![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mutta asiaan, ettei liikaa vuodateta :
Olen kokoamassa mobiilia työasemaa pääasiallisesti audion,- ja kuvankäsittelyyn, eli digitaalisen taiteen työkalupakiksi. Tarkoituksena olisi tehdä musiikkia, videopätkien ääniraitoja ja mahdollisesti joitakin live-äänityksiä, kuvankäsittelyä ja lisäksi pitää yllä kattavaa kuva,- audio,- ja musiikkipankkia. Tarjonnan valtavuuden edessä olen joutunut moneen otteeseen toivottomaan tilanteeseen kun ei jaksa enää ymmärtää mitä sitä nyt sitten kannattaisi hankkia ja mitä ei. Tuskallisen puurtamisen jälkeen olen päätynyt kokoonpanoon, josta toivoisin saavani tuomionne, eli mikä kannattaa ja mikä ei. Vinkkejä, linkkejä ja ehdotuksia otetaan kiitoksella vastaan!!!
( Tiedän että näistä aiheista on käyty monia keskusteluja täällä ja olen käyttänyt haku-toimintoa ja lukenut niitä uupumukseen asti ja pitkälti jo niidenkin perusteella olen päätynyt näihin ratkaisuihin, toivoisin silti vielä vinkkejä ja varmennusta.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tässä suunnitelma :
- Powerbook G4 15" ( superdrive-asemalla )
- Lisää muistia, yhteensä 2 GB.
- M-Audion Firewire 410 Ulkoinen äänikortti.
- Griffin Powermate USB-Controller. ( mitään kokemuksia tästä? )
- Applen BT-hiiri.
- AKG K240 Studio - kuulokkeet.
- Genelec 8030 APM Studiomonitorit.
- Behringer UB2442 FX-Pro Eurorack mikseri.
Ja :
- iPod ( musiikki ja audiopankiksi )
- Griffin iTalk ( muistiinpanoja ja tajunnanvirtaa varten )
Lisäksi tarvitsen :
- Ulkoisen kiintolevyn 100 - 200 GB mutta minkä?
- FM Transmitterin iPodiin mutta minkä? ( autokuuntelua varten )
Pääasiallisiksi ohjelmiksi :
- Photoshop CS
- Logic Pro 7
( mutta mistä? Rahat alkavat edellisten jälkeen olemaan TOSI finaalissa, ei kellään olisi myydä jotakin vanhempaa lisenssiä tuosta jonka voisi myöhemmin päivittää seiskaksi? Photari onkin jo entuudestaan )
Mikit , synat ja piuhat sun muut on jo.
- - -
Miltä kuulostaa? Toimiiko homma sulavasti ja tarpeeksi monipuolisesti tälläisellä kokoonpanolla?
Ja sitten pari kysymystä :
1. Pystyyköhän M-audion boxi ottamaan virtansa PB:stä?
( M-audion sivuilla sanotaan : * native FireWire port required; G3/G4 accelerator cards not supported. ) Meinaako tämä nyt sitten että sellainen PB:n PC-Card paikkaan liitettävä Firewire-lisähärpäke ei käy vai että mikään ei käy vai mitä? Englannin taitoni on pahemman kerran ruosteessa...
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
2. Onko kellään kokemuksia Newegg.com nimisestä verkkokaupasta? Toimiiko siellä systeemit, millaiset toimitusajat jne... Ajattelin ostaa muistipalikat sieltä kun saisi halvalla...
3. Pystyykö iPodin synkkaamaan PB:n kanssa jos se meneekin ensin M-audion boxin kautta, ( firewirellä boxiin ja sieltä firewirellä voimakirjaan ) Vai pitääkö se laittaa suoraan pb:n firewire porttiin?
4. Pystyykö kappaleita ylipäätään toistamaan reaaliajassa suoraan podista iTunesin avulla? Eli kappaleet ovat ainoastaan podissa ja podi kiinni koneessa, joka on kiinni m-audiossa ( tai päinvastoin ) joka on kiinni vahvistimessa joka on kiinni kaiuttimissa.... ( huh! ) Niin miten on?
5. Latautuuko podi sekä firewirestä että usb:stä?
6. Miten olisi järkevintä järjestellä kiintolevy asiat, että homma toimisi jouhevasti? Eli mitä pitää PB:n levyllä ja mitä ulkoisessa, missä käyttis, jne...
- - -
Olivat varmasti aikas typeriä kysymyksiä mutta, vaikeampia on varmaankin tulossa kun saan systeemit hankittua
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
SUURI KIITOS jo etukäteen kaikista asiallisista vastauksistanne, niitä todella kaivataan!!!
- - -
EDIT : Sitä vielä, että opastakaa ihmeessä jos käyttäydyn huonosti foorumilla, esim. tämä viesti saattaa olla vähän väärässä paikassa... En ole ihan päässyt vielä sisään tähän hommaan, mutta tulen olemaan täällä usein
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)