Sama pätee moneen ketjuun
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Viesti Kirjoittaja Macco »
Viesti Kirjoittaja Le Corbusier »
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Otsikon muokkaamisen jälkeen mopon keulimista voi taas vapaasti harrastaaheilei kirjoitti:Omasta puolestani vilpittömät pahoitteluni mopon ohjaamisesta (Jaffa-kori tukevasti tarakalla) pois otsikon mukaiselta reitiltä...Tauvo kirjoitti:...Mutta äärimmäisen viihdyttävää silti...Anniel kirjoitti:Tällä ketjulla ei näytä olevan enään mitään tekemistä Kuningaskuluttajan kanssa...
Viesti Kirjoittaja exlex »
Viesti Kirjoittaja exlex »
Kohdan 3:kommentointtiin.Le Corbusier kirjoitti:Kohtaan 2:exlex kirjoitti:
2.) Toinen asia on, että vaikka yrityksien tarkoitus on tuottaa voittoa, niin yrityksillä on myös tavoite tehdä jotain järkevää kuten: tuottaa tuotteita jotka myyvät (laatu, design, egologisuus jne...). Yriykset panostavat myös usein työpaikan viihtyvyyteen esim. Google yrityksenä. Tavoitteena tehdä hauskoja tuotteita, jolloin niiden suunnittelukin voi olla hauskaa. Eli yritykset eivät pelkästää tee voittoa, vaan työt sekä työympäristö voivat olla mukavia. Applellakin on tietääkseni nimen omaan filosofiana tehdä hauskoja tuotteta ja panostaa sille alueelle, eikä pelkästää hakea yksinomaa tuottoa.
3.) Mikä tulee laatuun, että haluaako kaikki laadukasta, niin valitettavasti ei. No tämä tietenkin johtuu meistä ihmisten eroista. Itse olen erittäin laatutietoinen, enkä ostaisi mitä tahansa roskaa. Miksi? Koska roska ei ole useastikkaan hyvin suunniteltua, kestävää saati muutenkaan hyvää. Tottakai joukosta saattaa löytyä helmiä, mutta etsippä ne sieltä pellolta. Itse en jaksa vaan ostan suoraan laadukkaan tuotteen valmistajalta, jolta tiedän että saan sen (Apple). Eli eri yritykset ovat segmentoituneet eri kuluttajille. Tämä vuoksi luulen tai veikkaan, että Apple ei tule välttämättä koskaan kaikkien merkiksi, koska tuotteet ovat yksinkertaisesti liian kalliita ja laatu maksaa. Tällöin on pysyttävä toisten valmistajien tuotteissa.
työympäristön parantaminen viihtyisäksi mahdollistaa säästämisen palkankorotuksissa -> voittoa kasvattava tekijä. Eiköhän nämä vihreät arvot ja viihtyisyydet ole loppujen lopuksi vain työkaluja parantamaan yrityksen elinkykyä markkinoilla - vaikkei suoraan voittoa lisäisikään.
Kohtaan 3:
Kukaan meistä ei tarvitse laatua kaikessa. Lisäksi on selvää, että osa laadusta on mielikuvia. Joku Nurmijärveltä juo vain "laadukasta" maitoa, kun taas sylkee siihen toiseen purkkiin - vaikka samaa smegmaa niissä eri merkkisissä purnukoissa lilluu. Joku haluaa mersun (vaikka se on vikatilastojen kärkeä). Miten siis määrität laadun kaikille samansisältöiseksi? - et mitenkään.
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
Viesti Kirjoittaja Nemesis »
Miksi täällä sitten vängätään, että yritysten tulisi huolehtia "yhteiskuntavastuusta" ja sen mukana tulevista asioista, tai että yhtiöt ei saisi kerätä "liikaa" voittoa?Maza kirjoitti:Kukaan ei ole kiistänyt sitä! Toiset puhuvat myös muista asioista, sinä härkäpäisesti kirjoitat sadannetta kertaa "tuottaa voittoa". Vähämielisempikin sen jo ymmärtää.Nemesis kirjoitti:Suuri osa tekstistä on mennyt saman toistamiseen, kun ihmisillä on tuntunut olevan vaikeuksia ymmärtää, että mikä yritystoiminnan tarkoitus on.
En kuulu kirkkoon, joten kirkon tunteet ei minua kiinnostaEn muuten kirjoittanut "päivän epistolaa" tässä mitenkään sinua tai kirkkoa halventavassa mielessä.
Mjoo, mä en ainakaan naura sun jutuille, mutta vinkkinä:Nemesis kirjoitti: En kuulu kirkkoon, joten kirkon tunteet ei minua kiinnosta. Minua vain harmittaa se, että lukuisat ihmiset osoittavat minulle kommentteja ja kysymyksiä, ja sitten kun vastaan niihin (mikä tietenkin vaatii paljon tekstiä, koska kysymyksiä/kommentteja on paljon), minulle naureskellaan kun kirjoitan "päivän epistolan". Voin tietenkin jättää vastaamatta kommentteihin ja kysymyksiin, mutta en kyllä ymmärrä, että miten tuo olisi hedelmällistä keskustelua. No, kai se olisi hyvin suomalaista keskustelua, jossa kaikki olevat hiljaa.
Khyllä minä jätän vastaamatta/kommentoimatta moniin juttuihinLe Corbusier kirjoitti:Mjoo, mä en ainakaan naura sun jutuille, mutta vinkkinä:Nemesis kirjoitti: En kuulu kirkkoon, joten kirkon tunteet ei minua kiinnosta. Minua vain harmittaa se, että lukuisat ihmiset osoittavat minulle kommentteja ja kysymyksiä, ja sitten kun vastaan niihin (mikä tietenkin vaatii paljon tekstiä, koska kysymyksiä/kommentteja on paljon), minulle naureskellaan kun kirjoitan "päivän epistolan". Voin tietenkin jättää vastaamatta kommentteihin ja kysymyksiin, mutta en kyllä ymmärrä, että miten tuo olisi hedelmällistä keskustelua. No, kai se olisi hyvin suomalaista keskustelua, jossa kaikki olevat hiljaa.
Kannattaa miettiä pitääkö vastata ihan joka lauseeseen..
Voisitko esittää kysymyksesi uudestaan, niin vastaan siihen?Mikael K. kirjoitti:Kierrät nyt kehää näkemättä metsää puilta. Et lukenut kirjoittamaani näemmä ollenkaan. Kierrät kysymykset vastakysymyksillä, joka onkin oiva taktiikka, kun vastauksia ei ole.
Entäs jos yhtiö keksii, että he voivat saada saman lopputuloksen joko halvemmalla tai kalliimmalla tavalla, ja he valitsevat sen halvemman tavan, joka nostaa heidän voittojaan, niin onko se "ahneutta" vai "järkevyyttä"?Ahneutta ei ole se, että valitsee kahdesta täsmälleen samanlaisesta tuotteesta sen edullisemman. Sitä kutsutaan järkevyydeksi
Ei niinkään. Tehostaminen ja tehokkuus tarkoittaa lyhyesti sitä, että kuinka paljon sitä lopputuotetta saadaan irti niistä resursseista, jota tuotantoon käytetään. Tuo voi tarkoittaa esim. sitä, että auton valmistuksessa onnistutaan vähentämään energiankulutusta 40%.Jatkuva kehitys on ongelmallinen kehä. Sen seurauksena luonto tuhoutuu lopulta ja elämä käy mahdottomaksi.
Entäs jos ne kiinalaiset saisivat Canon EOS 30D:n? Olemmeko me oikeutettuja nauttimaan nyky-yhteiskunnan tarjoamista tuotteista ja palveluista, mutta kiinalaiset eivät ole? Olitko huolissasi Maapallon tulevaisuudesta kun ostit kamerasi?Ajatellaan esimerkin vuoksi, että jokainen kiinalainen perhe saisi jääkaapin ja auton.
Riippuu siitä, millaisia nuo autot ja jääkaapit on. Nykyiset jääkaapit kuluttavat varmaan 90% vähemmän energiaa kuin mitä ne kuluttivat 50 vuotta sitten. Millaisia jääkaappeja meillä on tulevaisuudessa? Tai autoja?Oletko tietoinen mitä tässä yhteydessä tapahtuisi maapallolle?
Haluaisitko sinä tuon elintason? Ja muista, tuo ei koskisi vain niitä leluja joita sinulla on, se ulottuisi kaikille alueille. mm. terveydenhuoltoon. Oletko valmis tinkimään esim. sairaanhoidosta, koska säästämisen nimissä luovutaan noin 90% röntgenlaitteista, magneettikuvauksesta luovuttaisiin suunnilleen kokonaan, lääkkeistä voisi tinkiä, naisia kuolisi synnytykseen, ei keskoskaappeja....Elintasoa ei ole pakko kasvattaa jatkuvasti. Ihminen selvisi hengissä jo silloin 100 vuotta sitten.
