Asiaan.
Harrastan valokuvausta puolivakavissani ja kuvien käsittelyyn/organisointiin käytän Adoben Lightroomia. Hakusessa olisi nyt toimiva ja ennen kaikkea mahdollisimman varma ja nopea varmuuskopiointilaitteisto. Toivomuksena olisi, että systeemi hoitaisi varmuuskopioinnin automaattisesti verkon yli ja suurta plussaa olisi FireWire-liitäntä, mikä nopeuttaisi raakakuvien kanssa työskentelyä verkkolevyn ollessa tallennuspaikkana; nuo kuvat kun tuppaa olemaan sellaista 20-30 megaa per kuva.
Edelleen tarkoituksena on, että ei tarvitse niitä kaikkia valokuvia tämän MacBook Pron kovalevyllä säilyttää, vaan prosessoinnin jälkeen ne voisi ikään kuin arkistoida sinne verkkolevylle ja palata niiden pariin tarpeen vaatiessa.
Olen ymmärtänyt, että Time Capsule hoitaa hienosti varmuuskopioinnin sinällään, mutta tekee sen luomalla levy-imagen. Käsittääkseni tämä tarkoittaa sitä, että tieto myös pakataan ainakin jossain määrin. Koska raakakuvien idea on mimenomaisesti olla pakkaamatta kuvissa olevaa tietoa, pelkään että ainakaan Time Capsulen tavallinen varmuuskopiointi ei riitä tarpeisiini. Edelleen olen siinä uskossa, että Time Capsulessa ei tuota FireWire-liitäntää ole.
Olen kuullut, että yksi toimiva ratkaisu voisi olla kahden verkkolevyn kotelo, jotka voisi synkata niin, että Time Machine synkronisoisi kaikki kuvani toiselle kotelon verkkolevyistä ja edelleen tämä verkkolevy synkkaisi itsensä toisen verkkolevyn kanssa välittömästi. Etuna tässä kaiketi olisi, että kuvatiedostot voisivat olla sellaisenaan raakakuvaversioina ja se, että kuvat olisivat jopa kolmessa erillisessä paikassa tallennettuina. Turvalliselta ainakin kuulostaa teoriassa.
Kustannuksiltaan tämä em. systeemi olisi siinä 2TB Time Capsulen luokkaa, mikäli kotelossa on se FireWirekin.
Onko käyttökokemuksia tai suosituksia? Mahdollisia varoituksia, vinkkejä tai muita ajatuksia? En ole etsimässä halvinta mahdollista ratkaisua, mutta toki hinnallakin on vaikutuksensa. Ajatuksena olisi, että kustannukset pysyisivät kuitenkin satasissa ennemmin kuin tonneissa.
Auttakaa valokuvausharrastaja Macin maailmaan, kiitos