Tervehdys
Itse onnellisena Ibook omistajana Vantaalla otin yhteyttä Wivanetin tekniseen tukee ja kysyin heidän virallista kantaa Macin ja muidenkin käyttisten tukemisesta. Kyseessähän on Vantaa energian tarjoama wlan-yhteys, joka käyttää vpn clienttiä authentikointiin. Kysyin mm. seuraavia asioita,
A) miten vpn toimii muilla kuin windows koneilla?
B) miten yhden yhteyden taakse useita koneita?
A) Heidän virallinen kanta on että mitään muuta alustaa kuin windows, ei tueta. Jos haluaa, niin voi ladata heidän valmiiksi räätälöidyn windowsclientin ja kopioida asetukset sieltä, mutta he eivät lupaa että se toimii laisinkaan.
B) Yhteyden voi jakaa wlanreitittimellä, jossa on vpn client ominaisuus, jolloin siihen yhteyttä ottavat clientit menevät maskattuna läpi.
Tässä nyt vaan on ristiriita, että ensin sanotaan että ei tueta mitää muuta kuin windowssia ja sitten sanotaan että reititin voi emuloida clienttiä. Jos jollain on tietoa wivanetin toimivuudesta tai ipsec asetuksista, laittakaas tähän threadiin.
Wivanet ja Mac/linux/?
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
Wivanet ja Mac/linux/?
Viesti Kirjoittaja Elroy »
-
Re: Wivanet ja Mac/linux/?
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Itsekkin harkitsin jokin aika sitten Wivanettiä, mutta luovuin ajatuksesta juuri B:n takia...eli en voisi kuitenkaan käyttää langatonta yhteyttä kahdella koneella eri puolilla kupunkia... joten tyydyin tavalliseen DSL:ään.
Mutta mitä olen asiasta kuullut A:n ei pitäisi olla ongelma.
Mutta mitä olen asiasta kuullut A:n ei pitäisi olla ongelma.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
A) Mulla VPN pelaa ja on pelannut Jaguar 10.2.4 -> 10.2.8 mukana tullut VPN Airportila kohta vuoden ihan hyvin tietääkseni
B) Käsittääkseni IP over firewire/bluetooth/ethernet tms.
Jos ne Wivanetissä on jossainmäärin asiakaspalveluhenkisiä, niin antavat kokeilla jos yhteys toimii. Itte otin läppärin kainaloon ja menin isp:n toimistolle ja sanoin että "kokeillaas", sitten koklattiin vaikka tukihlö sanoi ettei hanskaa Macciä ollenkaan, mä sanoin että älä sä siitä huoli, ei sun tarviikaan, kunhan tiedät termit ja numerosarjat niin kaikki löytyy täältä. Yhteys tuli 5-10 minuutissa. Mitään "virallista" Mac tukea ei o
Kattokaas kuinka helpolta XP: VPN: asentaminen on.. Jumakauta... :~
Mitä tuo tarkoittaa sitten, sitä, että toi vaan lataa PC:hen asetukset, vai käyttää jotain epästandardia VPN muotoa? Asetukset on Macciin helppo laitta ilman asennusohjelmaa, Winteliin ei.Yhteyksissä käytetään Forte Netservices Oy:n Wivanetille räätälöimää ohjelmistopakettia, jossa tulevat valmiit asetukset. Mukana Nortel Networks Contivity VPN Client.
B) Käsittääkseni IP over firewire/bluetooth/ethernet tms.
Kuulostaa standardia käyttävältä systeemiltä, jolloin Mac pelaa.B) Yhteyden voi jakaa wlanreitittimellä, jossa on vpn client ominaisuus, jolloin siihen yhteyttä ottavat clientit menevät maskattuna läpi.
Nämä on juridista kauraa käsittääkseni, koska silloin jos sulle tulee ongelmia, he joutuisivat palkkaamaan/ostamaan tukea kolmannelta osapuolelta, koska eivät osaa itse käyttää MacciäA) Heidän virallinen kanta on että mitään muuta alustaa kuin windows, ei tueta.
Jos ne Wivanetissä on jossainmäärin asiakaspalveluhenkisiä, niin antavat kokeilla jos yhteys toimii. Itte otin läppärin kainaloon ja menin isp:n toimistolle ja sanoin että "kokeillaas", sitten koklattiin vaikka tukihlö sanoi ettei hanskaa Macciä ollenkaan, mä sanoin että älä sä siitä huoli, ei sun tarviikaan, kunhan tiedät termit ja numerosarjat niin kaikki löytyy täältä. Yhteys tuli 5-10 minuutissa. Mitään "virallista" Mac tukea ei o
le - ne kun hanskaa vaan vindowsin ja Unixin...

Kattokaas kuinka helpolta XP: VPN: asentaminen on.. Jumakauta... :~
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Näinhän se pitkälti menee. Itsellä on tietotaito kyllä vpn:n virittämiseen, siksi hieman ihmettelinkin wivanetin asennetta.
Se mitä tässä aiemmin mainittiin, niin harmi kun yhteyttä ei saa useille koneille eri puolille Vantaata.
Se mitä tässä aiemmin mainittiin, niin harmi kun yhteyttä ei saa useille koneille eri puolille Vantaata.
-
Viesti Kirjoittaja prisoner »
Tänään poistui taas yksi epäkohta tietoyhteiskunnasta. Vantaan Energia / Wivanet päivitti tukiasemansa ja nyt yhteydet toimii suoraan iBookilta! Hurraa! Itse olin usein yhteydessä heihin tämän mac-toimimattomuuden tiimoilta. Kyllä Wivanet on hieno juttu. Täällä Vantaalla kun asuu niin on mukava pysähtyä sinne tänne lukemaan mailit. Vielä kun Helsinkikin tajuaisi lähteä mukaan kehityksen kelkkaan...
-
Viesti Kirjoittaja Osku S »
Tänään poistui taas yksi epäkohta tietoyhteiskunnasta. Vantaan Energia / Wivanet päivitti tukiasemansa ja nyt yhteydet toimii suoraan iBookilta! Hurraa! Itse olin usein yhteydessä heihin tämän mac-toimimattomuuden tiimoilta. Kyllä Wivanet on hieno juttu. Täällä Vantaalla kun asuu niin on mukava pysähtyä sinne tänne lukemaan mailit. Vielä kun Helsinkikin tajuaisi lähteä mukaan kehityksen kelkkaan...
Onko sinulla tukiasema, vai riittääkö pelkkä Airport kortti??
Asun Vantaalla ja lähin Wivanetin tolppa on näköyhteyden päässä.
Koneena PowerMac G4 800 MHz, jossa valmius Airpot korttiin.
-
Itse muuten huomasin että kun taloni katolla on tukiasema, niin sen alla olen katveessa tottakai. Samaan aikaa ilmestyi alakertaan aulaan tarra, että tässä talossa on wivanetin taloyhteys (homepna)...
-
Mulla on pelkkä iBook (ei ulkoisia antenneja tai tukiasemia) ja käytän Wivanetiä vain tukiasemien lähellä satunnaisesti. Kovin pitkiä ne kuuluvuusalueet ei pelkällä läppärillä ole, mutta ihan riittävä mulle. Tolppia on kuitenkin siellä täällä. Kannattaa tsekata omat tarpeet ja käyttöpaikat.
-
Viesti Kirjoittaja kride »
Nyt menee pikkasen ohi aiheen, mutta kysynpä silti. Eli Helsingissä ei ole vastaavaa palvelua tarjolla vai ?
-
No eikös Vantaan ja Helsingin energiayhtiöt olleet yhdistymässä.. Jospa Helsinkikin tajuaisi lähteä näin hienoon juttuun mukaan.
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka