”Tyhmät kysymykset” ohjelmista
-
Re: "Tyhmät kysymykset" ohjelmista
Viesti Kirjoittaja Blaster- »
Seuraava "tyhmä kysymykseni" on, että miten pääsen käsiksi iPhotossa oleviin kuviin esim. jos haluan muokata iPhotossa olevaa kuvaa Photoshopissa tai jos haluan linkittää sen internettiin.
iPhoton kautta pystyy toki pääsemään käsiksi tuohon tiedostoon, mutta en pidä sitä mitenkään kelvollisena ratkaisuna että pitäisi odottaa aina puoli minuuttia iPhoton aukeamista, jos haluaa vain päästä käsiksi yhteen kuvatiedostoon.
iPhone 4S 64 GB JB iOS 5.0.1
iPad 2 16 GB Wi-Fi iOS 5.0.1
iPod nano 4g 16 GB
-
Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »
Siis hetkinen!? Itse juuri eilen ostin mini display port -> HDMI -adapterin Verkkokaupasta ja maksoi 24.90€. Ja ääni siirtyy myös. Toki piti ääniasetuksista käydä näppäämässä telkkari päälle, mutta ei sen kummempaa.asanttu kirjoitti:tälläne 20e "apple look" minkä ostin tänään verkkokaupasta. Tuo vastauksesi ratkasiki ongelmani, onneksi kotiteatterista tulee 3,5mm. Harmittaa vaa laittaa 20e ku vois laittaa sit kerralla vähän enemmän ja sais myös sen äänen .. >_>gramdel kirjoitti:Mikä adapteri? Kaikissa ei ääni kulje, tuo koneesihan toki sitä mini display portista antaa.asanttu kirjoitti:Okei kiitos! Vielä hei semmosta että eikö HDMI-piuhan läpi pitäis mennä äänikin? Kokeilin äänet valikkoa mutta siellä ei oo muita vaihtoehtoa ja äänet kuuluu läppäristä siis.. Tietääkseni pitäs kulkee äänikin. Jotain neuvoja?
/---
ap
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Tosta käynnistämisestä, miksi käynnistät? Tai oikeammin, miksi sammutat? Oman läppärini olen vuoden 2003 jälkeen sammuttanut ehkä kolmesti (toki lisäksi käyttispäivitysten vaatimat uudelleenkäynnistykset). Ei MacBookia tarvii sammuttaa edes kuljetuksen ajaksi, kansi kiinni ja menoksi.Blaster- kirjoitti:Onko Maceissa sama vika kuin PC:ssa että mitä enemmän ohjelmia asentaa, sitä hitaammin kone toimii?
Olen ollut nyt uskollinen MacBook Pron käyttäjä suunnilleen 9 kuukautta, eikä ainakaan vielä ole näkyvissä merkittävää hidastumista, toisin kuin Windows-koneissa. Koneen käynnistämisessä menee kyllä enemmän aikaa kuin ennen, mutta se johtuu siitä että olen laittanut neljä ohjelmaa avautumaan käynnistymisen aikana. Mielummin odottelen pari sekuntia enemmän käynnistymistä kuin käynnistymisen jälkeen klikkailen nämä ohjelmat itse auki.
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Oikea tapa on määritellä Photoshop iPhoton ulkoiseksi editoriksi ja Photoshopin tallennennusasetuksista, että tallennetaan päälle ilman kyselyjä (näin ainakin PSE9).Blaster- kirjoitti:Seuraava "tyhmä kysymykseni" on, että miten pääsen käsiksi iPhotossa oleviin kuviin esim. jos haluan muokata iPhotossa olevaa kuvaa Photoshopissa tai jos haluan linkittää sen internettiin.
Jos haluat jotain muuta, niin käytä jotain muuta ohjelmaa kuin iPhoto. Tai jos haluat välttämättä yrittää, niin tutki iPhoton kirjastoa Finderissä, mutta ei kannata valittaa jos se menee ajan mittaan pilalle. Tee toinen kirjasto kokeilukäyttöön.
-
Tuo internettiin linkittiminen on sitten toinen juttu, kysymyksesi on liian laaja. MobileMe Galleriaan, Facebookiin jne iPhotossa on suoraan mahdollisuus. Muuten kuvan käyttö on sitten eri juttu.
-
Viesti Kirjoittaja ef0p »
On nyt vähän hankala editoita kuvia jotka on joskus vähän jäänyt kesken...

-
Viesti Kirjoittaja Maazza »
-
Viesti Kirjoittaja Pomzzi »
Mitä mallia Mäkkisi on? Muistaakseni Apple lisäsi tämän ominaisuuden joskus viime vuonna tuohon Mini-DP porttiin.Hanttapuli kirjoitti:Siis hetkinen!? Itse juuri eilen ostin mini display port -> HDMI -adapterin Verkkokaupasta ja maksoi 24.90€. Ja ääni siirtyy myös. Toki piti ääniasetuksista käydä näppäämässä telkkari päälle, mutta ei sen kummempaa.asanttu kirjoitti:tälläne 20e "apple look" minkä ostin tänään verkkokaupasta. Tuo vastauksesi ratkasiki ongelmani, onneksi kotiteatterista tulee 3,5mm. Harmittaa vaa laittaa 20e ku vois laittaa sit kerralla vähän enemmän ja sais myös sen äänen .. >_>gramdel kirjoitti:Mikä adapteri? Kaikissa ei ääni kulje, tuo koneesihan toki sitä mini display portista antaa.asanttu kirjoitti:Okei kiitos! Vielä hei semmosta että eikö HDMI-piuhan läpi pitäis mennä äänikin? Kokeilin äänet valikkoa mutta siellä ei oo muita vaihtoehtoa ja äänet kuuluu läppäristä siis.. Tietääkseni pitäs kulkee äänikin. Jotain neuvoja?
/---
ap
-
Viesti Kirjoittaja Blaster- »
Se säästää sähköö?MacFinn kirjoitti:Tosta käynnistämisestä, miksi käynnistät? Tai oikeammin, miksi sammutat? Oman läppärini olen vuoden 2003 jälkeen sammuttanut ehkä kolmesti (toki lisäksi käyttispäivitysten vaatimat uudelleenkäynnistykset). Ei MacBookia tarvii sammuttaa edes kuljetuksen ajaksi, kansi kiinni ja menoksi.Blaster- kirjoitti:Onko Maceissa sama vika kuin PC:ssa että mitä enemmän ohjelmia asentaa, sitä hitaammin kone toimii?
Olen ollut nyt uskollinen MacBook Pron käyttäjä suunnilleen 9 kuukautta, eikä ainakaan vielä ole näkyvissä merkittävää hidastumista, toisin kuin Windows-koneissa. Koneen käynnistämisessä menee kyllä enemmän aikaa kuin ennen, mutta se johtuu siitä että olen laittanut neljä ohjelmaa avautumaan käynnistymisen aikana. Mielummin odottelen pari sekuntia enemmän käynnistymistä kuin käynnistymisen jälkeen klikkailen nämä ohjelmat itse auki.
Mutta nyt itse asiassa kun aloin tutustumaan tähän aiheeseen tarkemmin, kaikkialla toitotettiin ettei Macia tarvitse sammuttaa, että se kuluttaa vähemmän sähköä nukkuessa kuin käynnistämisessä ja/tai sammuttamisessa.
En ole ihan niin vakuuttunut. Haluaisin nähdä selvää faktaa, yksinkertaisia tutkimustuloksia siitä, kumpi oikeasti vie vähemmän sähköä. Jos sellaisia on tehty, niin laittakaa ihmeessä linkkiä tänne. Sitten voin ehkä myöntääkin tappioni

Ja minkäs sille tavoilleen voi? Kun on käyttänyt pelkkiä PC-koneita naperosta saakka, ja tottunut aina sammuttamaan koneen käytön jälkeen, on yllättävän vaikeaa totutella käyttämään tuota nukkumistoimintoa. Siihen olen jo läppäreiden myötä tottunut, ettei kannata sammuttaa konetta päivän aikana, mutta aina yön ajaksi olen koneen sammuttanut ja taas aamulla avannut.
Pitää vielä sen verran sanoa, että vaikka ei olisi tarkoitus sammuuttaa konetta ikinä, on se pakko tehdä joskus. Itselläni tuuli viimeksi tänään sellainen tilanne vastaan kun yht'äkkiä Macin trackpadi ja näppäimistö lakkasivat toimimasta, vain Mighty Mouse toimi. Ei siinä muu auttanut kuin käynnistää kone uudelleen. Ei Macitkaan ole nykyään täysin kaatumattomia, ja turvallisia. Nekin ovat vain elektroniikkalaitteitta, joissa on joskus erikosia vikoja ja bugeja. Ei tosin vieläkään niin paljon kuin PC-koneissa, mutta kuitenkin jonkin verran. Itselläni on tämä Macbook Pro kaatunut kolme kertaa yhdeksän kuukauden aikana, joka ei ainakaan minun mielestä ole paljoa. Toki teistä se voi tuntua siltä, mutta minkäs ex-PC -käyttäjä tavoilleen ja tottumuksilleen voi
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Nyt tuli kyllä kadottua aiheesta ja reilusti, mutta halusin vain selventää asiaan. Ja muistakaa linkittää niitä tuloksia Macin virrankulutuksesta valmiustilassa!

Linkittelen lähinnä Facebookiin tai ImageShackiin. Tuo Facebook-linkitys ei ainakaan mulla toiminut iPhoto 09:ssa, en ole vielä kokeillut tällä iPhoto 11:sta (joka muuuten tuntuu NÄÄÄÄÄIN paljon hitaammalta ja raskaammalta kuin 09-versio, ja tuppaa kaatumaan vähän väliäMacFinn kirjoitti:Aikas helposti saa kuvan iPhotosta Photoshoppiin vetämällä sen kuvan iPhoton ikkunasta Photoshopin ikonin päälle. Näin minä olen tehnyt vuosia.
Tuo internettiin linkittiminen on sitten toinen juttu, kysymyksesi on liian laaja. MobileMe Galleriaan, Facebookiin jne iPhotossa on suoraan mahdollisuus. Muuten kuvan käyttö on sitten eri juttu.

iPhone 4S 64 GB JB iOS 5.0.1
iPad 2 16 GB Wi-Fi iOS 5.0.1
iPod nano 4g 16 GB
-
Oma MBP on tosiaan viime vuoden mallia, joten tuossa kuuluukin ilmeisesti myös äänen siirtyä. Harmi sinänsä, että näppiksen äänenvoimakkuussäätimet ei enää toimi.Pomzzi kirjoitti: Mitä mallia Mäkkisi on? Muistaakseni Apple lisäsi tämän ominaisuuden joskus viime vuonna tuohon Mini-DP porttiin.
Edit. Äähhh, miten tuo lainaus meni noin.
Edit 2. Sain korjattua! Ihan itte
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Viesti Kirjoittaja asanttu »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
http://www.apple.com/fi/macbookpro/environment.html
Lataa oman mallisi pdf-doku, siellä ne luvut on. Kestää piiiiiiiitkään ennenkuin näet sammuttamisen virransäästön edut nukuttamiseen.
Facebook-linkitys toimi ainakin mulla ihan hyvin jo iPhoto 09:ssä, ehkä sulla oli joku muu ongelma siinä. ImageShackia en ole koettanut eikä siihen taida olla iPhotossa suoraa plugia. Tai mistä mä sen tiedän, voi ollakin.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Ei onnistu. Ainoa Applen kone jota voi käyttää toisen laitteen näyttönä on 27" iMac, eikä senkään kanssa pikku adapteripulikka riitä esim. pleikkarin kanssa, vaan vaaditaan konvertteri.asanttu kirjoitti:Moi, en tiiä tuleeko nyt vähä liian über hifi kysymys mut antaa mennä. Olis siistii jos sais ton HDMI adapterin kautta pidettyä läppäriä näyttöä. Eli esim jos kytken PS3:sen hdmi-piuhan siihen adapteriin, ja jos olis esim joku ohjelma millä sais käytettynä näyttönä nii olis HCValaiskaa toki, uskon että ei oo mahollista mutta mutta, fiksummat auttakoon
Konsolin saa toki jollakin ominaisuudella varustetulla TV virittimellä kytkettyä, mutta kuvanlaatu tuskin on paras mahdollinen…
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja asanttu »
Kiitos vastauksesta. Tilasin nyt tollasen EasyCap kaapelin, jolla ihmiset on ainaki youtuben mukaan pelaillu ps3 sillä scart laadulla. Makso 24e posteineen nii jos jotakin kiinnostaa voin sit raportoida tänne miten kävi : )kallekilponen kirjoitti:Ei onnistu. Ainoa Applen kone jota voi käyttää toisen laitteen näyttönä on 27" iMac, eikä senkään kanssa pikku adapteripulikka riitä esim. pleikkarin kanssa, vaan vaaditaan konvertteri.asanttu kirjoitti:Moi, en tiiä tuleeko nyt vähä liian über hifi kysymys mut antaa mennä. Olis siistii jos sais ton HDMI adapterin kautta pidettyä läppäriä näyttöä. Eli esim jos kytken PS3:sen hdmi-piuhan siihen adapteriin, ja jos olis esim joku ohjelma millä sais käytettynä näyttönä nii olis HCValaiskaa toki, uskon että ei oo mahollista mutta mutta, fiksummat auttakoon
Konsolin saa toki jollakin ominaisuudella varustetulla TV virittimellä kytkettyä, mutta kuvanlaatu tuskin on paras mahdollinen…
-
Viesti Kirjoittaja Maazza »
-
Viesti Kirjoittaja pökkelö »
Olen 3. kertaa Murikka opistolla. Kone muistaa / tunnistaa verkon ensimmäisellä kerralla liityttyäni siihen opiston salasanalla.
Sähköpostikin (Entourage) ottaa viestit vastaan , muttei suostu lähettämään vaikka mitä tekisin.
Jotain teen ilmeisesti väärin , vaikka olen avain nipun kauttakin yrittänyt.
Sähköposti palvelin on Dna lumonetti.
Kiitos avusta etukäteen.
-
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Lähtevän sähköpostin palvelimeksi täytyy laittaa Murikka-opiston käyttämän operaattorin palvelimen osoite.pökkelö kirjoitti:Hei !
Olen 3. kertaa Murikka opistolla. Kone muistaa / tunnistaa verkon ensimmäisellä kerralla liityttyäni siihen opiston salasanalla.
Sähköpostikin (Entourage) ottaa viestit vastaan , muttei suostu lähettämään vaikka mitä tekisin.
Jotain teen ilmeisesti väärin , vaikka olen avain nipun kauttakin yrittänyt.
Sähköposti palvelin on Dna lumonetti.
Kiitos avusta etukäteen.
Muitakin konsteja on, mutta esim. http://speedtest.net näyttää minkä operaattorin verkkoa käytät. Sitten täytyy vain selvittää kyseisen operaattorin lähtevän postin palvelimen osoite.
-
Viesti Kirjoittaja ALG »
Kuinka OpenOfficessa sais "powerpointiin" kuvat mukaan. Nyt kuvat on vain linkitettyt eivätkä ole tallennettuna diaesityksen sisään. Neuvoja?
-
Viesti Kirjoittaja Jamot »
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Levy on NTFS muodossa.Jamot kirjoitti:Osaako kukaan sanoa minkä takia mä en pysty poistamaan / lisäämään iMacillani tiedostoja ulkoiselle kovalevylle?
http://www.hopeinenomena.net/search.php ... %2ANTFS%2A
-
Viesti Kirjoittaja Jamot »
-
Mikäli nuo on vaatimukset, niin mielestäni pitäisi:Maazza kirjoitti:Jaksaako uusin mac mini pyörittää Logic Prota ??
http://www.apple.com/logicstudio/specs/
Tietenkin tuossa linkissä on uusimman ohjelmaversion vaatimukset, joten vanhemmat versiot toiminevat paremmin. Tai jos tarpeeksi vanha on, niin ei pyöri ollenkaan?
-
Viesti Kirjoittaja ALG »
Vastaan itse: Edit > Links > Break LinkALG kirjoitti:Yksi uusi tyhmä kysymys:
Kuinka OpenOfficessa sais "powerpointiin" kuvat mukaan. Nyt kuvat on vain linkitettyt eivätkä ole tallennettuna diaesityksen sisään. Neuvoja?
-
Viesti Kirjoittaja Nks123 »
Miten saisin iTunesista poltettua erään soittolistan levylle MP3-muodossa, kun kaikki kappaleet eivät ole iTunesissa tässä kyseisessä formaatissa? Jos soittolistasta valitsee "polta levylle" ja sieltä mp3-muodon, niin ohjelma itkee, etteivät kaikki kappaleet ole mp3-muotoisia, eikä niitä voida polttaa mp3:sina. Onko kyseista soittolistaa esim mahdollista jotenkin viedä johonkin omaan kansioonsa, josta kappaleet voisi converttaa ulkoisella ohjelmalla mp3:ksi ja polttaa? Ehdin päästä jo eläkkeelle, jos alan finderilla poimimaan soittolistan kappaleita yksitellen. Kiitos neuvoista etukäteen

iPad 3 (32GB Wi-fi + 4G) ,iPod Touch (32GB 4th gen), Nokia E7
Time Capsule, Airport Express
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Advanced ja hiiren kakkosnapin menusta löytyy valinta "Create MP3 Version".Nks123 kirjoitti:Moro!
Miten saisin iTunesista poltettua erään soittolistan levylle MP3-muodossa, kun kaikki kappaleet eivät ole iTunesissa tässä kyseisessä formaatissa? Jos soittolistasta valitsee "polta levylle" ja sieltä mp3-muodon, niin ohjelma itkee, etteivät kaikki kappaleet ole mp3-muotoisia, eikä niitä voida polttaa mp3:sina. Onko kyseista soittolistaa esim mahdollista jotenkin viedä johonkin omaan kansioonsa, josta kappaleet voisi converttaa ulkoisella ohjelmalla mp3:ksi ja polttaa? Ehdin päästä jo eläkkeelle, jos alan finderilla poimimaan soittolistan kappaleita yksitellen. Kiitos neuvoista etukäteen
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka