Pientä huoltoa Oulussa?
-
Re: Pientä huoltoa Oulussa?
Viesti Kirjoittaja kyselijä »
Niin oli vähän vaikea miettiä kun oli niin huonot mahdollisuudet olla netissä ja oon ihan pihalla nykykoneista. Ottaiskohan ne tätä konetta enää takaisin kun tämä on käytetty? En mä oikeastaan halua sitä protakaan kun se maksaa 200e enemmän ja siinä on silti yhtä pieni surkea näyttö josta pitää tihrustaa millinkokoisia kirjaimia niin että pää tulee kipeäksi. Ja se 15 tuuman pro on jo liian kallis. Haluaisin sellaisen vanhan kunnollisen koneen, jossa on vähän isompi näyttö ja firewire.
-
....Vois mennä kyllä nukkuun ja herätä joskus kesällä....
-
Viesti Kirjoittaja jomppeli »
kyselijä kirjoitti:Mitähän mun nyt sitten kannattais tehdä jotta en sähläis enää enempää?
....Vois mennä kyllä nukkuun ja herätä joskus kesällä....
Yrittää vaihtaa pro versioon jos kauppa ei ole kovin tiukka palautus/vaihto asioissa
-
Päteeköhän tuo oikeassa kaupassakin? Se että kone on otettu käyttöön ainakin varmaan tarkoittaa että se on olennaisesti muuttunut
-
Viesti Kirjoittaja jomppeli »
kyselijä kirjoitti:Ainakin Euronicsin verkkokaupassa sanotaan palautuksista näin: "Palautettava tuote ei saa olla olennaisesti muuttunut. Kaikki kauppaan liittyvät tuotteet (haluamme tuotteen pakattavan alkuperäiseen tuotepakkaukseen) on oltava palautuksen mukana. Tuotteen pitää olla siis alkuperäistä vastaavassa kunnossa, eikä se ole saanut muuttua olennaisesti."
Päteeköhän tuo oikeassa kaupassakin? Se että kone on otettu käyttöön ainakin varmaan tarkoittaa että se on olennaisesti muuttunut
Ainahan voi käydä kysymässä.
-
Viesti Kirjoittaja mirko »
Varmaan tämän kokoiselta foorumilta löytyy joku, joka haluaa vaihtaa Firewirellä varustetun MacBookin tai MacBook Pro:n uuteen, vähän käytettyyn unibody-MacBookiin. Välirahaakin voit hyvin pyytää vaihdokin mallista, iästä ja kunnosta riippuen.kyselijä kirjoitti: Ottaiskohan ne tätä konetta enää takaisin kun tämä on käytetty? En mä oikeastaan halua sitä protakaan kun se maksaa 200e enemmän ja siinä on silti yhtä pieni surkea näyttö josta pitää tihrustaa millinkokoisia kirjaimia niin että pää tulee kipeäksi. Ja se 15 tuuman pro on jo liian kallis. Haluaisin sellaisen vanhan kunnollisen koneen, jossa on vähän isompi näyttö ja firewire.
Näissä kaikissa viime aikojen näytöissä sen sijaan kuvapisteet ovat varsin pieniä (110–130 ppi). Jos sinulla on ollut tähän asti 14" iBook, niin tokko yhtä ”harvaa” (≈90 ppi?) näyttöä saat enää mihinkään uuteen kannettavaan. Kehitys jatkuu kohti yhä tarkempia näyttöjä, ja kyllä tämä vielä iloksi muuttuu myös Mac OS X:n osalta. Applen iOS:ssa asia on otettu alusta lähtien huomioon ja homma myös toimii™. Esimerkiksi iPhone 4:n ja uusimman iPod touchin näytöt ovat tarkkuudeltaan yli 320 ppi.
Samalla foorumin ylläpito tiedottaa: Kyselijän tuplatunnus ”toivoton tapaus” on suljettu, ja samaten näiden ketjujen yhdistämisestä on laitettu YV. Ylläpito muistuttaa myös, että oppilaitoksesta tai työpaikalta saatujen ohjelmien käyttöehdot on syytä tarkistaa siinä vaiheessa, kun opiskelut päättyvät tai työpaikka vaihtuu. Nyt kun tämä tuli sanottua, niin Mac OS X:ssä on Siirtymisapuri-ohjelma voi käyttää ilman kovalevyn irroittamistakin, kunhan vaan vanhan koneen saa jollain tavalla käyntiin. Siirron jälkeen osa ohjelmista voi kysyä sarjanumeroa ja niiden osalta siis pitää olla yhteydessä sinne, mistä on ohjelmat saanut käyttöönsä.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Ja jos korkeamman resoluution mukanaan tuomat pienemmät tekstikoot yms. ovat ongelma, niin muistutan, että niitäkin voi monessa paikassa suurentaa resoluutiota heikentämättä.mirko kirjoitti:Varmaan tämän kokoiselta foorumilta löytyy joku, joka haluaa vaihtaa Firewirellä varustetun MacBookin tai MacBook Pro:n uuteen, vähän käytettyyn unibody-MacBookiin. Välirahaakin voit hyvin pyytää vaihdokin mallista, iästä ja kunnosta riippuen.kyselijä kirjoitti: Ottaiskohan ne tätä konetta enää takaisin kun tämä on käytetty? En mä oikeastaan halua sitä protakaan kun se maksaa 200e enemmän ja siinä on silti yhtä pieni surkea näyttö josta pitää tihrustaa millinkokoisia kirjaimia niin että pää tulee kipeäksi. Ja se 15 tuuman pro on jo liian kallis. Haluaisin sellaisen vanhan kunnollisen koneen, jossa on vähän isompi näyttö ja firewire.
Näissä kaikissa viime aikojen näytöissä sen sijaan kuvapisteet ovat varsin pieniä (110–130 ppi). Jos sinulla on ollut tähän asti 14" iBook, niin tokko yhtä ”harvaa” (≈90 ppi?) näyttöä saat enää mihinkään uuteen kannettavaan. Kehitys jatkuu kohti yhä tarkempia näyttöjä, ja kyllä tämä vielä iloksi muuttuu myös Mac OS X:n osalta. Applen iOS:ssa asia on otettu alusta lähtien huomioon ja homma myös toimii™. Esimerkiksi iPhone 4:n ja uusimman iPod touchin näytöt ovat tarkkuudeltaan yli 320 ppi.
-
Ja tuo tekstin koon huonouskin johtuu vain minun henkilökohtaisista vioista. Mulla näkökentässä tavallista enemmän lasiaisamentumia, valojuovia ja palloja ja sellaista "sähköistä värinää" koko ajan niin ehkä tuo pieni teksti siksi minua häiritsee. Mua kun ottaa silmiin jo tavallinen valkea kopiopaperikin kun se elää koko ajan silmissä ja rivit hyppii helposti. Semmosia migreenipotilaan ongelmia kaiketi. Vähän liian kiukuttelevalla asenteella sanoin tuon millinkokoinen teksti-jutun. Sori. Tuntui tuo niiden jatkuva suurenteleminenkin vähän turhauttavalta.
Pahoittelut että oon valittanu täällä näistä mun sähellyksistä ihan liikaa, välillä vaan ottaa tosissaan päähän kun kaikki mahdollinen menee aina pieleen. Lupaan yrittää vaieta. Ja anteeksi että oon tuplanikkaillu ja rikkonu jotain sääntöjä, jos mulla ois parempi muisti nin ei sitäkään ois tarvinu tehdä.
Kiitokset vielä kaikille vastauksista ja sietämisestä!
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Legge »
Minkäsmoinen videokamera sulla sitten on? Firewire oikeasti ainoa tapa siirtää videoita? Ei saa USB-kaapelia? Muistikortti irti ja kortinlukija USB:hen?
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Sen levyn voi pistää ulkoiseen koteloon.Legge kirjoitti:Eikös sitä apuria ole vähän hankala käyttää, jos vanhaan koneeseen ei saa virtaa?
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Miklu »
Sori OT, mutta miten nämä kaksi asiaa liittyvät toisiinsa. Eikö kotipaikkakunnallasi myydä kotivakuutuksia opiskelijoille? Vai eikö sinulla muka ole varaa kotivakuutukseen? Ne nyt ei paljon maksa vuodessa, varsinkaan nuorille. Mutta jos on valmis maksamaan vahingoistaan täyden hinnan, niin eipä siinä mitään, ei silloin vakuutusta tarvi.toivoton tapaus kirjoitti:Paitsi ettei mulla oo mitään kotivakuutusta kun oon opiskelija.
-
Mutta sitten muita hyviä uutisia !: Mä saan kuulemma vaihtaa tämän koneen 13-tuuman MacBook Prohon. Soitin sinne ennen kuin menin, kun se on aika kaukana, ja mulle luvatiin silloin puhelimessa että voin vaihtaa. Ensin myyjä kuulosti puhelimessa hitusen epäilevältä kun puhuin vain etten haluakaan tätä, mutta sitten heti kun sanoin että vaihtaisin siihen MacBook Prohon niin se oli sitä mieltä että tottakai se käy. Mutta niitä ei ollutkaan tällä hetkellä myymälässä, vaikka piti, joten en voinu vaihtaa vielä. Niiden koneet siis näytti että niitä ois pitäny olla siellä vielä yksi, mutta sitä ei löytynyt mistään, vaikka kaikki mahdolliset paikat etsittiin. Aika reiluja kyllä sitten olivat, sillä ne ehdotti että saan käyttää tätä konetta niin kauan kun se uusi tulee. Näytti nimittäin että sitä ei oo tukkurillakaan ja sen saamiseen menee ainakin kolme viikkoa. Ilmeisesti kun puhelimessa lupasivat ja sitten sitä ei ollukaan niin sen takia antoivat tämän käyttöön. Lisäksi maksoin sen kalliimman koneen jo. Pitää nyt kuitenkin yrittää pitää tätä mahdollisimman varovaisesti. Ajattelin etten käytä muuta kuin nettiä ja tekstinkäsittelyohjelmaa tällä ja niitäkin vain sen verran mitä tarvii etten turhaan kuluta tätä. Ja pidän vaan kotona tätä. Kyllä siitä varmaan kuitenkin jotain käyttökorvausta joutuis maksamaan jos tämä ei näytä enää uudelta. Mutta eipä oo tapana käyttää konetta likaisin käsin tai kolhia ym (paitsi vahingossa) joten eiköhän tämä kuitenkin sitten ihan siistiltä näytä. Pitää pyyhkiä sitten sormenjäljet vielä varovaisesti vanulapulla muovipinnoilta pois ennen kuin palauttaa.
Yksi asia mua jäi ihmetyttämään kun katselin niiden isompinäyttöisten MacPro-koneiden firewire-paikkaa. Se on pienempi ja erilainen kuin mitä entisessä koneessa! :S Se siis vaatii uusien piuhojen ostamista. Toivottavasti niitä löytyy helposti kun ulkoiselle levylle tarvis sitten sellaisen, jossa on isompi (eli varmaan vanhempi ) pää toisessa päässä ja toisessa taas tuo pienempi. Kuulostaa sellaiselta ettei sitä ole, no toimii tuo ulkoinen tietty usb:lläkin, mutta kameraan ainakin tarvii uuden piuhan. Toivottavasti löytyy helposti eikä niiden kameran puoleista päätä ole muutettu, mun kamera on sekin kun varmaan jo liian vanha, joskus 2005 ostettu (Sonyn DCR HC90)
Ai niin, yks mun kaveri ihan tosissaan uskoo että tuon mun vanhan koneen virtajuttu toimis jos ostaisin vain uuden laturin. Sen mielestä se tapin kärki on nimittäin uponnut niin syvälle ettei se enää haittaa. Sitä ei näy edes paljain silmin kun se on niin pohjasssa. Tosin sama tyyppi kyllä ronkki sitä rautalangalla niin paljon että ne käpälät on kyllä varmaan jo vääntyneet. Mutta voisiko se olla muka niin että se ottaisi virran niiden kahden käpälän kautta eikä sieltä päästä ollenkaan missä se tapinjämä on? Itse en usko, muutenhan se korjaaja ois ehdottanu sitä ratkaisuksi että tappi särkitään pohjalle, mutta toisaalta ne tietty voi haluta rahastaa mahdollisimman paljon joten en tiedä sitten mihin luottaa....
-
Viesti Kirjoittaja skip »
http://www.moshimonde.com/products2.asp ... 7&PDLS1=34
eBaysta ostin joskus aikoinaan, en tiedä saako jostain helpommin.
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
-
Viesti Kirjoittaja mirko »
Saman asian hoitavia saa Suomestakin muutamalla eurolla. Suosittelen kuitenkin yhden uuden johdon ostamista koneen ja kovalevyn väliin. Jokainen ylimääräinen liitos Firewire-väylässä on huono juttu. Kameran kun joutuu joka tapauksessa ketjuttamaan levyn perään, jos molempia haluaa käyttää samaan aikaan ilman Firewire-hubia. Jos myös kameran haluaa kytkeä suoraan uuteen koneeseen, niin siihenkään väliin uusi kaapeli ei montaa euroa maksa.skip kirjoitti:Uudessa koneessa on FireWire 800, vanhassa kaiketi FireWire 400. Tälläisellä adapterilla itse hoidin FW400-laitteiden kytkemisen nykyiseen MacBook Prohoni:
http://www.moshimonde.com/products2.asp ... 7&PDLS1=34
eBaysta ostin joskus aikoinaan, en tiedä saako jostain helpommin.
Muutenkin tässä näyttää nyt käyvän hyvin. Uusi MacBook vaihtuu uuteen MacBook Pro:hon.
-
Huomasin tässä koneessa muuten yhden oudon jutun: kun laittaa akun näyttämään aikaa niin se aika on ihan sekaisin, se vaihtelee lyhyin välein aikaa, yhtäkkiä aikaa tulee lisää, sitten se vähenee hetkessä rajusti, sitten taas lisääntyy. What??? Prosentit vähenee sen sijaan loogisesti, tosin en oo katsonut aikaa että kestääkö akku yhtä kauan kuin pitäisi.
Ai niin mun oli tarkoitus vähentää tänne kirjoittelua, ei onnistu näköjään millään.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Legge »
Jäljellä oleva käyttöaika riippuu tietysti siitä, mitä koneella olet tekemässä. Jos esim. prosessoria ei rasiteta, aika lisääntyy. Akun varaus prosentteina ei tietenkään voi kasvaa, ellet sitä lataa.kyselijä kirjoitti:Huomasin tässä koneessa muuten yhden oudon jutun: kun laittaa akun näyttämään aikaa niin se aika on ihan sekaisin, se vaihtelee lyhyin välein aikaa, yhtäkkiä aikaa tulee lisää, sitten se vähenee hetkessä rajusti, sitten taas lisääntyy. What??? Prosentit vähenee sen sijaan loogisesti, tosin en oo katsonut aikaa että kestääkö akku yhtä kauan kuin pitäisi.
-
-
Viesti Kirjoittaja Miklu »
Toki tuo arvio vaihtelee kovasti sen mukaan, mitä koneella tekee. Jos kone vaan "seisoo pöydällä" ja sillä ei mitään tee, niin arvioitu jäljellä oleva akun kesto lienee varsin pitkä. Jos taas sillä katsoo videoita, työstää kuvia tai tekee jotain muuta raskasta, niin arvioitu jäljellä oleva akun kesto laskenee varsin dramaattisesti. Sitten kun tuon raskaan työstämisen lopettaa ja konettä käyttää kevyemmin, niin arvioitu jäljellä oleva aika taas kasvaa.
Vähän sama kuin autoissa on noita mittareita, tai tarkemmin lienevät ajotietokoneita, jotka arvioivat matkan, jota jäljellä olevalla bensamäärällä vielä voi ajaa. Jos ajelee 80 km/h, niin arvioitu matka lienee pidempi kuin jos ajaa 120 km/h. Sitten taas jos hidastaa vauhdin sieltä moottoritienopeuksista alhaisemmaksi, niin tokihan arvioitu matka, jota jäljellä olevalla bensamäärällä voi ajaa, kasvaa.
Se on siis arvio, mitä akku (tai autovertauksessa bensa) kestää, jos jatkaa käyttämistä samalla teholla kuin mitä parhaillaan tekee.
-
-
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka