Maccien heikkoudet & huonot puolet?
-
Maccien heikkoudet & huonot puolet?
Viesti Kirjoittaja Olba »
Kertokaapa nyt minulle ja muillekin macin ostoa ehkä yhä harkitsevalle, että mitä huonoja puolia tässä jumalaisessa rauta/softakökkäreessänne on.
Kun ongelma Macin hankinnassa ei niinkään ole se, ettenkö pitäisi järjestelmästä taikka softavalikoimasta. Hinnatkin vielä kestän oikein hyvin.
Lähinnä minua pelottaa se, että jos hankin Macin, tuleeko minusta samanlainen kuin useimmat teistä ovat?
Avain järkevään ja hedelmälliseen keskusteluun on kyky kyseenalaistaa omat uskomukset ja mielipiteet. Joten huonoja puolia pöytään, silvuplee ^^
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: Maccien heikkoudet & huonot puolet?
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Ketkä me? Ja mitä tarkalleen ottaen tarkoitat tuolla kommentillasi?Olba kirjoitti:Lähinnä minua pelottaa se, että jos hankin Macin, tuleeko minusta samanlainen kuin useimmat teistä ovat?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Suuri (ei kaikki) osa Mac-käyttäjistä vain on tyytyväisiä koneeseen ja käyttikseen. Homma toimii joten silloin on vaikea kritisoida omaa laitealustaa. Ymmärrän toki sen, että joku voi kokea tämän hieman outona asiana.
Se ei tarkoita sitä, etteikö ns. Mac-fanaatikon kanssa voisi käydä hedelmällistä ja rakentavaa keskustelua myös Macin ongelmista.
-
Viesti Kirjoittaja Jouna- »
Onneksi olen päässyt siitä yli.
[H]
-
Viesti Kirjoittaja heifetz »
Minä vielä oireilen. Heikkoina hetkinä harkitsen PC'n ostoa jotta pääsisi taas Coltilla tykittämään teroja...Jouna- kirjoitti:noin 10 minuutin rankan mietinnän jälkeen tulin siihen tulokseen, että CS nörtin kannalta siinä siinä ei toimi CS. Siksi hän ostaa PC:n...
[H]
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Apple Watch 8 41mm
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
- Applen oma hiiri (kivan näköinen, kaksi nappia pitäisi olla!)
- Ainakin eMacissa ja iBookissa oleva nukkumisvalo, joka "hengittää" (jos haluaa pitää koneen päällä esim. yöllä, niin joutuu peittämään jollain – on melko kirkas)
- Herättää huomiota (voi olla jonkun mielestä hyväkin asia, mutta bussissa on tylsä tehdä töitä iBookilla kun joka toinen ihminen tuijottaa)
- iBookista puuttuu äänen sisääntulo!
- Valkoinen likaantuu helposti (lika siis näkyy paremmin, väri ei välttämättä vaikuta tarttuvan lian määrään)
- eMacini (ensimmäistä mallia) tuuletin on liian voimakasääninen
OS X:
- Ei vieläkään mitenkään erityisen nopea, vaatii keskusmuistia reippaasti (toisaalta otan mielummin näyttävän ulkoasun kuin riisutun ja nopeamman)
- Finderissa esikatselu, joka on oletuksena päällä palstanäkymässä aiheuttaa mietintätuokioita varsinkin suurten ja .avi-tiedostojen kanssa
Suurin osa aiemmin kismittäneistä ongelmista on korjattu OS X:n päivityksissä.
Aiemmin mac-käyttäjänä oli hankalaa etsiä vastauksia joihinkin pieniin arjen ongelmiin esim. OS X:n käytössä. Windows 98:sta kun vaihtoi, niin moni asia muuttui. Nyt tilanne on parempi, hyvänä esimerkkinä tämä kyseinen foorumi.
-
Viesti Kirjoittaja Zorro »
Macin plussat:
+ virusturva
+ viimeisen päälle design, niin silmän, kuin käytettävyydenkin kannalta
+ käyttis toimii eleettömästi, kuin junan vessa, toisin kuin siinä toisessa...
+ softat toimivat lähes poikkeuksetta niin että vähemmällä ajalla saa enemmän aikaan kuin siinä toisessa...
+ hardware säilyttää arvonsa paremmin kuin puuceepuolella, ainakin toistaiseksi
+ tietyissä piireissä lisää katu-uskottavuutta
Macin miinukset:
- yleistyy valitettavasti(!) sillä vauhdilla, että kohta alkaa tulla lieveilmiöitä (OS X virukset jne)
- joitakin (pieninä) yhteensopivuusongelmia suunnassa Mac > Win - toisinpäin en ole havainnut
- valta-osa ohjelmista ei wörki OS X:ssä, osa wörkkii, mutta silloin on maksettava exstraa siitä että on Mac
- Apple liian paljon personoitunut Steve Jobsiin, tämän kuukahtaessa/lähtiessä muualle iskee total panic!
- valtaosa yrityksistä (lue: 1. ATK-tuki) ei salli Macejä verkkoonsa koska ovat sitoutuneita PC-formaattiin.
- koska näin, joudut maksamaan todennäköisesti softasi itse, vaikka firmasi sallii Macin verkkoonsa
- tietyissä piireissä vähentää katu-uskottavuutta
Tässä IMHO, muut voivat olla eri mieltä, ehkä jopa oikeutetustikin. Tärkeintä on, että päätät itse.
- Ai niin, yhteenvetona kaikesta edelläolevasta voin todeta, että niin kauan kuin Mac pysyy tälle tyylille uskollisena ja niin kauan kun Macille softaa vääntävät tekevät samoin, en ihan heti vaihda takaisin!!!
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Voi tullakin, joten kenties voisi olla parempi pysyä siellä missä oletkin, jos useimmissa meissä tosiaan on jotain pelottavaa.Olba kirjoitti: Lähinnä minua pelottaa se, että jos hankin Macin, tuleeko minusta samanlainen kuin useimmat teistä ovat?
Jos ensin kerrot, minkälaisia useimmista meistä sitten on tullut, niin voin harkita vastaamista. Ehkä.
Jos ei oteta huomioon sitä, että useimmilla meillä on tapana syödä viikoittain pikkulapsia, meissä ei minun mielestäni ole mitään erityisen pelottavia piirteitä.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja CaptainNapalm »
Tuosta tuli mieleen, että minua jurppii Finderin huono "moniajo"/"säikeistys" tai mitä se nyt onkaan. Ilmenee esim. juuri noin kuin joonahe kertoi tai esim. siten, kun verkko on tukossa ja tiedostopalvelimelta ei saakaan tiedostolistausta heti, niin Finderissa ei sitten tehdä mitään, ennenkuin listaus on tullut. Toisinaan on pitänyt pakkolopettaa Finder, kun ei ole jaksanut odotella.joonahe kirjoitti:Finderissa esikatselu, joka on oletuksena päällä palstanäkymässä aiheuttaa mietintätuokioita varsinkin suurten ja .avi-tiedostojen kanssa
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mutta totta, tuota lukuunottamatta on vaikea löytää pelottavia piirteitä. Ellei sitten tarkoiteta näitä kirouksia, joita joskus lipsahtaa toisten PC koneisiin...eikä ne sitten toimi...
-
Viesti Kirjoittaja xforgivenx »
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Mutta jos oikeasti - ihan vilpittömästi ja käsi sydämellä - tykkää siitä omasta Macistaan jolla hommat hoituu niin duunissa kuin kotonakin, niin mitä siinä sitten tarkalleen ottaen pitäisi ruveta kyseenalaistamaan?Olba kirjoitti:Avain järkevään ja hedelmälliseen keskusteluun on kyky kyseenalaistaa omat uskomukset ja mielipiteet. Joten huonoja puolia pöytään, silvuplee ^^
-
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
No mua nyt ei lainkaan huvita miettiä huonoja puolia. Asioista kannattaa löytää mieluummin positiivisia puolia, niin elämä tuntuu paljon paremmalta.Olba kirjoitti:
Lähinnä minua pelottaa se, että jos hankin Macin, tuleeko minusta samanlainen kuin useimmat teistä ovat?
Avain järkevään ja hedelmälliseen keskusteluun on kyky kyseenalaistaa omat uskomukset ja mielipiteet. Joten huonoja puolia pöytään, silvuplee ^^
Ja tämähän oli aivan yhtä turha viesti, kuin ketjun aloittajallakin. Jos alkuperäisellä kysyjällä oli tarkoitus vain saada turhiin viesteihinsä turhia vastauksia, niin täyttäähän tämä silloin asiansa.
Ja tuo pelkosi taitaa olla ihan aiheeton. Täällä tuntuu olevan tavallista fiksumpaa porukkaa, ja mäcin hankinta tuskin tekee ostajastaan sellaista.
-
Viesti Kirjoittaja koneistaja »
No ei välttämättä. Se riippuu paljolti sinusta itsestäsi. Ei sivullekirjoittaneestakaan ole tullut mitään Steven Jobs -fanaatikkoa joka kantaa kaikki rahansa Applelle. Ajelen Pismollanikin Gentoota kun OS X tuntuu liian hitaalta siihen.Olba kirjoitti:Lähinnä minua pelottaa se, että jos hankin Macin, tuleeko minusta samanlainen kuin useimmat teistä ovat?
Huonojen puolien puimisesta ei ole tullut ennenkään mitään tällä (eikä millään muullakaan) foorumilla kun touhu menee aina ihme inttämiseksi.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Jos ihan tosissasi tuollaista mietit niin suosittelen sulle ennemmin jotain muuta. Joku harrastus voisi olla hyvä, esim urheilu, koska sen on todettu olevan kansantaloudelle hyväksi pitkässä juoksussa. Olettaen tietysti että urheilemalla et vammauta itseäsi varikkokuntoon.Olba kirjoitti:Lähinnä minua pelottaa se, että jos hankin Macin, tuleeko minusta samanlainen kuin useimmat teistä ovat?
Mutta älä hyvä ihminen hanki tietokonetta jos edes käy mielessä että se jotenkin muuttaisi sinua tai persoonaasi. Se ei ole kovin terve tapa ajatella.
-
Viesti Kirjoittaja Sturmmann »
Switchasin mäkkipuolelle toukokuun alussa, joten huonot puolet on vielä tuoreessa muistissa:Olba kirjoitti:Uskovaisuus on kiva asia, mutta kukaan ei tykkää fanaatikoista.
Kertokaapa nyt minulle ja muillekin macin ostoa ehkä yhä harkitsevalle, että mitä huonoja puolia tässä jumalaisessa rauta/softakökkäreessänne on.
- Ilmaisen softan vähyys. Esim. kunnolliset palomuurisoftat ja dvd-softat. Ostamalla (tai warettamalla) pääsee tästä ongelmasta.
- Outo näppäinkartta (| \ jne. oudoissa paikoissa). Tähän tottuu yllättävän nopeasti. Tämän varmaan pystyy myös confaamaan jotenkin.
- Terminaalissa ei toiminut ääkköset heittämällä. Ohjeet löytyi googlettamalla.
- Unicode, Mac OS Roman vs 8859-1. Tekstitiedostoja ei tarvi paljoa siirrellä eri järjestelmien välillä.
- Joitakin shortcutteja ei pysty määrittelemään Mac OS X:ään (ainakaan suoraan system preferensseistä). Esim. ctrl+insert (copy) ja shift+insert (paste). Tähänkin tottuu.
- Finder on yhtä surkea kuin windowsin explorer. Amigassa oli aikoinaan kunnollisia filemanagereita (DirWork, Directory Opus jne.).
- Safari ei tue mouse gestureita (ainakaan default-asetuksilla). Asensin Operan heti ekana päivänä.
- Ikkunoiden hallinta on vähän outoa, jos on tottunut windowsin taskbariin tai unixien virtual desktoppeihin. Olen yrittänyt opetella exposén käyttöä, mutta vaatii nähtävästi oman aikansa. Toinen vaihtoehto olisi asentaa joku kolmannen osapuolen virtual desktop ohjelma.
- Windowsissa toimii paremmin fonttien antialiasing
Ei mikään pitkä lista. Suurin osa on tottumuskysymyksiä ja ne pystyy myös kiertämään confaamalla tai asentamalla jonkun softan.
Voin sanoa 1,5kk kokemuksella, että en vaihda takaisin. Hyvistä puolista tulisi paljon pitempi lista, eikä ne olisi mitään pikkujuttuja
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
MacBook Core Duo 2.0GHz
Mac Mini Core i7 2.3GHz
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Itellä esim PC-läppärin korjaukseen meni muinoin kaikkineen 5 päivää ja kone haettiin ovelta ja tuotiin ovelle.. Kalliimmissa PC:issä on muistaakseni jopa on-site takuu.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Sulla kävi hyvä munkki. Aika paljon näkee netissä tarinoita, joissa ainoa joka pelaa on tuo kuljetus – jos sekään. Konetta nimittäin ei saada kuntoon ikinä. En ole kuullut applelaisesta, jota ei olisi saatu kuntoon ikinä.spiidi78 kirjoitti:Itellä esim PC-läppärin korjaukseen meni muinoin kaikkineen 5 päivää ja kone haettiin ovelta ja tuotiin ovelle..
