Mac Mini olohuoneen mediasoittimeksi
-
Re: Mac Mini olohuoneen mediasoittimeksi
Viesti Kirjoittaja yupoong »
Ulkoinen kovalevy voi toki olla osioitu. Itselläni mac minin ulkoisella kovalevyllä eyetv:n kansio omalla osiollaan ja toisella osiolla time machinen backup. Muut mediat (itunes jne) ovat minin omalla kovalevyllä. Toki tällä ratkaisulla eyetv:n kansio ei ole varmistettu backupilla, mutta tärkein eli järjestelmä ohjelmineen sekä itunesin kirjasto on turvassa. En valitettavasti pääse kokeilemaan tuota jaetun itunes kirjaston synkronointia kun mac mini on muuton jäljiltä w-lanin kantamattomissa.
Itselläni on 1,83 ghz / 2gt mac mini joka on vga:lla kiinni hd ready panasonicissa. Ainoa asia joka tuntuu tällä kokoonpanolla hieman raskaalta on iso resoluutioiset mkv-videot. Toki nämäkään ei itsessään pätki vaan ainoastaan jos taustalla tapahtuu muuta raskaampaa. Kannattaa ehkäpä kokeilla pienempää resoluutiota, jos ei vika häviä niin ainakin se on pois suljettu. Full hd:ssa on aika paljon enemmän pikseleitä ajettavana kuin pienissä/vanhoissa lcd-näytöissä.
-
Viesti Kirjoittaja silma »
Sitten tarviis vähän kokemusta muilta elikkä kone on 2ghz / 4gb / 9400 nvidia mac mini SL serverillä olen tuossa plexiä ajanut sonyn 55ex500 töllöön mini dp / dvi -> dvi / hdmi kaapelilla ja pyörii moitteetta 1080p leffat mutta lykkäsin nyt tuohon elgaton diversityn kiinni ja ajattelin että jos tuosta saisi vaimo ystävällisen tallentavan digiboksin

Eyetv 3.5 versio niin full screenissä tulee usein lip synkissä onkelmaa ei meinaa pysyä kohillaan koskaan..full screenissä myös OSD elikkä kun yrittää päästä guidea katsomaan sun muuta on ihan järkyttävän hidas!! harmony remote toimii kuin mudassa kahlaus ja remotebuddyllä ohjelmoituna esim elgaton kakessa oleva info näppäin ei harmonyssa suostu näyttämään sitä pitempää versiota siitä infosta? myös tuo elgaton oma kake on pohjanoteeraus huh...
http://www.geekzone.co.nz/lotech <--- noitten ohjeitten mukaan konffasin systeemin vielä pitäisi tuo plexin komennot mapata harmonyyn mutta mutta en vain tajua miten tuo on noin tahmanen ärh..
onko kellään mitään parannus ideaa tai miten muu porukka on nuo systeemit säätäny?
-
-
Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »
-
Viesti Kirjoittaja Marbo »
Itelläni on tällä hetkellä niin, että kun telkkarin käynnistää Harmony säätimestä niin minikin herää samalla ja kun laittaa TV:n kiinni niin mini mennee nukkumaan. Tällä hetkellä tuo TV:n ja mini sijottelu ei oo mitenkää parhain koska välillä jää mini menemättä nukkumaan ja sitä varten oon laittanu, että se menee nukkumaan klo 3:lta yöllä. Mites teillä homma hoidetaan?
-
Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »
Never on sleepissa asetuksena. Eli pistän koneen nukkumaan manuaalisesti.Marbo kirjoitti:Mites teillä hoituu noi virransäästöominaisuudet? Hurraako mini koko ajan vai meneekö se joskus nukumaan?
Itelläni on tällä hetkellä niin, että kun telkkarin käynnistää Harmony säätimestä niin minikin herää samalla ja kun laittaa TV:n kiinni niin mini mennee nukkumaan. Tällä hetkellä tuo TV:n ja mini sijottelu ei oo mitenkää parhain koska välillä jää mini menemättä nukkumaan ja sitä varten oon laittanu, että se menee nukkumaan klo 3:lta yöllä. Mites teillä homma hoidetaan?
-
- yöllä (kun oletettavasti mahdolliset eyetv ajastukset on hoidettu) kone nukkumaan
- alkuillasta koneen herätys, kun jostain syystä eyetv ei konetta aina herätä ajastuksista huolimatta
-
Mac Mediakeskuksena - tuleeko tästä koskaan todella hyvää?
Viesti Kirjoittaja Notawiz »
Ostin ihan hiljattain Mac Minin - ajatuksenani luoda siitä vähitellen mediakeskus. Ensimmäinen homma, se iso pohjatyö, olisi kaikkien 700 dvd-levyn rippaaminen kovalevylle. (Lienen piakkoin 1-2 ulkoisen kovalevyn tarpeessa...)
Koska pidän siitä, että levyt ovat kokonaisina koneella (menuineen, ekstroineen jne), ostin RipIt-ohjelman ja aloin siirtää levyjä koneelle video_ts-tiedostoiksi - en siis oletusasetusten mukaisesti dvdmedia-tiedostoiksi, koska ne ymmärtääkseni toimivat eri ohjelmissa sattumanvaraisemmin ja ovat oikeastaan lähestulkoon sama asia kuin video_ts-tiedostokansio.
En ole vielä osannut päättää, mitä ohjelmaa alkaisin käyttää. Front Row on vähän karu, mutta sen tietty pitäisi olla toimiva. Plexiä, XBMC:tä ja paria muuta olen kokeillut, mutta olen joka ainoassa törmännyt samaan ongelmaan: ne eivät toimi. Tavalla tai toisella on kaikissa jotain pielessä.
Plexin valikot esimerkiksi eivät näytä siltä, miltä niiden tutorialien mukaan pitäisi näyttää. Foorumeilta olen lueskellut vastaavia valituksia, ja monet ovat ratkaisun löytäneetkin - minä en. Nehän toki ovat keskeneräisiä ohjelmia, joten erilaiset ongelmat ovat hyvin mahdollisia.
Mutta kun minä en saa Front Rowtakaan toimimaan järkevästi. Kaukosäätimen käyttö on erittäin hankalaa. Ripattujen dvd-levyjen menut toimivat miten sattuu - jotkut eivät toimi ollenkaan. Joidenkin levyjen valikoihin ei edes pääse - mikä yleensä tarkoittaa vähintään sitä, että elokuva pitää sitten katsoa ilman tekstitystä. Myöskään fast forward / rewindia en kertakaikkiaan tajua - välillä se ei toimi ollenkaan ja silloinkin kun se toimii, se on aivan järjettömän nopea.
Varmaankin pääsisin helpommalla jos vetäisin dvd-levyltä koneelle vain "sen mitä tarvitsee", eli vaikkapa itse elokuvan Dolby Stereo -raidalla ja tekstityksellä (tai whatever), kaikki pakattuna yhdeksi jöötiksi. Epäilemättä Front Row toimisi sellaisten kanssa kuin unelma. Mutta kun olen suunnaton ekstrojen ja sensellaisten ystävä, niin mieluisin tilanne olisi että kovalevyllä olisi ihan täydellinen dvd-kirjasto.
Olenko ihan hakoteillä? Onko tilanne ohjelmistojen ja teknologian suhteen sellainen, että pitäisi vain tyytyä vähempään?
Mitä ohjelmia te käytätte? Mistä parhaat kokemukset? Onko joku saanut kuvailemani kaltaisen systeemin toimimaan moitteettomasti?
16 GB 1866 MHz DDR3
AMD FirePro D500 3 GB
Cinema Display
Blackmagic Dock (2 x 2 TB SSD), Samsung T3 ext 2 TB SSD, Transcend 1TB SSD
iPad Pro
iPhone 6s
-
Re: Mac Mediakeskuksena - tuleeko tästä koskaan todella hyvä
Viesti Kirjoittaja tjm »
Voin hyvin muistaa väärin, mutta jonkin ohjelman kanssa remote mielestäni toimi niin, että nopea painallus->seuraava/edellinen chapter, pidempi painallus ja vapautus ->"normaali" FF/Rewind, nappi pohjassa->nopea FF/Rewind. Jos ei auta tai toimi näin, niin todnäk muistan sitten omiani...Notawiz kirjoitti:Myöskään fast forward / rewindia en kertakaikkiaan tajua - välillä se ei toimi ollenkaan ja silloinkin kun se toimii, se on aivan järjettömän nopea.
Mac mini 2.26GHz C2D 4GB + EyeTV 610
-
Viesti Kirjoittaja jjari »
Jos tämä on isoin ongelma Plexin kanssa niin eikö se ole jo aika lähellä todella hyvää? Ei sen käyttäminen niin rakettitiedettä ole. Plex taitaa vaan olla The Mediakeskussofta macille.Notawiz kirjoitti: Plexin valikot esimerkiksi eivät näytä siltä, miltä niiden tutorialien mukaan pitäisi näyttää. Foorumeilta olen lueskellut vastaavia valituksia, ja monet ovat ratkaisun löytäneetkin - minä en. Nehän toki ovat keskeneräisiä ohjelmia, joten erilaiset ongelmat ovat hyvin mahdollisia.
iPhone 4 16GB - 5.1
Airport Express N
Shuffle 2GB
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Niin ja samalla katosi bittiavaruuteen mun kommenttini...arttula kirjoitti:Yhdistetty edelliset kolme viestiä jo olemassaolevaan ketjuun
No yritetään.
Tässähän on hauskinta se, että valitetaan sitä, kun DVD-julkaisijat ovat tehneet parhaansa, jotta käyttäjä Notawizin esittämä levyjen rippaus kovalevylle ei onnistuisi ja jopa jossain määrin onnistuneetkin.
En sinänsä sano, että asiat olisivat oikein näin, mutta toisaalta, DVD-julkaisijoilla on oikeus pyrkiä vaikeuttamaan warettajien toimintaa. Valitettavaa on se, että tästä kärsivät myös rehelliset kuluttajat, kuten tässä.
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Hops... Sorry...MacFinn kirjoitti:Niin ja samalla katosi bittiavaruuteen mun kommenttini...arttula kirjoitti:Yhdistetty edelliset kolme viestiä jo olemassaolevaan ketjuun
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Tavallaan olet. Kuten tuossa jo todettiin, ei niitä kaupallisia DVD-leffoja ole edes tarkoitettu ripattaviksi, eivätkä ne rippaustyökalutkaan ole vesuria tai kirvestä hienovaraisempia veistotyökaluja.Notawiz kirjoitti: Olenko ihan hakoteillä? Onko tilanne ohjelmistojen ja teknologian suhteen sellainen, että pitäisi vain tyytyä vähempään?
Vasta viime vuosina joidenkin DVD-levyjen mukana on alkanut ilmestymään myös erillinen mp4-versio kyseisestä levystä. Kannattaisi varmaan pyrkiä kannustamaan noita sisällöntuottajia moisen politiikan yleisempään käyttöön. Tai vaikka nopeuttamaan noiden leffojen saatavuutta netin kautta myös tänne pohjoiseen periferiaan.
Samoten niiden Front Rown perustoimintojen arvostelu pelkkien ripattujen DVD-leffojen perusteella ei vaikuta kovin järkevältä. Kyllä ne oikeanlaisen materiaalin kanssa näyttäisivät toimivan ihan johdonmukaisesti.
Front Rowssa on kaiketi ihan sama logiikka kuin esim. ATV:n ohjaimessa, eli yksi klikkaus oikealle kelaa eteenpäin, toinen kelaa kovempaa, ja kolmas vielä kovempaa. Oikean napin pitäminen pohjassa hyppyyttää videota/audiota eteenpäin tammanloikka kerrallaan, tjsp.
-
Viesti Kirjoittaja Frequency »
Tästäpä innostuneena aloin hahmottelemaan päässäni miten tuollaisen voisi itse väsätä halvemmalla. Tänään tuli vähän fotosopattua ja totesin samalla että ei ole kyllä tällaiseen suunnitteluun tarkoitettu ohjelma mutta kyllä silläkin ajatuksia suurinpiirtein saa näytille

Bauhausista sattui löytymään massiivipuusta valmistetun pöytälevyn hukkakappaleita edukkaasti joten pitää alkaa siitä työstämään. Alkujaan on vähän painavaa materiaalia kun 22x60x4cm palanen painaa miltei 4kg mutta pitänee palastella ylimääräiset pois niin ehkä levyn saa huomattavasti kevyemmäksi

Tarkoituksena siis saada touchpad sekä näppäimistön alumiini mahdollisimman lähelle puun tasoa. Rannetuki näyttää kuvassa kohtuu isolta mutta yllättävän mukavalta tuon kokoinen tuntui oman ranteeni alla kun kourat ovat näin isot mitä itselläni

kuva suurempana: http://www.thot.fi/~frequency/rojekti.jpg

kuva suurempana: http://www.thot.fi/~frequency/rojekti2.jpg
http://tekniikanarmoilla.blogspot.com
-
Viesti Kirjoittaja steelduck »
-
Viesti Kirjoittaja -T- »
Ei tietoa miten tämä yksilö toimii, mutta noita "IR extender"-laitteita voi kokeilla. Ainakin teoriassa tuon pitäisi toimia. Logitechin kalliimpien Harmony kaukosäätimien (radiotaajuuksilla) toimivat vastaavat ovat ainakin ihan toimivia, mutta ne tosiaan vaativat Logitechin oman kalliihkon kaukosäätimen.steelduck kirjoitti:Onko Mac minille olemassa hyvää infrapunaportin "jatkojohtoa"? Eli tuo mini on sellaisessa paikassa, että kaukosäädin ei yletä sinne ja pitäisi saada ir-portti parimetrisen piuhan päähän.
-
http://twistedmelon.com/mira/hardware.html
-
Viesti Kirjoittaja kuda »
Tietokone-pohjalle rakennettu mediakeskus olisi tarkoitus rakentaa. Homman pitäisi hanskata musiikki, HD, nauhoittava digiboxi welhon ohjelmakorttilla + tietysti julkiset kanavat ja nettiradiot. Kuvaa ei tarvitse tokikaan saada kuin yhteen töllöön ja audiotakaan ei syötetyä enempää kuin yhteen laitteeseen samanaikaisesti. Koko systeemi pitäisi olla kaukosäätimellä hoidettavissa. Ketju laitaa miettimään onko Mac-maailma sittenkään se oikea alusta tälle hommalle.
Siis mielipiteitä: pc vai mac rautaa pohjalle? Tässä asiassa "aatteeliset" kysymykset eivät ole merkityksellisiä vaan tavoite on toimiva systeemi ilman ongelmia, nykyinen ei tietokoneistettu systeemi kun toimii 100% ongelmitta ja huonompaan suuntaan tässä ei ole tietenkään tarkoitus mennä.
-
-
Viesti Kirjoittaja dasurpha »
-
Viesti Kirjoittaja Rujoenkeli »
Testauksen jälkeen tulin minäkin samaan tulokseen, että kaikissa on jotain pielessä.Notawiz kirjoitti:Päivää. En saanut haulla esiin ongelmaani, vaikka ihmettelisin suuresti jos olisin ainoa tämän kanssa painiva.
Ostin ihan hiljattain Mac Minin - ajatuksenani luoda siitä vähitellen mediakeskus. Ensimmäinen homma, se iso pohjatyö, olisi kaikkien 700 dvd-levyn rippaaminen kovalevylle. (Lienen piakkoin 1-2 ulkoisen kovalevyn tarpeessa...)
Koska pidän siitä, että levyt ovat kokonaisina koneella (menuineen, ekstroineen jne), ostin RipIt-ohjelman ja aloin siirtää levyjä koneelle video_ts-tiedostoiksi - en siis oletusasetusten mukaisesti dvdmedia-tiedostoiksi, koska ne ymmärtääkseni toimivat eri ohjelmissa sattumanvaraisemmin ja ovat oikeastaan lähestulkoon sama asia kuin video_ts-tiedostokansio.
En ole vielä osannut päättää, mitä ohjelmaa alkaisin käyttää. Front Row on vähän karu, mutta sen tietty pitäisi olla toimiva. Plexiä, XBMC:tä ja paria muuta olen kokeillut, mutta olen joka ainoassa törmännyt samaan ongelmaan: ne eivät toimi. Tavalla tai toisella on kaikissa jotain pielessä.
Plexin valikot esimerkiksi eivät näytä siltä, miltä niiden tutorialien mukaan pitäisi näyttää. Foorumeilta olen lueskellut vastaavia valituksia, ja monet ovat ratkaisun löytäneetkin - minä en. Nehän toki ovat keskeneräisiä ohjelmia, joten erilaiset ongelmat ovat hyvin mahdollisia.
Mutta kun minä en saa Front Rowtakaan toimimaan järkevästi. Kaukosäätimen käyttö on erittäin hankalaa. Ripattujen dvd-levyjen menut toimivat miten sattuu - jotkut eivät toimi ollenkaan. Joidenkin levyjen valikoihin ei edes pääse - mikä yleensä tarkoittaa vähintään sitä, että elokuva pitää sitten katsoa ilman tekstitystä. Myöskään fast forward / rewindia en kertakaikkiaan tajua - välillä se ei toimi ollenkaan ja silloinkin kun se toimii, se on aivan järjettömän nopea.
Varmaankin pääsisin helpommalla jos vetäisin dvd-levyltä koneelle vain "sen mitä tarvitsee", eli vaikkapa itse elokuvan Dolby Stereo -raidalla ja tekstityksellä (tai whatever), kaikki pakattuna yhdeksi jöötiksi. Epäilemättä Front Row toimisi sellaisten kanssa kuin unelma. Mutta kun olen suunnaton ekstrojen ja sensellaisten ystävä, niin mieluisin tilanne olisi että kovalevyllä olisi ihan täydellinen dvd-kirjasto.
Olenko ihan hakoteillä? Onko tilanne ohjelmistojen ja teknologian suhteen sellainen, että pitäisi vain tyytyä vähempään?
Mitä ohjelmia te käytätte? Mistä parhaat kokemukset? Onko joku saanut kuvailemani kaltaisen systeemin toimimaan moitteettomasti?
Ainoa millä saa video ts-kansiot katsottua ilman että mikään tökkii, on käyttää siihen koneen omaa DVD-soitinta. Tällöin elokuva toimii valikkoja myöten aivan kuin levy olisi koneessa ja Applen omalla kaukosäätimellä.
Käyttöliittymä saattaa olla pikkasen karu jos vertaa vaikka Plexiin, mutta saahan tuossakin sentään elokuvan kannen näkösälle.
-
Viesti Kirjoittaja jeppe »
Onkohan tyhmä kysymys, mutta voisiko nuo DVD:t vaan ottaa imagena koneelle ja mounttaat sitten kun haluat katsella? Toimii samalla tavalla kuin jo pistäisit levyn asemaan kun mounttaat virtuaalisena levynä?Rujoenkeli kirjoitti:Testauksen jälkeen tulin minäkin samaan tulokseen, että kaikissa on jotain pielessä.Notawiz kirjoitti:Päivää. En saanut haulla esiin ongelmaani, vaikka ihmettelisin suuresti jos olisin ainoa tämän kanssa painiva.
Ainoa millä saa video ts-kansiot katsottua ilman että mikään tökkii, on käyttää siihen koneen omaa DVD-soitinta. Tällöin elokuva toimii valikkoja myöten aivan kuin levy olisi koneessa ja Applen omalla kaukosäätimellä.
Käyttöliittymä saattaa olla pikkasen karu jos vertaa vaikka Plexiin, mutta saahan tuossakin sentään elokuvan kannen näkösälle.
-
Viesti Kirjoittaja Rujoenkeli »
-
Viesti Kirjoittaja Frequency »

Kuva suurempana täältä: http://i10.aijaa.com/b/00782/7241039.jpg
EDIT: Jos joku ihmettelee miksi puuta on myös ranteen alla niin sepä siihen vastaakin, kirjoittaminen sujuu paljon paremmin kun ei tarvitse kannatella käsiä ilmassa

EDIT2: Niin ja yllättävän hyvin sain onnistumaan touchpadin upotuksen puun tasolle. Kuvassa valo tekee kepposia, todellisuudessa touchpad on millin kymmenyksien tarkkuudella puun tasossa

http://tekniikanarmoilla.blogspot.com
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka