Kumpi opiskelijalle: MacBook Air 11" vai MacBook Pro 13"
-
Kumpi opiskelijalle: MacBook Air 11" vai MacBook Pro 13"
Viesti Kirjoittaja keppa »
Tarpeet:
- normaali koulutyöskentely: aineet ja tutkielmat
- netin käyttö:
- media kotiverkosta
Syy: Siistitty hieman otsikkoa.
-
Re: Kumpi opiskelijalle: MacBook Air 11 inch va MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja demise »
-
Viesti Kirjoittaja Escobar75 »
MC-raato
-
Viesti Kirjoittaja sieltloyty »

Valinnasta vielä sen verran että itse tämän ostettuani, haluaisi tietysti mielummin sittenkin sen toisen, ja sitten taas ei tiedä ja ei tiedä.. Ikinä mikään ei ole hyvästä.. riippuu aivan siitä millä mielellä on.. uusi Air on kyllä hieno, mutta ei niin tehokas kuin tämä Pro, ja muutenkin tässä pitäisi akkukesto olla parempi, mikä on hyväksi jos sitä nyt haluaakin kuljetella mukana, esimerkiksi automatkoilla.
Ja vielä se, että air on niin helppo pitää mukana, että se saattaa epähuomiossa tulla mukaan semmoiseen missä sitä ei tule tarvitsemaan, kuten skeittireissut.. koulun eräretket... ja siellä on tapana rikkoutua..

-
Viesti Kirjoittaja iPeter »
Maciä ehtaa kyllä kantaa mukana, Vaasassa yliopistojen verkossa näkyy olevan pc:itä joka kolmas...sieltloyty kirjoitti:Itse olen opiskelija, mutta kun nyt ostin tuon MacBook Pro:n 13", ei tätä kehtaa enään koulussa pitää mukana, opiskelin ATK-alaa, ja kuljetin kannettavaa mukana miltei joka päivä. Nykyisin kone säilyy visusti pöydän päällä ettei tule paha mieli kun ensimmäiset naarmut rapsutetaan kanteen.
Valinnasta vielä sen verran että itse tämän ostettuani, haluaisi tietysti mielummin sittenkin sen toisen, ja sitten taas ei tiedä ja ei tiedä.. Ikinä mikään ei ole hyvästä.. riippuu aivan siitä millä mielellä on.. uusi Air on kyllä hieno, mutta ei niin tehokas kuin tämä Pro, ja muutenkin tässä pitäisi akkukesto olla parempi, mikä on hyväksi jos sitä nyt haluaakin kuljetella mukana, esimerkiksi automatkoilla.
Ja vielä se, että air on niin helppo pitää mukana, että se saattaa epähuomiossa tulla mukaan semmoiseen missä sitä ei tule tarvitsemaan, kuten skeittireissut.. koulun eräretket... ja siellä on tapana rikkoutua..
Ottaen huomioon tilojen suunnittelun ja virtapistokkeiden vähyyden, ottaisin 13.3" jossa akkukesto on Airia parempi...
iPeter
-
Viesti Kirjoittaja sieltloyty »
-
Viesti Kirjoittaja Pikra »
Itse olen myös aina ostanut kaikki Applen läppärini ostanut opiskelijabudjetilla, mutta tosiasiahan että tietokoneet ovat käyttötavaraa eikä mitään perintökalleuksia.. Ja kun on kotivakuutus, niin elämä ei kaadu jos vaikka kone hajoaa yllättäen omasta syystä, jota ei kyllä itselleni ihmekyllä koskaan tapahtunut.sieltloyty kirjoitti:Niin, siis tarkoitin ihan sillä sitä että kun opiskelijabudjetilla ostelee macin niin ei viitti pitää sitä niinkuin mitä tahansa muuta konetta tai kännykkää..
Mut asiaan, airia en ostaisi pääkoneeksi, enkä varsinkaan työkoneeksi pelkästäään ja opiskelijallehan tuo olisi siis työkone. 13,3" näyttö vaan on helpottava tekijä ykköskoneessa+pidempi akkukesto josta hyötyä luennoilla esim auditorion tyyppisissä paikoissa joissa itse en ainakaan koskaan saanut virtapistokkeen päähän... Itse opiskeluaikana kirjoittanut käsin koulussa yhtään mitään, aina oli läppäri mukana..
-
Viesti Kirjoittaja PRd »
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Koulukone, niin tokihan 11" on kannettavampi. Todella kevyt eikä vie paljoa tilaa. Ei 13" Pro isokaan ole.
11" on selkeästi "kakkos"-kone. Melko rajattu muistin määrä, prosessori melko vaatimaton. 11" näytön tarkkuus lähes sama kuin 13", mutta pienempi kuitenkin.
13" pro on selkeästi isompi ja tehokkaampi. Isompaa kovelevyä jonne mahtuu musiikkia yms enemmän..
Jos tosiaan käyttö on kevyttä, voisi 11" olla hyvä. Kotio jokin 22" monitori sen viereen ja koneeseen 4g muistia. Isompi flas-muisti. Siinä olisi toimiva kone, jonka voi napata helposti mukaan ja on pieni&kevyt. Myös optinen asema pitää jotenkin hoitaa, joko toiselta tietsikalta tai erillinen.
-
Viesti Kirjoittaja talqari »
Kotipöydältlä löytyykin sitten ulkoinen näyttö, joka melkeinpä pakollinen hankinta läppärin kaverkiksi. Selkä tulee kipeäksi ja tihrustaminen pieneltä näytöltä ei nyt se kaikkein kivoin juttu ole.
-
Viesti Kirjoittaja KauMi »
Täysin samaa mieltä olen. Tuo Air tuntuu olevan vielä hinta\teho suhteeltaan aika lailla onneton kone. Itse olen opiskeluissa pärjännyt 13 tuuman macbookilla ihan ok, mutta 15 tuumainen olisi ollut itselle parempi ratkaisu. Ja kyllä sitä 15 tuumaistakin mukana kantaisi. Ulkoinen näyttö oli myös itselleni pakollinen hankinta. Ergonomia paranee paljon.talqari kirjoitti:Itse opikslenen tietotekniikkaa, ylipoistossa ja kyllä tämä 13 tuumainen mac book pro on ihan pätevä vehje siihen käyttöön. Itse en ainakaan pienempää näyttöä hankkisi vaikka maksettaisiin, itse asiassa suunnitteilla 15 tuumaiseen vaihto. 13:nen on hyvä kompromissi käytettävyyden ja kuljetus kyvyn väliltä, menee kivasti perus olkalaukkuun neopreeni taskussa jne. Akun kesto mielestäni riittävän perus 6-8h koulupäiviin, jos nyt ei mitään supereita kuvankäsittelyjä rupea keksken päivän säätämään.
Kotipöydältlä löytyykin sitten ulkoinen näyttö, joka melkeinpä pakollinen hankinta läppärin kaverkiksi. Selkä tulee kipeäksi ja tihrustaminen pieneltä näytöltä ei nyt se kaikkein kivoin juttu ole.
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
-
Viesti Kirjoittaja Road Apple »
Mutta jos kone on menossa enemmänkin lahjaksi kuin välttämättömän pakon sanelemaksi käyttöesineeksi, niin tietysti Airi..
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
........
Viesti Kirjoittaja pmu »
NeliX4 kirjoitti:En keksi mitään syytä miksi ostaisin 13 MBP:n, kun valinta kohdistuu joko 15" MBP tai 13" MBA:han. Järkyttävän painava tuo 13" MBP ja ei oo yhtään sen nopeampi kuin 13" MBA.
Ai miten niin ei MBP ole yhtään nopeampi? Erona ainakin MBP:n hyväksi se, että jos haluaa niin siitä saa reippaasti nopeamman jos heittää ssd:tä sisään. Paljon tehokkaampi prossuhan siinä on.
Syy: Palautettu kirjoittajan sääntöjenvastaisesti poistama tämänkin viestin teksti
-
Viesti Kirjoittaja Terba »
Nyt vaan pitäisi päättää kumpi noista kahdesta olisi parempi valinta. Kumpaa suosittelisitte noilla spekseillä?
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Muffe »
Voin melkein suoraan sanoa, että osta se MBP. Itse en edes uskaltaisi avata valokuvaa tuolla 11" MBA:lla. 13" näyttö on pieni kuvankäsittelyyn, mutta satunnaisessa käytössä toimii kuitenkin paremmin kuin 11". Peliäkään tuskin uskaltaisin asentaa MBA:lle.Terba kirjoitti:Samanlainen pähkäily on itselläkin päällä kuin ketjun aloittajalla. Olen siis hankkimassa Applen läppäriä ja budjettiin mahtuisi juurikin joko 13" MBP-karvalakkimalli tai 11" MBA 4gt muistilla. Kone olisi tulossa allekirjoittaneen henkilökohtaiseen käyttöön ainoaksi koneeksi, vanha pöytäkone-pc menisi leffahuoneeseen mediakoneeksi ja satunnaista pelailua varten. Koneen käyttötarkoitukset olisivat suht runsas webin ja verkon käyttö, tekstinkäsittely, hyvin satunnainen valokuvien säätö ja satunnainen pelailu. Kone kulkisi mukana reissuilla (reissaan paljon työn vuoksi) ja kotona konetta käytettäisiin niin työpöydällä kuin olohuoneen sohvallakin. Lisäksi olen laittamassa pakettiin myös 1tb Time Capsulen. Toki sen pois jättämällä rahat riittäisi myös 13" MBA:han.
Nyt vaan pitäisi päättää kumpi noista kahdesta olisi parempi valinta. Kumpaa suosittelisitte noilla spekseillä?
Turhaa selitystä nuo ylläolevat juttunikin, osta MBP.
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Omasta mielestä noin kaksi kertaa painavampi halvin 13" Macbook Pro on paljon parmpi valinta sillä jo sekin on aivan tarpeeksi helposti mukana kannettava. Itsellä kulkee mukana luennoilla 15" Macbook Pro eikä sekään omasta mielestä repussa kulkiessaan ole yhtään hankala mukana kuljetettava, jos 2,5 kiloa lisää painoa repussa tuntuu jotenkin epämukavalta ja raskaalta niin koneen mukana kantamisesta saatava ylimääräinen liikunta tulee oikeasti tarpeeseen.
Eli lyheesti: Ymmärrän että Airilla on jonkinlainen idea ja markkinarako, mutta 13" ja 15" koneet täyttävät kyseisen markkinaraon ihan tarpeeksi hyvin...
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Niin täyttää muuten iPadikin, ainakin jos tarvitsee kevyen ja suhteellisen nopean nettilaitteen.L_A_G kirjoitti:Eli lyheesti: Ymmärrän että Airilla on jonkinlainen idea ja markkinarako, mutta 13" ja 15" koneet täyttävät kyseisen markkinaraon ihan tarpeeksi hyvin...
-
Viesti Kirjoittaja p-veli »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Edit. ..ja peruskäytösssä Air on, SSD:n ansiosta, tietenkin nopeampi kuin samanhintainen Pro. Jos ei peruskäyttö ole rendaamista.
-
Re: Kumpi opiskelijalle: MacBook Air 11" vai MacBook Pro 13"
Viesti Kirjoittaja exlex »
Ne ei se mitenkään järkyttävän paljon nopeampi ole, jos ostaa tuon 2,13GHz Macbook Airin, jossa 256 SSD ja 4 gigaa keskusmuistia verrattuna 13 tuumaiseen Macbook Prohon ja vaikka valitsisi 13" Prohon tuon tehokkaimma 2.66 GHz prossun ja 128 SSD-levy. Hinta on tuolloin käytännössä sama Prossa ja Airissa, mutta Prossa olisi pienempi kiintolevy. Eli prosessorissa on vääntö eroa on tuo 530MHz. Normi käytössä tuskin on hurjasti eroa, mutta kovassa työssä varmasti, mutta 13 tuumainen Airi kulkee helpommin mukana. Tässä on mielenkiintoinen kompromissi. Valitseeko tehon kannettavuuden sekä kiintolevyn koon kustannuksella vai kannettavuuden ja kiintolevyn koon tehon kustannuksella.pmu kirjoitti:NeliX4 kirjoitti:En keksi mitään syytä miksi ostaisin 13 MBP:n, kun valinta kohdistuu joko 15" MBP tai 13" MBA:han. Järkyttävän painava tuo 13" MBP ja ei oo yhtään sen nopeampi kuin 13" MBA.
Ai miten niin ei MBP ole yhtään nopeampi? Erona ainakin MBP:n hyväksi se, että jos haluaa niin siitä saa reippaasti nopeamman jos heittää ssd:tä sisään. Paljon tehokkaampi prossuhan siinä on.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Tässä nopeus vertailuja uusien Airien ja Macbook Prodein välillä: http://www.engadget.com/2010/11/07/macb ... -reviewed/
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka