Palvelujen myyminen Internetin kautta; auttakaas vähän!
-
Palvelujen myyminen Internetin kautta; auttakaas vähän!
Viesti Kirjoittaja pikkupoika »
Löytyykö Hopeisen Omenan porukoista asiantuntevia henkilöitä tähän asiaan liittyen? Elikkä kysymyksenä olisi, että miten verotus tämänkaltaisissa asioissa hoituu. Olettaen, että esimerkiksi myyt tietynlaisia palveluja Internetin välityksellä (vaikka Internet-sivujen suunnittelua, konsultointia tai tulkkaustyötä) ja sinulle tulee vastaan asiakas Yhdysvalloista, jotka palveluistasi maksavat sinulle korvausta PayPalin kautta verottomana, niin vastaanottaessasi summan henkilöltä, tuleeko sinun jollain tapaa ilmoittaa se täällä Suomessa ja maksaa siitä veroa? Työn luonne on freelance-tapaista, mutta tuloja tulisi säännölliseen tahtiin (vaihtelevin summin tietenkin).
Kiitos paljon ja terveisin,
pikkupoika
-
Re: Palvelujen myyminen Internetin kautta; auttakaas vähän!
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Tuloista joudut luonnollisesti maksamaan verosi. Yrittäjän verothan laahaavat vähän perässä, kun etukäteen on vaikea arvioida tulevan tilikauden palkannostoa. Itse maksan ns. arvioveroja, jotka sitten aikanaan tasataan mätkyillä tai palautuksilla.
Neuvoisin konsultoimaan ihan oikeaa kirjanpitäjää jos olet tosissasi. Myös paikallisilta työvoimaviranomaisilta löytyy neuvontaa aloitteleville yrittäjille...
Juttuhan on maassamme niin, että verottaja kyllä löytää sinut ennemmin tai myöhemmin, halusit tai et. Asiakkaasi varmasti haluaa vähentää sinulta ostettujen palveluiden hinnat omassa kirjanpidossaan, eli kannattaa ottaa tosissaan nuo tarpeelliset alv-rekisterit jne...
-
t: pikkupoika
-
Viesti Kirjoittaja mikian »
Eipä maailmassa kovinkaan montaa paikkaa ole, missä rahan saamisesta ei joutuisi veroja maksamaan. Suomi ei ole tässä mitenkään poikkeus. Sillä ei ole mitään väliä mistä se raha tulee, jos rahaa saat, maksat siitä veroja. Aina. Joka ikisessä tapauksessa. Piste. Kaikki muu on veronkiertoa, mistä seuraa vähimmillään korotetut verot (ja toki viivästyskorot päälle), enimmillään sitten mietitkin mitä tuli tehtyä kaltereiden takaa...pikkupoika kirjoitti:Kun olen katsos yksityinen, enkä yrittäjä. Lähinnä opintojen ohella olisi tarkoitus saada ekstraa taskuun ja tämmöinen mahdollisuus on tullut vastaan. Mietin vain, että eroaako tilanne siitä, jos vaikka nyt sinä tilaisit minulta palvelua suunnitella Internet-sivustot ja maksaisit minulle vaivannäöstäni korvausta, että tapahtuuko siinä mitään erikoisempaa, vai täytyykö minun siitäkin summasta maksaa veroa? Se, että minun mahdolliset asiakkaat ovat EU:n ulkopuolella saa vähän mietityttämään. Kiitos!
Ja sitten, tämä foorumi on ehkä typerin paikka kysellä - en tarkoita etteikö täällä olisi osaavia henkilöitä, toki on, ja henkilöitä keillä on omakohtaisia kokemulsia, mutta ainoa paikka joka osaa kertoa mitä sinun pitää maksaa on Verottaja, soita sinne ja kysy. Kyllä ne kertoo mitä sun pitää maksaa ja mistä.
-

-
Viesti Kirjoittaja jam1 »
Kevyin tapa aloittaa yrittäminen on toiminimen kautta, jos business alkaa myöhemmin kukoistamaan, niin sen "tmi:n" voi muuttaa avoimeksi yhtiöksi (ay) tai osakeyhtiöksi (oy). Mietitään näitä sitten, kun sulla sitä jatkuvaa liikevaihtoa tarpeeksi

Lue nyt alkuun vaikka:
- http://www.nuoriyrittaja.fi/ny_tulonhankinta.html
- http://www.opintoluotsi.fi/Yrittajyys/
- http://fi.wikipedia.org/wiki/Toiminimi
ps. Jos alat tehdä ulkomaankauppaa, niin hanki _kunnollinen_ kirjanpitäjä, joka tuntee ulkomaankaupan säädökset. Verottaja on nimittäin _täysin armoton_ ja mätkyjen ja epäselvyyksien kohdalla "En mä vaan tienny, emmä vaan osaa..." ei auta verottajan suuntaan yhtään.
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Mun ymmärtääkseni noista kyllä selviää rahalla. Jos raha on jo olemassa ja haluat vain hoitaa itsellesi homman virallisen kautta (maksaa verot, Yel maksut jne) , kannattaa miettiä palkanmaksufirmoja. ( esim ) Halvaksi ei tule mikään ratkaisu edellä mainittu ratkaisu. Pokerifoorumeilla on paljonkin juttua, miten nostaa jenkeissä voitettua rahaa, joka lienee lähellä ko. jutun hommia.jam1 kirjoitti:ps. Jos alat tehdä ulkomaankauppaa, niin hanki _kunnollinen_ kirjanpitäjä, joka tuntee ulkomaankaupan säädökset. Verottaja on nimittäin _täysin armoton_ ja mätkyjen ja epäselvyyksien kohdalla "En mä vaan tienny, emmä vaan osaa..." ei auta verottajan suuntaan yhtään.
-
Viesti Kirjoittaja jam1 »
Mainittu esimerkki yritys on käytännössä tilitoimisto, joka on tuotteistanut palvelujaan mm. freelancerien suuntaan, eli samasta asiasta on kyse josta mainitsin. Alkuun kun hommia on vähemmän niin tuollainen palvelu on hyvä. Tällöin maksat verot puhtaasti henkilökohtaisten tulojesi kautta. Myöhemmässä vaiheessa jos tuloja (ja menojakin) on enemmän, niin jonkinlaisen yrityksen perustaminen on taloudellisesti järkevää. Yritystoiminta vaatii kirjanpidon, jolloin tilitoimisto tulee ajankohtaiseksi.NeliX4 kirjoitti:...kannattaa miettiä palkanmaksufirmoja. ( esim )...
Tiivistetysti: Töiden aloittamisesta ei kannata tehdä liian vaikeaa, mutta ennakolta on hyvä tietää jotain verotuksesta, ettei tarvitse aikanaan maksella kovia mätkyjä verorästien muodossa.
Jos kuvitellaan, että vuodessa tienaisit vaikka 10.000eur, niin ei nuo verotkaan ihan mahdottomat ole osviittaa henkilökohtaisen verojen suuruudesta voi käydä laskemassa verottajan sivuilta: http://prosentti.vero.fi/veropros_tieto ... to2010.asp
-
Viesti Kirjoittaja rthghdfger »
Kuten muutkin ovat viitanneet, niin tässä nyt menee sekaisin käsite palvelujen myymisestä ja yksityisenä toimimisesta. Jos jätetään tuo ulkomaan kuvio pois, niin yksityinen tekee kaiken työn verokortilla. Ilman verokorttia vastaanotettu palkka/palkkio on pimeää tuloa. Työn myynti internetissä ei muuta asiaa mitenkään. Työn myynti Yhdysvaltoihin ei muuta asiaa mitenkään.pikkupoika kirjoitti:Kun olen katsos yksityinen, enkä yrittäjä. Lähinnä opintojen ohella olisi tarkoitus saada ekstraa taskuun ja tämmöinen mahdollisuus on tullut vastaan. Mietin vain, että eroaako tilanne siitä, jos vaikka nyt sinä tilaisit minulta palvelua suunnitella Internet-sivustot ja maksaisit minulle vaivannäöstäni korvausta, että tapahtuuko siinä mitään erikoisempaa, vai täytyykö minun siitäkin summasta maksaa veroa? Se, että minun mahdolliset asiakkaat ovat EU:n ulkopuolella saa vähän mietityttämään.
Veroilmoituksessa oli ainakin vielä vuosituhannen alussa kohta: ulkomailta saadut palkkiot. Siihen olen kerran raapustanut summan, jonka sain suorana rahasiirtona myytyäni valokuvia jalkapallo-ottelusta ulkomaiseen lehteen.
-
17-vuotias joutuu niitä maksamaan, mutta ei saa niistä itselleen mitään. Reilua.? Mitä itse joskus noita olen ottanut, eläkemaksu (työnantajan osa ja työntekijän osa) on pahimmillaan 35% laskutettavasta summasta. Toiminimellä (tai muulla yrityksellä), kun voi päättä kuinka paljon itselle maksaa eläketurvaa, kulu ei ole ollenkaan niin suuri.
-
Olen täydellisesti täysin päinvastaista mieltä. Minun eläkemaksuni ovat ainakin ihan naurettavan suuria. Jos yrittäjä kuvittelee saavansa eläkettä edes 1/3:n työaikana nostamastaan palkasta, joutuu eläkevakuutuksia makselemaan naurettavia summia.
Mutta mitä minä mistään tiedän. Maksan vaan...

-
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Ota yhteys kirjanpitotoimistoon, säästyt monilta ikävyyksiltä ja kysymyksiltä. Mainitsit tuossa, että toimit freelancer-pohjalta, mutta yksityisenä etkä yrittäjänä. Mutta mutta - sinähän et sitä itse päätä, vaan verottaja sen mukaan, miten palvelutoimeksiantojen tilaus, toimitus ja laskutus (palkka, palkkio, työkorvaus) tapahtuu:pikkupoika kirjoitti:Olettaen, että esimerkiksi myyt tietynlaisia palveluja Internetin välityksellä (vaikka Internet-sivujen suunnittelua, konsultointia tai tulkkaustyötä) ja sinulle tulee vastaan asiakas Yhdysvalloista, jotka palveluistasi maksavat sinulle korvausta PayPalin kautta verottomana, niin vastaanottaessasi summan henkilöltä, tuleeko sinun jollain tapaa ilmoittaa se täällä Suomessa ja maksaa siitä veroa?..Työn luonne on freelance-tapaista, mutta tuloja tulisi säännölliseen tahtiin (vaihtelevin summin tietenkin).
Lisäys: työnantajan tiloissa ja laitteilla.Puhuttaessa toimeksiannosta on erityisen tärkeää erottaa se, onko kysymyksessä määräaikaisesta työsuhteesta vai yrittäjänä tehdystä toimeksiantosopimuksesta. Ensimmäisenä pitää siis tunnistaa, tehdäänkö työtä työsuhteessa vai ei. Työsopimus määritellään perinteisesti seuraavasti: työsopimuksella työntekijä sitoutuu henkilökohtaisesti tekemään työtä työnantajan lukuun tämän johdon ja valvonnan alaisena palkkaa tai muuta vastiketta vastaan
http://www.akavanerityisalat.fi/fi/freelance-tyo.html
Mutta tämäpä onkin mielenkiintoinen kysymys arvonlisäverolain kannalta, tällaisessa tapauksessahan amerikkalainen firma ostaa suomalaista Suomessa tehtyä työtä. Sen enempää arvonlisäverolakia tuntematta voin sanoa, että jos menet ilmoittamaan verottajalle että teen työtä Amerikkaan omilla koneillani omissa tiloissani -> räps Y-tunnus kehiin <- silloin joudut myöskin arvonlisäveron kanssa tekemisiin.
(Noo kumminkin, Jos yrityksen toiminta on vähäistä (liikevaihto jää alle 8 500 euron tilikaudessa), sen ei tarvitse ilmoittautua arvonlisäverovelvolliseksi. Jos 8 500 euron raja kuitenkin ylittyy, ammatinharjoittaja joutuu maksamaan arvonlisäveron takautuvasti viivästysseuraamuksineen.)
Minäpäs kysyn asiaa kirjanpitäjältäni, joka tietää kirjanpitolaeista kaiken. Senkin, että ne on osin ristiriidassa keskenään..
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Tauvo, jos eläkemaksut on suuria, eläkekin on suurempi. Yrittäjän eläkemaksu on pienempi kuin työntekijän eläkemaksu, samasta palkasta.Tauvo kirjoitti:Noista eläkemaksuista...
Olen täydellisesti täysin päinvastaista mieltä. Minun eläkemaksuni ovat ainakin ihan naurettavan suuria. Jos yrittäjä kuvittelee saavansa eläkettä edes 1/3:n työaikana nostamastaan palkasta, joutuu eläkevakuutuksia makselemaan naurettavia summia.
edit: mainittakoon, että itse maksan tuota työntekijän eläkemaksua.
-
Eiku ihan samaa mieltä me ollaan. Ei kannata maksaa ellei oo pakko, halvemmaksi tulee pistää rahat pankkiin. 22,2% tulee eläkettä maksettavaksi yhteensä, mut sitä kertyy omaan eläkkeeseen:MacFinn kirjoitti:Tauvo, jos eläkemaksut on suuria, eläkekin on suurempi. Yrittäjän eläkemaksu on pienempi kuin työntekijän eläkemaksu, samasta palkasta.Tauvo kirjoitti:Noista eläkemaksuista...
- 1,5 % vuosiansiosta, kun olet 18 - 52 -vuotias,
1,9 % vuosiansiosta, kun olet 53 - 62 -vuotias
4,5 % vuosiansiosta, kun olet 63 - 67 -vuotias.
Toiminimi pystyyn tai palkanmaksufirman kautta, JOS pelkäät veroseuraamuksia. Sitä varten nuo palkanmaksufirmat on olemassa.
Syy: Lista-koodi kuntoon
-
Niinhän minä sanoin.MacFinn kirjoitti:Tauvo, jos eläkemaksut on suuria, eläkekin on suurempi. Yrittäjän eläkemaksu on pienempi kuin työntekijän eläkemaksu, samasta palkasta.Tauvo kirjoitti:Noista eläkemaksuista...
Jos haluaisin pitää eläkkeellä edes puolet siitä tulotasosta, joka minulla nyt on. Olisivat maksut vielä suurempia.
Jos yrittäjän eläkemaksu nyt sitten onkin pienempi, kuin työntekijän. Saa työntekijä kuitenkin yrittäjän selkänahasta joka kuukausi turvallisen toimeentulon. Kun aletataan laskemaan vakuutuksia, terveydenhuoltokuluja jne, ei se nyt niin epäreilua ole työntekijän kannalta, että joku yrittää ja siinä sivussa työllistää jonkun...
-
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Jos maksaisin eläkevakuutusta todellisen työtuloni mukaan, loppuisi kassasta löpö. Jotain 800 - 1 000 euroa kuussa eläkevakuutukseen, ei onnistu. Ei minulta eikä kollegoilta. Tietty voisin nostaa hinnat pilviin..
Maksan sitten joskus mahdollisista perinnöistä isompaa siivua, toivottavasti.
-
Täytetty ollaan kahdeksantoista vuotta viime kesästäjam1 kirjoitti:Riippuen oletko vielä täysi-ikäinen vai et (ilmeisesti et, koska puhut mm. "oppitunneista koulussa" jne.). Eli firman perustamiseen ja pyörittämiseen tarvitset 18 ikävuoteen saakka vanhempiesi nimet ja suostumuksen.

Kirjanpitotoimistoon yritän vielä yhteyttä ottaa pian, mutta ymmärsin ainakin tämän mukaan, mitä ketjussa on kirjoiteltu, että minun tulisi toimia yrityksenä. Sen verran on tuttua tuo toiminimi puuha (sain olla mukana mm. vanhempieni yrityksen kauppakirjaa laatimassa), että siitä tiedänkin kaikki plussat ja miinukset. Myös muut yritysmuodot ovat tuttuja. Palkkiota saisin työstäni noin 100–500€ kuukausittain. Omaa väylää ei ole, jonka kautta palveluja tarjoaisin. Lähinnä minulla olisi vaikka siellä Yhdysvalloissa jokin työnantaja, joka minut työllistää. Miten se muuten onnistuisi, jos rahan sijasta saisinkin korvausta elektronisten laitteiden muodossa? Esimerkiksi uusi iPod joka kuukausi tuon rahan sijasta. Onnistuuko hommat millä tapaa, jos näin olisi tilanne? Entä, jos alkaisin huutokauppaamaan nämä iPodini, voisiko sitä jo katsoa yritystoiminnaksi, kun kohdeilmoituksia tulee säännölliseen tahtiin?
Kiitoksia paljon ja tosiaan, niin verotoimistoon kuin kirjanpitotoimistoon olen ottamassa yhteyttä, jotta säästyn ikäviltä yllätyksiltä.
-
Hmmm.. Alv:n kanssa pääset ainakin helpolla, jos saat pidettyä tulosi noilla arvioilla siinä aiemmin mainitussa alle 8500€:ssa.pikkupoika kirjoitti:Palkkiota saisin työstäni noin 100–500€ kuukausittain. Omaa väylää ei ole, jonka kautta palveluja tarjoaisin. Lähinnä minulla olisi vaikka siellä Yhdysvalloissa jokin työnantaja, joka minut työllistää. Miten se muuten onnistuisi, jos rahan sijasta saisinkin korvausta elektronisten laitteiden muodossa? Esimerkiksi uusi iPod joka kuukausi tuon rahan sijasta. Onnistuuko hommat millä tapaa, jos näin olisi tilanne? Entä, jos alkaisin huutokauppaamaan nämä iPodini, voisiko sitä jo katsoa yritystoiminnaksi, kun kohdeilmoituksia tulee säännölliseen tahtiin?
Kiitoksia paljon ja tosiaan, niin verotoimistoon kuin kirjanpitotoimistoon olen ottamassa yhteyttä, jotta säästyn ikäviltä yllätyksiltä.
Sitten aletaan jo liikkumaan mielenkiintoisilla vesillä, tuon elektroniikan suhteen. Ensimmäisenä tulee mieleen: Älä ihmeessä, toisena tulee mieleen taas oma kirjanpitäjäni, joka on todella pätevä. Kirjanpitäjät siis tietävät vastaukset tuollaiseen...
Nyt painottaisin sitä, että tämä on vain arvaus:
Yleensä kun on kyse ulkomailta tulleesta tavarasta, on verottajalla taipumus katsoa sen arvo vastaavan Suomessa myytävän mukaan (vrt: urheilijoiden palkintoautot). Näin ollen et siinä varmaankaan tule ainakaan säästämään. Toinen asia mikä tulee tavaroiden vastaanottamisessa mieleen on tulli. Rahti nyt on luonnollisesti vähennyskelpoista kulua, jos toimintaan kuuluu, mutta näin äkkiseltään alkoi melkein päätä särkeä.

-
Katselepas olisko siellä teilläpäin mitään pätevää työosuuskuntaa, joka hoitais sulle tuon laskutus, verotus ja palkkasotkun.
-

Noista työosuuskunnista en ole sitten kuullutkaan, täytyy tutkia. Kiitos tästä!
-
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka