Jos tässä nyt sitten kyselisin tyhmiä... mulla on ostettuna tollanen mac mini serveri, ja nyt haluan siihen ihan normi käyttiksen... Eli siis ihan normi mac os x.n...(olis ihan leffakoneena) jos ostan "päivityksen" tuolta apple shopista, ni antaako se asentaa tyhjään koneeseen?
Joo ja miksi en halua pitää server käyttistä, no kun en halua, haluan vaihtoehdon.
Ainiin... mulla on kanssa imac ja mbp ja kummankaan levyt ei siihen käy, hankalampaa ku winukan kanssa
Ja vielä, mitä tehdä tuolle server käyttikselle, voiko sen myydä, vai heittää vesilintua, vai???
Viimeksi muokannut swallen, 1.12.2010 klo 23.54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Voit tosiaan normaalilla OS X asennuslevyllä tyhjentää minin kovalevyn ja asentaa siihen käyttiksen ihan puhtaalta pohjalta.
Ja tosiaan Macien mukana tulevat levyt ja käyttiksen lisenssi on sidottu konetyyppiin jonka mukana ne tulevat, joten toisen koneen levyt eivät käy, etkä voi koneen omia levyjä alkaa erikseen myymään eteenpäin.
Viimeksi muokannut kallekilponen, 2.12.2010 klo 1.11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
kallekilponen kirjoitti:Voit tosiaan normaalilla OS X asennuslevyllä tyhjentää minin kovalevyn ja asentaa siihen käyttiksen ihan puhtaalta pohjalta.
Ja tosiaan Macien mukana tulevat levyt ja käyttiksen lisenssi on sidottu konetyyppiin jonka mukana ne tulevat, joten toisen koneen levyt eivät käy, etkä voi koneen omia levyjä alkaa erikseen myymään eteenpäin.
Siis jos haluan myydä server ohjelmiston, pitää myydä koko kone? No toi on ihan P**S***Ä. Jos ostan minin , ni ihan varmasti voin tunkea sen serverin siihen... mutta ns lailllista, ei?
Eli siis voin heittää koko serverin levyt/numerot hevon kukkuun jos asennan ihan normi käyttiksen siihen?
Tai siis voinhan mä tehä sille koodille mitä mä haluan? Vaikka tunkee sen nettisivuille, itehän sen omistan, jos kerran en voi myydä, ni voin antaa sen kaikille?
kallekilponen kirjoitti:Voit tosiaan normaalilla OS X asennuslevyllä tyhjentää minin kovalevyn ja asentaa siihen käyttiksen ihan puhtaalta pohjalta.
mikä on normaali OS X levy? sen minkä saa 29 ekeen? Ei siis ole vaan päivitys?
Se. Päivitys viittaa linsenssiin, eli käyttöoikeus siihen on vain jos sinulla on jo ennestään Leopard (tai koneen mukana on tullut Snow Leopard). Sen voi kuitenkin asentaa ihan puhtaalle pohjalle.
Viimeksi muokannut kallekilponen, 2.12.2010 klo 2.21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
Se. Päivitys viittaa linsenssiin, eli käyttöoikeus siihen on vain jos sinulla on jo ennestään Leopard (tai koneen mukana on tullut Snow Leopard). Sen voi kuitenkin asentaa ihan puhtaalle pohjalle.
No sitä tässä kyselenkin, kun ei voi olla koneessa muuta, jos on serverinä ostettu! (eli siis ei mtn käyttistä) Eli jos ostan sen 29,- "päivityksen"
niin voin asentaa sen tuohon serverin tilalle?
Juu, mielestäni voit ostaa sen 29€ Snow Leopardin, ja asentaa sen koneellesi, vaikka se onkin ns. päivitys. Kuten sanottua, päivitys viittaa siihen, että se on tarkoitettu koneisiin, jossa on tullut Leopard mukana, ja niihin sitten voi tuolla levyllä päivittää Snow Leopardin. Levy toimii kuitenkin täysasennuslevynä, eli ei tarvitse Leopardia alle. Luultavasti ei asennu OS X Serverin päälle, eli joudut tosiaan tyhjentämään kovalevyn ensin.
Jos iLifea (iPhoto, iWeb, GarageBand, iMovie) tarvitset, niin se pitää sitten ostaa erikseen. Vaikkakin se tulee koneen mukana, se ei tuu käyttisten mukana. En tiedä tosin onnistuuko iLifen asennus toisen koneen asennuslevyiltä vaikkei käyttiksen asennus onnistu, mahdollisesti ei, eikä lisenssiä tietenkään ole.
Ohimennen mainiten, minkä takia Mac mini server leffakoneeksi? Ei oo DVD-asemalle käyttöä?
G4-power kirjoitti:Ohimennen mainiten, minkä takia Mac mini server leffakoneeksi? Ei oo DVD-asemalle käyttöä?
Itse hommasin myös Mac mini Serverin "leffakoneeksi". Käytännössä kone tulee tallentavaksi digiboxiksi, Plex-koneeksi ja kotipalvelimeksi. DVD:t/Bluray:t pyörii myös täällä PS3:lla.
Server käyttis osittain VPN-palvelimen takia, koska sillä pitäisi saada helposti niin Touchilla, MBP:llä kuin Windows koneilla yhteys kotiin. Tämä helpottaa eyeTV streamingiä ja muutakin pääsyä kotona oleviin tiedostoihin/palveluihin silloin, kun olen itse reissussa (esim. eyeTV:tä en saanut toimimaan kunnolla etänä NAT:in läpi). Tarkoitus on myös kokeilla muita palveluita osittain harrastusmielessä.
Oma kone on nyt SL Server käyttiksellä ja vielä ei tarvitse arpoa näitä päivityskysymyksiä. Leijonan saapuessa pitääkin sitten miettiä mitä tekee, jos/kun Serverin päivitys ei ole kovin edullinen. Tai edes tuleeko Lion Serveriä, sen näkee sitten. Tuota päivityksen mahdollisuutta kannattaa kuitenkin kysyä suoraan Applen tuesta. Täältä faktan saaminen lisenssien "laillisuuteen" on epävarmempaa.
-T- kirjoitti:Server käyttis osittain VPN-palvelimen takia, koska sillä pitäisi saada helposti niin Touchilla, MBP:llä kuin Windows koneilla yhteys kotiin. Tämä helpottaa eyeTV streamingiä ja muutakin pääsyä kotona oleviin tiedostoihin/palveluihin silloin, kun olen itse reissussa (esim. eyeTV:tä en saanut toimimaan kunnolla etänä NAT:in läpi). Tarkoitus on myös kokeilla muita palveluita osittain harrastusmielessä.
VPN-palvelin on kyllä työpöytäversiossakin, joskin sille ei ole vakiona graafista hallintaa. Sellaisia on kuitenkin olemassa, nykyään muistaakseni ilmaisiakin. Myös muutamassa WLAN-reitittimessä on sellainen.