Hankin iPhone 4:en pari viikkoa sitten ja toissa päivänä 23.12. aukesi Soneran liittymä. Olen siis käyttänyt puhelinta kaksi päivää. Viime yönä heräsin tekstiviestiin, jossa Soneran asiakaspalvelu ilmoitti, että netti-palvelun kk-maksuun sisältyvä käyttöraja on täynnä ja pitäisi maksaa 4,99€, jotta alkaisi taas pelittämään eli saisin uuden 1 GB verkkokäyttöä käyttööni. Minulla on siis Soneran "paras" heidän tarjoamansa netti-palvelu, jossa saa 1 GB tiedonsiirtoa kuukaudessa.
Ihmettelen suuresti miten olen voinut vastaanottaa dataa kahden päivän aikana yhden gigan verran. Olen asentanut perusohjelmat ja muutaman pelin, niistäkin suurimman osan tietokoneen kautta enkä suoraan puhelimella. Tarkistin vielä puhelimen asetuksista ja kyllä senkin mukaan olisin käyttänyt kahdessa päivässä 916 Mt. Askarrattuu vain kuinkakohan kalliiksi tämän puhelimen käyttö tuleekaan jos joutuu kahden päivän välein tilaamaan 4,99 eurolla lisää tiedonsiirtoa.
Vertailun vuoksi tiedustelin apple-nero kaveriltani kuinka paljon hänellä paukkuu data-rajat kuukaudessa. Hän on iPhonen heavy-useri ja lataa jatkuvalla syötöllä milloin mitäkin eikä ole kuulemma ikinä päässyt yli gigaan kuukaudessa. Vertailun vuoksi vielä sen verran, että kaverin tyttöystävällä on ollut iPhone puoli vuotta eikä hän ole puolessakaan vuodessa saanut gigaa tiedonsiirtoa täyteen, vaikka käyttää myös verkkopalveluita päivittäin.
Osaisiko joku auttaa ongelman kanssa? Mikä voisi ahmia puhelimen tiedonsiirtoa? Muita vinkkejä miten voisi välttyä vastaavilta ongelmilta?