Hei, arvon Apple -harrastajat!
Tarkoituksena olisi siis päästä Macin kyytiin ensimmäistä kertaa elämässäni. Kärpänen iski jo vuosia sitten, mutta jotenkin olen vain karttanut asiaa. Nyt kuitenkin kiinnostus on ylittänyttänyt rajansa ja Mac olisi pakko-ostos. Takana on PC tausta, joten Macin suhteen olen erittäin ulkona asiosita.
Siksi haluaisinkin esittää muutamia aloittelijan tyhmiä kysymyksiä:
- Millaista Macia minun kannattaisi harkita käyttööni? Käyttötarkoituksena olisi internetin peruskäyttö, elokuvien katselu, musiikin kuuntelu, kuvankäsittely ja satunnaisesti videopuolen editointi. Uusien mielenkiintojen mukaan toki ilmestyy uusia ohjelmia, mutta toistaiseksi en usko niiden olevan edellämaittuja raskaampia. Totta kai parempi kone aina kiehtoo, mutta "turhasta" en haluaisi kuitenkaan maksaa. Pelispeksejä en hae, sillä pelaamiseni painottuu konsolipuolelle.
- Kuinka perillä pitäisi olla raudasta? Eli ovatko mahdolliset fyysiset viat yleisesti tiedossa ja niihin löytyy suht helposti ratkaisu, vai onko uniikkeja rautavikoja enemmänkin, mihin vaadittaisiin rautaista ammattitaitoa? Ruohojuuritasolla haen kysymyksellä siis sitä, että ovatko Macit aloittelijaystävällisiä joka suhteessa, vai vaaditaanko "normaalia" parempaa tietämystä tietokoneista? Olen kuitenkin päättänyt ruveta itsenäiseen opiskeluun näissä asioissa, että motivaation puutetta ei tule olemaan.
-Uutena suoraan Applelta olisi tarkoitus kone ostaa, mutta ensimmäisenä silmään pisti kovalevyn suurennus. On hirveän hintaista, joten kysynkin, että kannattaako mennä sillä vakiomäärällä mikä on siihen määrätty ja tarpeen tullessa ostaa muualta suurempi ja asennututtaa se osaavalla kaverilla, vaiko suoraan koneen speksejä määriteltäessä valita suurempi muisti? Huh, tulipa lausehirviö.
Siinä siis päällimmäisiä ajatuksia kysymyksinä. Moniin kysymyksiin olenkin jo saanut vastauksia Hopeista Omenaa lukemalla!
Kiitoksia suuresti jo etukäteen!
Ensikertalainen Macin parissa
Keskustelua kannettavista
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Ensikertalainen Macin parissa
Viesti Kirjoittaja Chrol »
-
Re: Ensikertalainen Macin parissa
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Virrat päälle ja käyttämään, rautapuolesta ei tarvitse suuremmin tietää mitään. Jos rauta on rikki, niin sittenhän se on huollon paikkaChrol kirjoitti:- Millaista Macia minun kannattaisi harkita käyttööni? Käyttötarkoituksena olisi internetin peruskäyttö, elokuvien katselu, musiikin kuuntelu, kuvankäsittely ja satunnaisesti videopuolen editointi. Uusien mielenkiintojen mukaan toki ilmestyy uusia ohjelmia, mutta toistaiseksi en usko niiden olevan edellämaittuja raskaampia. Totta kai parempi kone aina kiehtoo, mutta "turhasta" en haluaisi kuitenkaan maksaa. Pelispeksejä en hae, sillä pelaamiseni painottuu konsolipuolelle.
- Kuinka perillä pitäisi olla raudasta? Eli ovatko mahdolliset fyysiset viat yleisesti tiedossa ja niihin löytyy suht helposti ratkaisu, vai onko uniikkeja rautavikoja enemmänkin, mihin vaadittaisiin rautaista ammattitaitoa? Ruohojuuritasolla haen kysymyksellä siis sitä, että ovatko Macit aloittelijaystävällisiä joka suhteessa, vai vaaditaanko "normaalia" parempaa tietämystä tietokoneista? Olen kuitenkin päättänyt ruveta itsenäiseen opiskeluun näissä asioissa, että motivaation puutetta ei tule olemaan.

Oletko kannettavaa vai pöytäkonetta miettinyt? Melko lailla mikä tahansa nykykoneista riittää kuvaamaasi käyttöön, toki nopeampi on aina nopeampi...
/---
ap
Isomursu kertoo, että delfiinikaksikko oli emo ja poikanen.
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Hienoa! Tuon halusinkin kuulla. Kiitos vastauksesta!
Tosiaan, unhodin mainita, että kannettava malli olisi kyseessä.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tosiaan, unhodin mainita, että kannettava malli olisi kyseessä.
-
Viesti Kirjoittaja janio »
Itse ostin ensimmäisen Macin reilu vuosi sitten. Tietokoneen toiminnasta ymmärrän yhtä paljon kuin sika satelliitista. Macin käyttö onnistunut helposti, sillä tarvitsee vain osata löytää käynnistys-nappi niin kone hoitaa muut. Eli raudasta ei tarvitse tietää juuri mitään. Erityisesti ensimmäinen käynnistys yllätti iloisesti, sillä olen joutunut pari PC-konetta ottamaan uutena käyttöön, eikä niiden käyttöönotto ole ollut läheskään niin helppoa kuin Macin! Ja jos konetta käyttäessä tulee jokin ongelma eteen tarvitsee vain yläpalkista valita ohjeet ja kirjoittaa ongelma siihen, 90%:sesti olen löytänyt ratkaisun tällä tavalla, jos näin ei löydy nii Hopeinen Omena on auttanut noissa lopuissa ongelmissa.
Oma valintani kohdistui MacBookin perus-malliin, sama malli jota myyvät vieläkin. Sen tehot ovat minulle riittäneet mainiosti, käyttöni on hyvin pitkälle saman kaltaista kuin sinunkin. Tosin videoita en ole editoinut, kuvia tulee editoitua muutaman kerran kuukaudessa. Itseäni miellyttää myös se miten helppo kone on ottaa mukaan matkaan, sillä se on ulkomitoiltaan pieni, eikä painakkaan hirveästi. Myös akku kestää kiitettävän pitkään. Suurempaa näyttöä olen kaivannut vain välillä kuvia muokatessa, muuten tämä reilu 13'' riittää hyvin.
Oma valintani kohdistui MacBookin perus-malliin, sama malli jota myyvät vieläkin. Sen tehot ovat minulle riittäneet mainiosti, käyttöni on hyvin pitkälle saman kaltaista kuin sinunkin. Tosin videoita en ole editoinut, kuvia tulee editoitua muutaman kerran kuukaudessa. Itseäni miellyttää myös se miten helppo kone on ottaa mukaan matkaan, sillä se on ulkomitoiltaan pieni, eikä painakkaan hirveästi. Myös akku kestää kiitettävän pitkään. Suurempaa näyttöä olen kaivannut vain välillä kuvia muokatessa, muuten tämä reilu 13'' riittää hyvin.
-
Viesti Kirjoittaja Jonesy »
Sekä muistilaajennukset että suuremmat kiintolevyt kannattaa ehdottomasti ostaa itse muualta kuin Applelta, jos vain tuttavapiiristä löytyy joku, jolta päivitysoperaatio sujuu (eikä se vaikeaa olekaan). Applen omat muisti- ja kiintolevypäivitykset ovat aivan törkeän hintaisia. Muistia suosittelen ehdottomasti hankkimaan jonkin verran lisää, sitä ei ole koskaan liikaa. Kiintolevytilan tarve taas on täysin itsestä kiinni. Jos on odotettavissa tuhatmäärin RAW-tason valokuvia, kannattaa hankkia mahdollisimman iso kiintolevy. Jos tilantarve on vähäistä, vakiollakin pärjää.Chrol kirjoitti: -Uutena suoraan Applelta olisi tarkoitus kone ostaa, mutta ensimmäisenä silmään pisti kovalevyn suurennus. On hirveän hintaista, joten kysynkin, että kannattaako mennä sillä vakiomäärällä mikä on siihen määrätty ja tarpeen tullessa ostaa muualta suurempi ja asennututtaa se osaavalla kaverilla, vaiko suoraan koneen speksejä määriteltäessä valita suurempi muisti? Huh, tulipa lausehirviö.
Jos päädyt valitsemaan MacBook Airin (mikä mielestäni ei ehkä ole tarpeisiisi aivan paras mahdollinen kone), laajennukset kannattaa tilata valmiiksi jo Applelta - Airin muisti- ja tallennuspiirejä (kiintolevyähän laitteessa ei ole) ei voi päivittää itse jälkikäteen.
A.M.S.G.
-
Viesti Kirjoittaja deissi »
Kovalevy ja muistit ovat Applelta ostettuna aivan järkyttävän hintaisia. Halvemmalla saattaisi päästä, jos ostat koneen jälleenmyyjältä, joka itse vaihtaa koneeseen kovalevyn. Ymmärtääkseni kovalevyn vaihtaminen itse ei vaikuta takuuseen, joten jos kokemusta koneiden asentelusta on, löytyy netistä ohjeita vaihtoon runsaasti. Vaihtaminen on melko helppoa.Chrol kirjoitti: -Uutena suoraan Applelta olisi tarkoitus kone ostaa, mutta ensimmäisenä silmään pisti kovalevyn suurennus. On hirveän hintaista, joten kysynkin, että kannattaako mennä sillä vakiomäärällä mikä on siihen määrätty ja tarpeen tullessa ostaa muualta suurempi ja asennututtaa se osaavalla kaverilla, vaiko suoraan koneen speksejä määriteltäessä valita suurempi muisti?
-
Viesti Kirjoittaja mmikko »
Tuohon käyttöön sopii varmasti jo ihan perus Macbook. Kuitenkin suosittelen perusmallia MacBook Prosta. Hintaeroa ei ole kuin about 150€ ja sillä saa alumiinikuoret, 4gb muistia ja taustavalaistun näppiksen (hyödyllinen oikeasti). Muistit (2x2gb) maksaa erikseen varmaan about 70€. Itse ainakaan en näistä alumiinikuorista enään muoviseen vaihtaisi. Muutenhan 13" Macbook & Macbook Pro ovat tällä hetkellä raudan puolesta identtisiä.
Ja onhan tuota Macbook Prota välillä myyty alle tonnilla...
Kovalevyn voi vaihtaa kohtuulliseen hintaan varmasti kaikki Premium jälleenmyyjät. Teet sitten vakio levystä vaikka ulkoisen levyn erillisellä kehikolla.
Ja onhan tuota Macbook Prota välillä myyty alle tonnilla...
Kovalevyn voi vaihtaa kohtuulliseen hintaan varmasti kaikki Premium jälleenmyyjät. Teet sitten vakio levystä vaikka ulkoisen levyn erillisellä kehikolla.
Macbook Pro 14" | iPhone 13 Pro | TV 4k | Watch S7
-
Vau, täällähän tulikin kaikki tarvittava tieto vikkelään!
Kiitoksia paljon kaikille vastanneille! Nyt on huomattavasti helpompi tehdä ostopäätös![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kiitoksia paljon kaikille vastanneille! Nyt on huomattavasti helpompi tehdä ostopäätös
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka