvien suomalaistenkin saada palvelua. Ahvenanmaan autonomiaa voisi laajentee itsenäisyyteen.
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Ne meidän poliitikot sentään puhuu englantia. Ranskalaisille mikä tahansa vieras kieli on jotain käsittämättömän pelottavaa ja ennen kaikkea vältettävää. Monissa paikoissa ei vieraita kieliä varsinaisesti vierasteta, mutta ei vaan osata.Erño kirjoitti: Hyvänä huonona esimerkkinä nämä meidän politikot ja idiots-laulajat.
Muuten olen sitä mieltä, että jo termi pakkoruotsi on asenteellinen. Suomessa ehkä maailman paras koululaitos ja se on, herranen aika, ilmainen! Ei tätä laitosta pidä nähdä pakkona, se on etuoikeus.
-
Viesti Kirjoittaja JHA »
Siinävaiheesa kun pakkoruotsia nimitetään etuoikeudeksi on taidettu opiskella uuskieltäMaza kirjoitti:Muuten olen sitä mieltä, että jo termi pakkoruotsi on asenteellinen. Suomessa ehkä maailman paras koululaitos ja se on, herranen aika, ilmainen! Ei tätä laitosta pidä nähdä pakkona, se on etuoikeus.

-
Viesti Kirjoittaja JHA »
Jep, juuri tuo oli ajatuksena. Pakolliseen oppimäärään esimerkiksi 3 vierasta kieltä mutta jätetään oppijalle vapaus siihen että valitsee sen mistä kielistä tuon kokonaisuuden itselleen rakentaa jolloin touhussa säilyy edes jonkinmoinen mielekkyys ja suomalaisten kieltitaidon pohja kokonaisuutena laajenee sen sijaan että täältä löytyy tasainen harmaa massa sen kolmen kielen osaajia..Sherukka kirjoitti:Sanoisin että ihmisen luontainen laiskuus tekisi kieltenopiskelusta lopun jos olisi valinnaisena (tarkoitit varmaan että pakkokieli olisi itse valittava, tajusin myöhään).
)
-
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Voi olla mahdollista kaikissa sinun kotikuntasi kouluissa, mutta saattaa jostain löytyä sellainenkin kunta johon ei yhden oppilaan vuoksi pätevää mandariinikiinan opettajaa palkata.JHA kirjoitti:Jep, juuri tuo oli ajatuksena. Pakolliseen oppimäärään esimerkiksi 3 vierasta kieltä mutta jätetään oppijalle vapaus siihen että valitsee sen mistä kielistä tuon kokonaisuuden itselleen rakentaa jolloin touhussa säilyy edes jonkinmoinen mielekkyys ja suomalaisten kieltitaidon pohja kokonaisuutena laajenee sen sijaan että täältä löytyy tasainen harmaa massa sen kolmen kielen osaajia..Sherukka kirjoitti:Sanoisin että ihmisen luontainen laiskuus tekisi kieltenopiskelusta lopun jos olisi valinnaisena (tarkoitit varmaan että pakkokieli olisi itse valittava, tajusin myöhään).
)
Nyky systeemin on hyvä, joka muuta väittää on väärässä. Tutkitusti paras. Ja mikä ihmeen hienous on ääntää englantia hyvin? Eihän jenkitkään osaa sitä ääntää, vaan kuulustaa suurimmassa osassa maata ihan hirveältä. Austraalialaiset? Skotit? Englanti on ruma kieli, mutta siitä hyvä että kaikki suomalaiset ymmärtää sitä jo ennen kuin sitä heille aletaan kouluissa opettamaan.
EDIT: Suurin osa kirjoitusvirheistä on yhdistelmän iPhone+nakkisormet ansiota.

-
Uuskieltä? Olen opiskellut ruotsia. Olihan se pakko. Kuten myös musiikki, jonka opiskelu järkytti lapsen mieltä. Matematiikkaakin, ei tarvinnut paljon derivoida karkkitehtaassa työskennellessäni. Ja miksi minun pitäisi tietää, että katolinen kirkko jakaantui vuonna 1054? Eikä kahdenkymmenen vuoden takainen satunnainen jääkiekonpeluu tehnyt minusta bobbyorria.JHA kirjoitti:Siinävaiheesa kun pakkoruotsia nimitetään etuoikeudeksi on taidettu opiskella uuskieltäMaza kirjoitti:Muuten olen sitä mieltä, että jo termi pakkoruotsi on asenteellinen. Suomessa ehkä maailman paras koululaitos ja se on, herranen aika, ilmainen! Ei tätä laitosta pidä nähdä pakkona, se on etuoikeus.
Mitä tahansa kouluainetta voi arvostella tarpeettomaksi, ihan helpostikin vielä. Kuitenkin laaja-alainen opiskelu kasvattaa sivistystä. Jos peruskoulussa opiskeltaisiin ainoataan välttämättömiä aineita, voisi sen lopettaa toisella luokalla. Joskus tuntuu, että osa kansalaisista onkin tehnyt näin.
-
Ihan pakko sanoa tähän väliin, että olen 100%:sti kanssasi samaa mieltä. Tuon kun vielä muutkin tajuaisivat...Maza kirjoitti:Uuskieltä? Olen opiskellut ruotsia. Olihan se pakko. Kuten myös musiikki, jonka opiskelu järkytti lapsen mieltä. Matematiikkaakin, ei tarvinnut paljon derivoida karkkitehtaassa työskennellessäni. Ja miksi minun pitäisi tietää, että katolinen kirkko jakaantui vuonna 1054? Eikä kahdenkymmenen vuoden takainen satunnainen jääkiekonpeluu tehnyt minusta bobbyorria.JHA kirjoitti:Siinävaiheesa kun pakkoruotsia nimitetään etuoikeudeksi on taidettu opiskella uuskieltäMaza kirjoitti:Muuten olen sitä mieltä, että jo termi pakkoruotsi on asenteellinen. Suomessa ehkä maailman paras koululaitos ja se on, herranen aika, ilmainen! Ei tätä laitosta pidä nähdä pakkona, se on etuoikeus.
Mitä tahansa kouluainetta voi arvostella tarpeettomaksi, ihan helpostikin vielä. Kuitenkin laaja-alainen opiskelu kasvattaa sivistystä. Jos peruskoulussa opiskeltaisiin ainoataan välttämättömiä aineita, voisi sen lopettaa toisella luokalla. Joskus tuntuu, että osa kansalaisista onkin tehnyt näin.
-
Viesti Kirjoittaja JHA »
Mitäpä tuohon sitten kauniisti sanoisi.. elämä on ja asuinpaikan valinta on valintakysymys. Ei yhteiskuntaa välttämättä kannata rakentaa sen perusteella että peränärväälän takakulman yläkoululla on vain yksi opettaja..Tauvo kirjoitti:
Voi olla mahdollista kaikissa sinun kotikuntasi kouluissa, mutta saattaa jostain löytyä sellainenkin kunta johon ei yhden oppilaan vuoksi pätevää mandariinikiinan opettajaa palkata.
-
Viesti Kirjoittaja JHA »
Olisiko pitänyt kirjoittaa tunnetummin newspeak.. Edelleenkin yhden yksittäisen kielen rinnastaminen kokonaisiin tieteen/opin aloihin on melko keinotekoista asiastaharhauttamista..Maza kirjoitti:Uuskieltä? Olen opiskellut ruotsia. Olihan se pakko. Kuten myös musiikki, jonka opiskelu järkytti lapsen mieltä. Matematiikkaakin, ei tarvinnut paljon derivoida karkkitehtaassa työskennellessäni. Ja miksi minun pitäisi tietää, että katolinen kirkko jakaantui vuonna 1054? Eikä kahdenkymmenen vuoden takainen satunnainen jääkiekonpeluu tehnyt minusta bobbyorria.JHA kirjoitti:Siinävaiheesa kun pakkoruotsia nimitetään etuoikeudeksi on taidettu opiskella uuskieltäMaza kirjoitti:Muuten olen sitä mieltä, että jo termi pakkoruotsi on asenteellinen. Suomessa ehkä maailman paras koululaitos ja se on, herranen aika, ilmainen! Ei tätä laitosta pidä nähdä pakkona, se on etuoikeus.
-
Asuinpaikka ei muuten ole valintakysymys. Ei ainakaan sille koululaiselle. Jos mielestäsi yhteiskuntaa ei voi "rakentaa sen perusteella että peränärväälän takakulman yläkoululla on vain yksi opettaja.." pitäisi kaikkien asua jossain Espoossa tai Helsingissä. Vaan tämänlainen yhteiskunta ei toimi. Tai ainakin tällainen rakennemuutos ajaisi Suomen ja sangen monta suomalaista konkurssiin.
-
Minä en näe tässä olevan niinkään kyse yhteiskunnan rakentamisesta, vaan enemmänkin palkitun ja hyvän koulujärjestelmän ameriikkalaistamisesta.JHA kirjoitti:Mitäpä tuohon sitten kauniisti sanoisi.. elämä on ja asuinpaikan valinta on valintakysymys. Ei yhteiskuntaa välttämättä kannata rakentaa sen perusteella että peränärväälän takakulman yläkoululla on vain yksi opettaja..Tauvo kirjoitti:
Voi olla mahdollista kaikissa sinun kotikuntasi kouluissa, mutta saattaa jostain löytyä sellainenkin kunta johon ei yhden oppilaan vuoksi pätevää mandariinikiinan opettajaa palkata.
Kehäteiden lähettyvillä on minua aina naurattanut mm. paikallisradioiden mainoksissa käyttämä kieli joka on lähinnä suomen-ameriikkaa tyyliin "inöö-spood". Nordenskjöldinkadulla pelaa joukkue jonka lempinimi on "Big reds", oli muuten muutama vuosi takaperin kannatuslipuissakin USA:n etelävaltioiden lippu, jossa tähtien sisällä ruotsinkielinen lyhenne joukkueen nimestä. Kaikkihan tietävät, mitä "sivistyneemmässä" osassa heidän palvomaa jenkkilää kyseisestä lipusta ajatellaan. Symboliarvoltaan se on suurinpiirtein sama, kuin valkoinen kaapu + huppu ja palava risti. Ai niin the Blues of the Espoo...
Leikkikää puolestani niin paljon ameriikkaa kuin haluatte, mutta onneksi päättäjillä on tähän asti pysynyt järki päässä ja koulujärjestelmämme tuottaa edelleenkin fiksuja oppimishaluisia ihmisiä, jotka jatkavat yliopistoihin ja pitävät huolen pienen kansamme sivistyneisyydestä.
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
-
Varmaan tuokin pitää paikkansa, mutta usein on kotoa opittu tuo viha ruotsinkieltä ja kielisiä kohtaan...NeliX4 kirjoitti:Tää pakkoruotsi jotenkin kulminoituu takapenkin poikiin, jotka äkeä ruotsin opettajatar laittaa ruotuun tai ainakin ko. oppilaat häntä vihaavat. Saattais olla vähän eri ääni kellossa, jos vaikka Timo Rautiainen olis vetämässä Ruotsin tunteja.
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Minä opin vihan Tukholmassa. Niillä kulmilla sattui asumaan meidän perhetuttuja ja tietysti kävimme siellä usein. Mieleenpainuvin kokemus oli bussipysäkillä äidille ja ilmeisesti myös minulle huutanut hyvin pukeutunut vanhahko mies. En oikein oivaltanut noin kuusivuotiaana mistä tuossakin oli kysymys. Mieleen jäivät pelko ja viha. Se vaikutti vahvasti vielä yläasteella ja lukiossa koko ruotsin kielen opiskeluun. Vasta huomattavasti myöhemmin osasin sijoittaa nuokin kokemukset omaan yhteyteensä. Nykyisin suhtaudun ruotsin opiskeluun positiivisesti. Saattaisin jopa kannustaa omia lapsiani sen opiskelemiseen kunnolla jos minulla sellaisia olisi.Tauvo kirjoitti:
Varmaan tuokin pitää paikkansa, mutta usein on kotoa opittu tuo viha ruotsinkieltä kohtaan...
-
Tuo on jännä juttu miten ruotsalaiset asennoituvat itänaapureihinsa (aika usein). Itselläni on aikuisiältä vastaava kokemus, jossa olin ruotsia puhumattoman ystäväni kanssa Tukholmassa. Hän käveli ravitsemusliikkeeseen tultuamme suoraan baaritiskille ja puhui englantia, sen seurauksena sai loistavaa palvelua. Baarimikko suositteli tummaa olutta jne... Tuli minun vuoro ja aloin puhua hänellä käyttämääni suomenruotsia. Tulos oli äkäinen mulkaisu ja vaihtorahojen "heittäminen" tiskiin sanattomasti. Loppui hyvä palvelu ystävänikin kohdalla.Mikael K. kirjoitti:Minä opin vihan Tukholmassa. Niillä kulmilla sattui asumaan meidän perhetuttuja ja tietysti kävimme siellä usein. Mieleenpainuvin kokemus oli bussipysäkillä äidille ja ilmeisesti myös minulle huutanut hyvin pukeutunut vanhahko mies. En oikein oivaltanut noin kuusivuotiaana mistä tuossakin oli kysymys. Mieleen jäivät pelko ja viha. Se vaikutti vahvasti vielä yläasteella ja lukiossa koko ruotsin kielen opiskeluun. Vasta huomattavasti myöhemmin osasin sijoittaa nuokin kokemukset omaan yhteyteensä. Nykyisin suhtaudun ruotsin opiskeluun positiivisesti. Saattaisin jopa kannustaa omia lapsiani sen opiskelemiseen kunnolla jos minulla sellaisia olisi.Tauvo kirjoitti:
Varmaan tuokin pitää paikkansa, mutta usein on kotoa opittu tuo viha ruotsinkieltä kohtaan...
Mutta löytyy kyllä vastaavia esimerkkejä Suomestakin, jossa ruotsin käyttäminen kadulla ystävän kanssa puhumiseen on aiheuttanut lähes vaaratilanteita ja huutelua.
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
Viesti Kirjoittaja JHA »
Elättelin vain toiveita että Orwellin yhteiskuntakriittinen kirjallisuus* olisi edelleen osa yleissivistyksen oppimäärää tässä nousevan populismin maailmassa.. Mitä oppiaineiden vertailemiseen tulee niin elämme kuitenkin maailmassa joita on vain yksi ja jota vain yksi maantiede tutkii, maailmassa jossa on vain yksi biosfääri jota yksi biologia tutkii, biosfääri jonka alemman tason prosessit toimivat vain yhden kemian pohjalta ja joka pohjautuu yhteen fysikaaliseen todellisuuteen ja jota voidaan tutkia yhden matemaattisen tieteen logiikan kannalta.Maza kirjoitti:"Newspeak" ei ole sen tutumpi termi, tarkoittanet näillä vierasta kieltä. Kannattaa käyttää suomea, niin asia tulee selväksi. Koulussa jokainen oppiaine tai tieteenala on samanvertainen ja näin vertailtavissa. Ja onhan jokainen yksittäinen kielikin oma tieteenalansa. Niiden niputtaminen on ihan yhtälailla keinotekoista.
Omaamme toistaiseksi vain yhden historian** jonka tuntemus auttaa sen virheiden välttämiseen ja olemme psykofyysisinä kokonaisuuksina yhden psykologian alaisia ja teemme tietoisia ja ei-niin-tietoisia valintojamme tältä yhdeltä pohjalta ja meistä useimmat oppivat ajattelemaan tätä vain yhden äidinkielen luoman kommunikaatiojärjestelmän kautta ( jotkut onnekkaat ehkä kahden..)
Jos oppiaineena olisi yleinen kielitiede joka tutkii sitä miten ihmislajin yksilöt kommunikoivat toistensa kanssa niin sama ykseyden logiikka ja rinnastuksen taso toimisi mutta elämme edelleen maailmassa jossa puhuttuja kieliä on pari-kolme tuhatta ja joista vähintään pariakymmentä voidaan pitää yleissivistyksen kannalta merkittävinä joten yritykset rinnastaa yhtä kieltä kokonaisiin tieteenhaaroihin eivät vain ole perusteiltaan kestäviä ja merkityksen etsiminen siitä että jokaisesta oppiaineesta saa koulussa numeron edustaa lähinnä kehäpäätelmää..
*) http://fi.wikipedia.org/wiki/Uuskieli
**) rinnakkaistodellisuuksia tutkivilla fyysikoilla on ehkä omat mielipiteensä tästä...

-
Hyvät perustelut. Hiljensit minut, mutta aion pitää aikaisemmin ilmoittamastani kannastani kiinni. Olen siis edelleen sitä mieltä, että koulujärjestelmästämme ei saa poistaa mitään, mieluummin lisätään. Olisi tärkeää, että seuraava sukupolvi olisi jatkossakin edellistä "viisaampi".
-
Päättelyketju menee toiseen suuntaan, eikä kierrä kehää. Ensin on koulu ja erilliset oppiaineet, siispä niitä voidaan verrata keskenään. Siis tässä kontekstissä, toisessa tilanteessa asia voi olla toisin, mutta sillä ei ole merkitystä. Hyvin yksinkertaista ja suoraviivaista. Tästä lähtökohdasta en vetänyt johtopäätöstä jokaisen kielen erillisestä tieteenhaarasta. Johan sen voi yliopiston tiedekunnistakin todeta. Kieliä ei voi tutkia kokonaisuutena.JHA kirjoitti:--- joten yritykset rinnastaa yhtä kieltä kokonaisiin tieteenhaaroihin eivät vain ole perusteiltaan kestäviä ja merkityksen etsiminen siitä että jokaisesta oppiaineesta saa koulussa numeron edustaa lähinnä kehäpäätelmää.
-
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Puoltava vastaus on ollut tämmöinen: "Suomi on kaksikielisyyslain perusteella kaksikielinen maa", lässynlässyn lää. Eli koska aina on ollut niin aina on oleva? "Kyllä ruotsia on luettava, koska ruotsin kielen osaaminen on turvattava. Ja sitäpaitsi meillä on Ruotsin kanssa niiiin laaja ja yhteinen kulttuuri ja se ruotsinkielihän on niin valtava rikkaus!" (mitä te itäiset tollot ette tajua!)
Ei taida Ranskassa jyrätä pakkosaksa..
Lisäksi olen vahvasti sitä mieltä, että jos meillä perustellaan pakkoruotsia Ruotsin kanssa yhteisen kulttuuriperimän vaalimiseksi, niin miksi meidän kouluissamme ei opeteta riikinruotsia, vaan Suomessa puhuttavaa rannikkomurretta, joka kuulostaa ruotsissa kömpelöltä, hassulta ja vanhanaikaiselta. Kökköruotsia. Ja tähän ei suvaita vastaväitteitä, olin opiskelijavaihdossa Skånessa 3 kk. toistakymmentä vuotta sitten. Koulussamme opetetulla Magna cum laude -tason ruotsin kielen taidoilla ei tehnyt siellä yhtään mitään! Ei yhtään mitään!
EDIT. Eikä meillä sitäpaitsi ole pakko-uskontoakaan enää, vaikka luterilainen uskonoppi on kansankuntamme henkinen kivijalka.
-
Viesti Kirjoittaja iPSP »

- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka