Lisäpotkua MacBook Pron:n kanssa työskentelyyn?
-
Lisäpotkua MacBook Pron:n kanssa työskentelyyn?
Viesti Kirjoittaja janssitatsi »
Työskentelen yhä enenevässä määrin audion ja liikkuvan kuvan kanssa. Tällä hetkellä työjuhtana toimii uhkaavasti koheneviin tehovaatimuksiin nähden jo vanhentumaan päin oleva MacBookPro3,1 (2007-2008) 2,2GHz, 4Gt. Hankin koneen aikoinaan koska elinehto oli saada käyttöön mobiili setti. Nykyään tarpeet ovat hiukan muuttuneet, mutta budjetti ei millään anna periksi pöytämyllyn hankkimista tällä hetkellä. Rupesinkin tutkailemaan erilaisia vaihtoehtoja joilla saisi läppärin tehot mahdollisimman hyvin hyötykäyttöön kohtuullisella budjetilla.
Päädyin tällaiseen:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=12341 , joka on tarkoitus liittää eSATA-liittimillä MBP:n ExpressCard/34 paikkaan tällaisella: http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=27822
Ajatus olisi tässä, että saisin näin kaksi työlevyä lisää. Toinen äänikirjaston ja toinen kuvan pyörittämiseen. Mitäs porukka on mieltä, toimiiko homma tuollaisella setupilla vai kannattaako miettiä jotain toista vaihtoehtoa joka olisi parempi?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
-
- Ylläpitäjä
Re: Lisäpotkua MacBook Pron:n kanssa työskentelyyn?
Viesti Kirjoittaja Muffe »
-
.....,,
Viesti Kirjoittaja pmu »
Itse heittäisin dvd-aseman mäkeen ja sinne isohko varasto HDD, käyttislevyksi SSD, ja jos tarvii lisää varastotilaa niin ulkoinen FW800 levy. Jokatapauksessa lisäksi erillinen scratch disk ExpressCard slottiin eSATA adapterilla. Itse tein tuon kyseisen operaation juuri siksi kun luulin että koneessani muistimaksimi on 4Gb, mutta myöhemmin selvisikin, että 8Gb toimii myös. Toi eSATA / Scratch setti kortteineen löytyy kaupan myydään osastolta (koska 8Gb muistia tekee erillisen scratchin minun käytössä tarpeettomaksi).
Syy: Palautettu kirjoittajan sääntöjenvastaisesti poistama tämänkin viestin teksti
-
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kiitoksia vinkeistä! Täytyykin ryhtyä paneutumaan tuohon SSD-hommaan tarkemmin.
-
Viesti Kirjoittaja oh6jih »
Mulla on tälläinen projekti just menossa vastaavaan koneeseen, romut on jo tilattu ja ens viikolla pitäis päästä testailemaan. Mulla käyttö on lightroomia ja photaria. Vähän ristiriitaisia kokemuksia tosin tuntuu olevan että paljonko tuolla on tota nopeushyötyä käytännön duuniin ollut, mutta tuleepa tuokin sitten testattuajanssitatsi kirjoitti:No hemmetti! Itsellänihän on sattumalta optinen asema kakka nykyisin joten tämä ratkaisu vaikuttaa jo senkin takia varsin pätevältä.![]()
Kiitoksia vinkeistä! Täytyykin ryhtyä paneutumaan tuohon SSD-hommaan tarkemmin.

-
Vaikuttaako se, että käyttämäni MBP on vanhaa "Santa Rosa" mallia, joka käsittääkseni tukee vain SATA I:ä, tämän SSD-ratkaisun mielekkyyteen?
Lisäksi kaipaisin hiukan lisätietoa tästä:
Kuinka yleistä tuo datan korruptoituminen on ExpressCardia käytettäessä? Ja onko tämä ongelma silloin jos käytän korttipaikassa samplekirjastolevyä, johon ei käytännössä tallenneta mitään, vaan kone ainoastaan hakee sieltä dataa esim. midi-instrumenttiraidoille sävellystä tehdessä?pmu kirjoitti:Itse en suosittele ExpressCard eSATA adapteria sellaiseen käyttöön jossa dataa tallennellaan edestakaisin kokoajan sillä on tunnettu fakta, että silloin tällöin noi kortit saattaa korruptoida dataa. Eilen siirsin n. 8000 valokuvaa kovolta toiselle kyseisen systeemin avulla ja muutamissa kymmenissä tiedostoissa olisi mennyt bittejä vinoon jos en olisi siirtänyt kuvia ChronoSyncillä ja pitänyt "data verification" toimintoa päällä.
Käytännössä jos rakentaisin settini näin:
-SSD käyttislevyksi
-Vanha HDD optisen tilalle. (Kannattaisiko tällä pitää esim. työstössä olevia projektikansioita, vai kannattaako kulloinkin työstössä oleva projekti siirtää tuonne SSD:lle? Entä saako niitä sovitinkoteloita suomesta vai pitääkö lähteä tilaamaan jenkkilästä tai metsästämään ebaysta?)
-ExpressCard/eSATA adapteri, johon kiinni scratch diskiksi pyhitetty kovo sekä samplekirjasto
-Tilava firewirekovo johon saa matskut talteen. (löytyy jo)
-
Vaikuttaa sen verran että väylä rajoittaa nopeuden 150MB/s kun SATA II väyläisillä ssd levyillä päästään >250MB/s nopeuksiin. Eilen testasin oman kiintolevyni luku- ja kirjoitusnopeuden ja keskiarvo pyöri tuossa 40MB/s paikkeilla. Joten on tuo nyt silti yli 3x nopeampi.janssitatsi kirjoitti:Tutkailin hiukan tilannetta ja muutama kysymys heräsi, koska tekniikkapuoli ei niin vahvasti ole itselläni hallussa.
Vaikuttaako se, että käyttämäni MBP on vanhaa "Santa Rosa" mallia, joka käsittääkseni tukee vain SATA I:ä, tämän SSD-ratkaisun mielekkyyteen?
Ebaysta löytyy noita sopuhintaan, taisin löytää jonkun suomalaisenkin toimittajan, mutta viisinkertainen hinta pisti tilaamaan ebaysta.janssitatsi kirjoitti: Käytännössä jos rakentaisin settini näin:
-SSD käyttislevyksi
-Vanha HDD optisen tilalle. (Kannattaisiko tällä pitää esim. työstössä olevia projektikansioita, vai kannattaako kulloinkin työstössä oleva projekti siirtää tuonne SSD:lle? Entä saako niitä sovitinkoteloita suomesta vai pitääkö lähteä tilaamaan jenkkilästä tai metsästämään ebaysta?)
-ExpressCard/eSATA adapteri, johon kiinni scratch diskiksi pyhitetty kovo sekä samplekirjasto
Katselin eilen noita expresscard-liitäntään tulevia ssd-kortteja juurikin scratchiä varten, mutta luku- ja kirjoitusnopeudet näytti niissä olevan samaa luokkaa kuin normi kiintolevyllä, mistähän tämä johtuu?
Tuosta scratchistä vielä oma kyssäri että mikä olisi hyvä koko tuolle lightroom/photarikäytössä? Jos käyttis on ssd:llä, kannattaako scratchille tehdä tuolle ssd-levylle oma osio vai antaa sen käyttää loppu vapaa tila? Mulle tulee levyksi 120GB ssd ja kun käyttis ja lightroomin katalogit ym vie 60+ GB niin ei tuonnekaan kovin suurta scratchiä tehdä...
-
...................
Viesti Kirjoittaja pmu »
Itse en huomannut mitään ongelmaa kun pidin ExpressCard kovolla scratch + viihdekäyttö mediat (musiikkikirjasto + leffat). OWC ja Sonnet -adapterit ovat kait sieltä parhaasta päästä ja esim. minun OWC adapteristä en muista netistä korruptioasioita lukeneeni. Itse kiertäisin kauempaa kaikki halpis adapterit jos on tarkoitus tallettaa kortin kautta tavaraa.janssitatsi kirjoitti:Kuinka yleistä tuo datan korruptoituminen on ExpressCardia käytettäessä? Ja onko tämä ongelma silloin jos käytän korttipaikassa samplekirjastolevyä, johon ei käytännössä tallenneta mitään, vaan kone ainoastaan hakee sieltä dataa esim. midi-instrumenttiraidoille sävellystä tehdessä?pmu kirjoitti:Itse en suosittele ExpressCard eSATA adapteria sellaiseen käyttöön jossa dataa tallennellaan edestakaisin kokoajan sillä on tunnettu fakta, että silloin tällöin noi kortit saattaa korruptoida dataa. Eilen siirsin n. 8000 valokuvaa kovolta toiselle kyseisen systeemin avulla ja muutamissa kymmenissä tiedostoissa olisi mennyt bittejä vinoon jos en olisi siirtänyt kuvia ChronoSyncillä ja pitänyt "data verification" toimintoa päällä.
Käytännössä jos rakentaisin settini näin:
-SSD käyttislevyksi
Eilen illalla toiselle eSata levylle kopioin n. 4000 kuvaa. Kuvat on 120-400 Mb / kpl ja ChronoSyncin "data verification" toiminto herjasi muistaakseni kahden kuvan kohdalla, että "data verification failed". Klikkasin "retry" ja uudelleen yrittämällä homma pelitti. En tiedä onko tiedostossa mennyt yksi vai kaksi bittiä vinoon, mutta kuinkahan monta bittiä ylipäänsä on 400 Megaisessa 16-bit värivalokuvatiedossa? En tiedä haittaisiko se edes mitään vaikka ei välittäisi data herjailusta, mutta en halua ottaa riskiä.
Pari isoa tiedostoa on ollut sellaisia, että niitä ei ole voinut kopioida niin, että data verification ei herjaisi. Toinen oli jokin dvd-rip .ISO (6 gigaa?) ja toinen oli Lightroomin katalogikokonaisus (useita gigoja tämäkin yksi tiedosto). Niitä varten usb johto kiinni ja niillä homma toimii.
Itse ostin suoraan 500Gb nopeimman 2.5" normilevyn mitä löysin sen vuoksi, että voi asettaa sen kaikkien ohjelmien (fotari, indesign, lightroom, bridge yms.) cache/scratch levyksi. Kaikki ohjelmat tekee sitä dataa mitä käyttäjän ei tarvitse koskaan nähdä ja imo on hyvä ettei niitä tarvitse myöskään tyhjennellä aina välillä. Lisäksi jostain Adoben kätköistä löytyi kaavio miten kannattaa asettaa scracthit ja siinä yksi oleellisin asia oli, että se ei kannata/saa olla fyysisesti samassa paikassa kuin käyttislevy. Ja enpä halunnut laittaa isoa siivua dvs-asemassa olevasta varastolevystäkään sille niin paras ratkaisu oli tuo nopea ExpressCard.oh6jih kirjoitti:janssitatsi kirjoitti: Tuosta scratchistä vielä oma kyssäri että mikä olisi hyvä koko tuolle lightroom/photarikäytössä? Jos käyttis on ssd:llä, kannattaako scratchille tehdä tuolle ssd-levylle oma osio vai antaa sen käyttää loppu vapaa tila? Mulle tulee levyksi 120GB ssd ja kun käyttis ja lightroomin katalogit ym vie 60+ GB niin ei tuonnekaan kovin suurta scratchiä tehdä...
ExpressCard scratchistä keksin parin viikon aikana yhden rasittavan puolen: jos kannat paljon konetta (otat usein koneesta kaikki piuhat irti) ja erehdyt laittamaan vaikka bridgen päälle niin bridge ilmoittaa avautuessaan, että se on muuttanut cachen sijaintia. Ja se sijainti jää sinne väärään paikkaan jos et itse muista myöhemmin korjata.
Syy: Palautettu kirjoittajan sääntöjenvastaisesti poistama tämänkin viestin teksti
-
Viesti Kirjoittaja Hount »
- Hount
-
Toi olis mun käytössä melko rasittavaa kun kone kulkee oikeestaan päivittäin mukana. Studiolla voisin ulkoista asemaa roikottaa kiinni (niinkuin siinä nyt onkin time machine-levy ja kuvabackup-levy), mutta kotia sitä tuskin jaksaisin raahata. Bridgeä en kyllä käytä mutta tekeekö photarikin tuon?pmu kirjoitti: ExpressCard scratchistä keksin parin viikon aikana yhden rasittavan puolen: jos kannat paljon konetta (otat usein koneesta kaikki piuhat irti) ja erehdyt laittamaan vaikka bridgen päälle niin bridge ilmoittaa avautuessaan, että se on muuttanut cachen sijaintia. Ja se sijainti jää sinne väärään paikkaan jos et itse muista myöhemmin korjata.
Jep, SATA I on 150MB/s ja PATA 133MB/s.Hount kirjoitti:Eikös noin vanhassa MacBook Pro:ssa ole optinen asema PATA-väylällä, eli mikä tahansa SSD-levy kannattaa laittaa siihen SATA väylään ja iso varastolevy sitten sata-pata adapterin kautta optisen aseman tilalle.
- Hount
-
.........
Viesti Kirjoittaja pmu »
Eiku fotarissahan voi asetuksista laittaa monta levyä scratchille ja se käyttää niitä missä nyt sattuu olemaan virta päällä...oh6jih kirjoitti:Toi olis mun käytössä melko rasittavaa kun kone kulkee oikeestaan päivittäin mukana. Studiolla voisin ulkoista asemaa roikottaa kiinni (niinkuin siinä nyt onkin time machine-levy ja kuvabackup-levy), mutta kotia sitä tuskin jaksaisin raahata. Bridgeä en kyllä käytä mutta tekeekö photarikin tuon?pmu kirjoitti: ExpressCard scratchistä keksin parin viikon aikana yhden rasittavan puolen: jos kannat paljon konetta (otat usein koneesta kaikki piuhat irti) ja erehdyt laittamaan vaikka bridgen päälle niin bridge ilmoittaa avautuessaan, että se on muuttanut cachen sijaintia. Ja se sijainti jää sinne väärään paikkaan jos et itse muista myöhemmin korjata.
-
Viesti Kirjoittaja Hount »
Kyllä minä tuon tiesin, mutta noiden PATA-SATA adapterien läpi ei tule todellakaan edes nopeimmilla SSD-levyillä PATA-väylän täydeltä, eli 133MB/s jää pelkäksi haaveeksi, siinä missä riittävän nopea SSD-levy SATA I väylässä tulee täyttämään koko väylän.oh6jih kirjoitti:Jep, SATA I on 150MB/s ja PATA 133MB/s.Hount kirjoitti:Eikös noin vanhassa MacBook Pro:ssa ole optinen asema PATA-väylällä, eli mikä tahansa SSD-levy kannattaa laittaa siihen SATA väylään ja iso varastolevy sitten sata-pata adapterin kautta optisen aseman tilalle.
- Hount
- Hount
-
Öööö... niin väitinkö mä jotain muuta sitten? Vaikka tulisikin koko kaistan leveydeltä niin joka tapauksessa kannattaa se ssd-levy laittaa siihen SATA-väylään kun se kerran on nopeampi. HDD on joka tapauksessa niin hidas että on sama kummassa väylässä se on.Hount kirjoitti:Kyllä minä tuon tiesin, mutta noiden PATA-SATA adapterien läpi ei tule todellakaan edes nopeimmilla SSD-levyillä PATA-väylän täydeltä, eli 133MB/s jää pelkäksi haaveeksi, siinä missä riittävän nopea SSD-levy SATA I väylässä tulee täyttämään koko väylän.oh6jih kirjoitti:Jep, SATA I on 150MB/s ja PATA 133MB/s.Hount kirjoitti:Eikös noin vanhassa MacBook Pro:ssa ole optinen asema PATA-väylällä, eli mikä tahansa SSD-levy kannattaa laittaa siihen SATA väylään ja iso varastolevy sitten sata-pata adapterin kautta optisen aseman tilalle.
- Hount
- Hount
-
OK. Täytyy nyt ensin katsella mitä tuo pelkkä levyn vaihto auttaa. Olen koittanut tässä viilailla photarin optimointijuttuja, ja nyt se käy normikäytössä scratchillä aika harvoin vaikka muistia ei olekaan kuin se 4GB. Tosin joudun sulkemaan lightroomin photarin käytön ajaksi ja päinvastoin, tuossa ohjelmien avausnopeudessahan ssd loistaa ja se ei enää varmaankaan rassaa hermoja samalla lailla kuin nyt.pmu kirjoitti: Eiku fotarissahan voi asetuksista laittaa monta levyä scratchille ja se käyttää niitä missä nyt sattuu olemaan virta päällä...
-
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka