Olen aina välillä pelannut tuon "rantapallon" kanssa ja alkanut miettiä onko käsiteltävien tiedostokokojen syy ongelmiin.
Ongelmat ovat ilmenneet pääasiassa iMovien ja iPhoton kanssa jolloin tiedostokoot ovat suuria.
Nyt myös suurehkojen pdf tiedostojen käsittelyssä on ilmennyt samaa. Onko esim. 11,3 Mt pdf tiedosto ylivoimainen Mac Book Pron, muistia 4Gt ja käyttis OS X 10.6.5, resursseille, vai missähän voi olla vika??
Takuuaika alkaa umpeutua, kertokaa voiko olla joku takuun piiriin kuluva asia. Please!!
Liian suuri tiedostokoko?
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
Liian suuri tiedostokoko?
Viesti Kirjoittaja pylkkta1 »
-
Re: Liian suuri tiedostokoko?
Viesti Kirjoittaja KöpiM »
1) Katsoppa Lisäohjelmat-> Järjestelmän valvonta ja mitä se sanoo Järjestelmän muisti - kohdassa.
Onko RAM:ia vapaana vai kaikki käytössä?
2) Tunnistaako koneesi kaiken RAM-muistin (omenavalikko -> tietoja tästä macista)?
3) Oikeuksien korjaaminen levytyökalulla (Lisäohjelmat -> Levytyökalu, valitset sisäisen kovosi ja "korjaa levyn oikeudet")
Aloita vaikka näillä toimenpiteillä.
Onko RAM:ia vapaana vai kaikki käytössä?
2) Tunnistaako koneesi kaiken RAM-muistin (omenavalikko -> tietoja tästä macista)?
3) Oikeuksien korjaaminen levytyökalulla (Lisäohjelmat -> Levytyökalu, valitset sisäisen kovosi ja "korjaa levyn oikeudet")
Aloita vaikka näillä toimenpiteillä.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Ei tuon kokoisen tiedoston kyllä pitäisi tuntua yhtään missään. ![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
-Muistista vapaana yli puolet; 2,4 G
-Näyttää tunnistavan 4 G muistia
-Oikeuksien korjaaminen ei valittavissa.
Levyn tarkistus ei tuonut esille ongelmia.
Kun pdf tiedostoa yrittää avata esikatselulla ja "rantapallo" lähtee pyörimään, järjestelmän valvonnasta
Esikatselun kohdalla "Esikatselu ei vastaa" ja kuorma 100%??
Kun pallo on aikansa pyörinyt (alle minuutin), esikatselu toimii!!
-Näyttää tunnistavan 4 G muistia
-Oikeuksien korjaaminen ei valittavissa.
Levyn tarkistus ei tuonut esille ongelmia.
Kun pdf tiedostoa yrittää avata esikatselulla ja "rantapallo" lähtee pyörimään, järjestelmän valvonnasta
Esikatselun kohdalla "Esikatselu ei vastaa" ja kuorma 100%??
Kun pallo on aikansa pyörinyt (alle minuutin), esikatselu toimii!!
-
Viesti Kirjoittaja pyrjola »
Muutama revolverikysymys, älä ota pahalla.
- Oletko kokeillut Acrobat readerilla tai muulla ohjelmalla kuin Esikatselu ?
- onko kone/käyttis uusi (eli tekeekö Spotlight indeksointia vielä) ?
- Time Machine, onko käynnissä ?
Minulla rantapalloilu loppui kun vaihdoin kovalevyn ja lisäsin muistia. Macin oma levytyökalu ei herjannut mitään ongelmia kovon kanssa, mutta linkistä löytyvä diagnoosiohjelma paljasti karun totuuden. Ote on toisesta ketjusta..
"Mikäli jollakulla on vastaavaa ongelmaa niin ajattelin jakaa ratkaisun joka ainakin itselläni toimi:
http://mymacfixes.blogspot.com/2009/06/ ... -hard.html
Sivulla olevien ohjeiden mukaan homma ratkesi eikä levy enää toppaile turhaan. Asiasta minua viisaammat tietänevät tuolla mainitun "load cycle count"in. Tsekkasin omalta uudelta levyltäni tuota, pari päivää vaihdosta uuden levyn lukema oli yli 6000."
Niin, tuo load cycle count pitäisi olla tuhansissa, ei kymmenissä/sadoissa tuhansissa - kuten minulla.
Minulla rantapalloilu loppui kun vaihdoin kovalevyn ja lisäsin muistia. Macin oma levytyökalu ei herjannut mitään ongelmia kovon kanssa, mutta linkistä löytyvä diagnoosiohjelma paljasti karun totuuden. Ote on toisesta ketjusta..
"Mikäli jollakulla on vastaavaa ongelmaa niin ajattelin jakaa ratkaisun joka ainakin itselläni toimi:
http://mymacfixes.blogspot.com/2009/06/ ... -hard.html
Sivulla olevien ohjeiden mukaan homma ratkesi eikä levy enää toppaile turhaan. Asiasta minua viisaammat tietänevät tuolla mainitun "load cycle count"in. Tsekkasin omalta uudelta levyltäni tuota, pari päivää vaihdosta uuden levyn lukema oli yli 6000."
Niin, tuo load cycle count pitäisi olla tuhansissa, ei kymmenissä/sadoissa tuhansissa - kuten minulla.
Murphy's Rule - Never Argue With A Fool, People Might Not Know The Difference
-
En ota pahalla, päinvastoin! Olen "haukkaillut omppua" vasta alle vuoden ja olen tämän kanssa aika noviisi.
Vanha Win XP oli tutumpi...
Latasin tuon Acrobat readerin ja sillä pallo vaan vilahtaa, eli toimii ihan ok. Kiitos vinkistä!
Koneeni on vajaan vuoden ikäinen ja Time Machineta olen käyttänyt silloin tällöin, ei ole jatkuvasti päällä.
Tuo liittämäsi linkki ei ainakaan minulla toiminut.
Kuitenkin, tuo readeri toimii paremmin kuin Esikatselu, ja se hyvä. Vielä kun keksisi mikä auttaisi tuon iMovien
hitauteen. Kyllä sekin sitten pelittää kunhan "lämpenee", eli kun avautuessa on vaan aikaa pelata "rantapalloa", ja onhan sitä...
Ajattelin vaan ettei ole merkki jostain muusta ongelmasta mikä pitäisi saattaa kuntoon takuuaikana.
Vanha Win XP oli tutumpi...
Latasin tuon Acrobat readerin ja sillä pallo vaan vilahtaa, eli toimii ihan ok. Kiitos vinkistä!
Koneeni on vajaan vuoden ikäinen ja Time Machineta olen käyttänyt silloin tällöin, ei ole jatkuvasti päällä.
Tuo liittämäsi linkki ei ainakaan minulla toiminut.
Kuitenkin, tuo readeri toimii paremmin kuin Esikatselu, ja se hyvä. Vielä kun keksisi mikä auttaisi tuon iMovien
hitauteen. Kyllä sekin sitten pelittää kunhan "lämpenee", eli kun avautuessa on vaan aikaa pelata "rantapalloa", ja onhan sitä...
Ajattelin vaan ettei ole merkki jostain muusta ongelmasta mikä pitäisi saattaa kuntoon takuuaikana.
-
Kokeilepa tuohon Esikatselu–ohjelman hitauteen seuraavaa:
Asenna ohjelma uudelleen, eli poista kyseisen ohjelman .plist-tiedosto, jolloin ohjelma nollaantuu. Löytyy seuraavan polun avulla:
käyttäjänimi/Kirjasto/Preferences/com.apple.preview.plist <- poista tämä tiedosto ja kokeile avata jokin esim. pdf Esikatselulla
Josko toisi vanhan nopeuden takaisin ohjelmaan!
Asenna ohjelma uudelleen, eli poista kyseisen ohjelman .plist-tiedosto, jolloin ohjelma nollaantuu. Löytyy seuraavan polun avulla:
käyttäjänimi/Kirjasto/Preferences/com.apple.preview.plist <- poista tämä tiedosto ja kokeile avata jokin esim. pdf Esikatselulla
Viimeksi muokannut KöpiM, 31.1.2011 klo 21.56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Olin viikon "lumitöitä paossa" ja siksi tämä hiljaisuus!!KöpiM kirjoitti:Kokeilepa tuohon Esikatselu–ohjelman hitauteen seuraavaa:
Kiitos KöpiM!
Tein tuon ehdottamasi toimenpiteen, mutta ei vaikutusta. Jauhaa, jauhaa vaan...
-
Viimeinen keino mitä voit yrittää, sitten loppuu itseltäni niksit:
Avaa ohjelmat kansio, etsi Esikatselu.app ja paina cmd+i, jolloin aukeaa "Näytä Tietoja" laatikko. Tarkista, ettei löydy ruksia kohdasta "Avaa 32-bittisessä tilassa". Jos ruksi löytyy, poista se.
Nyt jos vaikka nopeutuisi tuo käyttäminen
Avaa ohjelmat kansio, etsi Esikatselu.app ja paina cmd+i, jolloin aukeaa "Näytä Tietoja" laatikko. Tarkista, ettei löydy ruksia kohdasta "Avaa 32-bittisessä tilassa". Jos ruksi löytyy, poista se.
Nyt jos vaikka nopeutuisi tuo käyttäminen

-
Viesti Kirjoittaja Touho »
-Onko koneen uudelleenkäynnistys jo kokeiltu?pyrjola kirjoitti:Muutama revolverikysymys, älä ota pahalla.
-Jos ei ole, onko esim. Safari ollut myös päivä- tai viikkokausia putkeen auki?
-Mitähän muuta "kivaa" sinne konelle on asennettu?
jne.
Edelleen, ei millään pahalla, mutta kun ei täältä asti oikein näe sinne koneelle.
Tietynlaiset pdf:t, etenkin eksoottisia fontteja ja tietynlaisia raskaita grafiikkaelementtejä sisältävät sellaiset tuntuisivat olevan hiukan raskaampia Prewieville kuin vaikka Adoben omalle katseluohjelmalle, jolle ne ilmeisesti on optimoitu. Sen harvan kerran kun Preview on takkuillut jonkun yksittäisen pdf:n kanssa, siellä on yleensä ollut jotain tavanomaisesta poikkeavaa mukana. En nyt vaan tähän hätään muista tarkalleen että mikä oli se pahin rantapallomagneetti.
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka