Eli mulla on kaikki mun musiikki erillisellä kovalevyllä ja sitä on kerääntynyt noin 75 gigaa eli ei mahdu lähellekkään mun Powerbookin kovolle. Haluusin kuitenkin pitää noin 15 gigaa parhaimpia biisejä mukana tietokoneella kun olen reisussa. Uusia levyjä lisään ehkä noin yhden viikossa tuohon ulkoiseen kovalevyyn.
Ongelma vaan on se että miten rajaisin sieltä ulkoiselta kovalevyltä ne parhaat biisit ja pystyisin pitää ne "synkronoituna" tämän Powerbookin iTunes musiikkikirjaston kanssa?Tällä hetkellä mulla on iTunesin kirjasto asetettu että se hakee biisit oletuksena iTunes music folderista joka on ulkoisella kovolla. Kun lähden reissuun iTunes on kyllä tarpeeksi älykäs hakeakseen biisit kuitenkin omalta kovalevyltään. iTunesin kirjastonäkymä sen sijaan EI muutu. Eli kaikki ne 75 gigaa musiikkia näkyy iTunesissa ja mikäli painan yhtä biisiä mikä ei ole Powerbookin kovalevyllä niin se pyytää minua paikallistamaan biisin. Mutta sehän ei onnistu kun se on ulkoisella kovalevyllä! Jos taas laitan "add folder" (se Powerbookin iTunes kansio) to library" niin silloin ne biisit tulevat näkyviin jotka "oikeesti" on Powerbookissani. Mutta tämä KESTÄÄÄÄ kun se selaa kaikki ne 15 gigan biisit läpi. Sitten taas kun tulen kotiin reisusta tämä pitäisi taas muuttaa niin että se näyttää kaikki biisit ulkoiselta kovalevyltä...
Olisin toivonut että jotenkin olisin voinut käyttää hyväkseni soittolistoja, älykkäitä soittolistoja tai jopa Tiikerin älykkäitä kansiota? Yks vaihtoehto olis ehkä tehdä soittolista joka hakee "song rating" tai sijainnin perusteella kappaleen? Tosin tuo song rating ei sisälly mp3 ID3 tagiin joten sekään ei ehkä onnistu.
Luulen että paras vaihtoehto on käyttää "comment" saraketta ID3 tagissa johon kirjoittaa vaikka "suosikki" ja luo älykkään soittolistan "suosikit" nimellä johon hakee kaikki mp3:set jonka comment sarakkeessa lukee "suosikki". Sitten raahaa nämä merkatut biisit suoraan Powerbokin kovalevylle. Kun lähden reissuun niin tiedän että kun kuuntelen "suosikit" soittolistalta niin ne ovat myös Powerbook kovalevyllä. MUTTA, tässä ratkaisussa se "synkronisoiti" pitää jälleen tehdä käsin. Eli jos mulle tulee uusi levy niin pitää kirjoittaa sen "comment" kenttään se "suosikki" ja TAAS raahata se sinne Powerbookin kovalevylle. Eli toivottavaste ymmärrätte nyt mitä haen takaa. Helppoa, automaattista ja älykästä tapaa vaihdella kirjastosta kirjastoon.
Eli tämmöisä ongelmia... pitää kokeilla vähän ja palata taas asiaan. Jos teillä tulee mieleen joku superfiksu tapa millä ite hoidatte vastaavanlaisen tilanteen niin kertokaa!
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)