No nyt sain uuden työkoneen (läppärin rinnalle tehokas pöytäkone) josta tuli loppujen lopuksi quad core prossulla varustettu deskari jossa paljon muistia ja SSD levy. Käyttiksenä siinä on Linux joka toimii ihan hyvin tarkoitukseensa (koodausta softalle joka pyörii myöhemmin linuxin päällä). Kuitenkin tämän myötä tuli ongelmia myös kotiin. Yhtäkkiä kun on tottunut SSD levyyn niin tämä imac kotona tuntuu ihan rikkinäiseltä. Valitettavasti en oikein näe miten saisin kotikoneeseen SSD'tä kun sisälle mahtuu vain yksi levy (eikä ~240GB SSD riitä).
Ajattelin että voisin hankkia siis uuden koneen, mutta ei sopivaa tunnu olevan saatavilla. 27" iMac on liian iso tähän olohuoneen nurkkaan, enkä todellakaan halua Applen toimittamia paskoja SSD levyjä (ja jos ei ota niin silloinhan niissä iMaceissa ei ole kiinnitysraameja eikä piuhoja ssd'lle). Muutenkin jo nykysen iMacin kovalevyn vaihto on harvinaisen vittumainen operaatio (tosin olen jo kolmesti sen tehnyt).
Mac Pro menee budjetin yli. Mun mielestä se yhden prossun versio ei oikein ole hintansa väärti kun en kuitenkaan tarvitse sen tukemia muistimääriä. Kahden prossun versio taas on speksien perusteella varsin kilpailukykyinen (jos oikeasti haluis ladata sen täyteen ECC muistia ja 12 ydintä), mutta kun en minä moista hae.
Eli käytännössä vaihtoehtoja ei oikein ole? Muuta kuin ehkä etsiä joku käytetty G5 torni / vanha Mac Pro?
Hackintosh ei kiinnosta suuremmin, mielummin pitäisin konetta jonka kanssa ei tarvitse säätää. Linux tuntuu olevan kohtuullisen kypsä jo nykypäivänä, mutta vaikea uskoa että löytyisi hyvää iPhoton korvaajaa.

Miten tämä yhtäkkiä muuttui näin hankalaksi?