Ja anteeksi jos kirjoitin jotkut kohdat vähän epäselvästi
En saa MIDI-laitetta toimimaan koneeni kanssa! Auttakaa!
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
ziistou
En saa MIDI-laitetta toimimaan koneeni kanssa! Auttakaa!
Viesti Kirjoittaja ziistou »
Minulla on uudet sähkörummut ja olen jo monta tuntia yrittänyt kytkeä niitä Midi-usb-piuhalla MacBookkiini. Muuten kaikki näyttäisikin toimivan, mutta kun avaan Garagebandissa ääni/Midi-asetukset, niin siinä pitäisi 'äänen sisäänmeno' kohdassa valita 'Midi-laite' tai joku sen tapainen, mutta siihen ei saa muuta vaihtoehtoa kuin 'sisäinen sisäänmeno' tai 'järjestelmäasetus'. Olen myös yrittänyt järjestelmäasetuksista muuttaa 'ääni sisään' kohtaa, mutta siihenkään ei voi valita muuta kuin sisäisen mikrofoonin. Tietokone kyllä silti huomaa että siihen on kytketty Midi-laite, sillä kun kytkin piuhan tietokoneeseen, aukesi garagebandissa ikkuna jossa luki: 'Midi-syöttöjen määrä muuttunut. Saatavilla nyt yksi syöttö.' Minulla on myös usb-sähkökitara, joka toimii ihan hyvin. Kun sen on kytkenyt, sen kuin laittaa asetuksissa 'äänen sisäänmeno' kohtaan usb-kitara, mutta rumpujeni kanssa sitä vaihtoehtoa ei ilmesty. Ja kyllä, olen tarkistanut että piuhat ovat kytketty oikein, joten vian ei pitäisi olla siellä.
Ja anteeksi jos kirjoitin jotkut kohdat vähän epäselvästi![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
jpq
Re: En saa MIDI-laitetta toimimaan koneeni kanssa! Auttakaa!
Viesti Kirjoittaja jpq »
Selitys on pahimillaan ja uskoisin tässä tapauksessa näin: Läheskään kaikissa laiteissa ei kulje usbissa audio vain midi data. Oikeastaan nyt en muista yhtäkään jossa kulkee.ziistou kirjoitti:Minulla on uudet sähkörummut ja olen jo monta tuntia yrittänyt kytkeä niitä Midi-usb-piuhalla MacBookkiini. Muuten kaikki näyttäisikin toimivan, mutta kun avaan Garagebandissa ääni/Midi-asetukset, niin siinä pitäisi 'äänen sisäänmeno' kohdassa valita 'Midi-laite' tai joku sen tapainen, mutta siihen ei saa muuta vaihtoehtoa kuin 'sisäinen sisäänmeno' tai 'järjestelmäasetus'. Olen myös yrittänyt järjestelmäasetuksista muuttaa 'ääni sisään' kohtaa, mutta siihenkään ei voi valita muuta kuin sisäisen mikrofoonin. Tietokone kyllä silti huomaa että siihen on kytketty Midi-laite, sillä kun kytkin piuhan tietokoneeseen, aukesi garagebandissa ikkuna jossa luki: 'Midi-syöttöjen määrä muuttunut. Saatavilla nyt yksi syöttö.' Minulla on myös usb-sähkökitara, joka toimii ihan hyvin. Kun sen on kytkenyt, sen kuin laittaa asetuksissa 'äänen sisäänmeno' kohtaan usb-kitara, mutta rumpujeni kanssa sitä vaihtoehtoa ei ilmesty. Ja kyllä, olen tarkistanut että piuhat ovat kytketty oikein, joten vian ei pitäisi olla siellä.
ps. jos kysyt jatkossa jotain tälläistä syytä olisi kertoa tarkka laite (tässä tapauksessa ainoa olennainen lienee mitkä sähkörummut) jonka kanssa ongelma. Nytkin voisit kertoa koska auttaa ratkomaan tätä asiaa.
Viimeksi muokannut jpq, 29.12.2010 klo 19.20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Blank^
Viesti Kirjoittaja Blank^ »
Joo, sähkörumpujen ääni ei yleensä kyllä siirry USB:n yli. Se USB on yleensä tarkoitettu MIDI-datan siirtämiseen eli voit esim. soittaa rumpuja MIDI-nuotein tietokoneelta käsin tai ohjata sähkörummuilla virtuaali-instrumentteja.
Jos haluat siirtää ääntä, niin käytät sähkörumpujen rumpuaivon audio outputeja ja kytket ne macin audio inputiin (Line In) tai johonkin audio interfaceen, mikäli sellainen on.
Jos haluat siirtää ääntä, niin käytät sähkörumpujen rumpuaivon audio outputeja ja kytket ne macin audio inputiin (Line In) tai johonkin audio interfaceen, mikäli sellainen on.
Viimeksi muokannut Blank^, 29.12.2010 klo 20.29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Petri Alanko
Viesti Kirjoittaja Petri Alanko »
Ainakin Virus TI kuljettaa sekä midi- että äänidataa USB:n yli. Eniweis, mistä rumpusetistä on kyse? Onko laitteella erityistä ajuria vai onko se ns. class compliant?ziistou kirjoitti:Minulla on uudet sähkörummut ja olen jo monta tuntia yrittänyt kytkeä niitä Midi-usb-piuhalla MacBookkiini. Muuten kaikki näyttäisikin toimivan, mutta kun avaan Garagebandissa ääni/Midi-asetukset, niin siinä pitäisi 'äänen sisäänmeno' kohdassa valita 'Midi-laite' tai joku sen tapainen, mutta siihen ei saa muuta vaihtoehtoa kuin 'sisäinen sisäänmeno' tai 'järjestelmäasetus'. Olen myös yrittänyt järjestelmäasetuksista muuttaa 'ääni sisään' kohtaa, mutta siihenkään ei voi valita muuta kuin sisäisen mikrofoonin. Tietokone kyllä silti huomaa että siihen on kytketty Midi-laite, sillä kun kytkin piuhan tietokoneeseen, aukesi garagebandissa ikkuna jossa luki: 'Midi-syöttöjen määrä muuttunut. Saatavilla nyt yksi syöttö.' Minulla on myös usb-sähkökitara, joka toimii ihan hyvin. Kun sen on kytkenyt, sen kuin laittaa asetuksissa 'äänen sisäänmeno' kohtaan usb-kitara, mutta rumpujeni kanssa sitä vaihtoehtoa ei ilmesty. Ja kyllä, olen tarkistanut että piuhat ovat kytketty oikein, joten vian ei pitäisi olla siellä.
Vaikuttaa siltä, että jos haluat äänitellä rumpusatsiasi audioksi, joudut kytkemään setin audioulostulot joko koneen omaan sisäänmenoon tai hankkimaan erityisen audio interfacen hommaa varten, kuten Blank^ tuumi.
- - -
Petri Alanko
Petri Alanko
-
Ana P
Viesti Kirjoittaja Ana P »
Muttajos noilla rummuilla kopistelisi Garagen instrumentteja? Joskus vuosi sitten törmäsin tietty Youtubessa veijareihin, jotka olivat viritelleet näitä guitar/bandhero-vaimitälie-lasten pleikkarisähkörumpuja Garagebandin kanssa toimimaan. Josko niistä löytyisi ongelmaan ideoita?
-
kultagal
Viesti Kirjoittaja kultagal »
Samoin roland v-synth kuljettaa sekä midiä että audiota.
-
ziistou
Viesti Kirjoittaja ziistou »
Joo, unohdin tosiaan mainita että kyse on Rolandin TD-9 rummuista... Sori
Ja kiitti kun olette vastanneet, katsotaan että onko niistä apua. Olen kyllä vasta aloittelija ja en oikein ymmärrä noita audio ja midi-juttuja. Löytyisiköhän esim. Youtubesta tai jostain muualta interweebistä vähän opastusta?![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ja kiitti kun olette vastanneet, katsotaan että onko niistä apua. Olen kyllä vasta aloittelija ja en oikein ymmärrä noita audio ja midi-juttuja. Löytyisiköhän esim. Youtubesta tai jostain muualta interweebistä vähän opastusta?
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka