Mikäli nykyversion iPad 3Gstä ostaisin, tarkistaisin ensin miltä operaattorilta löytyy paras peitto 3G:ssä 2100mhz verkossa varsinkin niiltä alueilta joilla eniten liikun. GSM-verkkoon putoaminen hidastaa käyttöä huomattavasti sekä ilmeisesti(?) blokkaa totaalisesti osan ohjelmien toiminnan (kuten iPhone 3Gs:ssä).
Kannattaa muistaa, että vaihtoehtona on myös ottaa esim. Soneran tarjoama Huawei E5 MiFi-mokkula, jolla saa näppärästi kierrettyä tuon 900-megan puuttumisen. Voihan siihen iPadiin ottaa sitten jonkun perusliittymän halvalla ja hitaammalla datapaketilla niitä hetkiä varten, kun MiFi-mokkula jää kotiin tms.
Minulla on tuo E5:n, ja olen ollut siihen ihan tyytyväinen. Haittana on tietty se, että se pitää sitten ottaa aina mukaan iPadin kanssa. Taskussahan tuo menee, mutta silti, taas yksi härpätin lisää roudattavaksi.
Jos Sonera ei operaattorina innosta, niin samaa Huaweita saa kyllä ostettua muualtakin. Tökkää sitten sisälle haluamansa operaattorin simmin.
Itse ottaisin tällä hetkellä olevasta tarjonnasta saunalahden Nopsan, joko 24kk diilillä 6,95€-kk-hinnalla jossa tulee tuo zte-puhelin mukana (tuossa on paras olla nopea, tarjous tuskin on enää hirmukauaa voimassa), tai sitten Norppa+ ja siihen lisäpalveluks Nopsa, jollon sun kk-maksu on around 14,50€, mut ei oo määräaikaisuuksii. Soneran Täys,- tai Fiksunettiä microsimmillä en suosittele käyttökaton takia, ja hintakin on hieman korkeampi.
Olen koettanut löytää eri operaattoreiden sivuilta tietoja, mutta huonolla menestyksellä. Eli lyhyesti: ketkä tai mitkä kaikki operaattorit tarjoavat microSIM-kortteja suoraan hyllystä joihin saisi hommattua sitten dataliittymän? Mielellään ei mitään määräaikaisia liittymiä.
Itsellänikin on Saunalahden Norppa+ ja Nopsa iPadissa, eli Nopsa ilman määräaikaisuutta, 14,50e/kk. Suosittelen.
Microsim-korttia suoraan hyllystä pitäisi löytyä Soneralta, DNA:lta ja Saunalahdelta. Oma kokemus DNA:sta on epävakaa yhteys, Sonerasta ei taas ole ollut kokemusta viimeiseen muutamaan vuoteen, mutta Saunalahteen oon ollut nyt enemmän kun tyytyväinen. Ja mikä parasta, voi purkaa sopparin millon huvittaa.