Tuosta voisi jo loukkaantua esimerkiksi ruotsia äidinkielenään puhuvat, mutta todennäköisesti sinunkin suomenkieli on sellaista junttimongerrusta, ettei sitä kovaan ääneen kannata puhua?PKivireki kirjoitti: Lisäksi olen vahvasti sitä mieltä, että jos meillä perustellaan pakkoruotsia Ruotsin kanssa yhteisen kulttuuriperimän vaalimiseksi, niin miksi meidän kouluissamme ei opeteta riikinruotsia, vaan Suomessa puhuttavaa rannikkomurretta, joka kuulostaa ruotsissa kömpelöltä, hassulta ja vanhanaikaiselta. Kökköruotsia. Ja tähän ei suvaita vastaväitteitä, olin opiskelijavaihdossa Skånessa 3 kk. toistakymmentä vuotta sitten. Koulussamme opetetulla Magna cum laude -tason ruotsin kielen taidoilla ei tehnyt siellä yhtään mitään! Ei yhtään mitään!

Skånen murre ei ole ruotsia, se on lähinnä tanskasta tarttunut puhevika. Uskon ja tiedän kyseisen murrealueen ruotsinkielen olevan todella kaukana joka paikassa opetetusta kielestä, ainakin ääntämiseltään. Löytyy muuten suomessa puhuttavasta ruotsista todella vahvoja murrealueita myös. Esim Pohjanmaalta ja Itäiseltä Uudeltamaalta. Itse olen pärjännyt loistavasti Ahvenanmaalla ja Ruotsissa kielelläni. Paras mitä olen asiaan liittyen kuullut oli eräissä häissä, joissa yksi ruotsalainen vieras oli humalapäissään väittänyt, ettei tuo suomen kieli niin vaikeaa ole, kun hänkin sitä ymmärtää...