Voiko mokkulan jakaa kahdelle koneelle?
-
Voiko mokkulan jakaa kahdelle koneelle?
Viesti Kirjoittaja oysvesa »
Onko jotenkin mahdollista käyttää vain yhden mokkulan yhteyttä kahdella koneella yhtäaikaa? Tarkoitan ilman mitään lisälaitteita...langattomana?
Säästöä tulisi720 eur vuodessa!
Mokkula ja liittymä on Windin, mutta ihan samojahan ne taitavat olla joka maassa...
-
Re: Voiko mokkulan jakaa kahdelle koneelle?
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
2) Järjestelmäasetukset/Jako, ruksi kohtaan Internet-jako ja jaat yhteyden joko ethernet-kaapelilla tai Airportin kautta
3) siinä toisessa koneessa sitten joko Airport päälle tai kaapeli kiinni
Voi teettää muutoksia myös Järjestelmäasetukset/Verkko kohdassa, riippuu vähän mokkulan softasta. Itse käytin Nokian CS-15 mokkulaa, jonka softa oli kamalin mun näkemä tossa suhteessa.
-
MacFinn kirjoitti:1) mokkulayhteys auki
2) Järjestelmäasetukset/Jako, ruksi kohtaan Internet-jako ja jaat yhteyden joko ethernet-kaapelilla tai Airportin kautta
3) siinä toisessa koneessa sitten joko Airport päälle tai kaapeli kiinni
Voi teettää muutoksia myös Järjestelmäasetukset/Verkko kohdassa, riippuu vähän mokkulan softasta. Itse käytin Nokian CS-15 mokkulaa, jonka softa oli kamalin mun näkemä tossa suhteessa.
Pirskatti, tein nuo kaikki mutta ei silti onnaa..
Toinen mäkki kyllä näyttää airportissaan minun koneeni nimen, mutta ei tapahdu mitään, kun valitsen sen...
Pitääkö siihen toiseenkin mäkkiin tehdä asetuksia.
Ethernet-kaapeleita nyt ei tähän hätään ole....
-
-
Viesti Kirjoittaja Jusutus »
Itse olen miettinyt tuollaista WNAP http://www.a-link.com/fi/WNAP.html juttua niin saisi koneestakin usb-portin vapaaksi ja langaton olisi aina päällä. Eihän tuo niin kallis ole eikä varsinkaan jos sillä säästää yli 700€.
-
Viesti Kirjoittaja Reiska80 »
Itelläni on samankaltainen kapistus, tosin eri merkkinen. Hyvin on toiminut ja helppo konffata toimintaan. Suosittelen.Jusutus kirjoitti:Siellä mistä se yhteys jaetaan pääsee myös sen tekemäsi langattoman verkon asetuksia muuttaamaan. Kannattaa vilkaista jos vaikka olisi siellä jotain.
Itse olen miettinyt tuollaista WNAP http://www.a-link.com/fi/WNAP.html juttua niin saisi koneestakin usb-portin vapaaksi ja langaton olisi aina päällä. Eihän tuo niin kallis ole eikä varsinkaan jos sillä säästää yli 700€.
MacBook Pro - Mac Mini - iPad 2 - iPad Mini 3 - iPhone 6S - Apple TV 2G & 3G - 2x iPod Shuffle - Game Center: Reiska
-
Siellä lukee näin: AirPort:lla on itsensä määrittelemä IP-osoite ja se ei ehkä kykene muodostamaan yhteyttä internetiin.MacFinn kirjoitti:Sun tarvii katsoo mitä se mokkula oikeesti tekee ton Verkko-kohtaan. Ja varmistaa, että jaat sen mokkulan kautta tulevan nettiyhteyden Airportin kautta. Sen näkee lähettävästä koneesta kun Airport-tunnuksen päälle siinä valikkopalkissa tulee nuoli ylöspäin.
Tuo ip-osoite on vihreänä vasemm palkissa ja airport päällä.
Joo...koneen yläreunassa oleva airport -tunnus on juuri sellainen, harmaalla pohjalla nuoli ylöspäin.
Toisen koneen verkkodiagnostiikka -työkalu näyttää "verkon tila" -palkissa vihreänä: airport, airport-asetukset ja verkkoasetukset. Loput kohdat punaisina; eli internet-yhteys, internet ja palvelin -kohdat.
Ei siis saa yhteyttä verkkoon...
Yhteys on kyllä erittäin hidas juuri tähän aikaan päivästä, johtuisikohan sellaisesta? Ei varmaankaan, koska kone, jossa mokkula on kiinni, toimii ihan normaalisti.
-
CS-15:sta kanssa sen ohjelma loi joka kerta oman verkkopaikan ja siihen verkkopaikkaa piti käydä käsin lisäämässä Airport-portti, sitten Jako Internet-jako päälle.
-
Kun järjest asetuksista valitsen "verkko", vasemmassa palkissa näkyy modeemin valo vihreänä, samoin sen alla "luotu ip-osoite".MacFinn kirjoitti:Eli sulla ilmeisesti on sen mokkulan softan luoma verkkopaikka ja siellä ei ole Airport-porttia aktiivisena.
CS-15:sta kanssa sen ohjelma loi joka kerta oman verkkopaikan ja siihen verkkopaikkaa piti käydä käsin lisäämässä Airport-portti, sitten Jako Internet-jako päälle.
Airport ON aktiivisena.
Mutta anyway, en usko, että saan kuitenkaan toimimaan, joten luovutan. Ei se toinen mäkkikään enää jaksa löytää isäntämäkkiä....
-
Viesti Kirjoittaja Jusutus »
Haa, kiitos tiedosta. Tuo pitää varmaan sitten laittaa hankinta listalle.Reiska80 kirjoitti:
Itelläni on samankaltainen kapistus, tosin eri merkkinen. Hyvin on toiminut ja helppo konffata toimintaan. Suosittelen.
-
Viesti Kirjoittaja Joni-Pekka »
Täältä myös ääni A-Linkin WNAP:lle. Kokemusta myös iPhonen yhteyden jakamisesta AirPortin kautta MacBookista toiseen. Toimii kuten mokkulaa jaettaessa, eli suht ok, mutta järkevin vaihtoehto on mielestäni silti tuo WNAP, koska se on hintaisekseen äärimmäisen pätevä laite. Todella helppo säätää kuntoon, etenkin näillä ohjeilla.Reiska80 kirjoitti:Itelläni on samankaltainen kapistus, tosin eri merkkinen. Hyvin on toiminut ja helppo konffata toimintaan. Suosittelen.Jusutus kirjoitti:Siellä mistä se yhteys jaetaan pääsee myös sen tekemäsi langattoman verkon asetuksia muuttaamaan. Kannattaa vilkaista jos vaikka olisi siellä jotain.
Etuja MB:n internet-jakoon nähden on mm. se että on aina valmis, ei tarvitse käynnistellä yhtä konetta saadakseen toiselle nettiyhteyden. Yhden olen itse säätänyt kuntoon, enkä ole kuullut että siinä olisi ollut ongelmia. Toiselle olen suositellut (vastasi täsmälleen hlö:n tarpeita) ja siltäkään suunnalta en ole kuullut valituksia. Ovat olleet yhteensä käytössä kolme-neljä vuotta. Eli luotettavuuskin kohdallaan.
-
-
Listassa ei ollut lainkaan mokkulatyyppejäni, eli eipä taida tukea...
Mokkulani ovat:
- Vodafone K 3565Z
- Vodafone K 3765Z
Ovat varmaan Huawein valmistamia...eivätkä nyt käytössä, koska Vodafonen linja on HUONO esim. Skype -käytössä
Lisäksi tällä hetkellä käytössä oleva:
- Windin mokkula, näkyy olevan tyypiltään Alcatel X200X. Luotettava Skype -käytössä, mutta helekutin hidas tuo Windin yhteys.
-
Viesti Kirjoittaja Joni-Pekka »
-
Viesti Kirjoittaja hauki »
Mulla iMac lähettää airportin kautta internettiä MacBookille, iMacissä mokkula. Askartelin yhteyden juuri uudella käyttöpaikalla jne. Meillä tämä systeemi toimii ajatuksella, että iMac on ykköskone, toinen avataan vain jos ykkönen on varattu. Reissussa mokkula isketään MacBookiin kiinni.
Ongelma: Airport ei löydä ip-osoitetta. Sanoo, että on itsensä määrittelemä ja näyttää keltaista pylpyrää. Koneissa on päällä myös tiedostonjako ja koneiden sisällöissä hyppiminen sujuu. Internet ei vain toimi. Tämä ongelma oli myös aikaisemmalla lankamodeemilla toisinaan. Eli joskus ip-osoite löytyy, joskus ei. DCHP-lainan uusimisesta ei reaktiota. Keksiikö joku ratkaisun?
-
Viesti Kirjoittaja mineu »
Palaa sivulle “Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka