Moro,
Löytyisikö apuja/vikkejä, missä vika? Päivitin muistit 8Gb:n Corsairin palikoihin, ja lämmöt nousi eikä tuuletin reagoi samalla tavalla? Onko tää nyt ihan normaalia? Aikaisemmin tuuletin rupesi puhaltamaan kunnolla tuossa 85 asteen paikkeilla. Nyt "perus lämmöt on noussu n.75 - n.85:een eikä tuuletin rupea puhaltamaan kun lähempänä sataa, tosin ei nouse yli 100 asteen(yes > /dev/null, testattu). Kertoisitteko joku joka tietää enemän, Mistä voi olla kyse?
Kiitoksia vaivaa nähneille!
MBP Mid2009. Muistin lisäyksen jälkeen lämmöt nousee.
Keskustelua kannettavista
3 viestiä
• Sivu 1/1
-
MBP Mid2009. Muistin lisäyksen jälkeen lämmöt nousee.
Viesti Kirjoittaja wvisku »
-
Re: MBP Mid2009. Muistin lisäyksen jälkeen lämmöt nousee.
Viesti Kirjoittaja symbol »
jaa-a. Asenna FanControl niin lähtee pyörimään milloin itse haluat.
graphic design / portfolio
http://www.ahjopalo.com
http://www.ahjopalo.com
-
Re: MBP Mid2009. Muistin lisäyksen jälkeen lämmöt nousee.
Viesti Kirjoittaja Hount »
Tässä tämmöistä arvailua mikä voisi olla mahdollinen syy.
Applen Unibody koneeiden joidenkien mallien tuulettimet eivät seuraa prosessorin lämpötiloja vaan jotain muuta, ehkä rungon tai emolevyn pinnassa olevan anturin lämpötilaa. Tämän olen itse todennut koneita rasittamalla ja sueraamalla lämpötilan ja tuuletttimien kierrosluvun suhdetta. Tämä on Applelta aika fiksu vero, sillä prosessorin lämpötila saattaa kohota nopeasti ja hetkellisesti, niin ei ole mielekästä nostaa tuulettimien kierroslukua hetkittäin, jos rasitus on katkonaista. Jossain vaiheessa prosessorin lämpö kuitenkin johtuu tuolle tuulettimien kierroslukuun vaikuttavalle anturille ja tuulettimet nostavat kierroslukuaan ennen kuin prosessori pääsee liian kuumaksi. Näin aina ei tietenkään ole ja siksi täällä Hopeinenomena.netissäkin on tuo "toinen ketju"
Nyt heitän tämmöisen idean ilmoille että koneesi piirisarja on aikaisemmin ollut kovemmassa rasituksessa vähäisemmän muistin takia. Ja koneesi piirisarja on lämmittänyt konetta myös muualta, kuin pelkän prosessorin läheisyydestä. Ja kun olet rasittanut konetta, niin prosessorin pieni lämmönlisäys on vaikuttanut nopeammin koneen kokonaislämpöön ja tuulettimet ovat heränneet nopeammin prosessorin rasituksen alkamisesta.
Nyt kun koneessasi on enemmän muistia, niin ei piirisarja joudu enää heittelemään niin paljoa ykkösiä ja nollia edestakaisin, ei joudu swappailemaan tai muutenkaan hoidella muista niin paljon, kun suurin osa datasta voi vaan jäädä "sikseen" sinne rammiin. Nyt kun piirisarja (missä on mm. muistikontrolleri) idlaa enemmän ja käy siksi viileämpänä, niin tarvitaan prosessorilta pidempi rasitus ennen kuin tuulettimien kierroslukuun vaikuttava sensori havaitsee riittävän korkeita lämpötiloja jotta kierroslukuja olisi syytä nostaa.
Veikkaan vaan, mutta kuulostaa mun hassussa päässäni teoriassa mahdolliselta, kun tuo ensimmäinen osio viestistä on itse toteamaani todellista toimintaa.
(edit: korjattu typoja, puhelimessa on pienet napit ja mulla isot sormet)
- Hount
Applen Unibody koneeiden joidenkien mallien tuulettimet eivät seuraa prosessorin lämpötiloja vaan jotain muuta, ehkä rungon tai emolevyn pinnassa olevan anturin lämpötilaa. Tämän olen itse todennut koneita rasittamalla ja sueraamalla lämpötilan ja tuuletttimien kierrosluvun suhdetta. Tämä on Applelta aika fiksu vero, sillä prosessorin lämpötila saattaa kohota nopeasti ja hetkellisesti, niin ei ole mielekästä nostaa tuulettimien kierroslukua hetkittäin, jos rasitus on katkonaista. Jossain vaiheessa prosessorin lämpö kuitenkin johtuu tuolle tuulettimien kierroslukuun vaikuttavalle anturille ja tuulettimet nostavat kierroslukuaan ennen kuin prosessori pääsee liian kuumaksi. Näin aina ei tietenkään ole ja siksi täällä Hopeinenomena.netissäkin on tuo "toinen ketju"
Nyt heitän tämmöisen idean ilmoille että koneesi piirisarja on aikaisemmin ollut kovemmassa rasituksessa vähäisemmän muistin takia. Ja koneesi piirisarja on lämmittänyt konetta myös muualta, kuin pelkän prosessorin läheisyydestä. Ja kun olet rasittanut konetta, niin prosessorin pieni lämmönlisäys on vaikuttanut nopeammin koneen kokonaislämpöön ja tuulettimet ovat heränneet nopeammin prosessorin rasituksen alkamisesta.
Nyt kun koneessasi on enemmän muistia, niin ei piirisarja joudu enää heittelemään niin paljoa ykkösiä ja nollia edestakaisin, ei joudu swappailemaan tai muutenkaan hoidella muista niin paljon, kun suurin osa datasta voi vaan jäädä "sikseen" sinne rammiin. Nyt kun piirisarja (missä on mm. muistikontrolleri) idlaa enemmän ja käy siksi viileämpänä, niin tarvitaan prosessorilta pidempi rasitus ennen kuin tuulettimien kierroslukuun vaikuttava sensori havaitsee riittävän korkeita lämpötiloja jotta kierroslukuja olisi syytä nostaa.
Veikkaan vaan, mutta kuulostaa mun hassussa päässäni teoriassa mahdolliselta, kun tuo ensimmäinen osio viestistä on itse toteamaani todellista toimintaa.
(edit: korjattu typoja, puhelimessa on pienet napit ja mulla isot sormet)
- Hount
Viimeksi muokannut Hount, 9.11.2010 klo 22.45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
3 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka