Pientä huoltoa Oulussa?
-
Pientä huoltoa Oulussa?
Viesti Kirjoittaja toivoton tapaus »
Koneesta on takuu loppu enkä sitä millään haluaisi lähettää minnekään kun epäilen että kovalevykin hajoaa pidemmässä kuljetuksessa kun se ei tykkää kujettamisesta yhtään vaan alkaa pitää ihmettä kilkeääntä. + tarvisin konetta tällä viikolla. Niin että missäköhän tuollaisen pikkuvialta näyttävän vian voisi korjata Oulussa? Systemassa? Vai onko tämä pahempikin vika? En oo ikinä käynyt korjaamassa tästä macista mitään niin oon ihan pihalla, kaikkea oon tilaillu vaan netistä. Minkähän hintainen tuo homma muuten on jos joku osaisi sanoa?
Koneen akku on ihan lopuillaan ja ei oo lähellä tuttuja joilla olisi mac, joten ei sitäkään saa ladattua, joten se on hei hei koneelle siihen asti että saan korjattua tuon virtapiuhan...
-
Re: Pientä huoltoa Oulussa?
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Mutta mitä tuohon kovalevyn hajoamiseen kuljetuksessa tulee, kunhan kone on nukkumassa/sammutettu, ei kovalevy ole moksiskaan, sillä lukupää on parkissa. Jos kone kuitenkin kilisee ja kolisee siirreltäessä, sisällä voi olla jotain irti, sekin asia jota on hyvä huollossa tutkia.
Eikä tuo tosiaan ihan pikkuvialta kuulosta, mutta en ole vielä niin isosta viasta kuullutkaan, joka ei valtuuteussa huollossa tulisi korjattua, kunhan on valmis maksamaan.
(Koska kyse on vahingon seurauksena syntyneistä vaurioista, kannattaa ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön. Tuommoiset menevät yleensä kotivakuutuksen piikkiin.)
-
Viesti Kirjoittaja toivoton tapaus »
Ei se kone siirreltäessä kilise. Joskus vaan kun on ollut tuntikausia laukussa niin sitten kun laittaa päälle koneen niin sellainen kilke kuuluu kovalevystä
Niin tämä mun läppäri on muuten iBook G4, toivottavasti ei oo liian vanha kone ja todeta että "sori muttei voi korjata" Se tästä puuttuisikin.
Piti nyt sitten alkaa viimeisillä akunrippeillä tekemään tämän viikon välttämättömämpiä juttuja ennen kuin menettää koneen.
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Tuolla ei olisi joka tapauksessa ollut merkitystä, vaikka olisi ollut voimassakin. Sen piikkiinhän ei nyt kuitenkaan olisi voinut korjauttaa itse aiheutettua vikaa.toivoton tapaus kirjoitti:Koneesta on takuu loppu...
-Harri
-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Voi kyllä olla, että huollon hinnaksi tulee jo niin paljon enemmän kuin tuon koneesi arvo, että todennäköisesti voisit päästä halvemmalla, kun ostaisit joltain käytettynä samanlaisen koneen.toivoton tapaus kirjoitti:Paitsi ettei mulla oo mitään kotivakuutusta kun oon opiskelija. Saapa nähdä mitä tästäkin tulee... Maksaa kuitenkin ihan järjettömästi. Mutta sinne Systemaan nyt sitten ainakin on mentävä. Että oottaa päähän tuo kompastelu kyllä.... Pitikin hajota tuon koneessa olevan päänkin. Ei nukuta kyllä enää tippaakaan
Ei se kone siirreltäessä kilise. Joskus vaan kun on ollut tuntikausia laukussa niin sitten kun laittaa päälle koneen niin sellainen kilke kuuluu kovalevystä
Niin tämä mun läppäri on muuten iBook G4, toivottavasti ei oo liian vanha kone ja todeta että "sori muttei voi korjata" Se tästä puuttuisikin.
Piti nyt sitten alkaa viimeisillä akunrippeillä tekemään tämän viikon välttämättömämpiä juttuja ennen kuin menettää koneen.
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Toki akkuja ja latureita sun muita saa vielä mutta jos koneen kaupallinen arvo on arviolta luokkaa pari sataa niin itse en ainakaan lähtisi enää paikkaamaan laastarilla ellei koneella olisi jotain elintärkeää mitä ei uusille koneille saa (esim. joku classic-ympäristössä pyörivä firman taloushallinto tms.). Uudet kannettavat lähtevät 999 eurosta, käytettyjä 1-2 vuoden ikäisiä liikkuu myös ihan kivasti.
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja kyselijä »
Niin huomasin tuossa tänään että siinä laturin puoleisessa päässähän siinä virtajohdossa oli se tappi. Eli koneen sisältä ei oo katkennu mitään, mutta se laturin tapin pää on jääny sinne koneen sisään. Yritin pinseteillä saada sitä pois, mutta siitä lähti vaan valkea muoviosa.
Vein sen sitten huoltoon ja ne väitti että se tapin kärki on niin tiukassa ettei sitä voi saadakaan pois. Tuntuu kyllä epäloogiselta kun aika kevyestihän se virtajohto yleensä lähtee irti . Pitäis kuitenkin laittaa kuulemma se virtajuttu uusiksi koneen sisältä. Ja hintaa tuolle kaikelle tulis tosiaan 305 euroa (muistaakseni noin laskin kun se näytti erilliset summat.) Suostuin tuohon, mutta nyt oon ruvennu katumaan ja mietin josko huomenaamulla sittenkin hakisin koneen pois vielä jos ehtis. Kävin ostamassa kärkipihdit niin jos niillä yrittäis vielä irrottaa sitä tappia. Pelkkä laturi maksais kuitenkin vain 90 e joten tuon tyhmän tapin takia joutuu maksamaan ihan älyttömästi. Näytti vielä ettei se tappi oo edes vinossa, pinsetit vaan ei mahdu niin syvälle että ois saanu siitä kunnon otetta. Hassua muuten kun vaikka ongelma on tällainen ns. ulkoinen, niin silti huollossa kysyttiin koneen salasanakin. Ei tajunnut poistella edes päiväkirjaa ym. koneelta niin sekin harmittaa
En haluais ostaa uutta konettakaan kyllä siksi koska tuolla koneella on opiskelupaikasta saatuja ohjelmia joita ei saa enää uusiksi ja tarvisin niitä lopputyön teossa. Ilman niitä se ei oikein onnistu. Vaikka ehkä tämä on merkki siitä että mun pitäis tosiaan unohtaa tuo ala, hassua kun tuo kone hajos just kun olin aikonu että sittenkin tekisin tekisin tuon tutkinnon valmiiksi. Sitten kyllä mietin sitä että jos ostais jostain koneen missä ois samanlainen akku niin vois sillä koneella ladata akkua ja käyttää tuota konetta, muttei varmaankaan sama akku sovi uudempiin koneisiin????? Oispa olemassa jotain erillisiä latureita pelkälle akulle, muttei sellaisiakaan taida olla?
Niin olisin kiitollinen jos joku vois kertoa onko uudemmissa koneissa tuota samaa akkua ja missä mallissa on jos on? Sitten voisin yrittää etsiä moista konetta käytettynä. Ei pysty kauheasti olemaan kyllä netissä nyt kun ei oo konetta kotona ollenkaan, niin on aika huono etsiä kaikkea mahdollista
-
Viesti Kirjoittaja jellovi »
-
Yriti saada sitä tapinjämää vielä itse pois, mutta ei kärkipihdit mahtunu sinne aukkoon edes. Sitten onnistuin painamaan sen tapin vain syvemmälle. Outoa kun mielestäni painoin sitä eilenkin, mutta silloin se ei uponnu, nyt upposi. Ilmeisesti siinä virtahommelissa ei oo pohjaa ollenkaan? Jos tappi menee koneen sisään asti niin voisko siinä sitten käyttää vaan uutta laturia vai estäiskö se tapinjämä sen ettei virta kulje?
Mä vaan kyselen täällä koko ajan kun on tämä netissä oleminen kirjaston koneen varassa ja on itse niin blondi ettei tajua että mistä tietoa etsisi. Kiitos tuosta edellisestä linkistä, jos se vaikka auttais jotain.
Tällä hetkellä tällä tietopohjalla tuntuu että järkevin ratkaisu taitaa olla ostaa käytettynä samanlainen kone, jotta vois sitten käyttää akkua tuossa nykyisessä koneessa silloin kun tarvii sen ohjelmia. Uusi konekin kyllä houkuttais, se ei ainakaan hajoais ihan heti, mutta sitten ei pysty käyttään noita ohjelmia. Oon vielä niin superhuono tekemään päätöksiäkin...Millähän hinnalla vois saada vanhan i Book G4:sen? Ois ihan kiva jos käyttöjärjestelmä ois vähän uudempi kuin pantteri
Edit: Siis eihän tuossa e-open kaupassa myydä Maccien tarvikkeita ollenkaan, joten mistä ne tietäis?
Kukaan ei taida hoksata edes lukea tätä ketjua enää kun täällä väärällä nimimerkillä kirjottelen. En vaan muista tuota toivottoman tapauksen salasanaa edelleenkään enkä sen sähköpostiosoitteen salasanaa. Ei viitsi enää kolmatta nikkiä luoda kun tuonkin taisin luoda juuri sen takia että oli salasanat hukassa tältä kyselijä-nikiltä. Oon siis ihan toivoton tapaus salasanojen muistamisen kanssa. Pitäis olla se sama salasana vaan joka paikassa. (tupla-nikkeilykin on varmaan kielletty ja jäin nyt kiinni, mutta toivottavasti ylläpitäjät ei poista tätä kyselijä-nikkiä ainakaan sen takia)
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Ostopalstalle ilmoitusta ja vanha kone nörtille.
ja kone vaikka tästä. http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... 9&t=157665
-
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Kyllähän latureita saa, ei varmaan ole hyllytavaraa noin vanhaan koneeseen kylläkään.kyselijä kirjoitti:Tässä on suurin ongelma vaan se että sellaisia ohjelmia ei saa laitettua uudelle koneelle jotka on saatu opiskelupaikasta. Ja niitä tosiaan tarvisin. Ei oo vara ostaakaan, pelkkä Photoshop on tosi kallis, sitten vielä Final Cut ois myös välttämätön. Vissiin pitää sitten ostaa kaks konetta, samnalainen kuin nykyinen vain sen takia että saa ladattua vanhan akun. Miksei oo latureita akuille...murr
Ohjelmathan saa siirrettyä sinällään ihan hyvin uuteen koneeseen, tosin jos ovat vanhaa (ei universal) kamaa, voi käyttö hiukan tökkiä intel koneella, mutta tuskin ovat sen hitaampia kuin vanhallakaan koneella.
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Ah, missasinkin että koneen puolella on kanssa vikaa. Ohjelmien siirto onnistuu pistämällä vanhan koneen levy ulkoiseen koteloon ja sitten siirtymäapurilla siirtyy kamat. Kaikki siirtämäni ohjelmat ovat toimineet uudessa koneessakin.kyselijä kirjoitti:Siis ihan oikeasti saa sellaisia latureita jolla pystyy lataamaan akkua ilman konetta? Mistä vois löytyä? Miten se ohjelmien siirto onnistuu?
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Hitsi kun sitä "ulkoista laturia" ei ollukaan olemassa. Myisköhän kukaan vanhaa IBook G4:sta pelkäksi laturiksi, siis jos ois vaikka kone joka ois muuten täysin hajalla, mutta siihen sais virran ja se latais vielä akkua kuitenkin? Sellainen vois olla kätevä. Ja sitten uudempi kone oikeaksi koneeksi
Mutta ehkä pitää uskaltautua kuitenkin ostmaan joku muu kone kuin ikivanha iBook
-
Viesti Kirjoittaja Legge »
http://www.amazon.com/External-Battery- ... 667&sr=1-3
Muuten ainoa järkevä vaihtoehto on edellä ehdotettu kovalevyn kaivelu ulos ja ulkoisen kotelon ostaminen:
http://www.ifixit.com/Guide/Repair/Inst ... ment/166/1
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... eId=557145
-
Tuon mielijohdeostoksen tein siksi kun jos oisin ostanu käytetyn niin siinä ois ollu mun tuurilla erittäin todennäköisesti jotain vikaa tai siihen ois tullu kohta -niin ajattelin etten uskalla.
Ostos kaduttaa siinä mielessä vähän, että tämä näyttö on ihan sairaan pieni! 10 minuuttia oon tätä vasta tuijottanu ja nyt jo särkee silmiä, että en tiedä oliko migreenikolle hyvä ratkaisu. Tiettyhän sitä voi myöhemmin hankkia isomman näytön erikseen, mutta tykkään kyllä yleensä kirjoitella sohvalla läppäri sylissä kaikkea niin on se vähän hankala niinkin. Ja kirjoitankin aina tuntikaupalla kun rakastan kirjoittamista. Toivottavasti ei harrastus kärsi. Harkitsin jopa pc:n ostoa hetken kun paljon halvemmalla ois saanu sellasen pc:n jossa ois ollu hyvänkokoinen näyttö. Mutta eihän sitä voinu noiden ohjelmien siirtämisen toivossa ostaa.
Kiitos noista seikkaperäisistä kuvista miten kone puretaan. Tuohon kun minä ryhtyisin niin kone ois ainakin entinen. Kiva tietää että noita tuollaisia pelkän akun latureitakin on.
Pitäiskö noiden ohjelmien siirtäminen koneelta toiselle onnistua myös normaalin ulkoisen kovalevyn kautta? Ainakin jollain adapterilla? Mietin että jos saisin ladattua tuon akun jonkun luona joskus niin sittenhän mun kannattais ehkä siirtää ne noin eikä purkaa konetta.
-
-
Viesti Kirjoittaja jomppeli »
kyselijä kirjoitti:Arghh. Oli kyllä tosiaan vähän liian hetken mielijohdeostos tämä kone. Tajusin vasta nyt kun aloin siirtää tiedostoja ulkoiselta levyltä että tässä ei oo firewire -paikkaa ollenkaan, luulin että sellainen on itsestäänselvyys. Eihän tälle voi siirtää sitten videokamerastakaan mitään....Mitäs muuta tästä puuttuu verrattuna vanhaan iBook G4:seen? Pitäis vissiin nukkua enemmän kuin tunti yössä että tajuais kysellä tuollasia kaupassa. Aina kaikki menee mönkään...
Firewire löytyy vain pro malleista.
-
Mitä muuta tärkeää MacBookista uupuu kuin firewire?
-
Re: Mitä muuta tärkeää MacBookista uupuu kuin firewire?
Viesti Kirjoittaja jomppeli »
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Eivät omista videokameraa joka vaatii firewiren.kyselijä kirjoitti:Miten ihmiset siirtää esim. videokamerasta materiaalia tälle koneelle jne?
Ei alumiinikuorta, ei sd-kortinlukijaa, ei taustavalaistua näppistä ja vähemmän muistia oletuksena kuin MBP:ssä.kyselijä kirjoitti:Mitä muita vakavia puutteita tässä MacBookissa on?
http://www.apple.com/why-mac/compare/notebooks.html
Edit:hidas
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
-
-
Viesti Kirjoittaja skip »

https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka