Kaikkia varmaan kiinnostaa halpa hinta, mutta rakennusarkkitehtina kiinnitän huomion siihen, että pienemmissä kaupungeissa pelkästään yksi WM autioittaa koko keskustan. Erikoisliikkeillä, eikä muillakaan elintarvikeliikkeillä ole mitään jakoa kilpailla maailman suurinta ja rikkainta toimijaa vastaan. Tämän jälkeen kun keskustan (tai laitakaupungin) kiinteistössä sijaitsevat liikkeet lopettavat toimintansa, ei kiinteistö pelkästään autioidu vaan alkaa fyysinen rappeutuminen. Kiinteistön huoltamiseen tarvitaan paljon rahaa. Rappeutuminen alkaa heti ja etenee nopeasti vuosien kuluessa.Nemesis kirjoitti: Eli asiakkaat arvostavat edullista hintaa ja laajaa valikoimaa? Miksi he muuten tekisivät ostoksensa WM:ssä siinä määrin, että kilpailijat kuolevat? Jotain se WM taitaa tehdä oikein. Jos WM on niin suosittu, että muut ei kykene kilpailemaan, niin eikö se kerro siitä, että WM tarjoaa jotain sellaista, jota kuluttajat arvostavat ja haluavat?
Luulisin, että monen muunkin mielestä tämä ei ole hyväksyttävää kehitystä. Astuessaan kauppaan ei vaan tule välttämättä ajatelleeksi muuta kuin sieltä haettavan power-pc:n hintaa.
Sekään ei ole hyvä, että taajamassa on sitten kaupan alalla lähinnä minimipalkattuja hyllyntäyttäjiä laajan työdiversiteetin sijasta. Siitä ei ura urkene, eikä yrittäjyys kasva.