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Simppa »
Hyvä tagi editori mp3:lle tyylin Winkun mp3tagstudio ja toimiva CISCO vpn clientti olis kanssa kiva, mut huonoin puoli tässä on ehkä se, että pitää aina ja joka välissä selvittää, että miks käyttää tollasta.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Cocoa Gestures. Löytyy googlella, ilmainen ja mahdollistaa kustomoitavat mouse gesturet kaikkiin cocoa-pohjaisiin softiin. Suosittelen. Itsellä Safari on säädetty lähes samanlaiseksi käytettävyydeltään kuin Opera.Sturmmann kirjoitti: - Safari ei tue mouse gestureita (ainakaan default-asetuksilla). Asensin Operan heti ekana päivänä.
Hmm. Plussia tuossa nyt on listattu ja yhdyn niihin kaikkiin. Miinuksia täytyykin oikein miettiä...
-wmv-tuki. wmv:tä kuitenkin käytetään hyvin useilla nettisivuilla. Saahan sellaisen fiksattua, itselläkin wmv:t tätä nykyä toimii, mutta kuitenkin.
-ilmaisia hyviä videoplayereita on vähän ja ne vähät ei toista kaikkea sitä jonka tahtoisit. Itse joudun käyttämään sekä quicktimea, Mplayeria ja VLC:tä.
-Jotkut ohjelmat sulkeutuu ikkunan sulkemalla, jotkut ei. Ohjelman sulkeutuminen ikkunan sulkemisesta pitäisi olla estetty jotenkin käyttiksen puolelta.
Miinukset ovat vähäisiä. Ja luultavasti nuo videosoittimet tuosta kehittyvät, joten eiköhän sekin siitä.
Yksi plussa pitää vielä sanoa: Macit menee piuhan kytkemällä nettiin. Tämän olen todistanut kolmella adsl-yhteydellä sekä yhdellä w-lan-yhteydellä, jotka kummatkin windowsilla vaativat manuaalista konfigurointia.
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Niissä takuuehdoissa luki et 5-7 bisnesspäivää takuukorjaus. En sit tiedä oisko tullu uutta konetta tilalle jos eivät oiskaa saanu siinä ajassa kuntooRepe Ruutikallo kirjoitti:Sulla kävi hyvä munkki. Aika paljon näkee netissä tarinoita, joissa ainoa joka pelaa on tuo kuljetus – jos sekään. Konetta nimittäin ei saada kuntoon ikinä. En ole kuullut applelaisesta, jota ei olisi saatu kuntoon ikinä.spiidi78 kirjoitti:Itellä esim PC-läppärin korjaukseen meni muinoin kaikkineen 5 päivää ja kone haettiin ovelta ja tuotiin ovelle..

-
Viesti Kirjoittaja Jezze »
-
Viesti Kirjoittaja np »
Täh? ?Tarkoitatko Photoshop CS? Kyllä mulla toimii ilman ongelmia. Tarkoitatko että se on hidas tai jotain?Jouna- kirjoitti:noin 10 minuutin rankan mietinnän jälkeen tulin siihen tulokseen, että CS nörtin kannalta siinä siinä ei toimi CS. Siksi hän ostaa PC:n...
[H]
Mua ei häiritse Macissä oikein mikään. Ehkä valikoitten tahmeus kun suurentaa. Paljon vikkelämpää toimii Wintoosassa!
-
Viesti Kirjoittaja Veijo »
2) Oletusselain ei ole sillä tasolla mitä sen pitäisi olla. Safarista puuttuu kunnollinen mainoksien torjunta ja esimerkiksi kuvatiedostojen skaalaus käytettävään näyttötilaan. Toki parempiakin voi ladata, mutta käyttikseen sisältyvän selaimen tulisi olla vähän parempi.
3) Jotkut ohjelmat sulkeutuvat punaista raksia napauttamalla, jotkut eivät - epäjohdonmukaisuus saattaa aluksi käydä hermoille. Loppujen lopuksi aika harva softa kuitenkaan sammuu raksia klikkaamalla, mutta pitipähän nalkuttaa.
4) Finder tuntuu välillä kömpelöltä - jopa Windowsin resurssienhallintaan verrattuna. Tottumiskysymys. Itse totuttelen vieläkin.
5) iTunes ei vieläkään osaa helposti jakaa kirjastoa useammalle käyttäjälle. Tai itse asiassa ehkä osaakin, mutta sen päivittäminen ja ylläpito (esim. ostetut kappaleet) saattavat käydä ongelmalliseksi.
6) Pelit pyörivät selvästi hitaammin kuin pc-koneilla, mutta tämäkin lienee tottumiskysymys. Ja kukapa käyttää Macintoshia ensisijaisesti pelikoneena?
7) Ilmaisohjelmien tarjonta ja taso on alhainen verrattuna Linuxiin ja Windowsiin. Toisaalta, useammat kaupalliset ovat sitten paljon pc-versioitaan parempia.
Muu onkin minulle silkkaa ihanuutta. Etenkin CoreAudio, vakaa käyttöjärjestelmä ja ylläpidon vähäinen tarve jaksavat ihastuttaa vieläkin. Vihdoinkin saa keskittyä olennaiseen eli luomiseen!
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Ehkä pelatuin nettipeli maailmassa.
-
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
Olba kirjoitti:Kertokaapa nyt minulle ja muillekin macin ostoa ehkä yhä harkitsevalle, että mitä huonoja puolia tässä jumalaisessa rauta/softakökkäreessänne on.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Niitä huonoja puoliakin riittää ihan kunnolla, mutta noitahan on kaikissa järjestelmissä. Ne vaan voivat olla vähän erilaisia itse kullakin. Ensimmäinen huonohko asia mikä minulla tulee mieleen, on hitaus. Ei niinkään OS X:n, kuin OpenGL:n ja prosessorin. Paljon on tekemistä ohjelmien optimoinnin kanssa, mutta tuo ei auta minua mitenkään kun en minä itse voi niitä optimoida. Ja hitaus ei ole kovin paha, mutta lähinnä kustannustehokkuuden kannalta. Ja joillain ohjelmilla asiat on aivan päinvastoin.
OS X ja Finder... Täytyykö edes aloittaa? No, joka tapauksessa meikulla on projekteissa usein paljon tiedostoja, videot ovat pitkälti purettu kuvatiedostoiksi. Näiden käsittely on a - hankalaa ja b - hidasta. Asiat riippuvat tietysti taas vähän ohjelmista mutta voi luoja mä revin hiuksiani FCP:n kanssa tässä keväällä. Ja kun noita tiedostoja on paljon, Finder alkaa takkuamaan. Noh, komentorivi on aina keksitty.
Et kysynyt hyviä puolia, mutta kerron omista kokemuksista silti:
OS X. Vaikka mulla onkin ongelmia noiden kuvatiedostojen kanssa, niin kaikki muu tuntuu skulaavan. Tämä ei hypi silmille, ei häiriköi tai melua vaan antaa tehdä työtä. Ei tarvitse murehtia viruksista, ei sillä että Windowssissakaan olisi ongelmaa ollut, mutta nyt kun ei tarvitse edes ajatella asiaa. Kone on AINA käyttövalmis, sitä ei tarvitse sammuttaa. Tätä on vähän hankala selittää, se täytyy kokeilla. Esim duuniläppäri, IBM Thinkpad, teknisesti menee stand-by tilaan, mutta ei se tunnu ollenkaan samalta kuin PB.
Koneet myös näyttää mun silmään hyviltä. Tosin tuo ylempi kappale kertoi jo kaiken tarpeellisen, muu on hilavitkutinta muutenkin. Ja toisaalta mulla on samat ohjelmat käytössä muillakin käyttiksillä ja niitä käyttää 90% työajasta, joten ei tuolla muulla ole hirmuisesti väliä.
Mutta joo, mä taidan tajuta mitä sä tarkoitat tuolla "tuleeko minusta samanlainen" kommentilla. Ei tule jos et anna tulla. Kriittisyys on aina välistä tervettä, tulee mieleen eräs opiskelukaveri vuosien takaa joka hehkutti ensin AMD:tä, sitten G5:ttä. Uskoi aina kaiken hypetyksen. Noh, ei tuosta sen enempää, pitkä ja sekava juttu. Mutta, kokeile ihmeessä Macciä, jos voit (ensin ilmaiseksi). Jos et pidä, tiedätpähän ainakin sen verran. Jos pidät, hyvä niinkin. Ei mikään kone ole kuitenkaan paras kaikille ja kaikessa.
Fanaatikot on riesa, ja niitä on kaikkien käyttiksien parissa. Ovat aina yhtä ärsyttäviä eivätkä hiffaa että jotkut voisivat tarvita jotain muuta/erilaista. Niistä ei pääse eroon eikä niitä voi sivistääkkään, mutta mukaan ei tarvitse lähteä.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka