MacProlla Editoinnin sujuvuus FCP- EX1
-
kallephone
MacProlla Editoinnin sujuvuus FCP- EX1
Viesti Kirjoittaja kallephone »
Ne jotka omitaa MAC Pron, FCP:N ja on leikannut sillä sonyn EX-1/EX-3 matskua niin voisivatko kertoa kuinka homma toimii! Eli onko leikkaus työ oikeasti sujuvaa? Olen kysellyt applen jäälleenmyyjiltä ja muutamilta, jotka ovat "leikannut" vastauksia. Mielipiteet ovat kuitenkin ristiriitaisia.
Saisiko täältä luotettavan vastauksen kysymykseen? Kannattaako ensi kerralla vaihtaa järjestelmä MACCIIN. Olen käyttänyt Windows puolella Edius 5 ja ollut erittäin tyytyväinen. Nyt tuntuu kuitenkin että ediuksen kehitys taitaa olla loppusuoralla, joten voi olla että leirin vaihto edessä. (Adobeen en halua sotkeentua)
Se mitä jään Ediuksesta kaipaamaan on vakaus, todella hyvä formaatti tuki, hyvä käyttöliittymä, nopeus. (3 filtteröidyn HD kuvan editointi reaaliaikaisesti)
Kiitos
Syy: otsikko kuvaavammaksi
-
NeliX4
Re: MacProlla Editoinnin sujuvuus FCP- EX1
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Täällä ainakin editoidaan Sony HD matskua Mac Pro:lla.
-
helinen
Viesti Kirjoittaja helinen »
-
kallephone
- Mutta miten sinun työnkulku menee?Olen editoinut Sony EX-3:lla kuvattua HD-materialia MacProlla. Editointi sujui ongelmitta ja jouhevasti. Ei kaatumisia eikä jumittumisia
- Muutatko materiaalin joka kerta FCP:n hyväksymään prores muotoon?
Tällä hetkellä todella monet ohjelmat suorituvat jo tuosta varsin ongelmitta mutta FCP:lle se on vielä ilmeisesti raskasta. Yhden filtterin lisääminen vaatii rendauksen vaikka alla onkin väh. 2000€ mylly.
Onko vielä näin?
Tällä hetkellä formaatista suoriutuu ainakin:
- Premier
- Edius
- Sony Vegas
-
helinen
Kyseessä oli siis kortille kuvattu materiaali. Kamerasssa taltioidaan suoraan oikeaan muotoon jotta FCP osaa materiaalia lukea. Kysymys on nyt siis tietenkin siitä missä muodossa materiaali oli kortille taltioitu? Nyt kun tarkemmin muistelen niin digitoitaessa Macin ja kortinlukijan välissä taisi olis myös Black Magicin korttikin. kyseessä siis ammatituotanto jossa tuotoksen on oltava valmis samana päivänä, joten laitteisto oli siitä varten suunniteltu ja hankittu. Eli rautaa siis oli Macin lisäksi muutakin.
Oikeassa olet siinä että i editoitessa kyllä jonkin tietynlaisen filtterin tai efektin tekeminen materiaaliin timelinella saattaa mennä aikaa. Kyllä rendausta tarvitaan helposti 5-10 minuuttia jotakin perusfiltteriä jo lisätessä. Juuri tästä syystä HD matskulla työskentely on aina suht turhauttavaa.
-
kallephone
Eikö auta vaikka panostaisi 8 ydinprossuun 12gb muistilla niin ei mac pro jaksa?
Eli lykkään vielä vuodella ostoa, jotta FCP jaksaisi pyörittää HD kuvaa filttereiden kanssa ilman rendausta.
Muut ohjelmat kyllä jaksaa... ja kuinka moni nykyään leikkaa pelkkää SD:tä? Itse en ole leikannut pariin vuoteen.
Kiitokset vastauksista. Lisää odotellessa.
-
Recudorp
Viesti Kirjoittaja Recudorp »
Kun materiaali on Proress-formaatissa, niin editointi on sujuvaa ja nopeaa, myös rendausten osalta. Kuvan laatu pysyy häviöttömänä, varsinkin paremmilla Proress-laaduilla(422 tai 422HQ tai 4444).
Yksi iso sudenkuoppa prosessissa kuitenkin on ja se on siirto kameran muistikortilta kovalevylle. Se on tehtävä tasan tarkkaan tietyllä tavalla, jotta materiaali ja erityisesti sen metadata säilyvät editointikelpoisina. Toisin sanoen, siirrossa on muistettava kopioida KOKO MUISTIKORTIN sisältö sellaisenaan erilliseen omaan kansioonsa kovalevyllä odottamaan jatkokäsittelyä tai sitten materiaali on siirrettävä/muunnettava suoraan muistikortilta FCP:n log and capture - toiminnolla Proress-formaattiin.
Yhdessä projektissa teimme materiaalin varmuuskopiot siirtämällä vain muistikortin kansioista löytyneet video-tiedostot kovalevylle ja myöhemmin, kun yritimme tuoda niitä FCP:hen, niin saimme vain virheilmoituksen yhteensopimattomasta kansiorakenteesta. FCP tarvitsee koko BPAV-kansion sellaisenaan, jotta se pystyy käsittelemään XDCAM-matskua. Ilman BPAV-kansiota homma ei onnistu kuin ostamalla mainittu CalibratedQ - kodeekki/plugari.
Itse olen käyttänyt XDCAM-matskun Proress-muuntoon ilmaista MPEG Streamclip-softaa, joka tuntuu toimivan paremmin kuin esim. compressor. Se tuntuu olevan hieman nopeampi nimenomaan kasiytimisen Mac Pron kanssa.
Eli siirron kanssa tulee olla huolellinen ja tarkka, mutta kun matsku on Proress-formaatissa, editointi hoituu hyvin.
MacPro 2 x 2,66Ghz, 8Gt, 4Tt
iPhone 4
-
eR3o
Viesti Kirjoittaja eR3o »
Eikö olisi yksinkertaisempi käyttää tätä log and transfer plugariaRecudorp kirjoitti: Itse olen käyttänyt XDCAM-matskun Proress-muuntoon ilmaista MPEG Streamclip-softaa, joka tuntuu toimivan paremmin kuin esim. compressor.
-
Recudorp
Viesti Kirjoittaja Recudorp »
Tuo on hyvä vaihtoehto ja käytänkin suoraan FCP:n Log and transfer - toimintoa, jos tuon matskut suoraan kortilta editointikoneelle.Eikö olisi yksinkertaisempi käyttää tätä log and transfer plugaria
MPEG Streamclipiä käytän yleensä silloin, kun tuon matskua varmuuskopiolevyltä, koska kyseisellä ohjelmalla pystyy konvertoida useampaa clippia yhtäaikaa ja määrittämään kuinka monta ydintä kutakin clippia on laskemassa. Oman kokemuksen mukaan MPEG streamclip on nopeampi kuin Log and transfer tai compressor. Se tuntuu käyttävän moniytimisen koneen resursseja huomattavasti paremmin hyväkseen kuin mainitut Applen omat softat.
Laadullisesti eroa en ole huomannut.
MacPro 2 x 2,66Ghz, 8Gt, 4Tt
iPhone 4
-
kallephone
Mietin kuitenkin edelleen mitä tarkoitat LEIKKAAMINEN ON SUJUVAA!Kun materiaali on Proress-formaatissa, niin editointi on sujuvaa ja nopeaa, myös rendausten osalta.
Näin olen kuullut monen sanovan. Eli tarvitseeko koko ajan renderöidä jos tekee esim, värimääriittelyn + kontrastin korjauksen? Renderöimti vie aikaa kun tekee pitempiä projekteja.
Olen käyttänyt muutamaan testaukseen MBP:ta ja siirtänyt materiaalin sonyn clipbrowserilla (myös meta data säilyy) ja kokeillut leikkaamista, mutta on aika hidasta. Tein myös kyseisen log transfer hässäkän. Samalla koneella kyllä onnistuu materiaalin leikkaaminen, kunhan käyttää premieriä.
On aika paljon eroja noissa ohjelmissa.
-
helinen
-
iPSP
Viesti Kirjoittaja iPSP »
Miksi ei?helinen kirjoitti:MBP ? Siis editoit kannettavalla tietokoneella HD videota? Kuulostaa yhtälönä aika haastavalta.
-
kallephone
Mielenkiinnosta kokeilin. Muuten leikkaan ihan pöytäkoneella.MBP ? Siis editoit kannettavalla tietokoneella HD videota? Kuulostaa yhtälönä aika haastavalta.
Tämä on taas täysin eri asia, vaikka kyse voi ollakin FULLHD matskusta. Tuossahan käytetään .MOV videomuotoa.Miksi ei? Itse olen editoinut 5D:llä kuvattuja klippejä ProRes 422 muotoon konvertoituina 13" MB Pro:lla ja ei mitään ongelmia. esim. perus värikorjaukset ei vaadi klipin uudelleen renderöimistä...
-
p-veli
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Samaan ProRes muotoon voit muuntaa ne sun Sony EX1:n klipit editointia varten, jos haluat editoida sujuvasti ja kevyesti. Asialla ei ole mitään tekemistä 5D:n .MOV-tiedostojen kanssa. Nekin muunnetaan .H264:sta Prores -muotoon ennen editointia.kallephone kirjoitti:Tämä on taas täysin eri asia, vaikka kyse voi ollakin FULLHD matskusta. Tuossahan käytetään .MOV videomuotoa.iPSP kirjoitti:Miksi ei? Itse olen editoinut 5D:llä kuvattuja klippejä ProRes 422 muotoon konvertoituina 13" MB Pro:lla ja ei mitään ongelmia. esim. perus värikorjaukset ei vaadi klipin uudelleen renderöimistä...
Täällä editoidaan HD:ta Perus MacBookilla vm. 2008... 8)
-
iPSP
Viesti Kirjoittaja iPSP »
.mov ei ole videomuoto vaan container samoin kuin esim. avi tai mkvkallephone kirjoitti:Tuossahan käytetään .MOV videomuotoa.
Palaa sivulle “Video, televisio ja elokuvat”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka