iPad (1. gen)-käyttökokemukset
-
Re: iPad-käyttökokemukset
Viesti Kirjoittaja ER »
-
Viesti Kirjoittaja Taatto »
Se käsitys on, ettei tuohon ole muuta keinoa kuin meloa sivua alas, vaikkei ole latautunutkaan. Lippaa lippaa. Siellä se viimeinen viesti odottaa, jos et ole valinnut sitä jo keskusteluun tullessasi (viimeisen viestin neliötä nyppäämällä).Hanttapuli kirjoitti:Miten pääsen kertaheitolla wepsivun aivan alaosaan? Toisin päinhän se onnistuu kätevästi "bookmark baria" napauttamalla. Esim. tällä foorumilla olisi usein tarpeen päästä sivun alaosaan, kun tuo "Ensimmäinen lukematon viesti" -linkki ei aina toimi oikein.
-
Viesti Kirjoittaja felch »
Wlan on toiminut, niinkun sen pitäisikin, itselläni ainakin ilman mitään ongelmia tai säätöä. Olen käyttänyt wlania Lontoossa hotellissa ja kahviloissa, vapaissa sekä salasanan takana olevissa verkoissa, ilman häikkää. Suomessa sama laulu. Sanopa tuttavalles, et käy tsekkauttamassa laitteen kunnon paikallisessa Apple-huollossa. Ei kuulosta normaalilta nimittäin tuo toimimattomuus.ER kirjoitti:Nyt kun näitä on ihmisillä jo käytössä, niin mikä on kokemuksenne WLANin toiminnasta? Tuttavalla ulkomailla on ollut käytössä tuollainen kesästä lähtien ja valitteli sitä, että mm. ulkomaanmatkoilla ei ole päässyt sisään hotellien avoimiin tai saadun salasanan kanssa suojattuihin verkkoihin. Kotonakin kantavuus on kuulemma huonohko, mutta se onkin kivitalo (kiviharkkoja, ei betonia tai tiiltä) joten ei kai siellä mikään signaali kanna hyvin.
iPhone 7
iPad Air 2
-
Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »
Itse itselleni vastaten. Muutokset päivittyivät ainakin tietokoneeseen. Ja tod.näk. seuraavan kerran puhelinta synkatessa siihenkin. Huomasin vasta nyt, että tyhmille kysymyksille on oma ketjunsaHanttapuli kirjoitti:Jos lisään, poistan tai muutan kirjanmerkkejä iPädissä, niin mitä niille tapahtuu iPhonessa ja Mäkissä synkkaamisen jälkeen?
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja ranson »
Latasin sovelluksen, rekisteröin tunnarin, mutta ei näytä mitään lehtiä.
Tilaus painikkeen takaa ilmoittaa vain millä tunnuksella olen kirjautuneena. Arkisto ja Muokkaa sivut on tyhjiä, eli pelkkää mustaa.
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Omituista. Latasin softan, avasin sen ja aloin lukemaan viimeisintä lehteä. Ei mitään rekisteröintejä tms.ranson kirjoitti:Porukalla ollut mitään hankaluuksia saada Hesarin iPad version kokeiluaika käyttöön?
Tilaus painikkeen takaa ilmoittaa vain millä tunnuksella olen kirjautuneena. Arkisto ja Muokkaa sivut on tyhjiä, eli pelkkää mustaa.
-
Viesti Kirjoittaja felch »
Itse latasin softan, rekisteröidyin, jonka jälkeen piti vielä käväistä sähköpostissa klikkaamassa HS:n lähettämä vahvistuslinkki. Sit alkoi pelittämään.ranson kirjoitti:Porukalla ollut mitään hankaluuksia saada Hesarin iPad version kokeiluaika käyttöön?
iPhone 7
iPad Air 2
-
Viesti Kirjoittaja ranson »
Poistinkin jo ohjelman kertaalleen ja asensin uudestaan, mutta sama tilanne edelleen. Kirjauduin myös ohjelmassa ulos ja uudestaan sisään, eikä apua. Ja padissa on viimeisin iOS versio asennettuna.
Lähetin HS:n mobiili palautepostiin jo mailia asiasta, mutta kyselin jos joku olisi törmännyt samaan ongelmaan täällä.
-
Viesti Kirjoittaja Kryptos »
Ei taida tulla pienempää iPadia, jos Jobsin sanomisia on uskominen. Jokin aika sitten haastattelussa Jobs sanoi, että nykyinen koko on tarkkaan harkittu, ja pienempi ei yksinkertaisesti toimisi padina. Hän ei uskonut kilpailijoiden pienempien padien kovaan menestykseen juuri form factorin takia. iPadin koko on riittävän iso mukavaan webbiselailuun ja lukemiseen, leffojen ja tv-sarjojen katsomiseen, mutta vielä riittävän pieni kulkeakseen mukavasti mukana. Näin siis Big Steve tuumaili. Olen kyllä samaa mieltä. Tämä koko on just passeli.IIIMacci kirjoitti:Tohon näytön tarkkuuteen palten niin tosiaan nykyisen koon iPadi retinalla olis ihan hillitömällä resoluutiolla niin sekin puolustaa sitä että seuraava retina-ipad tulee olee puolet pienempi eli silloin resoluutio pysyy samana (ei tarvii appseja suunnitella uusiksi) ja tarkkuus tuplaantuu.
Retina näytöstä muuten - olin ihan tyytyväinen 3GS:n näyttöön, ja ihan hyvältä se vieläkin näyttää, vaikka nyt käytän jo iPhone 4:sta. Onhan retina paljon parempi, mutta ei tässä mistään VHS vs. bluray erosta puhuta...
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
13" MacBook Airin kokokin oli harkittu, me emme tee mini-läppäreitä.
Näin on steve sanonut farkut jalassa.
-
Viesti Kirjoittaja aaku11 »
Tai itse asiassa riippuu synkronointiasetuksista. Pidin itse aluksi eri kirjanmerkit Macissä ja iPadissä, mutta sitten muutin asetuksia niin että nekin synkkaantuvat.Hanttapuli kirjoitti:Itse itselleni vastaten. Muutokset päivittyivät ainakin tietokoneeseen. Ja tod.näk. seuraavan kerran puhelinta synkatessa siihenkin. Huomasin vasta nyt, että tyhmille kysymyksille on oma ketjunsaHanttapuli kirjoitti:Jos lisään, poistan tai muutan kirjanmerkkejä iPädissä, niin mitä niille tapahtuu iPhonessa ja Mäkissä synkkaamisen jälkeen?
-
Viesti Kirjoittaja IIIMacci »
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
-
Viesti Kirjoittaja juxa »
Ekoteko se olisi jos Hesari laskisi digilehden järjettömän korkeaa tilaushintaa. Kun paperilehti maksaa halvimmilaan vuodessa noin 250 euroa, digilehden hinta on melkein 200 euroa. Koska tuon parin satkun lisäksi joudun vielä kustantamaan lukulaitteen (vaikkapa nyt ipadin), hinta noin 600 euroa, jaettuna kahden vuoden käyttöiälle noin 300 euroa per vuosi sekä tietoliikenneyhteyden noin 100 euroa vuodessa (3G), eli kokonaiskustannukseksi tulee 200+300+100 = 600 euroa.IIIMacci kirjoitti:Digiversio tulee ehdottomasti käyttöön ja lehtiversion perun heti kun mahdollista! Huomioden ton paperimäärän ja koko ketjun paperitehtaalta ovelle ja roskiksen kautta kierrätykseen, niin onpas toi myös aikamoinen ekoteko!
-
Olen samaa mieltä että Digilehdet pitäisi olla halvempia - ainakin nyt sen verran mitä paino yms. jakelukustannuksissa säästävät. Mutta digilehti/kirja on esim. arkistointia ajatellen paljon parempi kuin painettu. Ajattele nyt jos säilyttäisit kaikki hesarit jossain kellarissa... vois täyttyä jo vuoden hesareista meijän pieni häkkikellarijuxa kirjoitti:Ekoteko se olisi jos Hesari laskisi digilehden järjettömän korkeaa tilaushintaa. Kun paperilehti maksaa halvimmilaan vuodessa noin 250 euroa, digilehden hinta on melkein 200 euroa. Koska tuon parin satkun lisäksi joudun vielä kustantamaan lukulaitteen (vaikkapa nyt ipadin), hinta noin 600 euroa, jaettuna kahden vuoden käyttöiälle noin 300 euroa per vuosi sekä tietoliikenneyhteyden noin 100 euroa vuodessa (3G), eli kokonaiskustannukseksi tulee 200+300+100 = 600 euroa.IIIMacci kirjoitti:Digiversio tulee ehdottomasti käyttöön ja lehtiversion perun heti kun mahdollista! Huomioden ton paperimäärän ja koko ketjun paperitehtaalta ovelle ja roskiksen kautta kierrätykseen, niin onpas toi myös aikamoinen ekoteko!

Ja jos sen iPadin oikeesti pyhittää kotilaitteeksi - lataa sille ne sisällöt kodin Wifillä tai koneen kautta niin ei noita tietoliikenneyhteydestäkään mee maksuja... nm. yli 4kk pädi wifissä ja kertaakaan kaivannut 3Gtä... iPhone hoitaa mobiilin webin tarpeet.

-
Viesti Kirjoittaja Psaikke »
Olen täysin eri mieltä, mielestäni ihanteellinen mobiiliuden ja käytettävyyden yhdistelmä olisi juuri tommonen n. 5-6 tuuman näytöllä varustettu pädi. Se korvaisi mulla varmasti kyllä iPhonen, jos siinä olisi siis myös puhelintoiminto, ja se menisi ihan taskussa mukana. Ostaisin kiljuen tuommoisen Pädin, varsinkin jos siinä olisi Retina-näyttö, vähintään 128 GB tallennustilaa, ym, ym...Kryptos kirjoitti:Ei taida tulla pienempää iPadia, jos Jobsin sanomisia on uskominen. Jokin aika sitten haastattelussa Jobs sanoi, että nykyinen koko on tarkkaan harkittu, ja pienempi ei yksinkertaisesti toimisi padina. Hän ei uskonut kilpailijoiden pienempien padien kovaan menestykseen juuri form factorin takia. iPadin koko on riittävän iso mukavaan webbiselailuun ja lukemiseen, leffojen ja tv-sarjojen katsomiseen, mutta vielä riittävän pieni kulkeakseen mukavasti mukana. Näin siis Big Steve tuumaili. Olen kyllä samaa mieltä. Tämä koko on just passeli.IIIMacci kirjoitti:Tohon näytön tarkkuuteen palten niin tosiaan nykyisen koon iPadi retinalla olis ihan hillitömällä resoluutiolla niin sekin puolustaa sitä että seuraava retina-ipad tulee olee puolet pienempi eli silloin resoluutio pysyy samana (ei tarvii appseja suunnitella uusiksi) ja tarkkuus tuplaantuu.
Retina näytöstä muuten - olin ihan tyytyväinen 3GS:n näyttöön, ja ihan hyvältä se vieläkin näyttää, vaikka nyt käytän jo iPhone 4:sta. Onhan retina paljon parempi, mutta ei tässä mistään VHS vs. bluray erosta puhuta...
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Sillä tietoliikenneyhteydellä ei sitten ole sulle mitään muuta käyttöä iPadissasi kuin se Hesarin haku, niinkö?juxa kirjoitti:Kun paperilehti maksaa halvimmilaan vuodessa noin 250 euroa, digilehden hinta on melkein 200 euroa. Koska tuon parin satkun lisäksi joudun vielä kustantamaan lukulaitteen (vaikkapa nyt ipadin), hinta noin 600 euroa, jaettuna kahden vuoden käyttöiälle noin 300 euroa per vuosi sekä tietoliikenneyhteyden noin 100 euroa vuodessa (3G), eli kokonaiskustannukseksi tulee 200+300+100 = 600 euroa.
Kun kerran lasket sen kokonaan tuohon iPad-Hesarin kustannukseksi.
Jos taas on muuta käyttöä, niin sittenhän se Hesarin haku tulee siinä "kaupan päälle", eikä sitä voi tuohon iPad-Hesarin hintaan laskea mukaan.
-Harri
-
Viesti Kirjoittaja Hepo »
Kalevaahan saa nykyään nettiversiona, joka sisältätää saman materiaalin kuin paperi versiokin. Vielä kun kääntäisivät iPad muotoon (ei tosin varmaan helppo homma). Paperi version jakelu taitaa olla suurimpia kustannus eriä, niin mikä ettei.Hanttapuli kirjoitti:Saapa nähdä miten nopeasti muut sanomalehdet lähtevät mukaan. Mielelläni vaihtaisin paperiversion Kalevasta iPad-versioon. Varsinkin, jos sen saisi halvemmalla.
Viime kesänä olin yhdellä mökillä ja kun tein kalevalleni osoitteen siirron tuolle mökille, niin ehdottivat myös nettiversiota. Melkein lämpesin ajatukselle, mutta päädyin lopulta paperi muotoiseen. iPad versio olisi varma valinta samassa tilanteessa ja saisi oman lehden heti eikä seuraavana päiväpostissa. Onnistuukohan iPadin lukeminen ulkona auringossa? Paperilehden luku ei onnistu aina, ainakaa kovassa tuulessa.
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
-
+ pieni koko
+ ei paperiroskaa
+ arkistoiminen helpompaa
+ voit lukea oman kotiseutusi lehden reissussakin ollessa
+ jakajan unohduksista ei tarvitse tuohtua
iPad-sanomalehden miinukset:
- siitä ei voi tehdä bioroskapussia
- ei voi tuoda työpaikan kahvipöytään kaikkien selattavaksi (no voisi ehkä, mutta ikävää, kun siivooja nakkaa sen roskikseen seuraavana aamuna)
- kärpästen tai muiden lentävien ötökoiden tappaminen sillä käy kalliiksi
- pakastimen sulatusvesien kuivaaminen sillä käy kalliiksi
- ulkokenkien kuivaaminen sen päällä käy kalliiksi
- pintojen suojaaminen sillä maalaustöiden ajaksi käy kalliiksi
- jne.
Ei nyt näin äkkiseltään muita pointteja tule mieleen...
-
Nyt ensimmäisen viikonlopun jälkeen, osin uuden laitteen huumassa, päädyn lukemaan saman lehden mielummin iPadilla.
Olen varma, että laite lisää useiden lehtien tilauskantaa. Itse en missään tapauksessa ostaisi irtonumeroita lehtiin, joita koneellani nyt on. Nähtäväksi tosin jää hiipuuko into ajan myötä.
Mistä tulee mieleen, että mitäkaikkia suomenkielisiä lehtiä iPadformaattiin tällä hetkellä saat:
TM, Teknari, HS, Suomen Kuvalehti, Anna, Gloria...
-
Sitä kun yrittää, sähköpostitilin asetukset eivät salli salasanan jättämistä avoimeksi, tapa joka pääkoneella onnistuu.
-
Viesti Kirjoittaja jomppeli »
-
Viesti Kirjoittaja BugsBunny »
Käytin iPadia syksyllä mm. jenkeissä, pääsin yleensä hotellissa verkkoon lätkällä paremmin kuin iPhonella. Noissa hotelliverkoissa täytyy joka kerta surffailun aluksi käydä kirjautumassa tai latelemassa salasana kirjautumissivulle. Jos verkkoon ei pääse, niin kannattaa pyytää respasta uusi salasana, niitä vaihdetaan välillä.ER kirjoitti:Ulkomaanmatkoilla ei ole päässyt sisään hotellien avoimiin tai saadun salasanan kanssa suojattuihin verkkoihin.
Lentokenttien wlanit, mm. Hki, Pariisi, Philadelphia, oli vähän on-off, välillä toimi, välillä ei. Phillyssä toimi jossain päin terminaalia paremmin kuin ulommaisessa kulmassa.
-
Viesti Kirjoittaja juxa »
Mulla kun ei ole ipadia. Ja ehkei tulekaan, kun en sille ole keksinyt (vielä) fiksua käyttötarkoitusta. Kiva lelu varmaan, eräänlainen tämän päivän pippelinjatke, "must have, vaikken oikein tiedäkään mitä sillä tekisi". Kun muun tietoteknisen duunin teen muilla vekottimilla (iMac kotikoneena, työn puolesta Fujitsun kannettava) niin tuon ipadin rooliksi jäisi lähinnä mainittu nettilehtien yms lukeminen muualla kuin kotona. Siinä mielessä se laitekulu ja tietoliikennekulu kohdistuisivat melko suoraviivaisesti vain noihin. Tien päällä ollessa pääsee nettiin puhelimella, ja se on aina mukana. Ipad ei niin helposti kulje mukana farkkujen taskussa..harri kirjoitti: Sillä tietoliikenneyhteydellä ei sitten ole sulle mitään muuta käyttöä iPadissasi kuin se Hesarin haku, niinkö?
Kun kerran lasket sen kokonaan tuohon iPad-Hesarin kustannukseksi.
Jos taas on muuta käyttöä, niin sittenhän se Hesarin haku tulee siinä "kaupan päälle", eikä sitä voi tuohon iPad-Hesarin hintaan laskea mukaan.
-Harri
-
Kuullostaa enenemmäkin iPhone XL:ltä kuin iPadiltä.. lehtien ja webin mukavaan selaamiseen tommonen kämmenlaite on liian pieni mielestäni.Psaikke kirjoitti:Olen täysin eri mieltä, mielestäni ihanteellinen mobiiliuden ja käytettävyyden yhdistelmä olisi juuri tommonen n. 5-6 tuuman näytöllä varustettu pädi. Se korvaisi mulla varmasti kyllä iPhonen, jos siinä olisi siis myös puhelintoiminto, ja se menisi ihan taskussa mukana. Ostaisin kiljuen tuommoisen Pädin, varsinkin jos siinä olisi Retina-näyttö, vähintään 128 GB tallennustilaa, ym, ym...Kryptos kirjoitti:Ei taida tulla pienempää iPadia, jos Jobsin sanomisia on uskominen. Jokin aika sitten haastattelussa Jobs sanoi, että nykyinen koko on tarkkaan harkittu, ja pienempi ei yksinkertaisesti toimisi padina. Hän ei uskonut kilpailijoiden pienempien padien kovaan menestykseen juuri form factorin takia. iPadin koko on riittävän iso mukavaan webbiselailuun ja lukemiseen, leffojen ja tv-sarjojen katsomiseen, mutta vielä riittävän pieni kulkeakseen mukavasti mukana. Näin siis Big Steve tuumaili. Olen kyllä samaa mieltä. Tämä koko on just passeli.IIIMacci kirjoitti:Tohon näytön tarkkuuteen palten niin tosiaan nykyisen koon iPadi retinalla olis ihan hillitömällä resoluutiolla niin sekin puolustaa sitä että seuraava retina-ipad tulee olee puolet pienempi eli silloin resoluutio pysyy samana (ei tarvii appseja suunnitella uusiksi) ja tarkkuus tuplaantuu.
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka