Repe Ruutikallo kirjoitti:
"Karsituilla varusteilla" ei Mersuja tai Bemareitakaan tietääkseni Suomessa myydä. Joskus takavuosina etenkin Mersut olivat lähtöhinnoissaan tavattoman karuja ja kaikki kiva myytiin kovaan lisähintaan, mutta nythän eletään toisia aikoja. ESC:t, ilmastoinnit, ajotietokoneet, vakionopeudensäätimet sun muut tarpeelliset varusteet ovat jo lukuisissa alle parinkympinkin autoissa vakiona, kalliimmista puhumattakaan. Tietysti joillakin merkeillä on yhä hämmentäviä puutteita tiettyjen mallien vakiovarustelistassa, mutta yhä harvinaisempaa sellainen meno alkaa olla.
Kyllä muuten myydään ilman ns "tekniikkapaketteja". Esim hinnat alkaen bmw:stä puuttuu vakionopeuden säädin, automaattinen ilmastointi, etukyynärnoja...jne. Lista on pitkä, käy katsomassa heidän sivuilta, jollet usko. Voit myös udella liikkeestä, siellä asia minulle selvisi.
Lainaus Tuulilasin testistä:
"BMW:Vertailuautossa lisävarusteena 17-tuumaiset renkaat ja kevytmetallivanteet 720 e, urheilullinen alusta 440 e, urheilulliset etuistuimet 960 e, ristiseläntuki 430 e, ilmastointi 1 500 e, ohjauspyörän monitoimisäätimet 240 e, urheilullinen nahkapäällysteinen ohjauspyörä ja turvatyyny 430 e, tupakoitsijapaketti 0 e, etukyynärnoja 240 e, etusumuvalot 320 e, sisävalopaketti 320 e sekä hifikaiutinjärjestelmä 320 e.
Vertailuauton hinta 41 120 e, perushinta 35 200 e."
MB: "Vertailuautossa lisävarusteena Avantgarde-varustelu 2 970 e, Comfort-paketti 850 e, Easy Vario -muunneltavuuspaketti 590 e, näkyvyyspaketti 220 e, etuistuinten mukavuuspaketti 200 e, ikkunaturvatyynyt 450 e, sivuturvatyynyt takana 660 e, tuhkakuppi 0 e, kattoikkuna 1 860 e, etukyynärnoja 570 e, isofix-kiinnikkeet takaistuimella 60 e, sähkötoimiset lasinnostimet takana 630 e, 17-tuumaiset vanteet ja renkaat 1 090 e, urheilullinen alusta 0 e sekä sisätilan valaistuspaketti 260 e.
Vertailuauton hinta 40 640 e, perushinta 29 250 e."
Audi:"Vertailuautossa lisävarusteena metalliväri 990 e, ilmastointi 1 000 e, radio/cd-soitin 840 e, aurinkoverhot takasivuikkunoissa 210 e, etusumuvalot 300 e, kattokaiteet 490 e, lokero- ja tavaratilapaketti 180 e sekä kangasmatot takana 80 e.
Vertailuauton hinta 38 690 e, perushinta 31 800 e."
Kyllä teho on turvallisuutta. Itse en aja ylinopeutta kuin hetkellisesti ohitustilanteessa ja silloin on tärkeää päästä nopeasti muita häiritsemättä ohi. Olen autoillut vasta 20v (kilometrejä tulee n.35-40 000/vuosi) ja saanut elämäni aikana yhden ylinopeussakon. Silloinkin siksi, että en huomannut rajoituksen muuttuneen sadasta 80 km/h:n. Nopeutta oli tuolloin 101 km/h.
Kun puhutaan siitä, että saisi enemmän autoa samalla rahalla, olet mielestäni väärässä. Silloinhan saat nimenoman vähemmän autoa samalla rahalla. Vähemmän varusteita, vähemmän tehoa, vähemmän ominaisuuksia. Hienomman logon.
Se saattaa olla epämahdollista.