Mitäs jos siirrettäisiin kelloa taaksepäin vaikka se 100 vuotta, ja selvittäisiin sen kanssa? Ei varmaan viehätä?Mistä syystä sinun on mahdotonta ajatella, että tyytyisi siihen mitä on nyt ja selviäisi sen kanssa?
Eläinten kohtelu maataloudessa on ongelma. Onneksi me kuluttajina voimma tehdä päätöksiä tuon asian suhteen, ja lainsäätäjät voivat puuttua tilanteeseen voimakkaammin. Kuten sanoin, monille yhtiöille eettinen toiminta on kilpailuvaltti.Liitän vielä tähän linkin, jonka lisäsin edelliseen puheenvuorooni. Taloussanomien jutusta käy hyvin ilmi mihin loputon voiton tavoittelu yhdestä näkökulmasta katsottuna johtaa.
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Kysymys on siitä, että yritysten, tai oikeastaan ihmisten niiden takana, tulee nähdä asiat laajemmassa mittakaavassa kuin vain pelkkänä mammonana. Kysymys on pohjimmiltaan ihmisyydestä ja inhimillisyydestä ja se miten niitä toteutetaan. Onko ihminen lähimmäinen vai jokin koneen osa? Chaplinin Nykyajassa oleva satiiri voittokeskeistä yhteiskuntaa vastaan toimii edelleenkin. Sama ongelma oli nähtävissä eilisessä A2:n Työpahoinvointi-illan lähetyksessä. Tulee siis nähdä kokonaisuus eikä jumittaa näköalaansa vain voiton tavoitteluun. Onhan se sanottu jo isossa kirjassa, että rahanhimo on kaiken pahan alkujuuri. Sama on muuten nähtävissä Charles Dickensin Joululaulussa. Oikeastaan ahneus ja rahanhimo tekevät näkevästä sokean ja avuttoman kohtaamaan tämän todellisuuden. Tästä syystä kohtuullisuus ja yhteiskuntavastuu ovat mukana pelissä vaikka ne on helppo sivuuttaa rajoittamalla näköalansa vain yhteen näkökulmaan.Nemesis kirjoitti:Miksi täällä sitten vängätään, että yritysten tulisi huolehtia "yhteiskuntavastuusta" ja sen mukana tulevista asioista, tai että yhtiöt ei saisi kerätä "liikaa" voittoa?Maza kirjoitti:Kukaan ei ole kiistänyt sitä! Toiset puhuvat myös muista asioista, sinä härkäpäisesti kirjoitat sadannetta kertaa "tuottaa voittoa". Vähämielisempikin sen jo ymmärtää.Nemesis kirjoitti:Suuri osa tekstistä on mennyt saman toistamiseen, kun ihmisillä on tuntunut olevan vaikeuksia ymmärtää, että mikä yritystoiminnan tarkoitus on.
Viesti Kirjoittaja Stargazers »
Kyllä ainakin itseäni viehättäisi. Ihmiset olivat ainakin enemmän vapaita kuin nykyisenkaltaisessa systeemissä jossa jo lähes jokainen röyhtäisy ja pieraisu ilmoitetaan verottajalle ja laitetaan lasku perästä tulemaan ilmastonlämpenemisen kiihdyttämisestä. Ja jos ei verottajalle menekään vielä tieto niin ihmisten toimesta taitaa mennä tieto niistä vapaaehtoisesti Facebookkiin...Nemesis kirjoitti:Mitäs jos siirrettäisiin kelloa taaksepäin vaikka se 100 vuotta, ja selvittäisiin sen kanssa? Ei varmaan viehätä?
Viesti Kirjoittaja ManiMicci »
Toki en monia asioita pidä hyvinä menneissä ajoissa ja monet asiat ovat menneet parempaan suuntaan. Tarkoitin lähinnä että kokonaisvaltaisesti uskon asioiden olleen paremmin (en voi tietää, en elänyt, ja paremmuus on subjektiivista).ManiMicci kirjoitti:Siihen sataan vuoteen voisi lisätä vielä muutaman vuoden, niin saataisiin sääty-yhteiskunta takaisin ja Mikaelinkin kirjoituksiin tulisi lisää painoarvoa.
Kuten olen sanonut noin 20 kertaa, voitontavoittelun ei tarvitse tarkoittaa työntekijöiden sortamista tai asiakkaiden sumuttamista. Työntekijöiden hyvä kohtelu voi oikeasti olla yksi avain siinä voitontavoittelussa, kuten mitä vaikkapa Google on osoittanut. Se voitontavoittelu ei tarkoita sitä, että työntekijöistä puristetaan irti joka ikinen pisara mitä niistä lähteeä Tuo voi lyhyellä tähtäimellä tuoda voittoja, mutta pitkällä tähtäimellä se tulee kalliiksi myös sille yhtiölle.Mikael K. kirjoitti:Kysymys on siitä, että yritysten, tai oikeastaan ihmisten niiden takana, tulee nähdä asiat laajemmassa mittakaavassa kuin vain pelkkänä mammonana. Kysymys on pohjimmiltaan ihmisyydestä ja inhimillisyydestä ja se miten niitä toteutetaan. Onko ihminen lähimmäinen vai jokin koneen osa? Chaplinin Nykyajassa oleva satiiri voittokeskeistä yhteiskuntaa vastaan toimii edelleenkin. Sama ongelma oli nähtävissä eilisessä A2:n Työpahoinvointi-illan lähetyksessä. Tulee siis nähdä kokonaisuus eikä jumittaa näköalaansa vain voiton tavoitteluun. Onhan se sanottu jo isossa kirjassa, että rahanhimo on kaiken pahan alkujuuri. Sama on muuten nähtävissä Charles Dickensin Joululaulussa. Oikeastaan ahneus ja rahanhimo tekevät näkevästä sokean ja avuttoman kohtaamaan tämän todellisuuden. Tästä syystä kohtuullisuus ja yhteiskuntavastuu ovat mukana pelissä vaikka ne on helppo sivuuttaa rajoittamalla näköalansa vain yhteen näkökulmaan.
Oikeasti? Juu, kyllä minäkin olen nähnyt Jane Austen-epookkeja, eikä se elämä vaikuta niin kamalalta. Mutta tuo on aika ruusuinen kuva tuon ajan arjesta. Kuten sanoin, oletko valmis tinkimään terveydenhuollosta? Olisiko kiva, kun vaimo kuolee synnytykseen, koska resursseja kunnon terveydenhuoltoon ei ole?Stargazers kirjoitti:Kyllä ainakin itseäni viehättäisi.Nemesis kirjoitti:Mitäs jos siirrettäisiin kelloa taaksepäin vaikka se 100 vuotta, ja selvittäisiin sen kanssa? Ei varmaan viehätä?
Ai vapaampia? Suuri osa kansasta oli niin köyhää, että heidän vapautensa oli hyvin rajallista. Nykyään meillä on niin korkea elintaso, että monet meistä ihan vapaaehtoisesti laskevat elintasoaan, saadakseen lisää vapaa-aikaa. Tuohon aikaan tuo ei ollut mahdollista. Eihän siitä ole kuin 150 vuotta kun Suomessa kuoli ihmisiä nälkään. Miten "vapaita" nuo ihmiset olivat?Ihmiset olivat ainakin enemmän vapaita kuin nykyisenkaltaisessa systeemissä jossa jo lähes jokainen röyhtäisy ja pieraisu ilmoitetaan verottajalle ja laitetaan lasku perästä tulemaan ilmastonlämpenemisen kiihdyttämisestä.
Olen pahoillani, mutta tuo on nostalgiaa. Juu, elämä näytti niin mukavalta L.M. Montgomeryn ja Jane Austenin kirjoissa, mutta arkitodellisuus taisi muistuttaa enemmän Monty Pythonin mudankerääjiä.Nykyinen teknologia on mukavaa ja hienoa, mutta uskon silti että ennen asiat olivat paremmin kuin nykyään (siis kokonaisvaltaisesti ajatellen, noin sata vuotta sitten).
Eikö ole hienoa kun meillä on tuo mahjdollisuus? Aiemmin ei sitä ollut, vaan silloin jonotettiin pankissa:Mitä aiemmin oli puhetta pankeista ja rahan nostamisesta niin pitäisin parempana vaihtoehtona sen, että pankkikortteja ei olisi ja kaikki maksettaisi käteisenä ja siksi itse maksankin lähes kaiken aina käteisenä. Toki ymmärrän senkin että monet haluavat käyttää korttia ensisijaisena maksuvälineenä, ja se ilo heille suotakoon.
Oikeasti.Nemesis kirjoitti:Oikeasti?
Kyllä ja en, kaksipiippuinen juttu. Nykyinen terveydenhuolto on monessa mielessä hyvä juttu, mutta siinä on menty muutamissa kymmenissä vuosissa huonompaan suuntaan (julkisen terveydenhuollon saralla).Nemesis kirjoitti:Juu, kyllä minäkin olen nähnyt Jane Austen-epookkeja, eikä se elämä vaikuta niin kamalalta. Mutta tuo on aika ruusuinen kuva tuon ajan arjesta. Kuten sanoin, oletko valmis tinkimään terveydenhuollosta?
Ei olisi. Kuitenkin nykyäänkin ihmisiä kuolee synnytyksiin mahdollisesti, ja niin kuoli ennenkin. Olisi mielenkiintoista nähdä jotain tilastoa/tutkimusta kuinka paljon ihmishenkiä pelastetaan nykyisenkaltaisella tekniikalla jotka olisivat ennen kuolleet synnytyksiin?Nemesis kirjoitti:Olisiko kiva, kun vaimo kuolee synnytykseen, koska resursseja kunnon terveydenhuoltoon ei ole?
Kyllä. Tarkoitan erilaista vapautta. Tarkoitan vapautta yksilöihin kohdistuvasta holhouksesta ja kontrollista jota nykyisin harrastetaan suhteettomissa mittakaavoissa (ts. nykyään ihminen on lähestulkoonsa rikollinen kunnes toisin todistaa). Tietenkin sitä on ollut ennenkin, mutta ei yhtä suuressa mittakaavassa. Nykyään liikutpa missä tahansa, käytät pankkikorttia, kirjastokorttia ja mitä tahansa teetkin niin joka paikkaan jää tietoa liikkeistäsi. Ei sillä että minulla mitään salattavaa olisi, mutta silti pidän sitä jotenkin luonnonvastaisena toimintana että kerätään tietoja turhankin paljon. Se on sitä mitä tarkoitan että nykyään ollaan vähemmän vapaita olemaan ja menemään ja elämään.Nemesis kirjoitti:Ai vapaampia? Suuri osa kansasta oli niin köyhää, että heidän vapautensa oli hyvin rajallista.
Niin, toisaalta nykyään meillä on myös hyvin paljon velkaantuneita ihmisiä jotka elävät velkarahalla. Onko se vapautta jos ottaa ison velan (asuntoa varten) jonka seurauksena lähestulkoonsa joutuu menemään töihin kuin töihin jotta sen saa maksettua? En ainakaan itse pidä sitä merkkinä vapaudesta, mutta toki eriäviä näkemyksiä saa olla eikä oma näkemykseni ole ainoa oikea.Nemesis kirjoitti:Nykyään meillä on niin korkea elintaso, että monet meistä ihan vapaaehtoisesti laskevat elintasoaan, saadakseen lisää vapaa-aikaa. Tuohon aikaan tuo ei ollut mahdollista.
Nälkään kuoleminen ei ole riippuvainen vapaudesta. Ihminen voi olla nykyäänkin "vapaa" mutta silti kuolla nälkään. Ihminen voi olla myös vanki, ja silti kuolla nälkään.Nemesis kirjoitti:Eihän siitä ole kuin 150 vuotta kun Suomessa kuoli ihmisiä nälkään. Miten "vapaita" nuo ihmiset olivat?
Ei tarvitse olla pahoillaan vaikka oletkin eri mieltä (tai no, tiedän itsekin että se on nostalgiaa joten siltä kantilta samaa mieltä). Itseni mielestä suuri osa nykyihmisistä on samalla tapaa huonossa jamassa. Isoja velkoja joita varten joutuu tekemään jotain josta saa rahaa, jotta saa maksettua velkojaan. Toki en sano etteikö näin saisi elää, mutta itse pidän sitä ei-niin-vapaana tapana elää.Nemesis kirjoitti:Olen pahoillani, mutta tuo on nostalgiaa. Juu, elämä näytti niin mukavalta L.M. Montgomeryn ja Jane Austenin kirjoissa, mutta arkitodellisuus taisi muistuttaa enemmän Monty Pythonin mudankerääjiä.
Juu, on hyvä että on mahdollisuuksia koska eiväthän kaikki halua elää kuten itse haluan.Nemesis kirjoitti:Eikö ole hienoa kun meillä on tuo mahjdollisuus? Aiemmin ei sitä ollut, vaan silloin jonotettiin pankissa:
http://www.youtube.com/watch?v=8ySDi7Qr428
Millaisin perustein arvelet näin olevan parasta?ManiMicci kirjoitti:Siihen sataan vuoteen voisi lisätä vielä muutaman vuoden, niin saataisiin sääty-yhteiskunta takaisin ja Mikaelinkin kirjoituksiin tulisi lisää painoarvoa.
Hyvä, nyt pääsemme vähitellen asiaan. Nähdäkseni on melko vaikeaa sanoa kuinka suuri voitto olisi hyväksyttävä. Oikeastaan näkisin sen niin päin, että kyse ei ole rahasummista vaan asenteista. Tosin sanoen nähdäänkö tavoitteena vain ja ainoastaan pelkkä voiton tavoittelu vai sen lisäksi myös vastuu lähimmäisestä ja tästä koko maapallon ekosysteemistä. Jatkuva kasvu ja voiton tavoittelu ovat jälkimmäisestä näkökulmasta katsottuna tuhoisia. Tästä syystä elintasoa pitäisikin laskea koko 1:ssä maailmassa ja saada näin esimerkin avulla myös muu maailma mukaan. Nyt köyhimmissä maissa kuuluu vaatimus siitä, että sinne olisi myös saatava vastaava elintaso kuin on 1:ssä maailmassa. Tämähän ei tietysti toimi, kun maapallo ei kestä jatkuvaa ja kasvavaa kulutusta.Nemesis kirjoitti:Kuten olen sanonut noin 20 kertaa, voitontavoittelun ei tarvitse tarkoittaa työntekijöiden sortamista tai asiakkaiden sumuttamista. Työntekijöiden hyvä kohtelu voi oikeasti olla yksi avain siinä voitontavoittelussa, kuten mitä vaikkapa Google on osoittanut. Se voitontavoittelu ei tarkoita sitä, että työntekijöistä puristetaan irti joka ikinen pisara mitä niistä lähteeä Tuo voi lyhyellä tähtäimellä tuoda voittoja, mutta pitkällä tähtäimellä se tulee kalliiksi myös sille yhtiölle.Mikael K. kirjoitti:Kysymys on siitä, että yritysten, tai oikeastaan ihmisten niiden takana, tulee nähdä asiat laajemmassa mittakaavassa kuin vain pelkkänä mammonana. Kysymys on pohjimmiltaan ihmisyydestä ja inhimillisyydestä ja se miten niitä toteutetaan. Onko ihminen lähimmäinen vai jokin koneen osa? Chaplinin Nykyajassa oleva satiiri voittokeskeistä yhteiskuntaa vastaan toimii edelleenkin. Sama ongelma oli nähtävissä eilisessä A2:n Työpahoinvointi-illan lähetyksessä. Tulee siis nähdä kokonaisuus eikä jumittaa näköalaansa vain voiton tavoitteluun. Onhan se sanottu jo isossa kirjassa, että rahanhimo on kaiken pahan alkujuuri. Sama on muuten nähtävissä Charles Dickensin Joululaulussa. Oikeastaan ahneus ja rahanhimo tekevät näkevästä sokean ja avuttoman kohtaamaan tämän todellisuuden. Tästä syystä kohtuullisuus ja yhteiskuntavastuu ovat mukana pelissä vaikka ne on helppo sivuuttaa rajoittamalla näköalansa vain yhteen näkökulmaan.
[img]kuva[/img]
Kyllä, lyhytnäköinen ajattelu on monen yhtiön ongelma nykyään. Mutta tuo on oma erillinen ongelmansa, eikä sitä voi niputtaa voitontavoittelun syyksi. Jos minä olisin sijoittaja, niin kyllä minä olisin kiinostuneempi yhtiöstä, joka petaa itselleen valoisaa tulevaisuutta pitkällä tähtäimellä, kuin sellaisesta, joka näkee vain parin kuukauden päähän. Eikä tuo näkemys ole mitenkään ristiriidassa sen voitontavoittelun kanssa.
Jos haluat puuttua johonkin asiaan, niin puutu lyhytnäköisyyteen, koska se voitontavoittelu ei ole se ongelma.
Ja en vieläkään tiedä, että millaiset voitot ovat hyväksyttäviä, ja koska taasen astutaan "ahneuden" puolelle....
Kuinka todennäköistä on että se 50 eur jota ei saada voittona menisi sellaisen taskuun jolla se elämä on siitä kiinni? Ei kovinkaan todennäköistä ainakaan minusta.Mikael K. kirjoitti:Jonkun elämä saattaa olla kiinni siitä satasesta, jonka toinen saa voittona. Miksi ei siis tyytyisi 50:n voittoon, niin että se häviäjä voisi jatkaa myös elämää?
Viesti Kirjoittaja Touho »
Plääh, tuo nyt on vaan yksi ameriikan lakimiesten tavanomaisista ansaintamekanismeista, ei juuri kulmakarvoja jaksa kohottaa.Peitsamo kirjoitti:Lisätään pökköä pesään itse Ison Omenan toimesta
En saa ajatuksestasi kiinni. Täsmennän. Jos taskussani on 100€ rahaa ja ostan koko summalla omenan, niin minulle ei jää mitään. Toinen kauppias saattaakin myydä sen omenan 50€:lla, jolloin taskuuni jää 50€, jonka avulla voin ostaa vaikkapa vaatteita tai säästää rahan. Sekä kauppias että minä voitamme. Ymmärsitkö idean?Stargazers kirjoitti:Kuinka todennäköistä on että se 50 eur jota ei saada voittona menisi sellaisen taskuun jolla se elämä on siitä kiinni? Ei kovinkaan todennäköistä ainakaan minusta.Mikael K. kirjoitti:Jonkun elämä saattaa olla kiinni siitä satasesta, jonka toinen saa voittona. Miksi ei siis tyytyisi 50:n voittoon, niin että se häviäjä voisi jatkaa myös elämää?
Reaalitalous on just näin simpleä.Mikael K. kirjoitti: En saa ajatuksestasi kiinni. Täsmennän. Jos taskussani on 100€ rahaa ja ostan koko summalla omenan, niin minulle ei jää mitään. Toinen kauppias saattaakin myydä sen omenan 50€:lla, jolloin taskuuni jää 50€, jonka avulla voin ostaa vaikkapa vaatteita tai säästää rahan. Sekä kauppias että minä voitamme. Ymmärsitkö idean?
Ilmeisesti käsitin väärin, mutta en nyt käsittänyt siltikään mitä ajat takaa. Miksi tuossa tilanteessa sinä sekä kauppias voitatte? Tai siis ymmärrän toki sen että sinulle jää rahaa 50 eur ja saat omenan ja kauppias saa 50 eur ja omenan myytyä. Kuitenkin kauppias voittaisi enempi jos ei alkaisi hintapoljentaan vaan möisi sen omenan satasella. Sinä voittaisit siltikin, saisit omenan (jonka voit halutessasi myydä) ja kauppias saisi rahan jolla voisi tehdä mitä haluaa? Jotenkin sanomisestasi jää sellainen kuva että kun myytäisi vain halvemmalla niin kummatkin voittaisi (vaikka et varmaankaan sitä tarkoittane?)?Mikael K. kirjoitti:En saa ajatuksestasi kiinni. Täsmennän. Jos taskussani on 100€ rahaa ja ostan koko summalla omenan, niin minulle ei jää mitään. Toinen kauppias saattaakin myydä sen omenan 50€:lla, jolloin taskuuni jää 50€, jonka avulla voin ostaa vaikkapa vaatteita tai säästää rahan. Sekä kauppias että minä voitamme. Ymmärsitkö idean?
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
...Tuo johtaa siihen, että huijariyritysten tuotteissa lukee "Assembled in China".Stargazers kirjoitti:
Jos ajatellaan tuota omenatapausta niin eikö se johtaisi ennenpitkää mahdollisesti siihen, että omenakauppias ostaisi omenansa sieltä mistä halvimmalla saa joka taas mahdollisesti edesauttaa sitä että halpatuontiomenat menevät paremmin kaupaksi, ja se taas johtaa että halpaomenapoimijoille on kysyntää minimipalkalla kun kalliimmat omenat eivät mene kaupaksi?