MacBook Air -ostomietintää
-
MacBook Air -ostomietintää
Viesti Kirjoittaja galenos686 »
Tack.
Syy: Palautettu alkuperäinen viesti.
-
Re: Macbook air 2g vai 4g?
Viesti Kirjoittaja inf »
4gigaa ehdottomastigalenos686 kirjoitti:Hei. Olen aikeissaan ostaa macbook air uusinta mallia. Tiedustelen että kumpaa mallia kannattaa ottaa? En ole käyttänyt koskaan kannettavaa macbookkia, joten en tiedä mikä on riittävä. Peruskäytössä: lähinnä leffojen katselu, nettiselailu, iwork, bootcamp windows. Riittääkö 2gig sujuvaan windows bootcamp käyttöön?
Tack.
-
Viesti Kirjoittaja Viizei »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Termite »
Ja samaa mieltä: 4Gt ehdottomasti.
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Muffe »
Juu.arttula kirjoitti:Saako tuota 11-tuumaistakin 4-gigasena ?
-
Jee ! Pitääpä varmaan pistäytyä lähiaikoina kaupassa...Muffe kirjoitti:Juu.arttula kirjoitti:Saako tuota 11-tuumaistakin 4-gigasena ?
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Muffe »
Samaa tullut tässä pohdittua. Jos tuon MBP:n tuosta..arttula kirjoitti:Jee ! Pitääpä varmaan pistäytyä lähiaikoina kaupassa...Muffe kirjoitti:Juu.arttula kirjoitti:Saako tuota 11-tuumaistakin 4-gigasena ?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Re: Macbook air 11" vai 13"?
Viesti Kirjoittaja Luna Negra »
Syynä se että siinä on vakiona nopeampi prossu ja 128gb kovo.
Lisäksi näytön resoluutio on parempi ja +2h akun kesto kaatoivat kupin tähän suuntaan.
SD kortinlukijalla voisin heittää vaikka vesilintua.
hintaa tulee lisää 150€ verrattuna 11":n.
MBA 13" Late 2010 - Time Capsule 2TB - iPad 16G Wi-fi
-
Re: MacBook Air ostomietintää
Viesti Kirjoittaja strong »
-
Viesti Kirjoittaja Oliver53 »
EDIT: typoja korjattu
-
Viesti Kirjoittaja julppux »
Itselläkin on vakavassa mietinnässä tämä uusi MacBook Air joululahjaksi itselleni. Ikinä en Macia ole käyttänyt ja oikeastaan idea lähti tästä vallan mainiosta iPhone 4:stä. Hintahan on tosin melko suolainen, mutta eipä sille mitään voi. Se, mikä minua erityisesti askarruttaa, että voinko käyttää kyseissä laitteessa ihan normaaleja usb-lisälaitteita? Eli esim. WD:n 1TB ulkoista kiintolevyä tai Logitech MX518 hiirtä? Itse järkeiltynä tämä olisi kyllä mahdollista, mutta ajattelin varmistella asiaa. Itse olen kallistumassa tuohon 11" versioon juurikin sen pienen koon takia, 4GB muistilla ja isommalla SSD:llä. Onkos tuota SuperDriveä järkevä hankkia kylkeen, vai käykö mikä tahansa muukin ulkoinen dvd-asema härpäke, kun itseltäni yksi tuollainen usb-liitännällä oleva dvd-asema löytyy.
Noh tälläisia pohdintoja näin aamulle.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Viesti Kirjoittaja Hount »
Liitäntäväylänä se on sama, mutta käyttöjärjestelmästä ei löydy tukea läheskään niin kattavalle joukolle USB-laitteita, kun vertaa esimerksiksi Windowsin tukeen. (suurin osa laitteiden erikoisista ominaisuuksista on tosin toteutettu laitevalmistajan ajuripaketilla ja asetusohjelmalla)MacFinn kirjoitti:Eiköhän se niin ole, että USB on USB, oli se sitten Applen koneessa taikka Acerissa.
Osoitinlaitteissa kannattaa tarkistaa että laitteelle on luvattu Mac tuki. Esim. tuo Logitechin MX518 on likipitäen käyttökelvoton (tai ainakin siinä olevat ominaisuudet ja lisänapit istuvat tyhjänpanttina) ilman maksullisia Steermouse tai USB Overdrive -ohjelmia. (molemmista löytyy trial-versiot) en nyt muista kumpaa itse kokeilin Leopardissa, en ole varma toimiiko kumpikaan edes Snow Leopardissa.
Suurin osa näppäimistöistä vaatii pientä kikkailua että näppäinasettelu istuu hyvin mäkkityyliin. Vaikka laitteelle luvattaisiin Mac-tuki, niin silti osa näppäimistä saattaa olla väärin päin ja näppäinasettelu saattaa seilata käyttisversioiden ja/tai päivitysten välillä. Hyvänä esimerkkinä toimii itselläni pitkään ollut Logitech Internet Navigator SE (myöhemmin Logitech Elite keyboard) minkä CMD ja Alt painikkeet olivat painettu näppäimistöön mäkkikäyttöä ajatellen. Logitech tarjoaa myös (äärimmäisen epävakaan ja huonon) hallintaohjelman näppäimistön multimedianäppäimille. Tigerissä näppis toimi ihan hyvin. Leopardissa vaihtui CMD ja Alt nappien paikat. Snow leopardissa kaikki toimi aluksi hyvin, mutta jokin käyttispäivitys rikkoi < ja ½ nappien paikat ja seuraava päivitys vaihtoi taas cmd ja alt nappien paikkaa. Melkoista seilaamista.
Sitten vaihdoin näppäimistön UltraX Premiumiin missä < ja ½ napit ovat väärin päin ja suurin osa erikoismerkeistä on tietysti painettu väärin, koska Win & Linux maailma omaa tuon "tavallisen" näppäimistöasettelun ja Mäkki ei osaa omaksua itselleen tuota näppäimistöasettelua, ellei se tunnista mikä näppäimistö koneeseen on kytketty. Noh, en odottanut mitään muuta, koska UltraX Premiumille ei luvata mäkkitukea.
Eli summa-summarum: kaikki usb-laitteet toimivat myös mäkissä, mutta älä odota täydellistä yhteensopivuutta, tai toivo turhaan hyödyntäväsi kaikkia laitteiden ominaisuuksia enää mäkissä. Siihen on Windows ja asetusten puukottamisella & googlailulla Linux.
- Hount
-
Viesti Kirjoittaja Hepo »
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
-
En sano olevani enemmän tietävä, mutta siis tarkoitatko tuota iBookin 1024×768 resoa verrattuna 11" Airin 1366 x 768 resoon? Kyllähän se auttaa hieman mahduttamaan kamaa siihen näytölle IMO.Hepo kirjoitti:MB Airin 11" näytöstä kysymys enemmän tietäville. Onko iBook 12" näytöstä miten helppo hypätä tuohon eli onko näyttöjen ja reson koossa kuinka paljon eroa käytännössä?
-
Re: MacBook Air -ostomietintää
-
-
Operaattorista riippuen kyllä onnistuu. Sinihampaalla sekä USBilla hoituu toi. Eli siis ainaskin Soneran ja Elisan (eli siis myös TeleFinland ja Saunalahti) tukee tota tetheringiä. DNA:sta en oo varma.galenos686 kirjoitti:Mä nyt ehkä päädyn ostaa 11" 4gig.kuinka paljon painoa tulee lissää jos tilaa sen isomman käyttömuistisen? Ja sellainen tyhmä kysymys ett onnistuuko iphonen 4 netillä pääsemään macbook airilla nettiin? Riittääkö siihen bluetooth vai tarvitaanko siihen jailbreakattu ip4?
-
Mulla on saunalahden se hitain (oisko 360kb) yhteys ip4:ssa. Onko se vähän liian hidas macbook air:issa jos laitan sen siihen bluetoothilla? Olen myös kuullut että siihen ei voida yhdistää "normaali" nettikaapeli. Onko olemassa jokin taikatemppu jolla siihen saada kiinnitettyä jokin fyysinen nettijohdon? Olen myös kuullut että mb airissa ei toimi kaukosäädintä niin kuin muissa MB:ssa vaikka keynoten esitystä pidettäessä. Onko tämä totta?Oliver53 kirjoitti:Operaattorista riippuen kyllä onnistuu. Sinihampaalla sekä USBilla hoituu toi. Eli siis ainaskin Soneran ja Elisan (eli siis myös TeleFinland ja Saunalahti) tukee tota tetheringiä. DNA:sta en oo varma.galenos686 kirjoitti:Mä nyt ehkä päädyn ostaa 11" 4gig.kuinka paljon painoa tulee lissää jos tilaa sen isomman käyttömuistisen? Ja sellainen tyhmä kysymys ett onnistuuko iphonen 4 netillä pääsemään macbook airilla nettiin? Riittääkö siihen bluetooth vai tarvitaanko siihen jailbreakattu ip4?
-
Varmaan tarkoitat 384kbit/s nopeuksista? Eihän se kovin tulinen ole ja tästä en oo varma, mutta omasta mielestä ainakin usb-liitännällä toimii nopeemmin toi tethering. Tohon on saatavilla USB-väylään adapteri jolla saat ethernet-johdon kiinni. Applen Remote ei toimi tässä, koska ei ole IR-vastaanotinta sisäänrakennettuna, mut jos esim haluat keynote-esityksiä ohjata niin iWork 09:n kanssa toimii iPhonen ohjaustoiminto kunhan laitteet on samassa WLANissa.galenos686 kirjoitti:Mulla on saunalahden se hitain (oisko 360kb) yhteys ip4:ssa. Onko se vähän liian hidas macbook air:issa jos laitan sen siihen bluetoothilla? Olen myös kuullut että siihen ei voida yhdistää "normaali" nettikaapeli. Onko olemassa jokin taikatemppu jolla siihen saada kiinnitettyä jokin fyysinen nettijohdon? Olen myös kuullut että mb airissa ei toimi kaukosäädintä niin kuin muissa MB:ssa vaikka keynoten esitystä pidettäessä. Onko tämä totta?
-
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Siis tarkoitatko tuolla USB tetheringillä sitä että liittäisin sillä latausjohdolla toisen päähän puhelimeen ja toisen sitten koneseen kiini? Ja sen jälkeenkö sitten riittää kun ip asetuksista laittaa nettijako päälle?Oliver53 kirjoitti:Varmaan tarkoitat 384kbit/s nopeuksista? Eihän se kovin tulinen ole ja tästä en oo varma, mutta omasta mielestä ainakin usb-liitännällä toimii nopeemmin toi tethering. Tohon on saatavilla USB-väylään adapteri jolla saat ethernet-johdon kiinni. Applen Remote ei toimi tässä, koska ei ole IR-vastaanotinta sisäänrakennettuna, mut jos esim haluat keynote-esityksiä ohjata niin iWork 09:n kanssa toimii iPhonen ohjaustoiminto kunhan laitteet on samassa WLANissa.galenos686 kirjoitti:Mulla on saunalahden se hitain (oisko 360kb) yhteys ip4:ssa. Onko se vähän liian hidas macbook air:issa jos laitan sen siihen bluetoothilla? Olen myös kuullut että siihen ei voida yhdistää "normaali" nettikaapeli. Onko olemassa jokin taikatemppu jolla siihen saada kiinnitettyä jokin fyysinen nettijohdon? Olen myös kuullut että mb airissa ei toimi kaukosäädintä niin kuin muissa MB:ssa vaikka keynoten esitystä pidettäessä. Onko tämä totta?
-
Aika hitaalta kyllä kuulostaa. Itse tilasin saman koneen apple sivustolta, sieltä annettiin arvioitu saapumisaika 3-4joulukuuta eli noin 1ja puoli viikkoa kestäisi. Tosin en tiedä kuinka kauan kestää oikeesti toimittaa tuotteen kun sehän on vain arvioitu saapumisaika.arttula kirjoitti:Mitenkäs nopeasti tuollaisen 11-tuumaisen, 4 Gt muistilla ja 128 Gt levyllä saisi ? Soitin eilen Humaciin, ja sanoivat kestävän 4-6 viikkoa. Voiko pitää paikkansa ?
-
Kyllä. Laitat vaan iphonesta internejaon päälle ja liität tässä tapauksessa sillä mukana tulleella usb-kaapelilla kiinni koneeseen. Vänksläät hieman verkkoasetuksia ja avot, netissä ollaan.galenos686 kirjoitti:Siis tarkoitatko tuolla USB tetheringillä sitä että liittäisin sillä latausjohdolla toisen päähän puhelimeen ja toisen sitten koneseen kiini? Ja sen jälkeenkö sitten riittää kun ip asetuksista laittaa nettijako päälle?
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka