hatmac kirjoitti:Uskonnon puolelle menee siinä vaiheessa kun uskotaan että Applen tuotteet ovat lähtökohtaisesti helppokäyttöisiä ja hyviä ja huolettomia ja toimivia, ja jos joku on toista mieltä ja kertoo ongelmista niin sitten vika on jossain ihan muualla kuin Applen tuotteessa, viime kädessä käyttäjässä joka käyttää tuotetta väärin. Ääritapauksessa hompussakin syytetään käyttäjiä joilla on Applen tuotteen kanssa ongelmia ihan suoraan rikollisiksi (esim tuolta iphone-puolelta on ollut tälläisiä kirjoituksia).
Eikös tämä ole juuri sitä määrittämistä mitä pitäsi välttää. Tuossahan juuri määrität Apple-uskovan. Eli esim. itse kun olen tietotekniikan insinööri ja käyttänyt käytännössä melkein kaikkia PC:lle yms tehtyjä käyttöjärjestelmiä ja laitteita työkseni tai huvikseni ja normikäytössä kaikkia historian aikana tulleita windowseja ja uskallan sanoa ja väittää, että OS X:n kanssa on huolettomampaa, kuin Windowsin kanssa ja tämä perustuu vankkaan kokemukseen = tekee minusta Apple uskovan? Olen myös kokenut, että Applen yleinen laatu on korkeampi, kuin perus PC-valmistajan.
Itse en menisi sanomaan Apple uskovaksi tälläisen kokemuksen jälkeen. Muotoilisin asian, niin että Applella on panostetaan laatuun enemmän, kuin useilla muilla valmistajilla ja tämä näkyy myös automaattisesti hinnassa. Onhan markkinoilla muitakin premiumvalmistija, kuin esim. Apple. Ja ihan muilla aloilla, kuin tietotekniikassa. Tottahan toki muillakin valmistajilla on huikeita tuotteita, mutta kokonaisuuten Apple on mielestäni onnistunut melko hyvin, eikös vain? Joten jos ihminen joka haluaa huolettoman laitteen, niin eikös Apple ole tuolloin melko hyvä tuotemerkki keskiarvoltaan?
Eli tosiasia, että Applen tuotteet ovat erittäin hyviä ja toimivia. Kysymys kuuluukin mitä me haemme tuotteelta ja tämä määrittää käyttötarkoituksen jne. Eli onko Applen tuotteet silloin oikeita käyttäjälle ja hänen tarpeisiin. Ei peräkärryä vedetä ferrarilla tai rekkaa käytetä kauppakassina. Eli tarve pitää ensin määrittää ja sitten ruvetaan katsomaan valmistajaa. Jos kone tulee puhtaasti pelikäyttöön välttääksemme Apple haukuntoja on hyvä hommata PC, jossa windows. Eli usein tuntuu, että Applesta odotetaan vapahtajaa kaikkiin elämän ongelmiin, kun se on vain tekniikkaa. Jos ihmiset tietäisivät paremmin mitä haluavat ja määrittelisivät itsellensä tarpeen ennen ostoa, niin uskon että usea Apple haukunta oltaisiin vältetty. Tämä koskee myös muita laitevalmistajia.
Niin unohdin, että olen täysin samaa mieltä siitä, että jos ihmisillä on huonoja kokemuksia jostain Applen tuotteesta, niin tälläisiä ihmisiä ei saisi heti kivittää. Mutta useasti olen huomannut, että tälläiset teksit on kirjoitettu melko provosoivaan tyyliin.